Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Vad stekar ni kyckling/grönsaker? Har problem.. (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=230286)

steelrich 2017-02-15 05:16

Vad stekar ni kyckling/grönsaker? Har problem..

Haloj, brukar steka runt 1kg kyckling per dag med massa grönsaker, problemet är att jag minst måste steka allt i 3 omgångar, och varje gång behöver man ju nån sorts smör/olja right?

En sked med smör är ju 650kcal och ska man ha 3 större klick så blir det en jävla massa kcalorier på endast stekfettet,,, och tar jag mindre än vad jag gör så bränner jag skiten, hur gör ni?

martikainen 2017-02-15 07:34

teflonpanna utan olja/smör, bränner du maten så sänk värmen eller köp en bättre panna

Beemel 2017-02-15 07:35

Airfryer eller ångkokare.

LillisJ 2017-02-15 07:36

Ugn 200C 19min för perfekt kyckling, utan fett :)

Diomedea exulans 2017-02-15 07:44

Lägger in den frusna kycklingfilén i micron, sätter på högsta effekt i 20 minuter, sätter mig och trollar på kolo tills det plingar, färdigt.

pepplez 2017-02-15 08:33

Citat:

Ursprungligen postat av steelrich (Inlägg 7722767)
Haloj, brukar steka runt 1kg kyckling per dag med massa grönsaker, problemet är att jag minst måste steka allt i 3 omgångar, och varje gång behöver man ju nån sorts smör/olja right?

En sked med smör är ju 650kcal och ska man ha 3 större klick så blir det en jävla massa kcalorier på endast stekfettet,,, och tar jag mindre än vad jag gör så bränner jag skiten, hur gör ni?

Ugn med bakplåtspapper kräver inget fett. Vill du prompt steka så kan du ju lägga den stekta kycklingen på lite hushållspapper efteråt, då sugs mycket fett upp.

Mental 2017-02-15 08:42

Citat:

Ursprungligen postat av steelrich (Inlägg 7722767)

Hur stor sked skottar du smör med? 650kcal smör är ~90g smör.
En normal matsked är runt 100kcal. Har du en bra panna kan du steka med typ en tesked rapsolja på runt 40kcal.

Maverick 2017-02-15 09:29

Som någon skrev tidigare, Ugnen på 200, bakplåtspapper på plåten och in med skiten i ugnen.

exevision 2017-02-15 20:37

Jag har lite vatten i stekpannan och använder lock. Blir väll lite mer kokt då iof.

Shqypnia 2017-02-15 20:38

Jag använder väldigt lite olivolja, jag tkr det sprider sig tillräckligt. Stek det sedan inte i högsta värmen för du kmr bara att brända det.

Bulta 2017-02-15 20:54

Varför skulle man inte vilja steka kyckling i tillräckligt med matfett? Köttet suger inte upp fettet, och vill man ha bort fettet som ligger på ytan kan man ju alltid torka av det sen. Att ha matfett i pannan bidrar både till bättre och mer jämn stekyta.

Att tillaga kycklingfiléer i ugn på 200C låter för övrigt som ett ypperligt sätt om man önskar ha den riktigt torr. Vill man ha saftig kycklingfilé ger man den en fin stekyta i pannan, och låter den småputtra i någon sås, alternativt gå klart i ugnen på låg värme, allt från 100-150c, gärna i någon sås/sky och inte låta den gå över 70C.

Termy 2017-02-15 21:12

En helkyckling i slowcooker. Så gott. Där räcker det med att pensla på lite olivolja inuti.

Bärsärk 2017-02-15 21:46

Citat:

Ursprungligen postat av Diomedea exulans (Inlägg 7722782)
Lägger in den frusna kycklingfilén i micron, sätter på högsta effekt i 20 minuter, sätter mig och trollar på kolo tills det plingar, färdigt.

Alltid undrat över varför inte fler använder micron mer :D Smakar det hyffsat eller?

Maverick 2017-02-16 08:16

Citat:

Ursprungligen postat av Bulta (Inlägg 7723093)
Att tillaga kycklingfiléer i ugn på 200C låter för övrigt som ett ypperligt sätt om man önskar ha den riktigt torr. Vill man ha saftig kycklingfilé ger man den en fin stekyta i pannan, och låter den småputtra i någon sås, alternativt gå klart i ugnen på låg värme, allt från 100-150c, gärna i någon sås/sky och inte låta den gå över 70C.

Varför skulle den bli torr för? Mina blir icke det iaf...

ITK 2017-02-16 09:59

Citat:

Ursprungligen postat av Bärsärk (Inlägg 7723124)
Alltid undrat över varför inte fler använder micron mer :D Smakar det hyffsat eller?

Använder crisppanna (whirlpool) och något färdigt program där man bara väljer hur mycket kycklingfile man vill tillaga, sen sköter micron resten. Det tar ca 10min och fileerna får både fin färg och blir perfekt tillagade. Bättre än vad jag lyckas med när jag steker. Micron har även grill och varmluft, förmodar att dessa även används vid denna tillagning. Inte testat med frysta fileer än.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32.