Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Liv efter döden (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=48314)

coxie 2009-06-27 09:56

Vad räknas som död? Har man varit död när man återupplivas efter hjärtstillestånd?

För om det klassas som död så såg jag inte vad jag minns något ljus när mitt hjärta stannade.

Tolkia 2009-06-27 10:00

Citat:

Ursprungligen postat av stridis (Inlägg 3745857)
Sök på "Pascal´s wager". Det argumentet har blivit dekonstruerat spaltmetervis, kom med något nytt och fräscht istället.

Du menar som "jag tror inte på ett liv efter döden, det verkar ologiskt/orimligt/otroligt/störtlöjligt/etc."? Inte så mycket som är nytt och fräscht i den här tråden på någondera sidan; det är nog inbyggt i ämnet.

En tolkning av det Timme citerar är att om man lever som om det fanns en gud innebär det att man lever efter religionens principer, vilket i sin tur innebär att man lever ett "gott" liv - d.v.s. när man dör har man levt som en god människa och det är ju inte en förlust även om det inte finns ett liv efter detta. (Tolkningen bygger givetvis på att den som framför den tycker att de levnadsregler som religion X föreskriver är sådana att den som följer den, lever som en god människa.)

stevebc 2009-06-27 10:31

Citat:

Ursprungligen postat av Timme (Inlägg 980799)
"If you live like there is no God and you are right, there is no loss, If you live like there is a God and you are right there is no loss, If you live like there is no God and you are wrong, there is a loss, and if you live like there is a God and you are wrong there is no loss. So logically it would be better to live like there is a God for there is no chance of loss."

Jag är frälst och tror på Jesus, Guds son.

/Timme

En OT-fråga. Är du troende, eller var det bara som en kul kommentar på ditt citat? Jag undrar bara.

Emil_Larsson 2009-06-27 10:44

Citat:

Ursprungligen postat av coxie (Inlägg 3745972)
Vad räknas som död? Har man varit död när man återupplivas efter hjärtstillestånd?

För om det klassas som död så såg jag inte vad jag minns något ljus när mitt hjärta stannade.

Då var det tänkt att du skulle få en längre tid på jorden och hade änglavakt, helt enkelt. :thumbup:

Jag tror "the real experience" sker när man verkligen är död, jag tror på ett liv efter döden. Dock har jag svårt att tro att man lever med pengar, hus, bil på samma sätt som på jorden, utan känner en slags känsla fylld av harmoni och får uppleva något mycket positivt.

/Peace.

stridis 2009-06-27 13:18

Citat:

Ursprungligen postat av Tolkia (Inlägg 3745978)
Du menar som "jag tror inte på ett liv efter döden, det verkar ologiskt/orimligt/otroligt/störtlöjligt/etc."? Inte så mycket som är nytt och fräscht i den här tråden på någondera sidan; det är nog inbyggt i ämnet.

En tolkning av det Timme citerar är att om man lever som om det fanns en gud innebär det att man lever efter religionens principer, vilket i sin tur innebär att man lever ett "gott" liv - d.v.s. när man dör har man levt som en god människa och det är ju inte en förlust även om det inte finns ett liv efter detta. (Tolkningen bygger givetvis på att den som framför den tycker att de levnadsregler som religion X föreskriver är sådana att den som följer den, lever som en god människa.)

Det jag menade var att det inte kommer argument som man inte stött på så himla ofta, du har alldeles rätt i att argumentationen sällan lyfter i sådana här trådar.

Leva som en god människa är ju alldeles strålande, men måste man avhålla sig fläskkött för det? Eller vad det nu kan vara för regler som helt i onödan begränsar en, man blir inte en sämre människa för det.

Fd_Megatuttarna 2009-06-27 13:55

Citat:

Ursprungligen postat av jwzrd (Inlägg 979295)
Hela begreppet "ett liv efter döden" är trasigt. Vad betyder död/döda/döden om inget som har med "livsfaktumet" att göra sker? Om man inte dör.. så lever man ju fortfarande.

Åhh jävlar vilken oerhört skarp iakttagelse... oj, vänta, kan en iakttagelse verkligen vara skarp...?

Seriöst, vem bryr sig om spetsfundigheter som att TS använder två begrepp som egentligen inte optimalt beskriver det denne försöker få fram i denna tråd?

Är det någon som med handen på hjärtat inte förstår frågeställningen bara för att det är formulerat som "liv efter döden"?

Ursäkta mina PMS men oftast när människor inte kan hålla sig till saken och istället ska försöka "briljera" enligt ovan så upplever jag det endast som ett fjantigt försök att verka smart. Usch.

Doctor Snuggles 2009-06-27 17:39

Ni som tycker att det "känns förjävligt" att det inte skulle finnas något efter döden tänker helt fel. Ni försöker automatiskt föreställa er en situation där ni inte skulle finnas till och även om det kan vara lite genetiskt programmerad dödsångest som ligger bakom, så är resonemanget uppåt väggarna då man per definition inte kommer uppleva något när man är död. Det finns inget "här ligger jag o lurkar i min dödhet - fan vad tråkigt det är".

Som jag poängterat förut, man kan inte jämföra existens med icke-existens, då en jämförelse förutsätter existens. Existens är inte ett attribut man kan ta bort eller lägga till på samma sätt som man lägger till eller tar bort brödkrutonger ur soppan.

Baan 2009-06-27 17:42

Citat:

Ursprungligen postat av Doctor Snuggles (Inlägg 3746520)
Ni som tycker att det "känns förjävligt" att det inte skulle finnas något efter döden tänker helt fel. Ni försöker automatiskt föreställa er en situation där ni inte skulle finnas till och även om det kan vara lite genetiskt programmerad dödsångest som ligger bakom, så är resonemanget uppåt väggarna då man per definition inte kommer uppleva något när man är död. Det finns inget "här ligger jag o lurkar i min dödhet - fan vad tråkigt det är".

Som jag poängterat förut, man kan inte jämföra existens med icke-existens, då en jämförelse förutsätter existens. Existens är inte ett attribut man kan ta bort eller lägga till på samma sätt som man lägger till eller tar bort brödkrutonger ur soppan.

Jag tror man menar att det känns förjävligt nu.

:O!

EkarN 2009-06-27 17:56

Jag tror på livet efter döden.

Doctor Snuggles 2009-06-27 18:23

Citat:

Ursprungligen postat av Baan (Inlägg 3746522)
Jag tror man menar att det känns förjävligt nu.

:O!

Fast det är egentligen samma argument. Varför känns det förjävligt?
För att man inte kommer finnas till och allt som följer därtill. Men det finns fortfarande ingen upplevelse som heter "inte finnas till".
Man kan föreställa sig att t.ex bryta ryggen och vara paralyserad för av livet. Det känns förjävligt att föreställa sig den upplevelsen, men vad är det för en förjävlig upplevelse som man föreställer sig att vara död är?
Ser du att man gör en jämförelse som inte är relevant?

stridis 2009-06-27 18:39

Det var någon som kallade sömnen för "den lilla döden". Av någon anledning så kommer jag inte alls ihåg vem som tyckte så.

Carolinew 2009-06-27 18:43

Kanske att det finns något efter döden. Men jag hoppas innerligt att detta möjliga så kallade "liv efter döden" inte håller i evigheter i så fall, för fy fan vad tråkigt det skulle vara att vara samma person i miljoners miljoner år. Skulle hellre vilja återfödas till ett helt nytt liv :)

Och om nu själen lever vidare, betyder det då att våra själar kommer leva vidare sedan även när människan dött ut? När jorden gått under? :confused: Låter mysko men skoj :D

Och har bara människor själar? Man hör ju aldrig talas om några "spökhundar" eller dylikt. Lever dinosauriernas själar kvar än idag då? Haha :D

stridis 2009-06-27 18:49

Skulle vi leva vidare för evigt då? Skulle bli ganska tråkigt efter 10^1000 år. Skulle vi kunna dö en andra gång?

Spökhundar? Som Baskerville´s hund då.

Troll 2009-06-27 21:13

Citat:

Ursprungligen postat av coxie (Inlägg 3745972)

Nej, man kan inte räknas som död om man återupplivas.

Har du även varit hjärndöd är det kanske en annan sak, men frågan är om någon lyckats komma tillbaka efter det?

En tanke är för er som varit nersövda.
Först sövs man, sen kanske en liten stund i mörker innan man vaknar strax därpå, trots att du varit sövd i flera timmar..

EkarN 2009-06-27 22:10

Kan tillägga att jag är troende. Men jag super och svär ändå.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 21:31.