![]() |
Vad stekar ni kyckling/grönsaker? Har problem..
Haloj, brukar steka runt 1kg kyckling per dag med massa grönsaker, problemet är att jag minst måste steka allt i 3 omgångar, och varje gång behöver man ju nån sorts smör/olja right?
En sked med smör är ju 650kcal och ska man ha 3 större klick så blir det en jävla massa kcalorier på endast stekfettet,,, och tar jag mindre än vad jag gör så bränner jag skiten, hur gör ni? |
teflonpanna utan olja/smör, bränner du maten så sänk värmen eller köp en bättre panna
|
Airfryer eller ångkokare.
|
Ugn 200C 19min för perfekt kyckling, utan fett :)
|
Lägger in den frusna kycklingfilén i micron, sätter på högsta effekt i 20 minuter, sätter mig och trollar på kolo tills det plingar, färdigt.
|
Citat:
|
Citat:
En normal matsked är runt 100kcal. Har du en bra panna kan du steka med typ en tesked rapsolja på runt 40kcal. |
Som någon skrev tidigare, Ugnen på 200, bakplåtspapper på plåten och in med skiten i ugnen.
|
Jag har lite vatten i stekpannan och använder lock. Blir väll lite mer kokt då iof.
|
Jag använder väldigt lite olivolja, jag tkr det sprider sig tillräckligt. Stek det sedan inte i högsta värmen för du kmr bara att brända det.
|
Varför skulle man inte vilja steka kyckling i tillräckligt med matfett? Köttet suger inte upp fettet, och vill man ha bort fettet som ligger på ytan kan man ju alltid torka av det sen. Att ha matfett i pannan bidrar både till bättre och mer jämn stekyta.
Att tillaga kycklingfiléer i ugn på 200C låter för övrigt som ett ypperligt sätt om man önskar ha den riktigt torr. Vill man ha saftig kycklingfilé ger man den en fin stekyta i pannan, och låter den småputtra i någon sås, alternativt gå klart i ugnen på låg värme, allt från 100-150c, gärna i någon sås/sky och inte låta den gå över 70C. |
En helkyckling i slowcooker. Så gott. Där räcker det med att pensla på lite olivolja inuti.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:32. |