Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Isåfall har du gjort något fel, vad vet jag inte. Eller menar du att man kan ta sig igenom ett riktigt hårt pass - utan någon vila - gärna alternerandes övningar som breathing squats, pullovers, chins och dips, utan bra kondition? Menar du att det inte skulle kräva riktigt bra syresupptagningsförmåga? Isåfall har du helt enkelt inte provat det som jag har gjort.
|
Ja. Jag menar att jag du får en annan typ av uthållighet än kondis av denna träning. Och kom inte och säg att det inte är samma sak vi snackar om - jag har drabbats av alla symptom som lätt skalle, yrsel, och kraftigt illamående. Faktum är att ett sådant pass är riktigt

. Ett par gånger har jag varit tvungen att sätta mig i ett hörn med huvudet mellan knäna för att få ordning på illamåendet.
Jag försöker inte säga att sådana pass inte är jobbiga, för det är de. Däremot är de vare optimala konditionsbyggare eller styrkebyggare.
För att du ska kunna köra tillräckligt tungt för att bygga muskler lägger Arthur Jones in viloperioder i passen, ett par minuter åt gången. Detta lär sabotera konditionsbiten till viss del (alt. kan man se det som intervallträning). Ska du köra optimalt för kondis blir passet knappast särskilt muskelbyggande.
Jag har överhuvudtaget svårt att syssla med viktträning för kondis. Vikterna blir så låga att det mer är frågan om kardio än kondisträning. Med meningsfulla vikter får man mjölksyra mycket snabbt.
Huvudpoängen jag har är att sådana pass vare sig är optimala ur byggarperspektiv eller kondisperspektiv - enligt min erfarenhet.
Och jodå, min puls har nog varit nära max flera gånger när jag sysslade med mina HIT-experiment. Men vill jag bygga kondis beger jag mig ut i löparspåret.
Vill jag bygga muskler kör jag volymträning. HIT lämnar jag... därhän.
/BB