![]() |
Bidrag till F&S, hur funkar det?
Ett rykte gör gällande att Friskis och Svettis uppbär bidrag för sin verksamhet och det fick mig att börja fundera.
Vad är det som gör stt just FS får stöd? Citat:
Vilken myndighet är det som betalar ut bidrag och beslutar om fördelning? Och sist men inte minst, hur går det egentligen att konkurrera med FS som ägare av ett "vanligt" gym? Deras priser borde iallafall vara lägre eftersom vi tillhandahåller skattemedel. Jag blir omedelbart misstänksam då jag hör om bidrag till enskilda aktörer på en annars konkurrensutsatt marknad, så jag tänkte kolla lite med folk här som är bättre insatta i gymbranschen än vad jag är. |
Har ingen koll på ev. bidrag och så.
Men friskis behöver väl inte heller betala ut full lön till sina "anställda", då de är en förening. Många jobbar väl gratis, eller mot väldigt liten ersättning? |
Eftersom Friskis är en ideel förening har jag för mig att de har skattelättnader, samt att vinster inte får plockas ut av ensilda. Ang löner, så är det här jönköping 8-10pers som är heltidanställda och alla instruktörer är ideelt arbete.
|
Instruktörer och värdar får ta del av utbuden. Rent ekonomiskt är det småsummor de får, om ens något alls?
|
Det är inte "lokalt aktivitetsstöd" som avses? Jag tror att reglerna ändrats på senare år, men förr fanns i alla fall ett "föreningsstöd" som betalades ut per aktiv deltagare på de olika aktiviteter föreningen ordnade. Det var inte på något sätt begränsat till idrottsföreningar, utan uppbars även av t.ex. svenska kyrkans unga, rollspelsklubbar och teaterföreningar. Jag tror som sagt att bidraget arbetades om (antagligen p.g.a. att närvarolistesystemet var opraktiskt i längden) men det skulle förvåna mig om det försvunnit helt.
|
Citat:
De kan få ersättning per instruktionstimme. De kan vara anställda och får då en vanlig lön. |
Citat:
|
Citat:
Ska kommuner bedriva gym? Citat:
Citat:
|
Citat:
Källa: http://www.almega.se/Templates/T_2.asp?PN=3337543 |
Dels funderar jag på hur man kan jobba ideelt som instruktör. Finns det verkligen de som tycker att det ger så mycket att betalning är överflödig?
Vidare så verkar det onekligen som ytterligare ett fall i raden av kommunal verksamhet som prismässigt, mha skattemedel, kryper under privata alternativ. Jag kan visserligen förstå tanken, att man subventionerar något som anses främja hälsan och på så sätt åstadkomma ett positivt netto då sjukvårdskostnad förväntas sjunka. Men skulle man inte istället kunna justera momsen så att det inte slår olika? Iofs så tycker jag inte att vi öht ska hålla på att detaljstyra vuxnas fritidsaktiviteter, om gymen får rabatt, varför ska då inte de som istället drar ut på en löparrunda få något för sin samhällsinsats? Nej, det är sånt här som gör att man hoppas på att ett eventuellt regimskifte även medför ett skifte i ideologi. |
Citat:
Intressant läsning, även om det får ses som något av en partinlaga. |
Citat:
den frågan är uppe regelbundet och diskuteras och ännu finns dom kvar. sen kan du ju försöka vara den politiker som föreslår nedläggning och lycka till med att vinna nästa val! jag har en del andra politiska självmordsuppdrag som man kan utföra om intresse finns. |
Citat:
|
Citat:
Fråga varje idrottstränare ute i landet som inte sysslar med elitträning i någon av de 5-6 rikaste sporterna hur mycket de får i ersättning.. |
Citat:
Men nu råkar de flesta fotbollstränare jag känner ha barn som spelar/spelat i det aktuella laget, vilket gör det mer till en insats som förväntas av en förälder. Men jag är med på din poäng, hade svårt att se likheten först eftersom jag inte insett att det kanske finns gemenskap att hämta i en grupp ideella aerobicsinstruktörer. ...sen ska du inte underskatta bingolotternas dragningskraft, man kan ju vinna en volvo. |
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:20. |