Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum

Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum (https://www.kolozzeum.com/forum/index.php)
-   Allmänt Forum (https://www.kolozzeum.com/forum/forumdisplay.php?f=7)
-   -   Ido Portals "30/30 Squat Challenge" (https://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=209560)

Pepparspray 2017-02-07 10:38

Jag körde Ido Portal's 30/30 Slaviskt. Det var bedrövligt de första 10-15 dagarna sedan blev lite lite bättre. Jag missade nog inte en enda dag och i början fick jag ont i smalben, knän, höfter och så vidare men det blev sakta bättre och bättre. Körde även hans Ido portal Squat challenge 2.0 i några veckor efteråt. Där klarade jag inte ens av vissa övningar men de fungerade ganska fort. Nu brukar jag köra den som uppvärmning inför marklyft och benpass.

Mycket värt att köra! hanging challenge är nästa!

svenbanan 2017-02-07 14:12

Citat:

Ursprungligen postat av Pepparspray (Inlägg 7718367)
Jag körde Ido Portal's 30/30 Slaviskt. Det var bedrövligt de första 10-15 dagarna sedan blev lite lite bättre. Jag missade nog inte en enda dag och i början fick jag ont i smalben, knän, höfter och så vidare men det blev sakta bättre och bättre. Körde även hans Ido portal Squat challenge 2.0 i några veckor efteråt. Där klarade jag inte ens av vissa övningar men de fungerade ganska fort. Nu brukar jag köra den som uppvärmning inför marklyft och benpass.

Mycket värt att köra! hanging challenge är nästa!

Vad är skillnaden på 30/30 och 2.0?

Hade han inte med några sådana där "knee pushaways" och liknande i 30/30 utmaningen eller var det nåt annat?

DudX 2017-02-07 18:04

jag kör 10 min squatsittande på morgonen hållandes en kettelbell.
redan stor skillnad att böja. böjer lika djupt med nano6or som i lyftarskor med klack. tummen upp

romwod på kvällen.

r3mpuh 2017-02-07 18:31

Föredrar King Grubs Squat Challange:
20 Knäböj varje timme, varje dag, varje.

Pepparspray 2017-02-08 08:29

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 7718500)
Vad är skillnaden på 30/30 och 2.0?

Hade han inte med några sådana där "knee pushaways" och liknande i 30/30 utmaningen eller var det nåt annat?

30/30 är bara att sitta i slavsquat 30 minuter om dagen i 30 dagar.

2.0 är tänkt att man ska köra efter de 30 dagarna har passerat för att fortsätta hålla igång, öka rörligheten ytterligare samt börja röra sig lite mer dynamiskt. Jag brukar köra den lite varannan dag samt som uppvärmning inför mina gympass. :)

svenbanan 2017-02-08 16:57

Citat:

Ursprungligen postat av Pepparspray (Inlägg 7718916)
30/30 är bara att sitta i slavsquat 30 minuter om dagen i 30 dagar.

2.0 är tänkt att man ska köra efter de 30 dagarna har passerat för att fortsätta hålla igång, öka rörligheten ytterligare samt börja röra sig lite mer dynamiskt. Jag brukar köra den lite varannan dag samt som uppvärmning inför mina gympass. :)

Om man idag börjar "från noll" så tolkar jag det som att det är meningen att man ska köra de där extra töjövningarna i 2.0 och att man efter de trettio dagarna helt enkelt ska fortsätta sitta på huk dagligen (eller i alla fall ofta).

Jag kanske har missuppfattat det då. Men var hittade du info om att första trettio dagarna ska vara utan "extra töjövningarna"?

G_lund 2017-02-08 23:27

Citat:

Ursprungligen postat av svenbanan (Inlägg 7719149)
Jag kanske har missuppfattat det då. Men var hittade du info om att första trettio dagarna ska vara utan "extra töjövningarna"?

http://placeofpersistence.com/wp-con...-Challenge.jpg

:)

Kul att du töjer svenbanan, jag har börjat stretcha höfterna ordentligt nu under februari. Det verkar som det stora problemet jag har sitter i innåtrotatorerna på något sätt. Bara att nöta på =)

svenbanan 2017-02-08 23:50

Citat:

Ursprungligen postat av G_lund (Inlägg 7719407)

:)

Kul att du töjer svenbanan, jag har börjat stretcha höfterna ordentligt nu under februari. Det verkar som det stora problemet jag har sitter i innåtrotatorerna på något sätt. Bara att nöta på =)

Jag är dock lika stel nu som då jag gjorde detta häromåret... Största problemet är vristen där nåt jävelskap blockerar dorsiflexion, så jag kommer banne mig inte ned utan mitt gummiband runt arslet.

Angående 30/30 vs 2.0 så tycker jag inte den där informationen säger emot min tolkning. Dvs att det är meningen att man ska börja med "extratöjningarna" direkt.

Jag skulle vilja se informationen om 2.0 som säger att det är meningen att man ska börja med dett efter de första trettio dagarna...

Anledningen att jag tjatar, är att jag försöker göra dessa extratöjningar trots att jag är stelare än ett kylskåp, och är inne på min första vecka av huksitt.

Har du svårt att få till inåtrotation (dvs utåtrotatorerna stela), eller är du stel i inåtrotatorerna och har svårt att få till utåtrotation?

Testa denna ifall du vill kunna få till mer inåtrotation i höften. Inte lika obehaglig för knäna som andra varianter jag testat. Känns som om denna kan få loss diverse grejer.

G_lund 2017-02-09 00:08

Bra stretch! Jag var tvungen att gå upp ur sängen för att testa lite på vardagsrumsgolvet :d

Jag är inte helt säker på att det är just innåtrotatorerna, men höft och knän låser sig helt när jag försöker mig på en knäböj med bara några få centimeter bredare stance än vad som är "normalbredd", även vid normalbreda knänöj känns det lite obehagligt. Det konstiga är att jag utan problem kan sitta i en djup avslappnad squat hur länge som helst så länge stancen är smal. ( har ätit frukost så i princip varje dag i ett år)

G_lund 2017-02-09 00:10

Kan det vara supertajta vader som gör att det krånglar för dig tro?

svenbanan 2017-02-09 00:34

Citat:

Ursprungligen postat av G_lund (Inlägg 7719429)
Kan det vara supertajta vader som gör att det krånglar för dig tro?

I wish! :)
Oftast kan jag inte ens få det att stretcha i vaden om jag inte släpper in knät på insidan av foten...

Nej det nåt som tar emot på framsidan av själva fotleden.

Jag tror att det antingen är talus som inte rör sig som det ska, eller nåt vid laterala fotknölen. Jag har några varianter på mobiliseringar som jag ibland lyckas med. Då kan jag alltså hux flux få flera graders extra ROM i fotleden. Det handlar typ om att ha ett gummiband som drar underbenet bakåt då jag dorsiflexar. Eller att ha ett gummiband lindat runt laterala fotknölen och liksom drar denna bakåt, så att fibula flyttar sig lite bakåt...

Ibland funkar det dock inte alls. Så jag vet inte...

Skumt med dina böjar.

Man and Machine 2017-03-01 11:02

Kör igång idag med förhoppningen att hålla månaden ut. Kan jag genomföra en av övningar korrekt efter månadens slut räknas det som framgång.

svenbanan 2017-03-01 15:54

Fan jag kom ju av mig med det där skiten igen.
Prövar att börja om idag då så får vi se om jag kan hålla ut hela mars...

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:37.