![]() |
Uppskatta kalorier i maträtten (bildtråd) !
Jag har blivit ganska såld på det där med att ha mer koll på maten (framförallt makronutrienterna) nu när jag deffar, och tänker fortsätta med det under nästa bulk och sen... förevigt.
Dock blir det jobbigt att alltid bara äta sånt som man har info om och sen skriva ner det i sitt program, så jag tänkte att man kunde höfta lite ibland när man äter ute, och bara uppskatta vad vissa måltider innehåller - så kan man t ex ligga nära daglig balans och samtidigt kunna äta lunch var som helst etc. :) Därför tänkte jag att vi kunde ha en tråd där vi skattar energimängder i våra måltider. Strunt samma om det inte blir jätteexakt, alternativet är ju att inte ha koll alls (jag vet att det funkar bra, men jag själv varierar otroligt mycket om jag bara äter som jag känner för, troligtvis inte opti). Regler/instruktioner: *Lägg upp bilder på era måltider, gärna från t ex någon resturang eller dylikt ni tycker om att äta (ofta) på. *Försök uppskatta kalorierna (eller KJ) i de andras bilder. Bonuspoäng för andra observationer (typ relaterat till mikronutrientsammansättning). Jag börjar. :D Borde egentligen, för skalans skull, lagt en enkrona/iphone/tändsticksask brevid, blev lite svårt att se hur stort det är... http://i58.tinypic.com/mxlf.jpg Thaimat från Valvet i Lund. Kyckling med cashewnötter. 700 kcal? |
Jag vågar inte ge någon gissning, men undrar om den var god? Eller alltså om den är i övre eller undre skiktet av thaimat. Har aldrig käkat på Varvet, men cyklar förbi flera gånger i veckan :)
|
Den ser faktiskt jättetråkig ut. Ungefär lika thailändsk som spendrupsglaset.
700 kcal verkar rimligt ändå. |
med tanke på caschewnötterna ca 8-900
|
Här kommer ett bättre bud, 1027 kcal.
|
1000kcal njaa???
700-800 säger jag, väldigt lite ris, ser ut att vara 200-300kcal. Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk |
ser inte ut som så mycket cashewnötter.. 35-50g max? Tycker nog 700-800 låter rimligt.
Gissar på: ~70-80g K ~50-60g P ~50g F |
50g fett tror jag är alldeles för mycket. Även proteinet kan vara i överkant.
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk |
Citat:
Ja om den nu inte var sockersöt så är jag helt fel ute. |
Citat:
Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk |
Precis som jeml säger så är såsen inte så farlig... när jag bodde i kina baserades ofta såna "woksåser" på majsolja/rapsolja, sesam-olja, ostron/fisksås, ev lite kryddor, vatten och en tsk socker/sötning. denna tsk socker var då i såsen som räckte till 5-6 portioner wok.
edit: vitpeppar var den kryddan man använde sig flitigast av kom jag på! |
Citat:
80g K = 320kcal 60g P = 240kcal 50g F = 450kcal |
Kul tråd!
Rätten på bilden innehåller dock 812,5 kcal. Ser dock inte om det är 13,5 cashewnötter eller 14... :D |
Uppskatta kalorier i maträtten (bildtråd) !
Citat:
Meh för lat för att räkna :P Mindre protein och fett isf Skickat ifrån matbordet. |
Citat:
Citat:
Jag är beredd att hålla med, men det var ändå gott... och kan man ens köpa "riktig" thaimat i Sverige? Citat:
Citat:
Verkar som att kolo har lagt sina gissningar runt 900 kcal, det får duga, OK nästa! |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:49. |