![]() |
Magnesium och kalcium (cal-mag).
Hej kära forumiter!
Har läst om att det är viktigt att få i sig magnesium och kalcium i ett visst förhållade. Det ska tydligen vara viktigt att äta magnesium för att kunna ta upp kalcium och d-vitamin. Hur vet man att man äter tillräckligt mycket av båda? Har kollat upp magnesiumhalten i mat jag äter och det finns inte en chans att jag får i mig tillräckligt mycket. Deffar också så vill helst inte slänga i mig en massa nötter varje dag. Får nog bli nåt slags kostillskott. Finns det nån som kan rekommendera ett tillskott av kalcium och magnesium och i vilken ratio ska man ta? 2:1? 1:1? |
Äter du grönsaker och en blandad kost får du i dig tillräckligt.
Äter du inte mjölkprodukter kan kalcium bli marigt. Dubbelt så mycket kalcium som magnesium är en bra riktlinjer för tillskott. |
Citat:
Har börjat att mixa en grönsaksdrink som jag dricker på morgonen med lite broccoli, gul, grön, röd paprika, morötter, rädisor osv. Jag äter inget som innehåller mycket magnesium. |
Grönsaker gör det. Relativt i alla fall, beroende på grönsak.
Men pasta, spannmål då? Äter du det. Jag hamnar då på RDI av magnesium nu vid deff på bara tonfisk, vassle, kyckling, grönsaker och lite pasta typ. |
Citat:
Äter couscous, ris och har i välling i mina proteindrinkar. Kött, kyckling och sånt innehåller inte så mycket heller. Slår man ihop de så kanske man kommer upp i 100% i vanliga fall men under deff. 50% kanske. Sen så dricker jag mycket kaffe som driver ut magnesium. Känner mig allmänt trött, seg och på dåligt humör ofta. Tänkte prova och se om det kan vara någon brist. Så det är bra att köra 2:1 ratio då? I vilken kemisk form ska man ta det? Har sett att det finns flera olika. Vilken kan kroppen ta tillvara bäst? |
Magnesiumbrist är inte alls så ovanligt som man kan tro... Klart du ska ta ett magnesiumtillskott. 2-600mg / dag eller så där och se om det gör någon skillnad för dig. Om du till detta behöver öka ditt kalciumintag beror ju helt på ditt kalciumintag.
|
Nej, det är inte så ovanligt.
Jag har testat magnesium (300 mg) + b6 (100 mg). Det gjorde mig faktiskt väldigt harmonisk och på bra humör. Testa den kombon. Eller bara magnesium. Eller magnesium och kalcium. Räkna ihop vad du får i dig på en dag i något program, typ Dumbbell.se Magnesium är implikerat just i humör och är involverat i neurotransmittor-syntes (co-faktor för serotonin bland annat, tillsammans med b6), så det är särskilt intressant. Samt minskar det stress genom inhiberande effekter på katekolaminer och ACTH. Så det är onödigt att ha brist på när allt kommer omkring. Dessutom är magnesium involverat i omkring 300 biokemiska processer av olika slag så det är en viktig mineral. |
Citat:
|
Gött mos. Jag använder alltid den när jag skriver upp energiintag vid strikt deff. Smidig och enkel, använder sig av livsmedelverkets tabeller.
|
Personligen kör jag magnesiumolja och gnider på. Påstås ibland att det inte tas upp men det ger ju mätbar höjning så jag är inte så orolig över det. ;)
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Du ser vitamin/mineral-intag också som räknas ihop automatiskt i förhållande till RDI. Väldigt smidigt, minst sagt. |
Citat:
|
Hade full pott på alla vitaminer/mineraler förutom d som var 50 % så jag la till en burk tonfisk och hamnade på 150% :)
Hur är det med D-vitamin egentligen, kan man ta till sig från kosten eller måste man ut i solen? |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:31. |