Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Diet, Deff & Fettminskning (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=17)
-   -   Kaloriförbränning vid jogging? (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=97316)

Ironwoman 2007-07-02 09:23

Citat:

Ursprungligen postat av Rhino (Inlägg 2386549)
För den sifferintresserade: ;)

Springa 10 km/h - väga 64 kilo - 90 minuter = 921kcal extra
Springa 14 km/h - väga 64 kilo - 60 minuter = 844 kcal extra

(14 km/h ovan eftersom 15 inte finns på caloriesperhour)

Skulle man räknat på 15 km/h skulle skillnaden ovan förmodligen vara minimal, dvs det blir ingen skillnad i kaloriförbrukning.

Vilket i och för sig är intressant, eftersom det "känns" jobbigare att springa i en mycket högre hastighet.

Sedan om du springer i 60 min, finns 30 min över där man har en förbränning, men inte så många kcal, då man troligen vilar.

Rhino 2007-07-02 10:20

Citat:

Ursprungligen postat av Ironwoman (Inlägg 2386574)
Sedan om du springer i 60 min, finns 30 min över där man har en förbränning, men inte så många kcal, då man troligen vilar.

Jag är inte helt säker att jag förstår dig rätt, men hur som helst så har jag i "mina" siffror ovan räknat bort basförbränningen och bara tagit med den extraenergi som går åt till själva aktiviteten.

Ironwoman 2007-07-02 11:13

Citat:

Ursprungligen postat av Rhino (Inlägg 2386643)
Jag är inte helt säker att jag förstår dig rätt, men hur som helst så har jag i "mina" siffror ovan räknat bort basförbränningen och bara tagit med den extraenergi som går åt till själva aktiviteten.

Då ska jag försöka skriva på ett annat sätt

60 min löpning + 30 min att göra något annat på (troligen något lugnt, men som bränner något mer än basförbränningen)

90 min löpning

Rhino 2007-07-02 12:51

Citat:

Ursprungligen postat av Ironwoman (Inlägg 2386692)
Då ska jag försöka skriva på ett annat sätt

60 min löpning + 30 min att göra något annat på (troligen något lugnt, men som bränner något mer än basförbränningen)

90 min löpning

Då förstår jag! Du menar att om man utför sin träningsaktivitet på så kort tid som möjligt har man mera tid över att göra något annat, som i sig kan ge lite extra förbrukning.

Under förutsättning då att man inte ligger helt stilla och vilar under sin "extratid". Vilket kanske i och för sig är större risk om man sprungit en timme i mycket hög hastighet.. ;)

Cilia 2007-07-02 14:11

Citat:

Ursprungligen postat av Rhino (Inlägg 2386821)
Då förstår jag! Du menar att om man utför sin träningsaktivitet på så kort tid som möjligt har man mera tid över att göra något annat, som i sig kan ge lite extra förbrukning.

Under förutsättning då att man inte ligger helt stilla och vilar under sin "extratid". Vilket kanske i och för sig är större risk om man sprungit en timme i mycket hög hastighet.. ;)

jag kanske missförstår.

Men jag tror hon menade så här.
Du sa att det är så mycket jobbigare att springa fort och ändå så blir förbrukningen nästan densamma om du springer 90 min långsamt och 60 min snabbt men samma sträcka.

Då skrev hon att ja men du kan ju vila 30 min om du springer den på 60 min.

Min tolkning är då att hon menade att den "genomsnittliga" ansträngningen kanske eg är den samma.

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:31.