![]() |
Pollenallergi och Träning?
Tjenare, jag har pollenallergi som varierar från dag till dag, sen förra veckan har min näsa varit täppt och nyser mycke. Min fråga är dock, är det ok att träna samtidigt? för det är ju inte som en vanlig förkylning då man verkligen har en infektion?
Jag vill verkligen börja träna igen men vågar inte. *gah!* |
"Allergi innebär att kroppens immunförsvar reagerar på vanligt förekommande och ofarliga ämnen som om de var ett hot" Testa, klarar du av det utan att känna dig mer nere eller "sjukare" så kan du nog köra på
|
Citat:
|
Förra våren så kickade min pollenallergi rätt mycket men jag tränade iallafall utan större problem. Dock får jag mest astma som symptom och inte så värst mycket snuva. Astman var jobbig när jag körde cardio men det gick över efter ett tag, med styrketräningen så körde jag med länge vila bara.
|
Någon som har koll på hur höga halterna av pollen i ett gym är i korrelation till hur de är utomhus på ett ungefär?
|
Citat:
|
Citat:
Är det inte tryggare att förutsätta att det är lika illa inne som ute? |
Citat:
Så någon som vet hur pollenhalten inomhus i genomsnitt förhåller sig till halten utomhus? |
Vild gissning är att om du inte vädrar borde pollenhalten vara lägre, men jag får besvär även inomhus nu när det är säsong om jag inte tar medicin så finns gör den. Den följer väl med ventilationsluften även in i lägenheter antar jag.
Fast jag gissar bara som sagt. Man måste nu ha såndär mätutrustning som de har på Naturhistoriska Riksmuseet för att veta säkert. |
Jag har gått omkring med allergi året runt i några år (pollen och kvalster) och varit konstant täppt (folk frågar mig alltid om jag fortfarande är förkyld eller förkyld igen).
Har fått ny behandling nu som faktiskt för en gångs skull verkar fungera något så när. Men jag har lyckats träna iaf. Annars hade jag inte kunnat träna alls :p |
Köp lite receptfritt pollenallergidämpande(Certizin eller ngt) och träna på? Funkar för mig...
|
Jag har alltid tränat även om jag har varit superallergisk, det konstiga är att det blir bättre under träningspasset, ja det försvinner faktiskt helt. Sen i bilen på väg hem sätter det igång igen.
|
Citat:
|
|
Kvalster är ju mitt huvudsakliga problem dock, det kommer jag ju aldrig undan. Men jag är på väg att beställa sängkläder.
Just nu går jag på en kombination av allergiförebyggande. Dvs, piller, ögondroppar och nässpray. Aerius (första gången jag provar), Lomudal och Nasonex. Innan dess har jag provat kestine, loratadin och många andra men aldrig i kombination med de andra medicinerna. Dock tror jag att mycket av min kost kan inverka på hur känslig jag är för allergener och tyvärr har jag gjort nya koständringar ungefär i samband med införandet av dessa mediciner så det är väldigt svårt att veta vilket som påverkar mest och vilket som är verkningslöst. Ge mig 2 år till och jag kommer att vara mer säker på min sak :p |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 04:38. |