![]() |
Mossa och annat i skogen, Kcal?
Innehåller typ mossa, kottar och annat skit i skogen kalorier? något nyttigt i dom?
Grub kom med studier nu! |
Spårämnen om ens det.
Rötter,bär och nötter är en helt annan sak, vad syftar du på? |
Kottar innehåller frön, de är väl som andra frön näringsmässigt. Om det blir någon vinst på det kan man dock diskutera med tanke på hur många du kommer att bli tvungen att pilla ut och hur jobbigt det är att nå dem i träden.
|
Myror och alla andra insekter! Även om jag knappast skulle klassa dem som "annat skit i skogen".
|
för att märka ord lite så kan väl bajs säkert innehålla en del..
|
Citat:
Nä men kåda kan man ju käka, eller iaf tugga. Bör innehålla något. |
Fiskar, älgar etc. finns där massor av kalorier i :thumbup:
|
Citat:
....stensöta*drool* *drool* |
Underskatta aldrig stensöta:thumbup:
http://images.google.se/imgres?imgur...%3Dsv%26sa%3DG Den är verkligen söt i smaken men de små jordstammarna kan inte innehålla många kalorier. |
Det är väl mest bukfylla för att dämpa hungern lite. Finns inte mycket energi i växterna. När jag var liten och sprang i skogen hela dagarna så vet jag att det fanns mer att äta på våren. Granskott, unga björkblad, harsyra, gökmat var sånt man brukade tugga lite på.
|
Citat:
Skulle vi människor behöva jobba så mycket för så energisnål föda skulle knappast fetma va ett problem.:D Utan vetenskapliga belägg för mitt uttalande vågar jag iaf påstå att man med någorlunda grundläggande kunskaper om skogens resurser överlever åtminstone maj t.o.m., låt säga, september ute i skogen även om man troligtvis skulle bli utmärglad och få mer lr minde brist på vissa näringsämnen. Men detta är ju bara helt ovetenskapliga teorier från en lekman såklart.;) |
Att äta hela kottar är både gott och bra! :thumbup:
Vet man bara vad man kan äta i naturen så kan man klara sig ganska bra. |
nu ska vi inte över driva våra Robinsson Cruise talanger, jag hade överlevnad i november förra året, 4 dygn utan mat. Då hitta jag inte mycket, de ända var tallbars thé men 3 liter ger lika mycket som en halv sockerbit...
|
Citat:
Stefan Källman är ett namn att kolla närmare på i den här frågan. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:32. |