|
Rättigheter vid privat försäljning
Jag sålde går en motorcykel till en äldre herre, Innan han besiktade hojjen så förklarade jag för honom vad jag hade gjort med den, vilket underhåll och vad som jag visste var defekt. Han ville inte provköra hojjen då han hade ryggproblem och sa flera gånger "jag litar på dig" varav jag påminde honom ett antal gånger om att det är hans plikt att se till att hojjen är i det skick han vill köpa. Jag startade upp hojjen ett antal gånger innan han besiktade cykeln.
Under tiden han besiktade MCn så påtalade han fel som han inte ville betala för och vi kom överens om ett pris som är långt under vad den är värd som inbyte hos handlare. efter vi sagt ett pris så körde jag upp motorcykeln på hans släpvagn och sen gjorde vi affär.
Nu idag ringer han och är förbannad för att han inte kan vrida om nyckeln. Detta är ett av de fel jag tydligt förklarat för honom, att den var lite sliten med åren och svår att vrida om ifall man inte har snitsen. varav han svarar att han inte kunde provköra den igår pga ryggont och inte kunde märka av det felet. Summa av det hela så tycker han att jag ska hitta en lösning på det.
Vad gäller nu? vad jag förstår så ligger plikten hos honom att kolla och setill att han vet vad han köper, samt att jag förklarade just dethär felet för honom.
|