Citat:
Ursprungligen postat av stora_starka_jätten
T ex Att gå från att ha haft stor talängslan för redovisningar eller dylik till att klara det galant och knappt vara nervös före...
|
Jag ska försöka mig på ett lite utförligare svar senare, men kan väl alltid börja här...
En stor del av den rädslan sitter i att man egentligen inte behärskar ämnet. Jag menar, om någon helt spontant frågar dig om ett ämne du verkligen kan mycket om, då skulle du antagligen inte ha särskilt svårt att besvara alla möjliga frågeställningar.
Har man däremot inte den där tryggheten i grunden så blir det lätt problem och man börjar istället tivla på sig själv; ängslan byggs på och blir snart till en mardröm.
Ett praktiskt tips blir därför att först sätta sig in i ämnet, få en övergripande bild och formulera någon slags frågeställning du vill att ditt tal ska ge svar på. Till sist börjar du fundera på hur du ska lägga upp det. Talet kan sedan med fördel byggas upp först övegripande och allra sist arbetar man fram detaljer.
Har du gjort det bra kan du njuta av friheten att inte rakt av behöva läsa manus. Rätt praktiskt. Sen gäller det att våga vara lite spontan också.
Många gör istället tvärtom och försöker överbygga rädslan med maniska förberedelser där man förösker banka in en enorm mängd detaljer i skallen. Det är ett säkert sätt att misslyckas.
Det här kommer förstås inte lösa alla problem man kan ha med att hålla tal, men en bra grund är alltid till stor hjälp. Sen ger väl övning färdighet antar jag. Tyvär är skolan helt värdelös på det. Grejen är liksom att alla tycker det är pest och astråkigt. Rätt värdelösa förutsättningar alltså. En lite vuxnare publik däremot, med ett ämne som intresserar många, det kan vara väldigt givande.