T2
Tid:1,20 Kom ikapp en gubbe på den korta löpningen från där man kliver av och är påväg in i växlingsområdet så det blev lite kö. Väl framme på min plats så står den en annan gubbe ivägen och inte vet vart han ska ta vägen.
Jag fick peka på hans plats och så kunde jag tillslut koncentrera mig på vad jag själv skulle göra. Blev en helt okej växling och jag kom ut på löpningen med bra fart.
Löpningen:
2varv på breda skogsstigar och mestadels grusväg skulle avverkas. Jag misstänkte att försprånget ner till närmsta bakom mig min age-group var minst 1min men samtidigt visste jag att ett par riktigt snabba löpare fanns där bakom. Framåt hade jag ingen aning vad det var för avstånd.
Benen kändes helt okej så jag trummade på i ett helt okej tempo med tanke på att det ändå var rötter, backar och stundtals trångt att passera andra löpare.
Första varvet sprang jag säkert om 10-12 personer från den olympiska distansen. Fick lite extra energi varje gång även om deras lopp inte hörde ihop med vårat.
Blev omsprungen av Martin Flinta som helt enkelt låg ett varv före mig. Bara att lyfta på hatten för den överlägsna segraren
Under varv 2 sneglade jag lite bakåt vid några tillfällen men kunde inte se någon närma sig. Behövde med andra ord inte öka och det kändes bra för jag sprang redan mycket i 4:15 - 4:25 och där ligger gränsen.
Blev en väldigt odramatiskt målgång och jag kom in utan att ha behövt ta ut mig maximalt som vanligt.
Tid: 22.30 på min klocka
Totalt blev den officiella tiden 1:12.46 och det gav mig pallplats i min age-group och en 5:e plats totalt. Inte mer än ungefär 40 deltagare i sprinten så resultatet är inte så märkvärdigt.
Det var dock bara 27s upp till han före mig så med info om det hade jag kanske kunnat ge honom en match.
1:an och 2:an i totalen var som sagt långt före mig men sedan var det inte något "omöjligt" avstånd.
Hade jag kunnat simma så skulle den här sporten kanske vara lite roligare!
|