Citat:
Ursprungligen postat av Masterpan
När man bestäms sig för att och ligga på ett 300 överskott händer det lätt för mig allifall att jag släpper tyglarna och äter lite allt möjligt så länge jag hamnar på rätt energimängd och 2g protein. Näringstimingen kanske blir lite lidande och en relativt stor % kommer från skit och skräpmat.
Säg nu att man istället för detta lägger sig på ett 500 underskott, men man drar protein till 3g, är noga med nyttiga fetter, t.ex äta 1-2 avokados om dagen. Fiskolja, bättre näringstiming och slopar skitmaten. Man kör en perfekt kost alltså.
Hur blir skillnaden i prestation, muskel-volym-ökningar, välbefinnand, tror ni?
|
Vid bättre specificering; vad är skitmat och vad är perfekt? Att hellre äta "nyttiga" fetter än "onyttiga" fetter säger ju enbart benämningarna vad som är att föredra men sen hur du delar in livsmedel dessa kategorier kan ju skilja.
"Skitmat" skulle jag aldrig föredra, att äta dålig mat är inte bra för nån men viss mat kan vara bra för en och dålig för en annan i olika situationer liksom viss mat lämpar sig bättre efter ett hårt pass än annan. Precis som viss kost är bättre för snabb återhämtning än annan men kanske sämre för kroppen i långa loppet. För välbefinnandet är det väl upp till var och en vad som ökar det mer.
Kost för prestation finns det mycket forskning framtagen om så det är bara att nörda ner sej i.