![]() |
Marklyft - Hur ska man greppa?
Hej, jag har börjat träna marklyft sen ett par månader tillbaka och brukar då köra med en hand över och en "bakom". Har kollat igenom lite tutorial videos på youtube men det känns som att alla har sin egen åsikt. Vissa säger att man sliter på bicepsen när man kör som jag gör, och vissa säger att det är så man ska göra. Hur ska man egentligen göra?
|
"Sliter på bicepsen"... Det gäller bara att se till att inte dra stången med biceps. Armen ska vara helt rak och bara agera som en förlängning till skuldrorna där vikten då hänger. Risken är att man drar med armarna och då sliter sönder bicepsen, men den risken beror ju på att man utför övningen fel. De flesta övningarna har skaderisk om man utför dem fel.
|
Bättre grepp med mixat grepp men som sagt något större risk att biceps ryker. Vad du ska välja är en smaksak. Din styrkeutveckling kommer dock begränsas av att köra endast dubbel överhandsfattning kan jag nästan lova.
För att lyftet ska vara godkänt så måste du lyfta utan remmar och då är det svårt att lyfta med dubbel överhandsfattning. Eftersom jag alltid maxar utan remmar så är jag starkare på det sättet också, ge mig ett par remmar så kan jag dock reppa mer med dubbel överhandsfattning. Sen är min personliga uppfattning att ryggmuskulaturen påverkas av att köra mixat grepp och att man därför bör växa eller köra en stor mängd av träning med dubbel överhandsfattning, men gensvaret på detta brukar vara relativt svalt på kolo. |
Citat:
Jag har kört mycket marklyft med mixat grepp och det har resulterat i olika utveckling i ryggen och mer stelhet i ena sidan, t.ex. Så långt det går kan du använda överhandsgrepp och sen på dina tyngsta set föreslår jag att du växlar vilken hand du håller över/under mellan varje rep/set, alternativt kör med remmar om du inte bryr dig om att tävla. |
Fast angående biceps, har någon lyckats slita av sin biceps med under 300 i mark? Känns som något de flesta av oss inte behöver oroa oss för allt för mycket för.
|
Citat:
|
1 bifogad(e) fil(er)
Du kan ju testa om du tycker "hook grip" känns bra.
Bifogad fil 91061 Detta grepp brukar för många bli svårt att använda när man börjar lyfta väldigt tunga vikter, men börjar man med detta så lär man utveckla en extremt bra greppstyrka med tiden, så när man då går över till alternerat grepp efter ett tag så tvivlar jag på att greppet kommer vara den svagaste länken i lyftet! Med andra ord, så länge du klarar av att köra hook grip så är det nog säkrare. |
Citat:
|
Lästips: http://www.liftbigeatbig.com/2012/07....html?spref=fb
Jag kör dubbelt överhandsgrepp men ibland måste jag sätta ner stången för att ta ett nytt grepp.. Kanske borde köra mer mixed. |
Citat:
Problemet med just tumlås är att det tar ett tag att vänja sig. I början gör det ONT och därefter minskar smärtan när man tränat in det ett tag. Det krävs också att man har någon form av greppförbättrande medel (magnesium eller dyl.) för att få mest nytta av ett tumlås. PS: Om du någonsin sett folk köra riktig tyngdlyftning så kan jag garantera att de har någon form av tumlås. Även lättaste viktklasserna. |
Citat:
Är du noga med raka armar, byter proneringshanden mellan seten så borde du kunna köra mixat hela tiden:) |
Citat:
|
Tipsen jag har fått är att köra med överhandsfattning så länge greppet klarar det, sen köra med remmar.
Jag motionstränar ju enbart, och har lite skador i ryggen det altinerade greppet kan ge problem i långa loppet. Är ambitionen att tävla kör det altenerade och växla du kommer ha en sida som funkar bättre men försök för 50/50 iaf (kommer ifrån sunt förnyft och en av mina träningskompisar som varit massör åt några stongmans och styrkelyftare) |
Citat:
Citat:
|
Citat:
Dock så tänker jag inte alternera då jag anser att jag begränsas av greppet om jag gör så. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:42. |