![]() |
Vi som handlar med aktier eller tänker börja göra det.
Det verkar finnas en del börsintresserade här på forumet, så tyckte vi kunde få en egen tråd. Här kan vi diskutera framtida raketer, glädjas med eller trösta varandra efter våra tidigare spekulationer. :)
Just nu händer det mycket kring Northland resources med mycket uppmärksamhet i media, finns några naurägare här? :) |
Jag vill inte vara den men det finns redan några trådar där vi diskuterar detat och då det inte finns ett överdrivet diskussionsunderlag här inne kan det vara en tanke att diskutera vidare i de redan öppna trådarna. Jag tror det finns större möjlighet till att få svar då med. :)
|
säger som ja sagt i tidigaretrådar.. Vill lära mig hur man handlar med dom (har 0 koll), alltså ska ja läsa någon bok etc.?
eller räcker det med ett glatt humör och positiv inställning å massa jävla pengar jag kan förlora för att bli bättre med tiden? jag suger.. :/ |
Citat:
Förstå också ett av världens underverk. Ränta på ränta effekten. Läs på om företagen du är intresserad av. Det fundamentala! |
Det är bra att ha en "vi som" aktie tråd ändå.
Återkommer efter annandagen ungefär. |
En trevlig bok är "Vägen till din första miljon". Inspirerande och motiverande. Dock väldigt basal nivå men den tar allt från början.
747: Bra idé med en aktie / investeringstråd |
Om man som jag inte är överdrivet kunnig så kan jag ju rekommendera att följa Börsveckans rekommendationer och sälja/köper när dom säljer/köper.. Har följt dom nu i sen början på september och portföljen min har stigit med 19 % sedan dess..
|
tjänar man bra på sånt här? :)
|
Citat:
De senaste 100 åren har börsen i snitt gått upp 7 procent om året, med utdelningar är det 10% om året. Vettiga investeringar, regelbundet sparande ger stora pengar med tiden. |
Citat:
Men man måste ju också räkna med att man får spara på lång sikt om man inte gör som vissa och köper/säljer mycket.. Var väldigt många som förlorade mycket pengar senaste raset, många blir väldigt less på allt när det sjunker så jävligt och säljer för dom inte vill förlora ännu mer och det är ju just detta man inte ska göra, köp istället mer när det är lågt vänta något år och var med om när det stiger igen och ta emot pengarna.. |
Innan Supermicke nu satsar pengarna till hyran ;), man skall använda pengar som du inte behöver till något de närmaste åren.
|
Citat:
ska läsa på lite mer på detta men känns ju ganska luddigt. Man lär sig väl allt och fattar när man väl börjar göra saker men man vill väl inte göra något fail :P typ minimum insättning för att det ska vara värt när man köper något är typ 5000-10 000 eller? |
Citat:
Annars kan du se aktier som en sparform och sätta in ett belopp varje månad, på så vis undviker du att köpa när börsen toppar och får ett mer fördelaktigt ingångsvärde. Fast jag skulle föreslå att du läser på om hur det fungerar med aktier osv innan du ger dig in i leken. Det är trots allt en hobby som kräver lite engagemang ifrån utövaren. Men bli inte avskräckt, inlärningskurvan har en skarp lutning uppåt. |
Citat:
|
Att läsa böcker är säkert alltid bra men... Allt handlar om insider info. ;)
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:56. |