![]() |
Vilket ord kom först?
Ja. Nu har jag funderat och inte kommit fram till något vettigt svar. Jag har iofs inte gått in på google och börjat söka än, bättre och göra en tråd om det.
Jobb eller jobbigt? |
Jobb. Det är taget från engelskans "job".
Det är väl inte så svårt att fatta? "-igt" är ju en ändelse som betyder ungefär "liknande" eller kanske "karaktär av". Den blir meningslös om grunden inte först är känd. |
Nu när du säger det.
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Sen verkar det ha importerats en hel del ord rörande arbeten, anställningar etc på 1800-talet och början av 1900-talet, man kan ana att det är ett sånt. Den typen av ord är osannolika att ha gått åt andra hållet eftersom england industrialiserades lite tidigare än sverige. |
Citat:
|
Epic tråd :D
|
Trolololol
|
Jag ska ta med mig frågan och fundera på det under dagen,återkommer med utförligt svar ikväll.
|
Citat:
|
"Jobbigt" är ett ord vi ska vara stolta över för det är ju ett av de får orden ("lagom" är ett annat) som inte har något exakt ord med samma betydelse på engelska. I alla fall inte vad jag kan komma på. En amerikansk polare till mig nämnde just det ordet som han tycker är så bra och saknas i engelskan. "Dull" eller "boring" eller "tough" är ju ord som ligger i närheten men utan att ha exakt den betydelsen. Någon annan som har förslag? :D
|
Citat:
|
Citat:
Jag saknar ett ord för 'mind' exempelvis. Eftersom jag inte tror på själen vill jag ha ett bättre ord än 'psyket' för det som är våra tankar och vår personlighet och 'mind' är precis det ordet. Lite off topic. :D |
Citat:
|
| Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:53. |