![]() |
Citat:
straff ska kännas jag aär trött på att man ska dalta med kriminella. "ooh det är så synd om den stackaren" i helvete heller! Sverige har för milda straff för fan det kallas ju inte ens straff här, här är det behandling jävla meseri. Arnold gör helt rätt sluta klanka på honom och USA i iövrigt med. |
Citat:
För att minska brottsstatistiken är det ju värdelöst och det vet vi ju redan :) Sen finns det många för och nackdelar med olika saker. Man kan undra till vad för nytta en person ska sitta tills han dör i ett fängelse, samtidigt som man är emot dödsstraff och samtidigt så vill man inte att slöddret ska få vara i närheten av sina nära och kära ute i det fria. |
ska alla våldtäktsmän mördare och diverse tunga kriminella få det skönt och behagligt under sin fängelse visit??
Sluta dalta med fångarna de har i flesta fall gjort sig förtjänta av de straff de får. |
Här kommer fram den intressanta frågan vad straff är. Ska straff vara en följd av ett brott, ska det vara ett sätt att återanpassa brottslingen till samhället eller ska det vara en hämnadktion från samhällets sida?
För egen del tycker jag ett straff ska vara en FÖLJD AV ATT MAN BEGÅTT ETT BROTT. Detta betyder att det för varje brott ska finnas stadgat ett straff med en minimal eller maximal längd (eller förstås dödsstraff, om man är på den linjen). Ifall man under strafftiden kan återanpassa en brottsling till en laglig tillvaro är det bra. Å andra sidan är ett fängelse inte rätta miljön att göra detta. Dessutom är många brottslingar socialt (men också psykologiskt) belastade, så att de lätt gör kriminella handlingar på nytt. Därför är det inte troligt att man med hjälp av straff lyckas omvända en brottsling. (Inte heller hot om straff hjälper, även om hot om stränga straff kan ha marginell effekt). Däremot tycker jag inte straff ska vara en hämnd. Alla de blodtörstiga människor som ropar att brottslingen ska lida är inte mycket bättre än brottslingen själv - annat än att de kan få ut sin sadism på ett lagligt sätt. Alla dessa hämndgiriga människor har inte den minsta aning om de faktorer som lett till brottet. Detta betyder inte att man ska dalta med brottslingar - men man ska inte heller hämnas på dem. Ett brott ska åtföljas av ett straff. Hur hårt straffet för ett visst brott ska vara är sedan en annnan, mer svårbesvarad fråga. Men visst är det löjligt att en person som får dödsstraff ska hållas fängslad i 20-30 år innan straffet verkställs. |
Stahlberg: Jag kan bara instämma. Det är ungefär så jag resonerar med angående straff. :thumbup:
|
Citat:
Att säga "det finns inget värde i det" när det gäller hämnd känns tokigt, har du aldrig känt sug efter att få hämnas? Att få det tillfredställt är skönt, även om man sällan nöjer sig. Tycker absolut att det finns ett värde i det, även om det knappast är nyttigt för samhället. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
Brukar leda till en våldsspiral som bara tilltar. |
Citat:
Det relevanta vore att det hela ledde till en rättegång och du isåfall dömdes till att bli bajonetthuggen. |
Citat:
|
Citat:
|
Citat:
"Öga för öga, tand för tand, hugg för hugg, slag för slag och liv för liv." |
Citat:
|
Citat:
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:14. |