Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Konditon vid deff? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=201190)

ilikeu 2013-06-05 21:51

Konditon vid deff?

Hej alla på forumet.

Jag har tänkt att inleda en minideff på måndag. Jag vet hur allt ska gå till vid deffen.

Men det jag nu undrar är:

För att spara så mycket muskler det bara går under deffen. Så har jag läst att det är bättre att köra intervaller kortare tid en att långdistans träna.

Men är det det bättre att låta bli intervallerna och bara gå ner av att sköta kosten för att spara muskler?
alltså bara deffa utan nån kondition. För att spara muskler.
Tacksam för svar

Ampere 2013-06-05 22:18

Citat:

Ursprungligen postat av ilikeu (Inlägg 6499546)
Hej alla på forumet.

Jag har tänkt att inleda en minideff på måndag. Jag vet hur allt ska gå till vid deffen.

Men det jag nu undrar är:

För att spara så mycket muskler det bara går under deffen. Så har jag läst att det är bättre att köra intervaller kortare tid en att långdistans träna.

Men är det det bättre att låta bli intervallerna och bara gå ner av att sköta kosten för att spara muskler?
alltså bara deffa utan nån kondition. För att spara muskler.
Tacksam för svar

Att köra intervaller i rimliga mängder kommer inte göra att du får mindre muskelmassa, det kommer inte vanliga löppass göra heller.

crizzan 2013-06-05 22:44

Tycker inte du ska noja så mycket över det, vill du äta mera får du ju också träna mera. Själv vill jag gärna träna mycket mera och äta mera än att äta mindre och träna mindre. Skillnaden i slutändan kommer nog inte vara särskilt stor oavsett vad du skulle valt att göra.

nomirin 2013-06-05 22:59

Citat:

Ursprungligen postat av Ampere (Inlägg 6499615)
det kommer inte vanliga löppass göra heller.

Källa? Vad är "vanliga löppass"?

Beemel 2013-06-06 05:22

Citat:

Ursprungligen postat av Ampere (Inlägg 6499615)
Att köra intervaller i rimliga mängder kommer inte göra att du får mindre muskelmassa, det kommer inte vanliga löppass göra heller.

Sanning med modifikation. Om man genom konditionsträning ökar energiunderskottet så kommer rimligen muskelmassan minska.
Självklart inte på grund av själva kondtionsträningen i sig. Men varför skulle man ge sig ut och konditionsträna just under deff om inte för att öka energiunderskottet?

I.o.f.s. finns det andra hälsomässiga fördelar med konditionsträning man kanske vill åt, men på något sätt var det inte så jag tolkade frågeställarens intentioner.

RassK 2013-06-06 09:36

Konditionsträna är i princip det sämsta du kan göra om du vill bibehålla muskelmassa och styrka under en hypokalorisk kosthållning. Speciellt löpning.

Nisseg 2013-06-06 10:03

Konstigt då att cardio i ibland flera timmar per dag är väldigt vanligt förekommande bland byggare på diet inför tävling. Att konditionsträna ger dig ett par hundra extra kcal att äta per dag, vilket för mig kan vara avgörande. Kör på och sluta optinoja.

tjing 2013-06-06 10:26

Konditionsträning är bra, men just löpning hade jag också undvikit i för hög grad på deff.

Cykling, crosstrainer däremot har med all sannolikhet mindre påverkan på muskelbyggande.

eiri 2013-06-06 11:15

sitta vid datorn ftw :)

Tomi 2013-06-06 11:29

Själv har jag inför den här deffen lagt till intervaller. Kör dem på morgonen innan frukost istället för att gå ut och gå i en timme. Det är kul att träna och det är ingen gigantisk skillnad jag märker när det kommer till viktnedgången. Dessutom har jag fått betydligt bättre kondition, vilket alltid är skönt!

Prost 2013-06-06 11:36

Citat:

Ursprungligen postat av RassK (Inlägg 6499955)
Konditionsträna är i princip det sämsta du kan göra om du vill bibehålla muskelmassa och styrka under en hypokalorisk kosthållning. Speciellt löpning.

Säger du det av erfarenhet eller kolo-science? Jag har själv inte märkt någon skillnad alls faktiskt men det behöver ju i sig inte betyda så mycket. :-)

Nisseg 2013-06-06 12:57

Citat:

Ursprungligen postat av tjing (Inlägg 6500004)
Konditionsträning är bra, men just löpning hade jag också undvikit i för hög grad på deff.

Cykling, crosstrainer däremot har med all sannolikhet mindre påverkan på muskelbyggande.

Broscience?

Ronn 2013-06-06 13:07

Citat:

Ursprungligen postat av Nisseg (Inlägg 6500191)
Broscience?

Real-science.

Sen är det inte en fråga om allt-eller inget effekt utan hur pass stor påverkan det får.

ilikeu 2013-06-06 14:41

Tack för svaren.
Intressant läsning.

Självklart finns fördelar med kondition. Men jag har inte direkt stillasittande jobb därför tänkte jag Skippa den kanske för att spara muskler.

Men får se.

RassK 2013-06-06 15:15

Citat:

Ursprungligen postat av Prost (Inlägg 6500088)
Säger du det av erfarenhet eller kolo-science?

Citat:

Ursprungligen postat av Nisseg (Inlägg 6500191)
Broscience?

Citat:

Ursprungligen postat av Ronn (Inlägg 6500206)
Real-science.

Duration och frekvens av uthållighetsträning är negativt korrelerat med hypertrofi, styrka och power. Löpning har mest negativ effekt på hypertrofi, styrka och power. Cykling har minst. Det optimala för hypertrofi, styrka och power är 0 pass uthållighetsträning i veckan på 0 minuter styck.

Concurrent training: a meta-analysis examining interference of aerobic and resistance exercises. J Strength Cond Res. 2012 Aug;26(8):2293-307. Wilson JM, Marin PJ, Rhea MR, Wilson SM, Loenneke JP, Anderson JC.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:25.