Den 24-28 augusti ska jag närmare bestämt till Camino del rey även kallad kungens väg. Det är en gammal väg som mer eller mindre är fallfärdig men som ändå besöks av många. I år är nog sista året innan den renoveras och det är nu man ska passa på.
Efter ni sett videon så kommer ni antagligen säga att det är dödsdömt och galet men senaste dödsolyckan skedde 1999-2000 och sammanlagt har endast 7 personer dött vilket är en oerhört låg siffra då chansen är större att du dör av att du sätter tandborsten i halsen...
Hur som helst så ligger tur-returbiljetter till Malaga just nu på 1250kr. Ni behöver en sele med slingor och det finns att hyra för en billig peng. Bo gör vi på något sunkigt vandrarhem.
Räkna med 2000-3000kr max för något inte många ha gjort. Vågar ni?
Hah, jag blev av någon märklig anledning väldigt sugen. Behöver man ha någon klättererfarenhet eller är det bara att köra?
Nej, läste på en sida att det rekommenderas att man är över 12 år och ingen klättringserfarenhet krävs. Det som krävs är att du har sele och slingor som jag skrev. Är du galen som vissa så kör du utan det också
"And you don't need to be an experienced climber either, the only requirements are that walkers should be at least twelve years old and have a good head for heights."
to get to El Caminito, catch the train to a town called Alora.
Alora is about 12 or 13 km away from El Choro, which is your final destination. There is a train station in El Choro, you can try and catch a train directly there, but the trains do not run often. From Alora take a taxi, I believe there is only 1 taxi, the driver's name is Antonio, and if you ask at the local bar outside the Alora train station they'll call for you. About 20€ for the ride, which is likely too much, is expected or whatever you can negotiate.
Antonio will drop you in El Choro at a market which has a flyer for the local climbing shop which is just down the road. Arrange a rough time for Antonio to come pick you up, allow plenty of time to catch your train as he'll probably have to drive from Alora to come get you. Head down the road, it's pretty obvious which direction you need to go to find the trail, and you'll find the climb shop to your right.
If you already have a harness, the straps, and carabiners, you can skip this part, or go in and ask any questions you may have. If you plan on renting your harness, be aware that they only have 2 for rent, and they may already be rented.
You may have to buy your harness, it cost about 65 euros. The shop is run by a German guy who can answer questions. I'm not a climber so I need all the info I can get.
DO GET A HARNESS as no matter how confident you are in your abilities, the path is old and falling apart, and you don't want to be the sucker who makes the next section crumble. Even the cables you latch into are questionable, so don't fall.
Now that you have your harness, continue walking up the path with the river on your left, its about 15-25 minutes to get to the trail head. You'll start to see things you recognize, then you'll catch your first glimpse of the bridge and El Camino Del Rey high up on the cliff.
Hade det inte varit för att jag är enormt rädd för höjder så hade det varit en riktigt rolig utflykt. Du får slänga upp lite bilder när du varit där, samt ta reda på vad som gömmer sig innanför dörren/dörrarna som man passerar.
jag är själv än så länge då alla mina polare fegar ur. 24-28 augusti har jag flyg.
Är eventuellt intresserad, ska läsa på och fundera lite.
Edit: På Wikipedia står det "Several people have lost their lives on the walkway in recent times and after two fatal accidents in 1999 and 2000,[2] the local government closed both entrances."
Hade det inte varit för att jag är enormt rädd för höjder så hade det varit en riktigt rolig utflykt. Du får slänga upp lite bilder när du varit där, samt ta reda på vad som gömmer sig innanför dörren/dörrarna som man passerar.
vet du hur man botar eventuella fobier?
Kan garantera dig att du inte kommer vara höjdrädd efter en sådan här resa, eller åtminstone inte lika mycket...
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
Är eventuellt intresserad, ska läsa på och fundera lite.
Edit: På Wikipedia står det "Several people have lost their lives on the walkway in recent times and after two fatal accidents in 1999 and 2000,[2] the local government closed both entrances."
Betyder det att man inte får vara där?
fan va glad jag blir ifall du kommer
yes det stämmer.Detta var för 13 år sedan. Vägen är officiellt stängd men folk går den hur som helst. Bara kolla youtube exempelvis, senaste videon där ifrån var 2013 maj tror jag. Det finns en skylt som på spanska säger att man inte bör gå där.