Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Tredje fången på tre månader som avrättas i Kalifornien (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=63237)

Nidning 2006-02-21 11:57

Citat:

Ursprungligen postat av Hades
Straff är inte till för att stilla hämndbegär eller för att personen som begick straffet ska få lida. Det finns inget värde i det.

straff ska kännas jag aär trött på att man ska dalta med kriminella.
"ooh det är så synd om den stackaren" i helvete heller!

Sverige har för milda straff för fan det kallas ju inte ens straff här, här är det behandling jävla meseri.

Arnold gör helt rätt sluta klanka på honom och USA i iövrigt med.

Metal_boy_ 2006-02-21 11:57

Citat:

Straff är inte till för att stilla hämndbegär eller för att personen som begick straffet ska få lida. Det finns inget värde i det.

För att minska brottsstatistiken är det ju värdelöst och det vet vi ju redan :)

Sen finns det många för och nackdelar med olika saker. Man kan undra till vad för nytta en person ska sitta tills han dör i ett fängelse, samtidigt som man är emot dödsstraff och samtidigt så vill man inte att slöddret ska få vara i närheten av sina nära och kära ute i det fria.

Nidning 2006-02-21 12:25

ska alla våldtäktsmän mördare och diverse tunga kriminella få det skönt och behagligt under sin fängelse visit??
Sluta dalta med fångarna de har i flesta fall gjort sig förtjänta av de straff de får.

stahlberg 2006-02-21 12:54

Här kommer fram den intressanta frågan vad straff är. Ska straff vara en följd av ett brott, ska det vara ett sätt att återanpassa brottslingen till samhället eller ska det vara en hämnadktion från samhällets sida?

För egen del tycker jag ett straff ska vara en FÖLJD AV ATT MAN BEGÅTT ETT BROTT. Detta betyder att det för varje brott ska finnas stadgat ett straff med en minimal eller maximal längd (eller förstås dödsstraff, om man är på den linjen).

Ifall man under strafftiden kan återanpassa en brottsling till en laglig tillvaro är det bra. Å andra sidan är ett fängelse inte rätta miljön att göra detta. Dessutom är många brottslingar socialt (men också psykologiskt) belastade, så att de lätt gör kriminella handlingar på nytt. Därför är det inte troligt att man med hjälp av straff lyckas omvända en brottsling. (Inte heller hot om straff hjälper, även om hot om stränga straff kan ha marginell effekt).

Däremot tycker jag inte straff ska vara en hämnd. Alla de blodtörstiga människor som ropar att brottslingen ska lida är inte mycket bättre än brottslingen själv - annat än att de kan få ut sin sadism på ett lagligt sätt. Alla dessa hämndgiriga människor har inte den minsta aning om de faktorer som lett till brottet. Detta betyder inte att man ska dalta med brottslingar - men man ska inte heller hämnas på dem.

Ett brott ska åtföljas av ett straff. Hur hårt straffet för ett visst brott ska vara är sedan en annnan, mer svårbesvarad fråga. Men visst är det löjligt att en person som får dödsstraff ska hållas fängslad i 20-30 år innan straffet verkställs.

Nitrometan 2006-02-21 13:01

Stahlberg: Jag kan bara instämma. Det är ungefär så jag resonerar med angående straff. :thumbup:

Bönne 2006-02-21 13:03

Citat:

Människan vill hämnas, det ligger i människan natur, ett sätt att säga "passa er för att skada någon i min grupp" och att samtidigt slå ner på personen som attackerade ens grupp.

Att säga "det finns inget värde i det" när det gäller hämnd känns tokigt, har du aldrig känt sug efter att få hämnas? Att få det tillfredställt är skönt, även om man sällan nöjer sig. Tycker absolut att det finns ett värde i det, även om det knappast är nyttigt för samhället.

Bönne 2006-02-21 13:07

Citat:

Ursprungligen postat av stahlberg
Men visst är det löjligt att en person som får dödsstraff ska hållas fängslad i 20-30 år innan straffet verkställs.

Tror det handlar om den legala biten, har hört att det kostar ca. 300miljoner per fånge som avrättas, legalakostnader - känns väldigt mycket, men tar det 25år och jurister är inblandade konstant så kostar det nog en del (fick uppgiften i sammanband med att något pratade mot dödsstraff, skulle påvisa att det hade varit mer eknomiskt att spärra in personen för resten av hennes liv).

Berenger 2006-02-21 13:09

Citat:

Ursprungligen postat av Nitrometan
Stahlberg: Jag kan bara instämma. Det är ungefär så jag resonerar med angående straff. :thumbup:

om jag hugger in en bajonett i bröstkorgen på dig och du drar ut den från bröstet för att sen hugga tillbaka, är du lika hemsk som mig då? det tycker inte jag iallafall..

Nitrometan 2006-02-21 13:10

Citat:

Ursprungligen postat av Bönne
Människan vill hämnas, det ligger i människan natur, ett sätt att säga "passa er för att skada någon i min grupp" och att samtidigt slå ner på personen som attackerade ens grupp.

Att säga "det finns inget värde i det" när det gäller hämnd känns tokigt, har du aldrig känt sug efter att få hämnas? Att få det tillfredställt är skönt, även om man sällan nöjer sig. Tycker absolut att det finns ett värde i det, även om det knappast är nyttigt för samhället.

Hmmm. Kolla vad som händer i de samhällen som tillåter/uppmuntrar hämnd.

Brukar leda till en våldsspiral som bara tilltar.

Nitrometan 2006-02-21 13:11

Citat:

Ursprungligen postat av Berenger
om jag hugger in en bajonett i bröstkorgen på dig och du drar ut den från bröstet för att sen hugga tillbaka, är du lika hemsk som mig då? det tycker inte jag iallafall..

Men nu snackar du självförsvar. Inte straff.

Det relevanta vore att det hela ledde till en rättegång och du isåfall dömdes till att bli bajonetthuggen.

Berenger 2006-02-21 13:13

Citat:

Men nu snackar du självförsvar. Inte straff.

Det relevanta vore att det hela ledde till en rättegång och du isåfall dömdes till att bli bajonetthuggen.

det jag skrev menade jag symboliskt och ja han borde dömas till spetsen av en bajonett

Bönne 2006-02-21 13:19

Citat:

Hmmm. Kolla vad som händer i de samhällen som tillåter/uppmuntrar hämnd.

Brukar leda till en våldsspiral som bara tilltar.

Skrev att det knappast är nyttigt för samhället.

Nitrometan 2006-02-21 13:21

Citat:

Ursprungligen postat av Berenger
det jag skrev menade jag symboliskt och ja han borde dömas till spetsen av en bajonett

Då kanske stycket om straff i Gamla Testamentet är något för dig.

"Öga för öga, tand för tand, hugg för hugg, slag för slag och liv för liv."

Nitrometan 2006-02-21 13:24

Citat:

Ursprungligen postat av Bönne
Skrev att det knappast är nyttigt för samhället.

Men det är nyttigt för individerna som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas?

Bönne 2006-02-21 13:25

Citat:

Men det är nyttigt för individerna som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas på dem som hämnas?

Har inte nämnt något om att det är nyttigt. Du läser det jag skrev helt fel!

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:14.