Visa ett inlägg
Gammal 2013-10-15, 01:30   #11
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Det är ju jag! Eller vet att det finns/fanns en till men...

Jag är amputerad på höger underarm efter handleden. Tränar också styrkelyft men min och din systers problematik är väldigt olika är jag rädd. Finns vissa gemensamma grejer man kan hitta...

Först av allt, hitta vad hon kan göra t.ex. kan hon köra bänkpress fast med kortare ROM? Hålla i en stång på axlarna för knäböj?

Eftersom hon inte har full rörlighet kan man inte utgå från "det normala" utan anpassa det. När jag kör knäböj, highbar, naglar jag fast stången med underarmen. Det ser lite skevt ut kanske men det funkar utmärkt.

Marklyft kan ju bli svårt utan rak arm eller smärtsamt då gravitationen gärna vill räta på armen. Det skulle gå kanske fästa en sorts manschett på överarmen med en krok på som grabbar på stången.

Chins och rodd går att göra med antingen rep+krok eller gummiband. Jag kan köra med att jag sätter gummibandet vid armbågen och sen drar (men jag gör det aldrig/sällan för jag tyckt det är sjukt tråkigt...)

Hitta en sjukgymnast som förstår hennes mål! Jag gick genom ett flertal innan jag gav upp på dem. Jag sa att jag ville lyfta 250kg i marklyft och de gav mig övningar där jag låg på marken och spände bäcken+bålmusklerna. Nu är jag uppe på 220kg, snart 230.

Låt mig sova på det så ska jag se om jag kommer på mer. Pma gärna om du/ni undrar något specifikt.
Den hamnade visst i fel tråd. Jag har för lite att göra på mitt nattjobb...

http://www.kolozzeum.com/forum/showt...t=34622&page=6