Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-03-28, 12:03   #1
hangatyr
Registered User

hangatyrs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Innehåller fisk deifnitionsmässigt kött?

vilda diskussioner på jobbet. inga tyckanden här utan rena fakta, please!
hangatyr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 12:18   #2
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Reg.datum: Jun 2006
min definition: kött=muskler, de flesta fiskar är ju riktiga muskelpaket, så JA absolut.
spange är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 12:22   #3
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Fiskkött. Inte rött kött.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 15:31   #4
-S-T-
Registered User

Reg.datum: Jul 2006
Fisk är kött. För mig är det helt obegripligt hur en del inte förstår det. Vad skulle det annars vara?
-S-T- är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 15:42   #5
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Ja. Som frågats ovan: Vad skulle det annars vara?
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 16:52   #6
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Ja. Som frågats ovan: Vad skulle det annars vara?
Må så vara, men i folkmun eller vad man ska kalla det så pratar man ju ofta om kött eller fisk. T.ex när det ska beställas mat för gemensamma tillställningar eller så, "Vill du ha kött eller fisk?" De flesta har ju också en förväntning på vad de ska hitta i köttdisken eller fiskbilen.

Språkbruksmässigt går det utan tvivel att diskutera om det finns en skillnad.
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 18:35   #7
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Fiskkött innehåller precis som kött från nöt, gris, kyckling osv aktin och myosin. Det innehåller faktiskt de andra proteinerna i cellsaften också, precis som däggdjuren och fåglarna.

Däremot är fiskköttet fullt av proteolytiska enzymer som snabbt sönderdelar proteinet till peptider och gör det sladdrigt.
Fiskkött innehåller inte myoglobin som ger röd färg utan trimetylaminoxid (TMAO) istället som bindare av syrgas. Alltså blir fiskkött dålig källa till järn.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 18:39   #8
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Fiskkött innehåller precis som kött från nöt, gris, kyckling osv aktin och myosin. Det innehåller faktiskt de andra proteinerna i cellsaften också, precis som däggdjuren och fåglarna.

Däremot är fiskköttet fullt av proteolytiska enzymer som snabbt sönderdelar proteinet till peptider och gör det sladdrigt.
Fiskkött innehåller inte myoglobin som ger röd färg utan trimetylaminoxid (TMAO) istället som bindare av syrgas. Alltså blir fiskkött dålig källa till järn.
hur är det med t.ex tonfisk som kan vara extremt rött, innehåller det myoglobin eller är det något annat som gör det köttet rött? har funderat på detta ett tag
Gammal 2008-03-28, 18:43   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Det där är inte helt sant, även i fisk förekommer mörkare och mer myoglobinrikt kött. man ser det klart och tydligt på t.ex. en fiskkotlett, det mörkare köttet sitter närmare skinnet.
Makrill är en fisk med mer mörkt kött än t.ex. torsk och är således mer järnrik.

Trimetylaminoxid är ju ett icke-protein kväve och förekommer ju i väldigt låg halt hos benfisk.

Eller har jag fattat den delen fel?
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 18:44   #10
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Lax och andra rödköttade svenska fiskar lagrar in karotener ( färgämnen ) i köttet.

Jag får korrigera mig !
Jag hittar tabeller där myoglobin ingår i sammanställningen. Tydligen så finns det fiskar som fixerar syrgas med myoglobin.

Senast redigerad av Sverker den 2008-03-28 klockan 18:53. Anledning: Okunskap.
Gammal 2008-03-28, 18:50   #11
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Citat:
Lax och andra rödköttade svenska fiskar lagrar in karotener ( färgämnen ) i köttet.

Hur det är med tonfisk vet jag inte. Vad som är färgämnet alltså. Men tonfisk har inte myoglobin den heller
ok, att laxartade fiskar ofta lagrar in röda färgämnen pga av vad dom äter visste jag, men färsk tonfisk kan ju ha en riktigt djup röd färg, inte alls som laxen, eller öringen
Gammal 2008-03-28, 20:25   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av spange Visa inlägg
ok, att laxartade fiskar ofta lagrar in röda färgämnen pga av vad dom äter visste jag, men färsk tonfisk kan ju ha en riktigt djup röd färg, inte alls som laxen, eller öringen
Jag tror faktikt inte Sverker har helt rätt här som sagt. Visst stämmer det att laxens rosa färg är en följd kommer frånkarotenoiden astaxantin men att fisk inte innehåller något myoglobin är fel.

Jag nämnde som sagt makrill men det även så med fler fiskar. Ta en titt på en laxkotlett t.ex. och du ser ett mörkare kött ute i kanterna.

Det är dessutom ganska talande om man tar en titt på levnadssättet hos "mörkare" fiskar än hos vita. Makrillen och laxen reser långväga och har således uthålligt rött kött där fett används som substrat, det vita köttet är snabbare muskelfibrer med högre glykogenförbrukning. Det rödare köttet ÄR altså mer myoglobinrikt även om fisk för den delen inte är någon särskilt bra järnkälla i sig.

Dock innehåler det ju köttfaktor och är ju således en indirekt järnkälla i en måltid.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-03-28, 20:52   #13
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Jag har redan erkänt att jag hade fel

Vi kanske kan komma till konsensus att fiskkött är kött enligt alla definitioner.
Gammal 2008-03-28, 22:15   #14
spange
Nu kan jag inte byta

spanges avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag tror faktikt inte Sverker har helt rätt här som sagt. Visst stämmer det att laxens rosa färg är en följd kommer frånkarotenoiden astaxantin men att fisk inte innehåller något myoglobin är fel.

Jag nämnde som sagt makrill men det även så med fler fiskar. Ta en titt på en laxkotlett t.ex. och du ser ett mörkare kött ute i kanterna.

Det är dessutom ganska talande om man tar en titt på levnadssättet hos "mörkare" fiskar än hos vita. Makrillen och laxen reser långväga och har således uthålligt rött kött där fett används som substrat, det vita köttet är snabbare muskelfibrer med högre glykogenförbrukning. Det rödare köttet ÄR altså mer myoglobinrikt även om fisk för den delen inte är någon särskilt bra järnkälla i sig.

Dock innehåler det ju köttfaktor och är ju således en indirekt järnkälla i en måltid.
jag har för mig att vithaj också har rättså rött kött, och det den har gemensamt med tonfisken är att båda är varmblodiga, är jag relativt säker på, vilket ju är rättså unikt för fiskar, t.ex kan en vithaj ha en kärntemp på upp till 14°c högre än det omgivande vattnet vilket bidrar till den extremt aktiva jakten dessa fiskar bedriver
Gammal 2008-04-01, 06:46   #15
hangatyr
Registered User

hangatyrs avatar

Reg.datum: Jul 2003
Citat:

tackar för svaret!
hangatyr är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:41.