Visa ett inlägg
Gammal 2018-10-29, 15:54   #18715
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Citat:
Ursprungligen postat av LadyG Visa inlägg
Det där var väldigt specifik träning inför tiomilaren, annars kör jag inte fullt så långa distanser som det blev då och framför allt inte så ofta. Då låg veckodistanserna ofta uppemot 90-100km.
Normalare träningsdos är ett rejält långpass varannan vecka ungefär, och ett normalare långpass varannan vecka så man alternerar lite. Men så fort jag vet vilket lopp jag ska satsa på, verkligen satsa alltså och inte bara köra som långpass med service, så strukturerar jag upp det på ungefär samma sätt. Stegvis ökande distanser, backa fjärde veckan (ex 80km/v, 90km/v, 100km/v 80km/v), dubbla långpass som omväxling till ett långt, långpass lördag söndag och långa intervaller (Olgor t ex).
Tack för svar. Jag hade tänkt varannan-vecka-principen enligt följande:

Vecka 1
- Hög volym(90-100K)
- Långt långpass(30-40K)

Vecka 2
- Snällare volym(60-80K)
- Snällare långpass(20-30K)

Sedan varva mellan dessa två varianter. Nu fick jag dock en sådan enorm mersmak efter lördagens 37 km som gick förvånansvärt lätt att jag redan till helgen är sugen på att springa fyra mil. Det är på intet sätt distanser som jag är van vid(37 km var pb i distans med sex km) men uppenbarligen så hanterade jag lördagens långpass väldigt bra. Sega ben efteråt var allt, inga skavanker och hög energi under och efter passet.

Jag inser dock att jag förmodligen går lite väl aggressivt framåt. Samtidigt så är jag ett stort fan av att smida medan järnet är varmt. Nu har jag motivation - då vill jag springa långt. Veckor med sämre motivation kommer säkerligen att komma.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat