![]() |
Kort Svensklektion.
När man förkortar ord sätter man punkt efter varje bokstav som representerar ett ord, eller sätter man ingen punkt alls utan separerar bokstäverna med mellanrum.
Tex. -> T ex / T.ex. Osv. -> O s v / O.s.v. You get the point? Och jag har bara läst SveB... |
O K O.k Ok.
;) |
Vill tillägga att det heter vår, inte våran. :) (Tittar på Trances drogtråd.)
|
Jag kan få spel på grammatiskt korrekta meningar i ett forum. Det är ju meningen att man ska spy ur sig saker, tangenterna ska rassla. Så länge det inte är alltför många särskrivningar och stavfel fattar man ju poängen.
Ibland sticker det till i mig, särskilt när jag börjar meningar med "Men" fast jag ignorerar det och det ger mig en skön avslappning. Testa! Svenska språket är för övrigt ingen exakt vetenskap utan ett språk under konstant omvandling, det folk vill kalla förfall kan ses som en högre grad av förfining.. ;) |
Citat:
Dessutom korrekturläste han bla. för svenska akademin så jag tror han vet vad han snackar om. Sedan finns det ju bra mycket viktigare språkfel att peka på, ifall man nu vill vara sån, som tex. hur mycket folk särskriver samt hur svårt folk har att änvända skiljetecken o. dyl. ibland. |
Citat:
|
Det finns en tråd som heter Språklådan, där man kan roas och oroas kring språket.
|
För övrigt är förkortningar något som Svenska språknämnden avråder från, om man inte har platsbrist. Undantag är då det underlättar för läsaren (t.ex. i parenteser), samt vanligt förekommande förkortningar, om orden förekommer många gånger i en text.
Och förkortningar i form av sammandragningar (t.ex. "jfr" = jämför) används varken punkt eller mellanrum. Mellanrum är inte något som rekomenderas in någon form av förkortningar. Om vi nu ska vara på det viset. |
osvÄr inte så noggrann på interweb-forum.tex
et alDäremot i tentor och arbeten så är jag extremt noggrann med detta.etc |
Citat:
|
Du kanske skulle ha skrivit "svensklektion" med liten bokstav också, om du nu skall klaga.
|
Jag måste bara påpeka att det finns många ämnen till svenskalärare på det här forumet. Skriver någon "bicesp" istället för "biceps" så tar det 5 sec och nån rättar osv.
|
Citat:
En del förgriper sig hämningslöst på svenska språket i skydd av den klyschan, i tron att "allt är okej", "det är utveckling av språket", "det som känns bra för mig är rätt för mig", "jag har förföljts av en symfoniorkester i tre års tid", "bla bla bla". Snälla, gör inte det. Skriver man msnfjortisska får man räkna med att bli uppfattad som mindre intelligent. Oavsett om man kan deklamera högvers och författa epos "när man känner för det". |
Citat:
Det där är väl en jäkla skitsak och inget jag bryr mig om i mitt vardagsskrivande, givetvis är jag mer noggrann vid tentor och dylikt så jag iof. inte alls brukar förkorta. Kasus, de/dem och särskrivningar och uppenbara felstavningar av lätta ord är sånt som får mig att tänka att människor är lite korkade, ej exakt korrekt förkortning, felstavning av svåra ord, glömma skriva stor bokstav i början av meningen och dylikt är det icke. Jag som trodde jag var språkpolisen på detta forum, nu räknar jag kallt med att du kommer piska alla kasus-bovar för all framtid, så slipper jag. Tack för det. |
Citat:
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:08. |