Citat:
Ursprungligen postat av rajjan_dammit
Eh, bara för att du trodde dig veta vad felet var och det sedan inte var det ger väl inte dig rätt? Det stod ju ordagrant att datorn var defekt, och att alla tillbehör medföljer. Inte att tillbehören var felfria.
Varför chansar man på att det kan vara ett visst fel och betalar 2/3 av priset för en fungerande? Utan att ta reda på vad felet är? Datorn såldes uppenbarligen i befintligt skick, om man sen inte undersöker innan man köper tycker jag inte man har rätt att kräva kompensation för att man känner sig lurad.
|
Fast han nämnde ju i annonsen VAD som var defekt. Han skrev ju ordagrant att datorn är defekt då den inte startar utan bara blinkar. När man på det sättet nämner defekterna tycker i alla fall jag att man nämner samtliga. Är ju knappast svårt att lägga till "ac-adaptern har kabelbrott, men jag har kunnat använda den ändå men vet inte hur bra den funkar längre". Att han inte nämner det tyder ju på att han vill smyga med det..
Citat:
Ursprungligen postat av saab900
Nä, var det så att du "trodde" att du visste vad som var defekt utan att säljaren specifikt upplyst om vad tycker jag att säljaren har rätt.
Har säljaren sagt att det enda felet var vad du nu trodde att det var tycker jag att du har rätt och att säljaren mörkat.
|
Fast han nämnde ju som sagt VAD som var defekt. En sak hade ju varit om han skrivit endast "defekt dator", då hade det ju kunnat vara alla möjliga små fel och saker hade kunnat vara i vilket skick som helst. Men när man beskriver datorns fel tycker jag det är fult att utelämna vissa saker.
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami
Skulle aldrig köpa en defekt dator och ordet defekt slår på varningssignaler att inte köpa skiten.
|
Jo jo, men samtidigt var jag ute efter ett "renoveringsobjekt" då det är halva grejen att få skruva med elektroniken jag köper. Räknade ju dock inte med att få en brandfarlig adapter för det..
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cosybear
Jag tycker faktiskt han har rätt i slutändan men han är jävligt sneaky. Det som slår mig är hur du kan köpa något för tusenlappen där annonsören skriver ordet defekt i annonsen... Crazy loco :/
|
Alltså, jag håller med dig egentligen. Han har ju faktiskt inte gjort något klockrent fel på pappret. Men det är som sagt sneaky av honom att skicka med ett trasigt tillbehör utan att nämna det. Säger man bara "skickar med alla tillbehör som hör till datorn" så utgår i alla fall jag att tillbehören fungerar. För de är ju som sagt TILLBEHÖR till datorn, och det var DATORN som var sönder.
Till er som undrar så gick det på mindre än en minut för mig att "laga" datorn då felet var ett korrupt bios. Väldigt vanligt fel på just den här modellen. Så vanligt att jag faktiskt åtgärdat det ett flertal gånger tidigare på andra likadan datorer, så jag hade redan biosfilerna klara att köras på ett usb-minne. Datorn fungerar nu helt klockrent, men den blev inte så billig som jag tänkt mig. Fast egentligen är ju 400kr rätt skitsamma, men det retar mig att ha blivit "förd bakom ljuset".
En grej jag reagerar på är också att hans försvar inte är i huvudsak att jag borde förstått att laddaren också var trasig, utan hans försvar är att den INTE är trasig. Han argumenterar alltså för att en ac-adapter som det slår gnistor om är fullt funktionsduglig. Tyder inte det på oärlighet? Känns som att han vet med sig att det i hans läge, med det han sagt i tidigare kontakt, faktiskt ÄR fel att skicka med en trasig ac-adapter, så därför börjar han argumentera för att den inte är trasig.
I sådana här situationer spelar ju uppsåtet en ganska stor roll enligt mig. Och jag tycker det är ganska tydligt att hans uppsåt inte varit "gott", även om jag också ser att han egentligen inte gjort något klockrent fel. Hans mål var ju att bli av med en trasig ac-adapter och låtsas som ingenting.