Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-27, 16:44   #13
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Reg.datum: Dec 2010
Kort om ABCDE-dieten

Jag börjar med att länka till Robbans artikel om ABCDE-dieten, då han har bemästrat den lång bättre än jag har, och det var främst han som fick mig att testa.
http://magictraining.blog.com/2010/08/07/abcde-dieten/

ABCDE-dieten består egentligen av två faser av kolhydrat och protein-cykling.

Fas 1: aka: low carb-fasen.
Om man ska hoppa på detta upplägget, d.v.s. kost+träning så ska man börja med denna fasen. Kort sagt så äter man mindre kolhydrater än vanligt, och jag skär ner på kalori-intaget ö.h.t. 1/3-1/2 av den mängden kolhydrater man äter under fas 2.

Fördelningen ser i princip ut som så att man äter 4g eller mer protein per kilo man väger, så mycket fett som kroppen behöver, och möjligtvis en liten mängd kolhydrater.

Denna fas kan liknas med lite med dom blastperioder som jag och Timme länge har använt oss av, d.v.s. att man i princip BARA äter protein och en liten mängd fett. Även om man ligger på ett kcal-underskott så blir återhämtningen förhöjd, och man får ett bra tryck i runt en vecka, absolut inte mer än två veckor. Det är inte samma sak som det glykogen-trycket man får av fas 2, även om en del protein kommer att omvandlas till glykogen, men styrkan och återhämtningen är riktigt förhöjd.
Timme har ibland gått så högt som närmare 7g per kilo han väger.

Fas 2: Det är nu det roliga börjar.
I denna fasen så sänker man sitt proteinintag lite, lite, lite, men det ska fortfarande vara högt. Jag sänker intaget till kanske 3g per kilo kroppsvikt, och höjer kalori och kolhydrat-intaget. Fettintaget höjs också något.
Med "rätt" träning, inte tung träning, utan byggarträning, kontakt och hela det köret, så kommer man i den här fasen att svälla upp som Super Mario efter en röd svamp.
Med ett förhöjt intag av "complex carbs" så kommer glykogen att tryckas in i muskeln, och du kommer att få ett ruggigt glykogen-tryck.
Om du fortsätter med den typen av träning d.v.s. SL-träning eller träning med sämre kontakt, lägre reps, o.s.v. ställer inte samma krav på arbetskapaciteten, och därav får man inte samma glykogen-inlagring.

Efter kanske 2 veckor av denna kosten så kommer trycket att försvinna. Glykogen-inlagringen kommer att avta, och man börjar istället att bli fluffig. Vätska hamnar utanför musklerna, o.s.v. Då är det dags att backa, och återgå till fas 1 igen.

Detta sättet att äta ställer extrema krav på hur väl man känner sin kropp, och kräver en väldig disciplin. Man måste känna hur kroppen reagerar på ändringar i kosten, och känna när det är dags för nästa fas.
Man måste också släppa egot på gymmet, utan denna typen av träning så tror jag att detta kostupplägget är tämligen värdelöst.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat