Citat:
Ursprungligen postat av Livet
Eftersom jag precis har börjat så har jag inte riktigt bildat mig någon uppfattning än men jag gillar siffror och att mäta saker relaterat till träningen så jag kan tänka mig att i framtiden så hamnar jag i någon form av träningsstil där jag främst går efter kanske pulsen och inte känslan. Men det får tiden utvisa.
|
Absolut! Men för en nybörjare så tycker jag att puls är ett onödigt fokus att ha, det verkar ju ha krånglat till det hela lite för dig. Jag vill också inbilla mig att det finns något egennyttigt med att gå på känslan, få lära sig hur länge man orkar i en viss ansträngningsnivå, hur sliten man blir o.s.v. När jag började att löpa för fem år sedan så var mitt utgångsläge väldigt likt ditt då jag vägde uppemot 95 kg. Mitt fokus var kontinuitet. I början fokuserade jag bara på att ta mig runt en fyra km-slinga två gånger i veckan. Med tiden blev det lättare och lättare och jag kunde hålla lite högre tempo och addera ett till pass varje vecka. Jag noterade tempot jag höll men det var inget jag styrde träningen utefter. I början var det bara viktigt att jag sprang ett par gånger i veckan.
Sedan vill jag bara skjuta in att handledsmätning av pulsen kan vara lite vanskligt. Vet inte om din klocka är känd för att vara bra på detta men min Garmin-klocka är inte särskilt tillförlitlig vad gäller pulsmätning.