![]() |
Förbättrad återhämtning över natten med proteinintag direkt innan sänggående
Citat:
|
riktigt intressant! Kul att få det på print som många antagit innan.
|
Det hade ju varit intressant att se hur det hade kunnat vara vid dessa förhållanden:
800kcal mat, 60g protein + 200kcal kaseinprotein vid sänggående. 1000kcal med 110g protein vid 21.00. Det är väl inte direkt många här inne som äter såpass lite efter sina pass och sen går och lägger sig. Citat:
|
20 + 40 gram protein får nog ses som rätt mycket i sammanhanget.
Mätperioden är 7.5 timmar. Tidigare har man visat att det inte är någon skillnad på muskeluppbyggnad vid intag av 30 eller 90 gram protein över 5 timmar. |
Citat:
Men nu fick vi det på en studie och beskrivet så jag bugar å bockar iaf :) |
Citat:
Ja, frågan är ju vad de där 30g protein innehöll för protein och vad 20g i denna studie innehåller. Det jag försöker få fram är att om man äter en rejäl måltid några timmar innan sängen och då med en ansenlig mängd protein så behöver man troligen inte inta kasein. Det man kan säga av rapporten: Mer protein(>20g och långsamt) och fler kcal ger bättre proteinbalans? Citat:
|
30 resp 90 gram i den studien var från magert nötkött, dvs god proteinkvalitet.
|
Citat:
|
Citat:
Jag tvivlar ju inte på den förra rapporten utan jag tvivlar mer på den faktiska nyttan av den här rapporten för personer som äter 60g+ protein ifrån mat efter pass sent på kvällen. Eller folk kanske optinojjar mindre än vad jag tror och jag försöker få fram något irrelevant. |
Citat:
Snabbt protein stimulerar proteinsyntesen. Vältuggat rött kött ger snabbt protein. Fett saktar ned magsäckstöming och upptag. |
Citat:
|
Nej, det har inte med proteinkvaliteten att göra.
Jag skrev bara att proteinet i den nämnda studien, som kom från magert nötkött, är av god kvalitet. Det finns ingen djupare eller dold innebörd i saken. |
Citat:
|
Citat:
just därför har folk ANTAGIT att det kan vara bra att ta det innan sänggående, och nu är det bevisat med en studie. |
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:43. |