Jag har aldrig räknat kalorier och jag är i slutet av min deff. Har gått ner från ca 98 kg till ca 76 kg (målet är 75 om jag känner mig nöjd där.) Första halvan av deffen var dock medvetet ganska ostrikt och jag gick ner mycket på kort tid. men det senaste halvåret (Med någon månads uppehåll) så har jag minskat nästan exakt 0,5 kg/vecka.
Det jag gör är att jag väger mig varje dag, sedan skriver jag in dagsvikterna i ett exel-dokument som räknar ut medelvärdet för en vecka och sedan jämför med föregående veckas medelvärde för att se hur mycket min kroppsvikt har minskat. Ser jag att jag går ner för fort så äter jag lite mer. Går jag ner för långsamt äter jag lite mindre. Kan ju dock tillägga att jag har bra kontroll över vad jag äter och även om jag inte väger maten och räknar kalorier så betyder inte det att jag inte bryr mig om kaloritätheten på maten jag äter.
Detta tycker jag har fungerat jättebra för mig. Jag tror att jag skulle tappa inspirationen snabbare om jag räknade kalorier eftersom det känns ganska tidskrävande. speciellt när man äter lunch ute och så.
Det underlättar om man inte äter alltför olik mat varje dag så man vet ungefär hur mycket man behöver för att ligga på rätt kalorimängd.
Senast redigerad av aijou den 2012-02-21 klockan 07:04.
|