|
Ahh, dags att planera nästa marklyftspass!
På Göteborgs Cup i helgen fick jag mig en pratstund med Yngve Wahlander. Han har Svenska rekordet i ML i 110:an på 360,5 kg. Jag känner att hans tips har en hel del tyngd bakom sig.
Här följer hans program
Vecka 1
ML: gå upp till en tung 1:a, 2:a eller 3:a. Öka belastningen till nästa markpass. Om det går i stå, minska belastning och öka repsen, sedan gå tillbaka lågreps (inte samma pass). Använd dragremmar och framåtgrepp för att få symmetrisk belastning på rygg och diskar, då kan man träna tyngre. Greppet tränas separat vid behov. Marklyftet är första (kanske enda) övningen denna dag. Bry dig inte om tekniken på de tyngsta lyften, vikten skall upp, basta! Att tappa ryggen lite är oundvikligt. Givetvis är det bara bra att göra strikta lyft på vägen upp till toppvikterna.
Vecka 2:
Träna bröstryggen, viktigaste övningen är sittande rodd med nästan raka ben. Använd dragremmar, gå för fullt och sätt nya pers. Gör något fler reps än marken. Bygg om gymmets roddmaskin så att du kan lasta mer vikt vid behov. Yngve ansåg att de flesta är väldigt starka i korsryggen, bröstryggen är den svaga länken.
Vecka 3:
börja om.
Jag skall klura på hur jag får ihop det innan SM, men det känns som ett kul koncept att testa. Jag tror att man hinner bli rejält fräsch i ryggen och sugen när man bara drar varannan vecka.
|