Del 2.
Hur vi ökar respektiva delar av flexibilitet
Jag tog mig friheten att saxa information om detta område eftersom det oftast inte är en bit som folk utanför kampsport har nån fokus på. Ni som vill fördjupa er får här lite ytterliggare info.
Developing dynamic flexibility
Dynamic flexibility is flexibility in motion! It is best developed through dynamic stretching. Not only does it perfect intermuscular coordination, it also reduces passive resistance of movement throughout an active range of motion.
Guidelines for the dynamic stretching method
Dynamic stretching involves moving parts of your body while gradually increasing reach, speed of movement, or both. It does not involve stopping and holding the stretched position. There is no bobbing, bouncing, or jerky movements. The movements should be controlled throughout the range of motion despite being quick. Repeat: The stretch is not sudden, it is CONTROLLED AND FLUID! Dynamic stretches are best performed in multiple sets with a number of repetitions (varying depending on the movement). Fatigue causes a decrease in amplitude of dynamic movements, so dynamic stretching is not recommended when you are beat and tired; It is also not recommended that you work dynamic stretching to any point of exhaustion. Do only the possible number of repetitions that you can do without diminishing your range of motion.
[CAUTION] Doing more repetitions in the diminished range of motion will set the nervous regulation of the muscles' length at that level, a level of lowered flexibility!
So to maximize dynamic flexibility increase and prevent any reduction of it - Don't do it while fatigued and don't repeat reduced efforts. Even after reaching the desired maximal range of motion in a joint in any direction of movement, do not exhaust yourself with too many more repetitions of this movement; You will set an unnecessarily solid memory of the range of these movements. You'll have to overcome these memories in order to make more progress. We'll talk more about appropriate volume (Sets/reps/frequency) up ahead. You should strive to practice it fresh and finish it fresh. Fresh like Ultra Norsk fresh, which is very fresh! So remember now, that the key word for dynamic stretching is: FRESH!
Dynamic stretching in your training
The greatest aspect of developing dynamic flexibility is it's excellent convenience. In training, it should become part of your warmup; Moreover, it only takes between 10-15 minutes to do a sufficient volume of stretches to warrant an increase. I would do it after the first part of a general warm up.
Lite intressant är det va? Dynamisk stretching är en stor del i min träning och jag känner att min kraft, koordination samt rörelseförmåga blir gradvis större.
Utvecklandet av statisk passiv flexibilitet:
Statisk passiv flexibilitet kan övas genom 3 olika sätt, varav en av dem är farlig och skall absolut inte användas av någon!
Utförandet är busenkelt. Genom att använda din kroppstyngd, en partner eller ett föremål för att försätta och bibehålla din valda kroppsdel i ett yttre sträckt läge.
Genomgång, passiv stretching:
När man stretchar passivt så ska man tänka på att inte ha bråttom och att våga utstå obehag. Både under inledande stretchen och när man avslutar stretchen genom att gå tillbaka till utgångspunkt skall ske långsamt och ”sävligt”. Tiden man väljer att hålla sig under stretch är valfri men att sikta på 30-60 sekunder är att föredra. Vila mellan övningarna behövs inte utan det är över till nästa när man är klar med pågående. Var konsekvent och se till att stretchingen verkligen gynnar just din idrott.
Passiv stretching kan utföras ofta men har man ett krävande stretchprogram som involverar många, och för vissa känsliga muskelgrupper (höftböjarna är en favorit) så bör man inte göra det varje dag. Någon dags vila emellanåt skadar inte, däremot ska man alltid stretcha aktiva muskelgrupper efter ett träningspass.
De olika sätten:
Isometrisk stretching eller PNF stretching
Fördelar:
+ Den snabbaste metoden för att öka statisk passiv flexibilitet.
+ Ökar aktiv flexibilitet på ett mer effektivt sätt än passiv stretching.
+ Du behöver inte göra den så ofta.
Nackdelar:
- Kan ej appliceras av alla. Bör ej användas av barn eller tonåringar som är i sin största växande fas.
- Kan skada om styrketräning har försummats.
- Verkar utmattande och blir svårare när kroppslig utmattning sätter in.
- Svårare att utföra än andra typer av stretching, kräver förberedelser samt övning.
Avslappnad stretching:
Fördelar:
+ Utmattar inte
+ Kan utföras när som helst, även när du inte är uppvärmd eller när du är utmattad.
+ Mer avslappnande (Nähä?!) än andra metoder.
+ Vem som helst kan utföra dem. Ja det innefattar din tioåriga lillebror eller din åttioåriga farfar.
Nackdelar:
- Tar längre tid att nå sin maximala RM för varje stretch.
- Ökningarna kommer långsamt och kräver fler individuella pass för att resultat skall synas.
- Bygger ingen styrka.
Ballistisk stretching
Fördelar:
Inga
Nackdelar:
- En stretch kan inte korrigeras eller anpassas när den väl utförs.
- Kan frambringa omedelbar samt kvarliggande smärta.
- Det finns fler nackdelar, poängen är att det suger och skall inte appliceras. Ballistisk stretching kan påverka reflexerna i negativ bemärkelse.
Du kan bli "ovigare" av att utföra denna typ av övningar
Ballistisk stretching är alltså när man gungar, studsar och alltigenom använder rörelsekraft för att komma djupare i en viss typ av övning. Det är dåligt och kommer att frambringa skada om man tar i för mycket.
För ytterliggare fördjupningar i ämnet stretching samt för att hitta så många övningar som ni nånsin behöver,
Tricks Tutorials
Eller
Rygg och Muskelakuten
Vissa övningar är bättre än andra. De klassiska stretcherna brukar funka ganska bra men att testa nya sätt är aldrig dåligt. Jag har hittat ett antal övningar som jag använder konstant. Det absolut mesta som jag skrivit här finns även skrivet på länken jag postade längre upp.
Kom även ihåg: Det ska inte göra ont, men det ska sträcka som tusan!
Lycka till om ni bestämmer er för att utöka eran kunskap om flexibilitet och kom ihåg att ta det lugnt, man ska aldrig stressa fram flexibilitet. Då kommer skadorna.