Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Om det är bevisat bortom rimligt tvivel att det är gärningsmannen bör han anses helt sakna rättigheter och alla metoder för att rädda offren är moraliskt försvarbara(så länge det inte drabbar oskyldiga).
Däremot tror jag tortyr är väldigt ineffektivt. Gärningsmannen kommer troligen säga vad som helst för att slippa undan.
|
Själv anser jag att tortyr aldrig är moraliskt försvarbart, oavsett omständigheter. Jag själv skulle inte vilja leva i ett samhälle som anser tortyr moraliskt försvarbart (gränsen för mig går vid olika former av inskränkning av personlig frihet). Däremot hade jag i det enskilda fallet funnit att tortyr fortfarande varit lika moraliskt oförsvarbart men att jag i det här fallet rationaliserat bort moralen för andra (för mig i den situationen viktigare) skäl. Bara för att en handling är moraliskt oförsvarlig behöver den inte vara
oförsvarlig sett från andra perspektiv.
Det enda jag måste erkänna i det fallet är att moralen inte väger lika tungt som andra skäl och får stå tillbaka.
Slutsats: Människor handlar inte alltid efter sina moraliska övertygelser, det betyder inte att handlingen per definition är fel bara att den inte är moraliskt försvarbar.