Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Kost & Näring (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=5)
-   -   Varannandagsfasta (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240884)

King Grub 2020-06-24 12:49

Varannandagsfasta

Jag har skrivit en guide till självsvält. Uppe nu på Varannandagsfasta: en effektiv och hälsosam metod att deffa?

Torsk_ole 2020-06-24 13:44

Mycket bra guide!

sumialic 2020-06-24 14:31

Bra guide!

Men som koprofil med starka behov blir ju det här lite problematiskt.

Citat:

Du bajsar mindre, kanske inte alls varannan dag.
Håller sig bajset fräscht över ett dygn om man sparar det i en burk tro?

Pherall 2020-06-24 15:29

Mycket bra!

Langster 2020-06-24 16:30

Intressant. Jag ska nog testa detta så småningom. Jag misstänker dock att jag lätt, väldigt lätt kommer att gå upp i vikt om jag får ”äta vad jag vill” varannan dag.

sumialic 2020-06-24 16:35

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8138934)
Intressant. Jag ska nog testa detta så småningom. Jag misstänker dock att jag lätt, väldigt lätt kommer att gå upp i vikt om jag får ”äta vad jag vill” varannan dag.

Ja, det funkar inte för oss som gillar att äta. Vi måste fortfarande räkna kalorier. Eller medvetet hålla igen.

CalleP 2020-06-24 17:26

Väldigt intressant, roligt med konkreta tips med!

Navi 2020-06-24 17:38

Skulle man kunna tänka sig att en 24 h fasta en dag i veckan har liknande hälsoeffekter, men kanske i lite mindre utsträckning?

Al3x 2020-06-24 17:45

Vad hade vi gjort på brädan utan dig KG?

skyffelmördarn 2020-06-24 18:48

Undra hur många som har ett arbete där varannandagsfasta fungerar i praktiken.

kvarnis 2020-06-24 18:57

Bra artikel, ska börja med att prova fasta på endast helgerna för att se hur kroppen reagerar.

upperkatt 2020-06-24 19:01

Välskrivet, ska dela vidare till några. Bra att du skriver om löpning också, så vet man att det inte är något för en själv: "Inget kostupplägg som inbegriper fasta och kaloriunderskott är speciellt förenligt med en seriös marathonsatsning."

Duckfeathers 2020-06-24 19:19

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8138975)

Varför skulle det fungera att äta varje dag på jobbet, men inte varannan?

skyffelmördarn 2020-06-24 19:22

Citat:

Ursprungligen postat av Duckfeathers (Inlägg 8138990)
Varför skulle det fungera att äta varje dag på jobbet, men inte varannan?

Fysiskt tungt arbete lär bli knepigt att vara helt fastande på.

Dajollee 2020-06-24 19:30

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8138991)

Har inte varit problem för mig när jag fastat på arbetet.

sumialic 2020-06-24 20:10

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8138991)

Nä, ingen skillnad mot att äta.

geoff 2020-06-24 20:35

Citat:

Artikeln är en kombination av fakta, personliga reflektioner och “funkar för mig”-diskussion. Andra halvan av artikeln fungerar som en liten guide till hur du kan lägga upp saken, om det låter intressant.
Bra. Nu när du har öppnat Pandoras ask och inte bara sammanfattar forskningsläget, kan du inte skriva en liknande artikel om C-vitamin vid förkylningar? :hbang:

(Eller var ditt påstående om att du inte varit förkyld på väldigt många år bara ett skämt?)

Jompi 2020-06-24 21:05

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8138975)

De allra flesta skulle jag säga.

skyffelmördarn 2020-06-24 21:16

Citat:

Ursprungligen postat av geoff (Inlägg 8139021)
Bra. Nu när du har öppnat Pandoras ask och inte bara sammanfattar forskningsläget, kan du inte skriva en liknande artikel om C-vitamin vid förkylningar? :hbang:

(Eller var ditt påstående om att du inte varit förkyld på väldigt många år bara ett skämt?)

Jag tror att KG inte varit förkyld på länge är för att han undviker handtag och har god handhygien.

Hemi 2020-06-24 21:55

Om man som tränande får äta ett mindre mål på fastedagen, enligt artikeln, skulle det funka för mig även med fysiskt jobb. Jag har svultit i småperioder förr och vet att i sådana sammanhang ger små mål kontra ingenting stora skillnader. Man behöver inte fylla upp med kvantitet varenda mål.

BrunoC 2020-06-25 11:11

Bra artikel! Jag undrar dock hur det är med koffein?

Hört det kan bryta fastan. Min gamle morfar brukar köra fasta med ett par kaffekoppar emellan (med en skvätt mjölk till). Kanske bör ta ett blodsockertest för att se om det gör någon skillnad...?

LunaSpice 2020-06-25 11:15

Citat:

Ursprungligen postat av BrunoC (Inlägg 8139146)
Bra artikel! Jag undrar dock hur det är med koffein?

Hört det kan bryta fastan. Min gamle morfar brukar köra fasta med ett par kaffekoppar emellan (med en skvätt mjölk till). Kanske bör ta ett blodsockertest för att se om det gör någon skillnad...?

Svart kaffe bryter inte din fasta. Ev mjölk i kaffet gör dock det.

King Grub 2020-06-25 11:16

Koffein och svart kaffe snabbar på tiden det tar att hamna i ordentlig autofagi. Tvärtom mot att bryta den alltså.

kvarnis 2020-06-25 11:43

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8139149)
Koffein och svart kaffe snabbar på tiden det tar att hamna i ordentlig autofagi. Tvärtom mot att bryta den alltså.

Om du får killgissa, tror du kroppen kan dra nytta av autofagi om fastar "bara" ca 30-32 timmar, exempelvis från kl 12 en dag till 20-21 dagen efter, tänkte testa nån light-variant av det som förespråkas i artikeln men endast veckoslut.

kvarnis 2020-06-25 12:08

Citat:

Ursprungligen postat av kvarnis (Inlägg 8139153)
Om du får killgissa, tror du kroppen kan dra nytta av autofagi om fastar "bara" ca 30-32 timmar, exempelvis från kl 12 en dag till 20-21 dagen efter, tänkte testa nån light-variant av det som förespråkas i artikeln men endast veckoslut.

Hitta lite info

geoff 2020-06-25 12:16

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8139033)
Jag tror att KG inte varit förkyld på länge är för att han undviker handtag och har god handhygien.

Fast han har ju nämnt, om jag inte missminner mig, att han tydligt känner när en förkylning är på gång, halsont osv. Så han drabbas ju uppenbarligen av förkylningar men lyckas "klå dom". (Återigen - om inte allt är ett skämt).

Carlo Fatface 2020-06-25 12:22

Ganska intressant artikel!

Ska själv straxt iväg till ett relativt dyrt land och kommer ha begränsade matmöjligheter,så vore ju passande att försöka mig på detta.

En annan positiv aspekt som inte tas upp,om än mer marginell,är ju faktiskt de ekonomiska.

Tack,Grub!

Ett Orm 2020-06-25 22:55

Finfin artikel!

LunaSpice 2020-06-26 06:09

Det stod säkert i artikeln och jag ber om ursäkt om jag ställer en onödig fråga:

För att uppnå minst 1,6 g protein/kg kv så behöver en 100 kg´s person äta strax över 300 g protein på ätdagarna eller infaller andra regler för muskeltillväxt vid den här typen av fasta? Tänker mest på att fastan har muskelbesparande mekanismer och om det i så fall skulle minska behovet av maximalt positiv kvävebalans för muskeltillväxt.

MasterChief 2020-06-26 06:54

Detta ska provas (efter semestern).

En fundering, det står i artikeln:
"Konditionstränar du kan du förvänta dig betydligt större viktnedgång. I en 12 veckor lång studie gick deltagarna som kombinerade varannandagsfasta med cykling varannan dag ned dubbelt så mycket i vikt jämfört med de som fastade varannan dag utan träning. Jämfört med en tredje grupp som tränade lika mycket men utan fastedagarna, gick de som både fastade och cyklade ned hela sex gånger så mycket i vikt."

(Slutsatsen från artikeln: "This study examined whether the combination of alternate day fasting (ADF) plus exercise produces superior changes in body composition and plasma lipid levels when compared to each intervention alone.")

Tidigare skrev du såhär i en annan tråd:

"Motion är värdelöst för att förbränna fett och gå ned i vikt. Effektivt för att motverka viktuppgång och hålla sig i form, men inte för att förlora kroppsfett."

"Träning är förhållandevis värdelöst för viktnedgång för den överväldigande majoriteten."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240480

Innebär det att man får bättre fettförbrännande effekt i fastetillstånd av träning? Jag är något förvirrad, eftersom jag vet att du har ju örnkoll på detta.

Illustrerade mannen 2020-06-26 09:43

Kreatin?

King Grub 2020-06-26 09:47

Citat:

Ursprungligen postat av MasterChief (Inlägg 8139371)
Detta ska provas (efter semestern).

En fundering, det står i artikeln:
"Konditionstränar du kan du förvänta dig betydligt större viktnedgång. I en 12 veckor lång studie gick deltagarna som kombinerade varannandagsfasta med cykling varannan dag ned dubbelt så mycket i vikt jämfört med de som fastade varannan dag utan träning. Jämfört med en tredje grupp som tränade lika mycket men utan fastedagarna, gick de som både fastade och cyklade ned hela sex gånger så mycket i vikt."

(Slutsatsen från artikeln: "This study examined whether the combination of alternate day fasting (ADF) plus exercise produces superior changes in body composition and plasma lipid levels when compared to each intervention alone.")

Tidigare skrev du såhär i en annan tråd:

"Motion är värdelöst för att förbränna fett och gå ned i vikt. Effektivt för att motverka viktuppgång och hålla sig i form, men inte för att förlora kroppsfett."

"Träning är förhållandevis värdelöst för viktnedgång för den överväldigande majoriteten."

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=240480

Innebär det att man får bättre fettförbrännande effekt i fastetillstånd av träning? Jag är något förvirrad, eftersom jag vet att du har ju örnkoll på detta.

Fyller du på med 0 kcal efter passet blir det not svårt att kompensera för den större fettoxidationen under ansträngningen.

Edd 2020-06-26 20:34

Citat:

Ursprungligen postat av langster (Inlägg 8138934)
intressant. Jag ska nog testa detta så småningom. Jag misstänker dock att jag lätt, väldigt lätt kommer att gå upp i vikt om jag får ”äta vad jag vill” varannan dag.

+1

söderkisen 2020-06-27 15:46

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8139149)

Intressant. Vet du om effekterna av nikotin är undersökta? Är inte insatt i biokemi på så sätt men drar ändå någon form av parallell mellan de båda substanserna likt andra centralstimulantia.

r3mpuh 2020-06-28 18:04

Bryter Elvanse fastan? Det aktive ännet är bundet till aminosyran lysin.

Ytterligare fråga: Ökar dexamfetamin fasta-effekt/autofagi likt koffein/kaffe eller är det tvärtom; Förhindrar det faste-effekter/att autofagi "uppstår"? Amfetamin förhöjer blodsockernivån enligt snabbt googlande? Idk. 😐

Tjenatja 2020-06-28 19:46

https://youtu.be/WZp4opzWHoA

Här kan man se lite ang fettförbränning, koffein ökar fett- oxidation. Träning på tom mage också

Bandid0 2020-07-01 11:09

Jag har en fråga som anknyter till artikeln men som snarare handlar mer allmänt om var kroppen tar energi från vid energibrist och var den lagrar in det vid överskott.

Min fråga: är det inte teoretiskt möjligt vid olika typer av fasta, både kortare och längre, att kroppen under energibristsfasen bryter ned mer muskler än vad den prioriterar att bygga upp igen under överskottsfasen? Dvs att när man fastar så tappar man för mycket muskler och när man äter så lagrar den in för mycket fett.

King Grub 2020-07-01 11:45

Kroppens reserver för energibrist är kroppsfettet. Muskel- och organprotein är alldeles för viktigt för att kataboliseras bara för att det är ont om mat, så länge vi har reserver i form av kroppsfett att ta av. Hade vi varit så värdelöst konstruerade hade vi inte överlevt stenåldern.

tomten1 2020-07-02 20:16

Tack för dina poster Kung Grub! Hade varit så jävla vilsen annars.

FearIsTheWeaknes 2020-07-03 22:51

Väldigt bra skrivet, blir nog att prova redan nu till veckan:)

Klein 2020-07-04 12:03

Så de motionerade alltså på fastedagen?

King Grub 2020-07-04 12:17

Vilka är "de"?

Wain 2020-07-05 12:20

Försämrad träningsprestation och kraftigt försämrad återhämtning är min erfarenhet av att försöka träna på dagar med 500 kcal.

Sprang tex i fredags ett entimmes medellätt löppass, kände mig svag, nästan yr, och hade i princip ingen ork under passet. I lördags kändes det som jag varit ute och sprungit i 3-4h istället, i dag något bättre, men skulle inte ge mig ut och springa igen.

Bob90 2020-07-05 15:33

Citat:

Ursprungligen postat av Wain (Inlägg 8141378)
Försämrad träningsprestation och kraftigt försämrad återhämtning är min erfarenhet av att försöka träna på dagar med 500 kcal.

Sprang tex i fredags ett entimmes medellätt löppass, kände mig svag, nästan yr, och hade i princip ingen ork under passet. I lördags kändes det som jag varit ute och sprungit i 3-4h istället, i dag något bättre, men skulle inte ge mig ut och springa igen.

Dock är väl inte hälsa nödvändigtvis synonymt med prestation och tvärtom? :p

skyffelmördarn 2020-07-05 15:38

Hur gör ni med att fasta varannan dag och att det är 7 dagar i veckan? Blir det tisdag, torsdag, lördag, måndag , onsdag, fredag?

Funderar på om man skulle göra en 48 timmar över helgen och bara äta måndagar, onsdagar och fredagar.

Ett Orm 2020-07-05 17:55

Funderar på varannandagspasta, kanske kan vara nått?

Beemel 2020-07-06 09:09

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8141460)
Hur gör ni med att fasta varannan dag och att det är 7 dagar i veckan? Blir det tisdag, torsdag, lördag, måndag , onsdag, fredag?

Funderar på om man skulle göra en 48 timmar över helgen och bara äta måndagar, onsdagar och fredagar.

Säger absolut inte att du skriver så, men kan inte låta bli att påminnas om en av mina all time favourite trådar:

https://forum.bodybuilding.com/showt...7926751&page=1
=)

Men för att vara lite seriös och svara på din fråga så gör JAG det som så att jag kör varannan dag.
Det spelar ingen roll vilken veckodag det är.
Nu har jag ju i.o.f.s. bara hoppat på detta för lite över en vecka sedan. Men förra veckan så var det fasta tis, tor, lör, så denna vecka blir det mån (idag) ons, fre, sön.

Hittills så känns det väldigt bra, känner mig lättare, piggare och fräschare. Har presterat bra (kanske placebo, men det känns till och med bättre) på träningen (oavsett om det är ätardag eller fastedag) har inte haft några som helst problem med hunger.
Dock så käkar jag 2-300 kcal grönsaker innan jag går och lägger mig på fastedagen (även om jag inte är hungrig så smakar dessa otroligt gott =))

Jag är sedan 25-30 år tillbaka van vid periodisk fasta då jag i stort sett aldrig gillat att äta frukost och alltid gillat att äta ett stort ordentligt mål mat i slutet av dagen. Jag tillhör också typen som alltid föredragit att träna fastande (blir illamående om jag har mat i magen när jag anstränger mig)
Så för mig har detta varit bara positivt hittills.

Tappade lite drygt 2kg första veckan, osäker på hur mycket det är vätska och mag/tarminnehåll,
Eftersom jag redan innan jag hoppade på detta låg på viktminskning sedan någon månad tillbaka.

Nu har jag har (extremt i mitt tycke) låg energiförbrukning generellt.

Min ungefärliga balans energiförbrukning (träning inräknat) i normala fall, vilket jag empiriskt testat under 2 månadersperioder vid 3 separata tillfällen med något år mellan, ligger till runt 2200-2400 (låg upp mot 2700-2800, när jag tränade som mest långdistanslöpning)

Så mitt nuvarande snittintag ligger nu på ungefär 1400kcal om dagen
(jämfört med 1500 som jag åt innan på min "vanliga diet")

skyffelmördarn 2020-07-06 16:14

Anledningen till att jag frågade Beemel var för att KG rekommenderade i artikeln att lägga fastan på de dagar man inte tränar och om man ska följa ett rullande varannandagsfasta schema så blir det ju förr eller senare fasta även på de dagar man tränar om man har fasta veckodagar man tränar på.

King Grub 2020-07-06 16:19

Du kan inte bygga muskler förrän du äter, så träning på fastedagen blir mer i syfte att motverka muskelförlust. Lägg i alla fall träningspass för muskler du satsar på på dagar du äter.

r3mpuh 2020-07-06 22:11

Ni som kör varannandagsfasta, äter ni något innan styrketräningspasset på ätardagarna eller bryter ni inte fastan först förrens efter det att ni har styrketränat klart?

Bandid0 2020-07-07 06:34

Citat:

Ursprungligen postat av r3mpuh (Inlägg 8141880)
Ni som kör varannandagsfasta, äter ni något innan styrketräningspasset på ätardagarna eller bryter ni inte fastan först förrens efter det att ni har styrketränat klart?

Jag testade nyligen att träna runt lunch utan att ha ätit någonting alls. Inga kalorier, inga aminosyror. Gick precis som vanligt, vilket faktiskt förvånade mig.

FearIsTheWeaknes 2020-07-07 11:05

Jag har bara haft två fastedagar hitills å än har ja inte märkt av så mycket när ja tränar. Känner mig bara allmänt såsig i skallen men vikterna rör sig bra ändå.

Kör helkroppspass varje ätar dag, typ tre set/muskelgrupp så kroppen förstår att jag behöver allt. Optinoja eller värt?:laugh:

Fishta 2020-07-07 12:50

Jag har hoppat på tåget efter att jag läste artikeln på Styrkelabbets hemsida. Väldigt intressant koncept och främst väldigt enkelt.

kvarnis 2020-07-07 15:30

Tror ni det funkar om man vill vill köra en långsam recomp snarare än deff.
Tex 1000 kcal istället för 500 kcal på fastedagens middag?, och äta fritt men "cleant" på ätardagen, trolitvis ett intag aningen över kcalbalans.

Antar att man fortfarande får lite fettförlust och bättre förutsättning för bygga muskler men dra nytta av metabola fördelar o autofagi etc.

Chrba 2020-07-07 15:37

Citat:

Ursprungligen postat av Beemel (Inlägg 8141643)
Säger absolut inte att du skriver så, men kan inte låta bli att påminnas om en av mina all time favourite trådar:

=)

Tack för den tråden, länge sedan jag läste den och den är fortfarande lika bra.

spoon 2020-07-08 17:42

Rent logistiskt så tänker jag att det hade varit smidigare att ha fasta fastedagar? Till exempel må,on,fr och så kan man äta och träna på ti,to,lö,sö.

Om man är som jag och gillar att planera upp veckorna då.

skyffelmördarn 2020-07-10 20:11

Citat:

Ursprungligen postat av spoon (Inlägg 8142288)
Rent logistiskt så tänker jag att det hade varit smidigare att ha fasta fastedagar? Till exempel må,on,fr och så kan man äta och träna på ti,to,lö,sö.

Om man är som jag och gillar att planera upp veckorna då.

Jag tror inte det spelar så stor roll om du har 3 eller 4 dagar av 7 som du fastar, 1 dag fasta på en vecka lär ju ge positivt också.

SalkinA 2020-07-12 12:48

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8141738)
Anledningen till att jag frågade Beemel var för att KG rekommenderade i artikeln att lägga fastan på de dagar man inte tränar och om man ska följa ett rullande varannandagsfasta schema så blir det ju förr eller senare fasta även på de dagar man tränar om man har fasta veckodagar man tränar på.

Tränar du t.ex. 3-4 fasta dagar i veckan så testa att fasta de övriga 3-4 dagarna? Underlättar det vardagen så lär det vara det sättet som har störst chans att lyckas i längden. Är ju ändå en rätt stor förändring om du går från 0 till 3 dagars fasta i veckan.

MrMuggelSnuggel 2020-07-15 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av Beemel (Inlägg 8141643)

=)

Tack. Hade aldrig sett den tråden innan. Läst klart första sidan... ska in på sida 2 nu. Blir spännande att se ifall paletten faller ner för honom.

Akaada 2020-07-15 15:19

Polletten ��

skyffelmördarn 2020-07-25 20:32

Vore kul att höra om någon kört riktigt extrema ätardagar och fortfarande gått ner i vikt?

MrMuggelSnuggel 2020-07-26 09:49

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8146511)
Vore kul att höra om någon kört riktigt extrema ätardagar och fortfarande gått ner i vikt?

En varannandagsfasta i kombination med en extrem ätardag är inte något som gör att ekvationen "kalori in vs kalori ut" försvinner.

Du går ner i vikt om du ligger på ett kaloriunderskott sett över tid.

Så om du hör någon som kört en extrem ätardag och fortfarande gått ner i vikt har den personen legat på ett kaloriunderskott. Och utan den extreme ätardagen hade personen gissningsvis antingen (1) gått ner mer i vikt, eller (2) nått sin målvikt snabbare.

skyffelmördarn 2020-07-26 10:38

Citat:

Ursprungligen postat av MrMuggelSnuggel (Inlägg 8146590)
En varannandagsfasta i kombination med en extrem ätardag är inte något som gör att ekvationen "kalori in vs kalori ut" försvinner.

Du går ner i vikt om du ligger på ett kaloriunderskott sett över tid.

Så om du hör någon som kört en extrem ätardag och fortfarande gått ner i vikt har den personen legat på ett kaloriunderskott. Och utan den extreme ätardagen hade personen gissningsvis antingen (1) gått ner mer i vikt, eller (2) nått sin målvikt snabbare.

Fasta är inget du gör för att primärt gå ner i vikt, det är en "longevity" och hälso grej först och främst.

Duckfeathers 2020-07-26 11:14

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8146599)
Fasta är inget du gör för att primärt gå ner i vikt, det är en "longevity" och hälso grej först och främst.

Och vad har det med något att göra? Du ställde ju själv en fråga kring just viktnedgång, och snuggel svarade hur det fungerar ur ett viktperspektiv. Dessutom finns det absolut ingenting som säger att man inte kan ha viktnedgång som primärt syfte, finns gott om människor som fastar med det som huvudmål.

skyffelmördarn 2020-07-26 12:06

Men fungerar verkligen kcal in/kcal ut på det sättet då när man fastar? Alltså det gör det väl, men innebär det då att jag kan fasta två dagar och äta min BMR+aktivitet x3?

Duckfeathers 2020-07-26 12:14

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8146614)
Men fungerar verkligen kcal in/kcal ut på det sättet då när man fastar? Alltså det gör det väl, men innebär det då att jag kan fasta två dagar och äta min BMR+aktivitet x3?

Varför skulle det inte fungera så? Det är baserat på fysikens lagar och är inget vi någonsin kan kringgå. Om du menar att äta det på tredje dagen, så ja. Om du äter lika mycket som du förbrukar på tre dagar spelar det ingen roll om du äter allting på en dag och fastar två, eller om du fördelar det jämnt över dagarna (ur ren viktsynpunkt).

skyffelmördarn 2020-07-26 12:50

Citat:

Ursprungligen postat av Duckfeathers (Inlägg 8146615)
Varför skulle det inte fungera så? Det är baserat på fysikens lagar och är inget vi någonsin kan kringgå. Om du menar att äta det på tredje dagen, så ja. Om du äter lika mycket som du förbrukar på tre dagar spelar det ingen roll om du äter allting på en dag och fastar två, eller om du fördelar det jämnt över dagarna (ur ren viktsynpunkt).

Jo fast aktivitetsnivå och BMR lär ju skifta när du fastar, kanske inte med mycket men med något?

King Grub 2020-07-26 13:02

Din kroppssammansättning skulle inte påverkas likadant av att fasta tre dagar och överäta tre gånger så mycket en. Du skulle förlora muskelmassa tillsammans med kroppsfett under fastan och sedan inte kompensera för det på ätardagen.

"Kalorier in minus kalorier ut" säger inte ett dugg om vad kalorierna du äter används till eller vilken typ av vävnad som nybildas och bryts ned.

skyffelmördarn 2020-07-26 13:47

Citat:

Ursprungligen postat av King Grub (Inlägg 8146622)
Din kroppssammansättning skulle inte påverkas likadant av att fats tre dagar och överäta tre gånger så mycket en. Du skulle förlora muskelmassa tillsammans med kroppsfett under fastan och sedan inte kompensera för det på ätardagen.

"Kalorier in minus kalorier ut" säger inte ett dugg om vad kalorierna du äter används till eller vilken typ av vävnad som nybildas och bryts ned.

Hmm, är det därför just varannan dag blir ganska så optimalt? Någon sorts gyllene gräns för att inte tappa för mycket muskler men tillräckligt med fett.

sumialic 2020-08-03 12:13

Flickvännen funderar på att köra varannandagsfasta, men träningen kommer att läggas sent på ätardagarna. Med andra ord så kommer det bara bli två mål (en shake + middag) innan fastan påbörjas. Jag antar att det inte är någon big deal, men vill ändå fråga hur negativt detta eventuellt är jämfört med om träningen gjordes på morgonen varav man sedan åt hela dagen efter.

Korvil 2020-08-03 13:52

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8138934)

Nu påverkar ju såklart hur mycket du gör under dagen med men om du normalt åt säg 3000 kcal så kanske det inte är så troligt att det blir 6000 kcal på dagarna man äter? Skall det underförstått vara så att det fortfarande bara skall vara 3000 kcal på dagarna det äts på?

Min frukost håller ju näringsmässigt lägre kvalitet än min middag men annars kunde man ju funderat på om man om nu inte syftet är att förlora massa vikt kanske skulle provat att skippa frukost eller middag (äter bara två kanske tre gånger om dagen) varannan dag om det hjälpte till att hålla formen.
Citat:

Ursprungligen postat av sumialic (Inlägg 8148336)
Flickvännen funderar på att köra varannandagsfasta, men träningen kommer att läggas sent på ätardagarna. Med andra ord så kommer det bara bli två mål (en shake + middag) innan fastan påbörjas. Jag antar att det inte är någon big deal, men vill ändå fråga hur negativt detta eventuellt är jämfört med om träningen gjordes på morgonen varav man sedan åt hela dagen efter.

Man är ju normalt hungrig när man har tränat speciellt om det har gått en tid emellan så. Antal måltider säger ju inte lika mycket som hur mycket man stoppar i sig.

Men om det nu är så att det är sämre att äta sent på kvällen, att vältränade individer bara får en kortare period av ökat proteinsyntes och så så borde det ju vara bättre om det var efter det man fick fylla på.

I ert fall gäller ju dock precis motsatt förhållande på fastedagarna.
Tränar ni på kvällen så om ni inte äter på fastedagen så är det ju kort tid kvar till dagen ni äter på och ni avbryter fastan nära träningen. Skulle ni istället tränat på morgonen hade ni ju gått hungriga hela den dagen. Men inget säger ju att ni måste ha just klockan 00 som brytpunkt utan ni kan ju ha den kl 12 istället exempelvis om ni vill och således hinna äta före träningen, efter träningen, sova, och äta frukost innan det är dags för ett dygn utan.

sumialic 2020-08-03 15:29

Citat:

Ursprungligen postat av Korvil (Inlägg 8148364)
Nu påverkar ju såklart hur mycket du gör under dagen med men om du normalt åt säg 3000 kcal så kanske det inte är så troligt att det blir 6000 kcal på dagarna man äter? Skall det underförstått vara så att det fortfarande bara skall vara 3000 kcal på dagarna det äts på?

Min frukost håller ju näringsmässigt lägre kvalitet än min middag men annars kunde man ju funderat på om man om nu inte syftet är att förlora massa vikt kanske skulle provat att skippa frukost eller middag (äter bara två kanske tre gånger om dagen) varannan dag om det hjälpte till att hålla formen.
Man är ju normalt hungrig när man har tränat speciellt om det har gått en tid emellan så. Antal måltider säger ju inte lika mycket som hur mycket man stoppar i sig.

Men om det nu är så att det är sämre att äta sent på kvällen, att vältränade individer bara får en kortare period av ökat proteinsyntes och så så borde det ju vara bättre om det var efter det man fick fylla på.

I ert fall gäller ju dock precis motsatt förhållande på fastedagarna.
Tränar ni på kvällen så om ni inte äter på fastedagen så är det ju kort tid kvar till dagen ni äter på och ni avbryter fastan nära träningen. Skulle ni istället tränat på morgonen hade ni ju gått hungriga hela den dagen. Men inget säger ju att ni måste ha just klockan 00 som brytpunkt utan ni kan ju ha den kl 12 istället exempelvis om ni vill och således hinna äta före träningen, efter träningen, sova, och äta frukost innan det är dags för ett dygn utan.

Hänger inte med på vad du säger. Träningen kommer ske på ätardagen - inte fastedagen.

inZane 2020-08-04 12:46

Om man som konditionsutövare skulle vilja ge sig på lite av detta utan att gå för mycket back, hur skulle ett sådant upplägg kunna se ut?

Är ingen supermotionär men springer mellan 6-10 mil bra veckor med nån slags ambition om att bli snabbare för varje år, i kombination med 1-2 helkroppspass på gymmet.

Är främst ute efter hälsofördelarna men nåt gram runt midjan finns definitivt att plocka bort fortfarande.

Fasta en till två dagar i veckan? En 24h fasta? Varannan är lite tufft tror jag.

GI-Joe 2020-08-05 06:48

Citat:

Ursprungligen postat av skyffelmördarn (Inlägg 8146614)

Kcal in och ut är ett väldigt förenklat sätt av hur kroppen fungerar, oavsett om man fastar eller inte.

WHITEFOLKS 2020-08-05 11:32

Citat:

Ursprungligen postat av GI-Joe (Inlägg 8148848)
Kcal in och ut är ett väldigt förenklat sätt av hur kroppen fungerar, oavsett om man fastar eller inte.

Ja och nej. Det är snarare att man har fel på någon utav siffrorna som gör att det inte stämmer. Som exempel att när man ligger på underskott så minskar den spontana aktiviteten vilket gör att att om man drar bort 500 från normal diet vid normal aktivitet så hamnar antagligen inte på -500 utan lite mindre eftersom viss del av "kcal ut" har förändrats men det betyder inte att konceptet är fel i sig utan bara att man använder fel siffror för in/ut.

Likadant med att överäta och att kroppen då omvandlar en del till "värme", det blir ju då en extra utfaktor.

Så förenklingen handlar inte om att det inte stämmer så mycket som att det är svårt att vad siffrorna för in/ut är och att det är svårt eller omöjligt att ändra den ena utan att även ändra den andra.

GI-Joe 2020-08-05 13:30

Citat:

Ursprungligen postat av WHITEFOLKS (Inlägg 8148918)
Ja och nej. Det är snarare att man har fel på någon utav siffrorna som gör att det inte stämmer. Som exempel att när man ligger på underskott så minskar den spontana aktiviteten vilket gör att att om man drar bort 500 från normal diet vid normal aktivitet så hamnar antagligen inte på -500 utan lite mindre eftersom viss del av "kcal ut" har förändrats men det betyder inte att konceptet är fel i sig utan bara att man använder fel siffror för in/ut.

Likadant med att överäta och att kroppen då omvandlar en del till "värme", det blir ju då en extra utfaktor.

Så förenklingen handlar inte om att det inte stämmer så mycket som att det är svårt att vad siffrorna för in/ut är och att det är svårt eller omöjligt att ändra den ena utan att även ändra den andra.

Tack men det är inte det jag syftar på, utan på det faktum att kroppen inte kan räkna en enda kalori du stoppar i - din kroppen svarar med hormoner.

WHITEFOLKS 2020-08-05 14:23

Citat:

Ursprungligen postat av GI-Joe (Inlägg 8148941)
Tack men det är inte det jag syftar på, utan på det faktum att kroppen inte kan räkna en enda kalori du stoppar i - din kroppen svarar med hormoner.

Vad har det med saken att göra? Problemet handlar inte om att kcal in vs ut inte "stämmer", problemet är att det är i princip omöjligt att beräkna vad som är in och ut.

GI-Joe 2020-08-05 14:24

Citat:

Ursprungligen postat av WHITEFOLKS (Inlägg 8148951)
Vad har det med saken att göra? Problemet handlar inte om att kcal in vs ut inte "stämmer", problemet är att det är i princip omöjligt att beräkna vad som är in och ut.

Exakt, för att det inte fungerar på det sättet.

WHITEFOLKS 2020-08-05 14:25

Citat:

Ursprungligen postat av GI-Joe (Inlägg 8148952)
Exakt, för att det inte fungerar på det sättet.

Inte fungerar på vilket sätt?

Ch4rles 2020-08-12 07:51

Har någon tips på vad man kan äta som litet ~500kcal-mål på fastedagarna? Upplever ni att ett mål med stor volym (ex. tonfisksallad) är mer mättande än ett med liten?

King Grub 2020-08-12 08:01

Vill du ha allt du behöver rekommenderar jag ägg och blandade grönsaker i artikeln.

Duckfeathers 2020-08-13 20:57

Är kreatin fastebrytande? Gissar på nej, men vill ändå dubbelkolla...

sladdbarn 2020-08-14 09:21

Citat:

Ursprungligen postat av Duckfeathers (Inlägg 8151499)
Är kreatin fastebrytande? Gissar på nej, men vill ändå dubbelkolla...

Nej.

tobblo 2020-09-09 09:23

Bryter järntabletter fastan som t,ex Duroferon 100mg Fe2+

King Grub 2020-09-09 09:34

Nej. Du tar dessutom upp järnet bättre på tom mage.

Edd 2020-09-10 15:13

Citat:

Ursprungligen postat av Ch4rles (Inlägg 8151001)
Har någon tips på vad man kan äta som litet ~500kcal-mål på fastedagarna? Upplever ni att ett mål med stor volym (ex. tonfisksallad) är mer mättande än ett med liten?

Som vegan körde jag 400g tofu med 200g wokgrönsaker 5g margarin på raps/linfröolja. + EAA- aminosyror , hamnade på 560kcal 61g p 13g kolhyd 29g fett

Håller mig rätt mätt på det. Annars om jag vill bli mättare än så lägger jag till mer bladsallad än wokgrönsaker

Masterpan 2020-09-14 18:56

Började med detta idag. Var ute och sprang kl 19:00 och det gick skittrögt, ni vet som om man sprungit 1 mil och bara hara fett kvar att gå på, den känslan. Jag blev förvånad över detta då jag trodde att det skulle finnas mer glykogen efter bara 23 timmars fasta. Liksom, hur jävla klen kan kroppen vara. Eller så är jag som person jävligt klen. Säkert båda. Vad har ni för erfarenheter kring detta?

King Grub 2020-09-14 18:59

Muskelglykogen har du säkert kvar, men kanske inte leverglykogen. Det används för att hålla blodsockret stabilt när du inte äter. När levern är tom tar det stopp.

Wain 2020-09-14 19:07

Citat:

Ursprungligen postat av Masterpan (Inlägg 8159093)
Började med detta idag. Var ute och sprang kl 19:00 och det gick skittrögt, ni vet som om man sprungit 1 mil och bara hara fett kvar att gå på, den känslan. Jag blev förvånad över detta då jag trodde att det skulle finnas mer glykogen efter bara 23 timmars fasta. Liksom, hur jävla klen kan kroppen vara. Eller så är jag som person jävligt klen. Säkert båda. Vad har ni för erfarenheter kring detta?

Löpning är skitjobbigt för mig på detta upplägg, dessutom blir återhämtningen riktigt usel. Blir lite bättre efter ett antal veckor.

King Grub 2020-09-14 19:10

Jag tränar bara intensivare saker på ätdagarna.

Masterpan 2020-09-14 19:33

Fan. Tänkte ju köra kondis på fastedagarna under hela hösten.

40plus 2020-09-15 07:03

Citat:

Ursprungligen postat av Ch4rles (Inlägg 8151001)

För mig funkar en burk makrill i tomatsås, 2-3 kokta ägg och kanske 300g broccoli med lite salt och några droppar smör på.

Fishta 2020-09-15 09:02

Personligen så steker jag 5 ägg och äter det på "fastedagarna". Gott och innehåller mycket näring.

Mättande? Nej, men inget på 500 kcal mättar när man har fastat 24h.

Langster 2020-10-03 18:22

Bröt just min första fastedag med en nudelsallad med rostbiff. Massor av grönsaker och shiratakenudlar. En stor BYTTA och ändå under 400 kcal.
Rätt nöjd nu, men jag har legat på balans ett tag nu och då är det ju inga problem att hoppa över mat helt en dag. Värre om man legat på minus ett tag. Får se hur det känns om ett par veckor.

Navi 2020-10-03 19:06

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8164779)
Bröt just min första fastedag med en nudelsallad med rostbiff. Massor av grönsaker och shiratakenudlar. En stor BYTTA och ändå under 400 kcal.
Rätt nöjd nu, men jag har legat på balans ett tag nu och då är det ju inga problem att hoppa över mat helt en dag. Värre om man legat på minus ett tag. Får se hur det känns om ett par veckor.

Funderar på att testa första fastedagen imorgon. Det kommer bli en rejäl minskning av konditionsträningen för min del, från 75 minuter varje dag till 30 minuter varannan dag (innan styrketräningen på morgonen), om jag nu trivs med fasteupplägget. Ska bli spännande att ser hur jag mår imorgon eftermiddag. Om jag nu trivs med upplägget spar jag ju mängder av tid från träning, vilket är positivt. Men, kompenserar hälsofördelarna från fastan för de hälsofördelar man får av större mängder konditionsträning tror ni?

Langster 2020-10-04 05:07

Citat:

Ursprungligen postat av Navi (Inlägg 8164788)
Funderar på att testa första fastedagen imorgon. Det kommer bli en rejäl minskning av konditionsträningen för min del, från 75 minuter varje dag till 30 minuter varannan dag (innan styrketräningen på morgonen), om jag nu trivs med fasteupplägget. Ska bli spännande att ser hur jag mår imorgon eftermiddag. Om jag nu trivs med upplägget spar jag ju mängder av tid från träning, vilket är positivt. Men, kompenserar hälsofördelarna från fastan för de hälsofördelar man får av större mängder konditionsträning tror ni?

Det tror jag verkligen inte. Men mycket beror ju säkerligen på din allmänna status, om du är en person som låt oss säga äter väldigt onyttigt men konditionstränar mycket så kommer fasta åtminstone att göra att du inte äter onyttigt just när du fastar. Om man som i mitt exempel aldrig konditionstränar men äter relativt nyttigt så skulle hälsofördelarna med att konditionsträna vara mycket större än de jag ev. får av fasta.
Jag är endast ute efter ett sätt att hålla vikten nere med minsta möjliga ansträngning. Och möjligen få utrymme för mer ”onyttig” mat! :d

Navi 2020-10-04 07:19

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8164819)
Det tror jag verkligen inte. Men mycket beror ju säkerligen på din allmänna status, om du är en person som låt oss säga äter väldigt onyttigt men konditionstränar mycket så kommer fasta åtminstone att göra att du inte äter onyttigt just när du fastar. Om man som i mitt exempel aldrig konditionstränar men äter relativt nyttigt så skulle hälsofördelarna med att konditionsträna vara mycket större än de jag ev. får av fasta.
Jag är endast ute efter ett sätt att hålla vikten nere med minsta möjliga ansträngning. Och möjligen få utrymme för mer ”onyttig” mat! :d

Jag konditionstränar mycket idagsläget, men av olika anledningar så har jag inte tid/vill inte ägna lika mycket tid åt konditionsträning. Med det sagt vill jag inte heller tappa hälsofördelarna och den goda fysiska form (låg fettprocent) jag fått av konditionsträning.

Att äta nyttigt är inga som helst problem för mig, jag ser mig snarare som en hälsosam person som i princip endast äter nyttigt. Det hade också varit väldigt skönt att slippa tänka på mat varannan dag och istället ägna tiden helt åt mina studier. Hur upplevde du att koncentrationsförmågan påverkades under fastan?

Langster 2020-10-04 07:45

Citat:

Ursprungligen postat av Navi (Inlägg 8164827)
Jag konditionstränar mycket idagsläget, men av olika anledningar så har jag inte tid/vill inte ägna lika mycket tid åt konditionsträning. Med det sagt vill jag inte heller tappa hälsofördelarna och den goda fysiska form (låg fettprocent) jag fått av konditionsträning.

Att äta nyttigt är inga som helst problem för mig, jag ser mig snarare som en hälsosam person som i princip endast äter nyttigt. Det hade också varit väldigt skönt att slippa tänka på mat varannan dag och istället ägna tiden helt åt mina studier. Hur upplevde du att koncentrationsförmågan påverkades under fastan?

Jag är rätt van vid fasta, har ju kört 16/8 från och till de senaste typ 11-12 åren. Jag märkte inte ens av att jag fastade igår. Helt väntat hade jag i morse gått ner 2 kg. Precis avslutat mitt träningspass, prestationsförmågan var som väntat helt oförändrad, får se hur det känns om några veckor.

Lustigt nog fick jag banne mig bättre tryck/pump än på länge trots att jag ätit en normal frukost (inget mer än vanligt innan träning)... kan ju vara en tillfällighet.

I ditt läge skulle jag säga att det skulle bli tidseffektivt mer än något annat. Om man inte påverkas negativt kognitivt av fasta så kan man ju ägna tiden åt andra saker än mat.

Navi 2020-10-04 09:00

Citat:

Ursprungligen postat av Langster (Inlägg 8164829)
Jag är rätt van vid fasta, har ju kört 16/8 från och till de senaste typ 11-12 åren. Jag märkte inte ens av att jag fastade igår. Helt väntat hade jag i morse gått ner 2 kg. Precis avslutat mitt träningspass, prestationsförmågan var som väntat helt oförändrad, får se hur det känns om några veckor.

Lustigt nog fick jag banne mig bättre tryck/pump än på länge trots att jag ätit en normal frukost (inget mer än vanligt innan träning)... kan ju vara en tillfällighet.

I ditt läge skulle jag säga att det skulle bli tidseffektivt mer än något annat. Om man inte påverkas negativt kognitivt av fasta så kan man ju ägna tiden åt andra saker än mat.

Funderar på det här upplägget och om det är tillräckligt för god hälsa och form om man i övrigt har ett stillasittande liv som student:

Träningsdag: 30 minuter konditionsträning vid 70-80% av maxpuls följt av 1-1,5 h styrketräning (morgonpass). Lugnare promenad eller cykeltur i någon timma efter studierna.

Fastedag: 30 minuter lugn konditionsträning vid 70% av maxpuls på morgonen följt av lite rörlighetsträning. Någon promenad under eftermiddagen.

Langster 2020-10-04 11:12

Citat:

Ursprungligen postat av Navi (Inlägg 8164836)
Funderar på det här upplägget och om det är tillräckligt för god hälsa och form om man i övrigt har ett stillasittande liv som student:

Träningsdag: 30 minuter konditionsträning vid 70-80% av maxpuls följt av 1-1,5 h styrketräning (morgonpass). Lugnare promenad eller cykeltur i någon timma efter studierna.

Fastedag: 30 minuter lugn konditionsträning vid 70% av maxpuls på morgonen följt av lite rörlighetsträning. Någon promenad under eftermiddagen.

Prova och se hur det känns, det är ju inte värre än så. Det är inte rysk roulette, antingen passar det dig eller inte. Personligen kommer jag inte att göra något mer ansträngande än promenader på sin höjd på fastedagarna. Förvisso lär du vara ”vältankad” om du tränar kondition på morgonen, men hur kommer det att kännas resten av dagen?
Varför måste du träna så mycket tycker du? Din träning på fastedagarna lär ju dra typ 1,5-2 timmar minst trots allt. Mer tid än vad de flesta lägger på att äta per dag normalt. Så visst, du spar lite tid, men genom att dra ned på något som egentligen är viktigare för att du ska få resultat än själva träningen.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:48.