Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-12-02, 23:22   #1
tsp
Banned User

Reg.datum: Dec 2007
Har jag rätt eller fel?

Ja det kan man fråga sig i många frågor, men nu undrar jag i ett specifikt fall!

Jag köpte tidigare i veckan en netbook på tradera. I annonsen stod ordagrant "defekt dator, en dag startade den bara inte, skärmen är helt svart. lampan för nätverkskortet lyser endast. Alla tillbehör medföljer"

Då jag är hyfsad på teknik samt tidigare pulat en del med just den här datormodellen trodde jag mig veta vad felet var och hur man rätt enkelt åtgärdar det, därför jag köpte datorn.

Två dagar senare kommer paketet från Schenker, snyggt inslaget och allt verkar skitbra. Plockar upp ac-adaptern och kopplar in den i datorn. Märker då att det är kabelbrott på kabeln från adaptern. Det hela är lagat väldigt fult med lite blå eltejp som ser riktigt skabbig ut och har börjat lossna. Jag plockar försiktigt av tejpen och märker då att det är brott på både plus och minus och koppartrådarna kikar fram. De råkar vidröra varandra och det slår gnistor. Ac-adaptern är med andra ord totalt oanvändbar och dessutom en brandfara.

Jag kontaktar säljaren om detta och klagar på att detta nämndes det inget om i annonsen. Hans svar är att jag köpte en defekt dator och därför inte borde klaga. Men jag tycker att vad jag köpte var en defekt dator, som inte startar, men med fungerande tillbehör. Han påstår då att han avänt AC-adaptern i detta skick i över ett år utan problem och att det inte alls är något fel på den. Jag kontrar med att man inte kan säga att en elpryl det slår gnistor om är det "inget fel på". Då slutar han svara och mitt hopp om ersättning för en ny adapter går upp i rök. Ger honom istället ett riktigt dåligt omdöme på tradera.

Värt att nämnas är kanske även att jag inte fick datorn för en hundring direkt, i så fall hade jag inte klagat. Dessa datorer säljs annars begagnade (och fullt fungerande) för cirka 1700-2000kr, jag gav 1130kr för datorn och då var det utan hårddisk dessutom. En ny ac-adapter gick på 400kr och plötsligt är jag uppe i en summa nästan likvärdig med vad en sådan här dator i fint skick kostar.

Vad är er åsikt? Har han eller jag rätt? Vad tycker ni hade varit en rimlig kompensation ifall ni tycker att jag har rätten på min sida.
tsp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 23:33   #2
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
jag hade blivit skogstokig om han trodde att han skulle kunna komma undan med sånt.
Gammal 2010-12-02, 23:40   #3
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Mja, du skulle ha tagit reda på mer. Han skrev ju att den var defekt.

Var det så att du frågade vilka defekter det var och han inte nämnde dessa, då är det ju en helt annan femma.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 23:43   #4
Mr.Cosybear
Flintskallig hårboll

Mr.Cosybears avatar

Reg.datum: Aug 2007
Jag tycker faktiskt han har rätt i slutändan men han är jävligt sneaky. Det som slår mig är hur du kan köpa något för tusenlappen där annonsören skriver ordet defekt i annonsen... Crazy loco :/
Mr.Cosybear är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-02, 23:47   #5
Kwon
<Walking Apocalypse>

Kwons avatar

Reg.datum: Jun 2003
Skulle aldrig köpa någonting "defekt"

Du skulle frågat honom från början vad exakt han menade med "defekt".
Gammal 2010-12-02, 23:48   #6
ceejay
å nej, måste man komma på en ny text igen

ceejays avatar

Reg.datum: Oct 2007
han var ju rätt tydlig med att skriva att datorn var defekt. Inget annat.
Gammal 2010-12-02, 23:55   #7
rajjan_dammit
Registerered User

rajjan_dammits avatar

Reg.datum: Sep 2007
Eh, bara för att du trodde dig veta vad felet var och det sedan inte var det ger väl inte dig rätt? Det stod ju ordagrant att datorn var defekt, och att alla tillbehör medföljer. Inte att tillbehören var felfria.
Varför chansar man på att det kan vara ett visst fel och betalar 2/3 av priset för en fungerande? Utan att ta reda på vad felet är? Datorn såldes uppenbarligen i befintligt skick, om man sen inte undersöker innan man köper tycker jag inte man har rätt att kräva kompensation för att man känner sig lurad.
rajjan_dammit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 00:00   #8
Three pigs
Banned User

Three pigss avatar

Reg.datum: Aug 2005
Det är ju upp till dig att ta reda på det, tror knappast att det räknas som att det är ett dolt fel då han endast har beskrivit det som "defekt dator". Enda chansen att du skulle få tillbaks något är att han skulle vara godhjärtad och ge tillbaks. Annars får du stå där, det är ju lite som att köpa grisen i säcken när man köper en "defekt" dator på internet.
Three pigs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 00:10   #9
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Nä, var det så att du "trodde" att du visste vad som var defekt utan att säljaren specifikt upplyst om vad tycker jag att säljaren har rätt.

Har säljaren sagt att det enda felet var vad du nu trodde att det var tycker jag att du har rätt och att säljaren mörkat.
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 00:17   #10
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Skulle aldrig köpa en defekt dator och ordet defekt slår på varningssignaler att inte köpa skiten.

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 00:45   #11
Potatiskillen
Banned User

Reg.datum: Jan 2010
Jodu, själv så har jag köpt en trasig tv serdu
Potatiskillen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 00:48   #12
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Sorry TSP, men jag tycker du har fel
Gammal 2010-12-03, 01:47   #13
tsp
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av rajjan_dammit Visa inlägg
Eh, bara för att du trodde dig veta vad felet var och det sedan inte var det ger väl inte dig rätt? Det stod ju ordagrant att datorn var defekt, och att alla tillbehör medföljer. Inte att tillbehören var felfria.
Varför chansar man på att det kan vara ett visst fel och betalar 2/3 av priset för en fungerande? Utan att ta reda på vad felet är? Datorn såldes uppenbarligen i befintligt skick, om man sen inte undersöker innan man köper tycker jag inte man har rätt att kräva kompensation för att man känner sig lurad.
Fast han nämnde ju i annonsen VAD som var defekt. Han skrev ju ordagrant att datorn är defekt då den inte startar utan bara blinkar. När man på det sättet nämner defekterna tycker i alla fall jag att man nämner samtliga. Är ju knappast svårt att lägga till "ac-adaptern har kabelbrott, men jag har kunnat använda den ändå men vet inte hur bra den funkar längre". Att han inte nämner det tyder ju på att han vill smyga med det..

Citat:
Ursprungligen postat av saab900 Visa inlägg
Nä, var det så att du "trodde" att du visste vad som var defekt utan att säljaren specifikt upplyst om vad tycker jag att säljaren har rätt.

Har säljaren sagt att det enda felet var vad du nu trodde att det var tycker jag att du har rätt och att säljaren mörkat.
Fast han nämnde ju som sagt VAD som var defekt. En sak hade ju varit om han skrivit endast "defekt dator", då hade det ju kunnat vara alla möjliga små fel och saker hade kunnat vara i vilket skick som helst. Men när man beskriver datorns fel tycker jag det är fult att utelämna vissa saker.

Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Skulle aldrig köpa en defekt dator och ordet defekt slår på varningssignaler att inte köpa skiten.
Jo jo, men samtidigt var jag ute efter ett "renoveringsobjekt" då det är halva grejen att få skruva med elektroniken jag köper. Räknade ju dock inte med att få en brandfarlig adapter för det..

Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Cosybear Visa inlägg
Jag tycker faktiskt han har rätt i slutändan men han är jävligt sneaky. Det som slår mig är hur du kan köpa något för tusenlappen där annonsören skriver ordet defekt i annonsen... Crazy loco :/
Alltså, jag håller med dig egentligen. Han har ju faktiskt inte gjort något klockrent fel på pappret. Men det är som sagt sneaky av honom att skicka med ett trasigt tillbehör utan att nämna det. Säger man bara "skickar med alla tillbehör som hör till datorn" så utgår i alla fall jag att tillbehören fungerar. För de är ju som sagt TILLBEHÖR till datorn, och det var DATORN som var sönder.

Till er som undrar så gick det på mindre än en minut för mig att "laga" datorn då felet var ett korrupt bios. Väldigt vanligt fel på just den här modellen. Så vanligt att jag faktiskt åtgärdat det ett flertal gånger tidigare på andra likadan datorer, så jag hade redan biosfilerna klara att köras på ett usb-minne. Datorn fungerar nu helt klockrent, men den blev inte så billig som jag tänkt mig. Fast egentligen är ju 400kr rätt skitsamma, men det retar mig att ha blivit "förd bakom ljuset".

En grej jag reagerar på är också att hans försvar inte är i huvudsak att jag borde förstått att laddaren också var trasig, utan hans försvar är att den INTE är trasig. Han argumenterar alltså för att en ac-adapter som det slår gnistor om är fullt funktionsduglig. Tyder inte det på oärlighet? Känns som att han vet med sig att det i hans läge, med det han sagt i tidigare kontakt, faktiskt ÄR fel att skicka med en trasig ac-adapter, så därför börjar han argumentera för att den inte är trasig.

I sådana här situationer spelar ju uppsåtet en ganska stor roll enligt mig. Och jag tycker det är ganska tydligt att hans uppsåt inte varit "gott", även om jag också ser att han egentligen inte gjort något klockrent fel. Hans mål var ju att bli av med en trasig ac-adapter och låtsas som ingenting.
Gammal 2010-12-03, 02:09   #14
saab900
Registered User

saab900s avatar

Reg.datum: Feb 2008
Citat:
Ursprungligen postat av tsp Visa inlägg
Fast han nämnde ju som sagt VAD som var defekt. En sak hade ju varit om han skrivit endast "defekt dator", då hade det ju kunnat vara alla möjliga små fel och saker hade kunnat vara i vilket skick som helst. Men när man beskriver datorns fel tycker jag det är fult att utelämna vissa saker.
Dåså. Om du frågat säljaren vad som var defekt och han undanhållit AC-adapterkabeln tycker jag att du har rätt. Precis som jag skrev

Gör kaoz med han!

Men tänk på att vad som är defekt eller inte kan uppfattas mycket olika av olika männsiskor. Han kanske tyckte att kabeln var fullt fungerande sedan han fullagat den. Åk och kolla på tio begagnade bilar som enligt annonsen är i perfekt skick så får du se.
hypokondri + internet = win
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
saab900 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-12-03, 02:15   #15
tsp
Banned User

Jag tror säkert att den hade fungerat, en kabel är ju inget avancerat - så länge den leder ström funkar den. Men att den sedan är väldigt brandfarlig är ju en annan femma, och lite mer av en "tolknings/åsikts-fråga". Men man kan ju utan tvekan säga att en brandman genast hade slängt den på soptippen.

Hur ska jag gå vidare med det här då? Har bara mailat hittills, ska jag våga mig på att ringa upp honom för att få en förklaring? Folk brukar i alla fall av min erfarenhet vara trevligare och mer vänliga och tillmötesgående när man pratar direkt med varandra och inte över mail eller liknande.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:31.