Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath
Jag förklarade helt ärligt syftet med mitt sätt att formulera svaret. Så istället för att svara "Träna hela kroppen" varpå du KANSKE frågat "varför?" fick du svaret på denna mest relevanta följdfråga direkt.
Ps. Som en sidenote: om man nöjer sig med ett svar utan en förklaring så tycker jag att man gott kan förtjäna att bli idiotförklarad. Om det gäller dig har jag ingen aning om. Det kan bara du svara på genom att ärligt fråga dig själv om du ställt följdfrågan "varför?" i någon form efter att ha fått ett enkelt kokbokssvar. Om du nu tycker att det är viktigt vad jag tycker, vilket du förhoppningsvis inte gör.
|
Jag tror hans muskler skiter i vilket, men påverkas av vad han gör.

Visst är idealet att vara ständigt kunskapstörstande, källkritisk osv. Men är man kanske ny inom området och bara vill veta vad som brukar rekommenderas, kanske det blir en djungel om man ska sätta sig in i varje aspekt.
Så upplevde iaf jag kolo för 10 år sedan, hade ett intresse för det men ju mer man lärde sig desto krångligare blev det - men mycket "det beror på" svar.. Då är det väl bättre att få ett enkelt svar, och fråga efter mer info om man vill fördjupa sig, än att uppfostras att fråga rätt/kunna tyda ett mer komplext svar annars får man inget veta?
Om man nu får göra lite reklam så kan jag rekommendera EV och Guddis bok "Forma kroppen och maximera din prestation : om kost och träning på vetenskaplig grund". Enkelt förklarat men utrymme för fördjupning.
Ibland är det lättare att först skaffa sig allmänkunskap, sedan fördjupa sig där man blir nyfiken, istället för att bli förvirrad och börja sila mygg och svälja kameler (vanligt optifel).