Visa ett inlägg
Gammal 2011-05-26, 21:20   #2
Proxy
Registered User

Proxys avatar

Reg.datum: Dec 2010
Vilse

Ojojoj vad vilse jag är!

Jag kanske ska börja med att förklara situationen. Nu när jag blickar tillbaka så har jag egentligen varit vilse hela min träningskarriär, men på senare dagar så har jag slutat att försöka uppfinna hjulet, och börjat lyssna. Inte likt mig, men jag gör mitt bästa.

Så länge jag har tränat seriöst så har jag "skött" min kost. Massvis med protein, mycket kolhydrater, tillräckligt med fett, och i princip bara rena matkällor. Bra mat.
Men nu har jag lärt mig att manipulera min kost, och vikten av att göra så, istället för att bara "äta bra" hela tiden. Personen som har lärt mig detta är Robban, men från början är det egentligen idéer som jag och Timme har bollat lite fram och tillbaka. Ja, RobbanColeman, den där knasbollen som alla tror är helt galen.

Som jag nämnde, så har jag nu börjat manipulera min kost, baserat på den mytomspunna ABCDE-dieten.
Jag tror verkligen inte att den här dieten är för alla, utan för att kunna utföra den korrekt så måste man verkligen kunna sin egen kropp.
Kort sagt så går den ut på att man cyklar protein och kolhydrater, för att åstadkomma något som många av någon anledning ser som jätteabstrakt, nämligen "tryck".

Just nu, idag, har jag insett hur rätt Robban har. Det handlar inte bara om att sköta sin kost och sin träning, det handlar om att manipulera kost och träning för att verkligen få resultat. Särskilt när man är ren.

Det jag har fått en uppenbarelse om är just träningen. För att kroppen ska hamna i rätt läge, så kommer man ingenvart av träningen eller kosten var för sig, båda måste stämma med varandra.

Dom sista 2 veckorna har allting varit snett. Jag gick ifrån min lowcarb-period till min highcarb-period. Det fungerar som så att man kombinerar såndär fjollig byggarträning, samtidigt som man tankar upp kroppen med kolhydrater och blir fruktansvärt svullen. Man får ett extremt tryck - om man gör rätt.
Denna gången gjorde jag inte rätt! Kosten var jättebra, precis som vanligt, men träningen var fel. Det är en otrolig skillnad mellan att träna "rätt" och "fel" när man använder detta upplägget. Som natt och dag. Sist var jag svullen som jag vet inte vad, och nu är jag bara slät och fluffig. Inget tryck alls.

Men, ibland måste man lära sig den hårda vägen. Något som jag har fått göra väldigt mycket den sista tiden, både i och utanför träningsvärlden.

Nu när jag är solklar på skillnaden mellan rätt och fel så ska jag backa ifrån kolhydraterna och köra en light-version av något jag och Timme kallar för EHPD, vilket helt enkelt går ut på att man kör en blastperiod med protein.
Efter det så går jag på min high carb-period igen, men denna gången på rätt sätt.

Precis som Robban säger, man måste lära sig och känna skillnaden i sin egna kropp, man kan inte bara titta på siffror och "äta rätt". Anders the Peak poängterade en gång vikten av att manipulera kost, oj vad rätt han hade.
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Tillräckligt för att ganska många med ganska bra koll hävdar att det antingen tar genetik a la Proxy eller roids för att nå dit. Ever.
Proxy är inte uppkopplad   Svara med citat