Så nu har jag varit och tränat.
Knäböj
3x5x70kg
2x5x72.5kg
Marklyft
5x5x90kg
Bänk, hantlar
5x5x32.5kg
Pullups
5x5xkv (85.7kg)
Kommentarer:
Idag var jobbigt och galet galet skönt. Inte heller jobbigt på så vis att jag var på gränsen att misslyckas, utan att jag tog i som fan och ändå kände att här har jag marginal, eller här kommer jag ha marginal snart.
Man kan säga att jag ökade i alla lyft jämfört med föregående pass och veckor. Knäböjen var det som kändes mest positivt tror jag. Senast kämpade jag med 65kg, innan det kämpade jag med 60kg. Nu idag kändes 70kg relativt lätt och 72.5kg klart hanterbart. Det är mest tekniken det beror på, som jag måste vänja mig vid. Knät kände jag bara av lite när jag värmde upp med lätta lyft, men inte sen när jag verkligen var igång. Det var kanske den stora behållningen - att min nya teknik faktist verkar vara mer skonsam för knäna. Att äntligen kunna köra böj. 80kg och vidare till 90kg etc känns inte alltför avlägset. Jag ska bara låta alla de där extra och stabiliserande muskelgrupperna och nervsystemet anpassa sig, och nöta in tekniken i benmärgen.
Marken kändes också fin. 90kg är inte jättemycket, men det är 2.5kg mer än förra veckan och kändes dessutom lättare än förra veckans 87.5kg. Kanske beror det en del på att jag nu vilat sen förra torsdagen och inte kört i helgen. Vila är nog bra. Nu gradvis ökningar, sakta upp till och förbi 100kg igen. Nästa steg blir kanske 8 rep på 90kg.
Bänken var bra med tanke på ökning till 32.5kg. Tekniskt blir det svårare med 32.5kg än med 30kg, eftersom hantlarna är bredare...tekniken blir inte lysande, inte med korta armar som jag. Men fan, det är det jag kan köra. Dessutom har jag ändå ingen som kan passa eftersom jag tränar ensam, och vill inte var uppe och tänja gränserna för mycket med stång.
Pullups var kul att göra igen istället för latsdrag. Jobbigt men inte så jobbigt som jag trodde det skulle vara att köra dem igen. När jag första gången, i slutet på våren, gick över från latsdrag till pullups klarade jag typ två. Det gick rätt fort upp till 6-8. Nu har jag inte gjort på flera månader men klarar ändå 5x5. 3x6 hade nog också gått. Shysst!
På det hela taget alltså väldigt peppande. Det känns som om jag är på gång även styrkemässigt. Snart är jag inte svagast i gymmet. Det är ett friskis också, så det vore inte roligt att vara svagast där.