![]() |
Vad ska vi nu supa på? A.k.a V&S bli franskt
Det kan väl inte undgått någon att Vin & Sprit numera är i fransk ägo och således alla de märken vi tidigare begagnat för vår berusning. Att staten efter detta inte kommer vara fullt lika hycklande och marknadsföra samma sprit som man i en annan myndighet jobbar för att motverka tycker jag givetvis är av godo, men det kanske finns andra aspekter på detta. Synpunkter?
Huruvida Halland och Skåne byts ut mot Lorraine och Basse-Normandie återstår att se. Absolut blir nog kvar i alla fall. Absolument kanske? |
Det känns ju redan lite smutsigt att dricka Skåne, så om det namnet byts kommer jag inte att gråta floder.
|
Vive La France säger jag. Om det är något fransmän borde förstå sig på så är det väl alkohol (hellre dem än Investor i alla fall).
|
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Unlicensed moonshining was tolerated in France up to the late 1950s. Having an ancestor who fought in Napoleon's armies automatically conferred the right to distill the equivalent of 10 liters of pure alcohol a year for home consumption. Since 1959 the right can no longer be transferred to descendants, and only a few bouilleurs de cru are still exercising their right. Owning a registered fruit orchard or a vineyard still gives the right to have the production distilled, but is no longer free, and a licensed distiller must be utilized. The excise amounts to 7.50 € per litre of pure alcohol for the first 10 litres, and 14.50 € per litre above that limit." |
Citat:
|
Citat:
|
absolut kommer ju alltid att förknippas med sverige, mer eller mindre
det som gör skillnaden är att absolut (och allt som finns i vin&sprit-portföljen) kommer att bli mer tillgängliga världen över eftersom pernod ricard är ett så stort företag alltså, verksamheten V&S kommer det inte ske några direkta förändringar diverse snapsar och vodkor kommer inte slopas och sättas fransk prägel på produktionen och marknadsföringen kommer bli kvar i sverige, men hur länge vet man ju inte. saab är ju ett utmärkt exempel på hur det kan gå |
Citat:
|
jag tycker att det är dumt att sälja ut dessa bolag...vad det kommer att få för biverkningar på just absolut vet jag dock inte riktigt än...
|
Citat:
|
Citat:
Han tycker väl att det är dumt att göra sig av med en lönsam kassako som år efter år (antar jag) genererar en bra vinst åt staten. Grejen är ju att det ingår många års beräknad vinst i köpesumman, om nu inte värderingen är helt tokig. Men till viss del kna jag hålla med, tycker inte staten ska sälja ut alla sina bolag, medborgarna kan tjäna mycket på att göra affärer med staten. |
Citat:
|
Det är larvigt att sälja för att betala statsskulden. Norge är väl i princip enda landet utan statsskuld? Och de har ju överflöd av pengar så ...
Ett statligt företag som genererar x kronor per år, att sälja det för att få en klumpsumma.. idiotiskt. |
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 22:17. |