![]() |
Är multivitamin lika bra som grönsaker?
I min vardag äter jag aldrig grönsaker. Men en hel del frukt får jag i mig per dag. Men jag tar en multivitamin varje morgon, men är det lika bra som grönsaker? Kom å tänka på de då jag sköter kosten rätt bra, fast jag är sjuk rätt ofta.
|
Det kan finnas fler anledningar än bara mikronutrienter till att äta grönsaker.
Sedan är det en fråga om vilka du pratar om. Snackar du om isbergssallad och gurka går du ju inte miste om något. Frukt ger i vissa fall C-vitamin och någon enstaka annan mikronutrient i olika frukter men generellt sett är frukt förmodligen bara ett bättre val av sötsak om man nu vill äta sött. |
Skiljer mycket åt mellan olika multivitaminer, faktiskt. Så omöjligt att säga rakt av
Dessutom innehåller grönsaker antioxidanter, fibrer etc |
Citat:
|
Citat:
|
Glöm inte lökar :D
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Så därför tycker jag det är bättre än till exempel en bulle om man ställs ofta inför valet. Tycker inte du det? |
Citat:
|
Citat:
Tittar man på studier så klarar sig rätt många frukter sig ganska bra på nyttighetsskalan, speciellt när man tittar på cancer. |
tomater är väl rika på vitaminer?
och de innehåller väl betakaroten? |
Tomater, nej.
|
Som Trance säger så är det ju mer komplicerat än bara mikronutrienter. Bär t ex är ju väldigt rika på antioxidanter.
|
Är det inte snack nu om studier som visar att intag av antioxidanter i vitaminform förkortar livet då det förhindrar oxidation vilket man förr i tiden trodde ledde till åldrande?
Vilket frukt i sin tur oxiderar kroppen?? Någon mer vetenskaplig kanske vill svara? |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:05. |