Visa fullständig version : Varför denna rädsla?
Ignatius72
2007-08-17, 08:03
Varför är folk så rädda för fakta om invandringen? I tex våldtäktsdebatten så vägrar folk att godta att invandrarna är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är ju bara ett konstaterande från en statlig myndighet-vad man sen drar för slutsatser av det är ju en annan sak. Men i teorin så hade självklart våldtäkterna minskat om inga utlänningar fick komma in. Att påstå något annat är en logisk kullerbytta.
Men det verkar som om folk tror att om man erkänner att faktan stämmer så betyder det att man både är rasist och att man vill kasta ut alla invandrare. En synnerligen märklig slutsats.
Om man godtar att vår offentliga statistik stämmer samtidigt som vi kan konstatera att Sverige aldrig kommer att slänga ut de invandrare som bor här och troligtvis inte heller stänga några gränser-vad göra åt problematiken som finns?
Det handlar väl mer om att det som du skriver är en kollektiv bestraffning för att en liten andel är idioter.
Om man ska stirra sig blind på siffror så kan man ju lungt konstatera att män är överrepresenterade som förövare i våldtäkter. Skulle du själv vilka bli kollektivt bestraffad av den anledning att du är man och att vi män våldtar?
För mig känns det helt enkelt lite gammalmodigt att dra alla över en kam. Tror mer på vård och individuell bestraffning.
Såg fö på nyheterna om en avdelning på ett sjukhus i sthlm som enbart riktar sig till förövarna. Svinbra! Tänk att det tog sån tid att förstå att det är förövarna som behöver vård.
När du säger att våldtäkterna skulle MINSKA i teorin om dessa förövare inte fick komma hit, hur menar du då?
Är det först när man kommer till Svenskt territorium som man börjar våldta?
Varför är folk så rädda för fakta om invandringen? I tex våldtäktsdebatten så vägrar folk att godta att invandrarna är överrepresenterade i brottsstatistiken. Det är ju bara ett konstaterande från en statlig myndighet-vad man sen drar för slutsatser av det är ju en annan sak. Men i teorin så hade självklart våldtäkterna minskat om inga utlänningar fick komma in. Att påstå något annat är en logisk kullerbytta.
Men det verkar som om folk tror att om man erkänner att faktan stämmer så betyder det att man både är rasist och att man vill kasta ut alla invandrare. En synnerligen märklig slutsats.
Om man godtar att vår offentliga statistik stämmer samtidigt som vi kan konstatera att Sverige aldrig kommer att slänga ut de invandrare som bor här och troligtvis inte heller stänga några gränser-vad göra åt problematiken som finns?
Frågan är varför, när en ung flicka blivit våldtagen och smittad med en mycket allvarlig sjukdom, som du och andra småpojkar gottar er i våldtäktsmannens ursprung. Va i helvete, om det visar sig att Storuman är överrepresenterad när det gäller våldtäkter, blir det då något du vill diskutera i sammanhanget också? Problemet är inte acceptans av statitik utan med män vars mentala ålder inte passerat 17 i debattsituationer.
ZHTOHELLAS
2007-08-17, 08:37
Hur många våldtäktsfall finns det och hur många % av dessa är invandrare?
Ignatius72
2007-08-17, 08:52
Det handlar väl mer om att det som du skriver är en kollektiv bestraffning för att en liten andel är idioter.
När du säger att våldtäkterna skulle MINSKA i teorin om dessa förövare inte fick komma hit, hur menar du då?
Är det först när man kommer till Svenskt territorium som man börjar våldta?
Jag tror inte jag har skrivit något om bestraffning?
Som sagt, i teorin, om inte invandrare hade varit välkomna så hade vi haft färre våldtäkter. Det är inte särskilt kontroversiellt.
. Va i helvete, om det visar sig att Storuman är överrepresenterad när det gäller våldtäkter, blir det då något du vill diskutera i sammanhanget också? Problemet är inte acceptans av statitik utan med män vars mentala ålder inte passerat 17 i debattsituationer.
Det hade väl varit extremt intressant om Storuman hade varit överrepresenterat. Du illustrerar min rubrik tacksamt och undviker klumpigt att svara på den centrala frågan. Det är för mig fullkomligt egalt om det är invandrare, tornedalingar eller dryga koloiter som är överrepresenterade. Det intressanta är ju att det finns ett mönster som många inte vågar se.
Som sagt, i teorin, om inte invandrare hade varit välkomna så hade vi haft färre våldtäkter. Det är inte särskilt kontroversiellt.
Det hade väl varit extremt intressant om Storuman hade varit överrepresenterat. Du illustrerar min rubrik tacksamt och undviker klumpigt att svara på den centrala frågan. Det är för mig fullkomligt egalt om det är invandrare, tornedalingar eller dryga koloiter som är överrepresenterade. Det intressanta är ju att det finns ett mönster som många inte vågar se.
Nej, det intressanta är hur du vill göra med mönstret. Tänk ett steg längre för tusan istället för att anta att du är den ende som gjort det.
"Vi tar inte in pervon från Storuman här, de våldtar våra kvinnor"
Ignatius72
2007-08-17, 08:58
Nej, det intressanta är hur du vill göra med mönstret. Tänk ett steg längre för tusan istället för att anta att du är den ende som gjort det.
"Vi tar inte in pervon från Storuman här, de våldtar våra kvinnor"
Vad vill jag göra?
Vad vill jag göra?
Ja, vad vill du göra? Jag frågade dig precis. Du ville bara stöka runt och vara glad över insikten att du faktiskt lyckats ta till dig en smula statistik? Du trodde dessutom att du var helt ensam om detta och insikten du nått är så pass unik att du bestämde dig för att starta en tråd om den dolda kontroversen?
Ignatius72
2007-08-17, 09:11
Ja, vad vill du göra? Jag frågade dig precis. Du ville bara stöka runt och vara glad över insikten att du faktiskt lyckats ta till dig en smula statistik? Du trodde dessutom att du var helt ensam om detta och insikten du nått är så pass unik att du bestämde dig för att starta en tråd om den dolda kontroversen?
Jag måste ha missat den frågan. Jag har inte trott någonting, tycker vare sig statistiken eller mitt bidrag är så unikt. Däremot är jag fascinerad över att fakta kan vara så kontroversiellt.
Och det vore inte en kollektiv bestraffning mot invandrare som tex är kvinnor eller alla dessa män som inte våldtar?
Känns som att det är färdigdiskuterat...
bulldozer
2007-08-17, 09:17
Nja, eftersom det är ett stort mörkertal på våldtäkter så är det svårt att
dra slutsatser.. Överfallsvåldtäkter utomhus blir oftare anmälda än
våldtäkter inomhus, likaså våldtäkter som sker av nån man känner sen
tidigare. Antagligen är det större procentuell andel invandrare i överfalls-
våldäkterna. Dessutom får dessa våldtäkter mer uppmärksamhet i medierna.
Frågan är hur det är med mörkertalen?
Det klart man som tjej inte är så pigg på att anmäla en kille man sen
tidigare känner, är "normal-svensson" och tillhör ens bekansskapskrets..
Man vet ju hur svenska rättsystmet fungerar = inte stor chans att
killen åker fast om han är trovärdig, & inte halvt slagit ihjäl en.
(bara kolla på stureplans-killen) Sen blir det antagligen problem med ens
bekanskapskrets, "inte kan väl xx som är en så sjysst kille gjort det där,
yyy är bara en störd h*ra som vill ha uppmärksamhet".
Som jag ser det har man bara allt att förlora på att anmäla i en sån
situation (tyvärr) sin trovärdighet, sina kompisar, sitt rykte osv.
Det blir ju inte heller bättre av att ett fåtal tjejer faktiskt förstör för
alla riktiga våldtäks-offer genom falska anmälningar.
Så som jag ser det finns det nog ett rejält mörkeltal av våldtäkter där
det faktiskt är svenssons som ligger bakom..
Dela upp sverige i två delar. En för bara tjejer och en för bara killar. Så får killarna känna hur det känns att bli våldtagen istället. Så kanske det blir ett slut ^^
Ignatius72
2007-08-17, 09:30
Och det vore inte en kollektiv bestraffning mot invandrare som tex är kvinnor eller alla dessa män som inte våldtar?
Känns som att det är färdigdiskuterat...
Jag förstår inte vad du skriver. Men för att förtydliga, jag förespråkar inte någon stängning av gränser ej heller att slänga ut invandrarna som finns i landet. Men teoretiskt så hade det minskat både våldtäkter och annan kriminalitet. Detta ovasett över eller underrepresentation. Enda gången detta skulle vara falskt är om invandrarna hade haft 0% kriminalitet.
pragmatist
2007-08-17, 09:33
Våldtäktsstatistik är som sagt notoriskt opålitlig. Om man bara tittade på anmälningar skulle man t.ex. kunna få för sig att Sverige är det land i världen där det begås i särklass flest våldtäkter, och att risken att bli våldtagen i Sverige är typ 100 gånger högre än i, t.ex., Italien. Och så är det naturligtvis inte, snarare är det väl så att benägenheten att anmäla våldtäkter är unikt hög i Sverige.
Man kan också konstatera att av alla polisanmälda våldtäkter är det bara ~3% som leder till fällande dom med fängelsestraff som påföljd. Och det är inte osannolikt att invandrare av olika skäl är kraftigt överrepresenterade i denna minimala grupp, men det säger nog ganska lite om hur den stora bilden ser ut. Överrepresentationen kan ju lika gärna bero på hur rättssystemet fungerar.
Granatgiraffen
2007-08-17, 09:33
Nja, eftersom det är ett stort mörkertal på våldtäkter så är det svårt att
dra slutsatser.. Överfallsvåldtäkter utomhus blir oftare anmälda än
våldtäkter inomhus, likaså våldtäkter som sker av nån man känner sen
tidigare. Antagligen är det större procentuell andel invandrare i överfalls-
våldäkterna. Dessutom får dessa våldtäkter mer uppmärksamhet i medierna.
Frågan är hur det är med mörkertalen?
Det klart man som tjej inte är så pigg på att anmäla en kille man sen
tidigare känner, är "normal-svensson" och tillhör ens bekansskapskrets..
Man vet ju hur svenska rättsystmet fungerar = inte stor chans att
killen åker fast om han är trovärdig, & inte halvt slagit ihjäl en.
(bara kolla på stureplans-killen) Sen blir det antagligen problem med ens
bekanskapskrets, "inte kan väl xx som är en så sjysst kille gjort det där,
yyy är bara en störd h*ra som vill ha uppmärksamhet".
Som jag ser det har man bara allt att förlora på att anmäla i en sån
situation (tyvärr) sin trovärdighet, sina kompisar, sitt rykte osv.
Det blir ju inte heller bättre av att ett fåtal tjejer faktiskt förstör för
alla riktiga våldtäks-offer genom falska anmälningar.
Så som jag ser det finns det nog ett rejält mörkeltal av våldtäkter där
det faktiskt är svenssons som ligger bakom..
Alltid ska detta mörkertal tas upp när det gäller våldtäkt. Hur har man fått fram detta mörkertal? Är det mörkertalet mycket större än vid misshandel eller rån? Hur vet man vilken grupp som representerar majoriteten av detta mörkertal? Om diskussionen ska hållas såsom jag tror att trådskaparen menade så får man hålla sig till den statistik som finns.
bulldozer
2007-08-17, 09:38
Alltid ska detta mörkertal tas upp när det gäller våldtäkt. Hur har man fått fram detta mörkertal? Är det mörkertalet mycket större än vid misshandel eller rån? Hur vet man vilken grupp som representerar majoriteten av detta mörkertal? Om diskussionen ska hållas såsom jag tror att trådskaparen menade så får man hålla sig till den statistik som finns.
Det finns lögn, det finns förbannad lögn och så finns det statistik!*whistle*
My final word in this thread..
Troligen är det ett större mörkertal än exempelvis rån, då våldtäkt är ett brott som oftare begås av någon man har en relation till/med, plus att det är ett brott som är så svårt att bevisa då det sällan finns vittnen eller tillräcklig teknisk bevisning för att det ens ska gå till åtal. Orka anmäla om det bara blir skit av det.
Detta var lite OffT då det inte är det diskussionen handlar om, men jag tyckte du förtjänade svar på dina funderingar.
Ja, varför dra egna, troligen logiska slutsatser när man kan stirra sig blind på statistik?
Jag måste ha missat den frågan. Jag har inte trott någonting, tycker vare sig statistiken eller mitt bidrag är så unikt. Däremot är jag fascinerad över att fakta kan vara så kontroversiellt.
Det är inte statistiken i sig som är kontroversiell utan de implicita slutsatserna som dras av dem. Därför frågar jag dig vad du vill dra för slutsatser alternativt vad du tycker att alla eventuella mönster betyder.
Ignatius72
2007-08-17, 09:49
Det är inte statistiken i sig som är kontroversiell utan de implicita slutsatserna som dras av dem. Därför frågar jag dig vad du vill dra för slutsatser alternativt vad du tycker att alla eventuella mönster betyder.
Det är väl rätt så uppenbart att statistiken är kontroversiell? Det är ju en bedrift att lyckas missa det.
Slutsatser behöver jag inte dra då det är ytterst explicit förklarade i rapporten från BRÅ. Däremot så är ju kriminaliteten (även icke våldtäkter) bland marginaliserade grupper överrepresenterade. Tidiga insatser till barn som är normbrytande är den allra bästa interventionen man kan göra för att hindra vuxen kriminalitet.
Men jwzrd, du som uppenabrligen har sett detta tidigare än alla andra och därför har haft lång tid på dig att fundera på vad man ska göra-vad är dina förslag? Förutsatt att du tycker det finns problem.
Det är väl rätt så uppenbart att statistiken är kontroversiell? Det är ju en bedrift att lyckas missa det.
Slutsatser behöver jag inte dra då det är ytterst explicit förklarade i rapporten från BRÅ. Däremot så är ju kriminaliteten (även icke våldtäkter) bland marginaliserade grupper överrepresenterade. Tidiga insatser till barn som är normbrytande är den allra bästa interventionen man kan göra för att hindra vuxen kriminalitet.
Men jwzrd, du som uppenabrligen har sett detta tidigare än alla andra och därför har haft lång tid på dig att fundera på vad man ska göra-vad är dina förslag? Förutsatt att du tycker det finns problem.
Jag ser statistik, det är statistik vi snackar om. Vad drar DU för slutsater av den?
Jag tycker man skickar sådana som dig och alla andra Aftonbladets läsare på kurs i statistik och vetenskapsteori så slipper världen så jävla mycket bs och dravel i debattrummet. Efter det kunde vi föra en mer sansad debatt om verkliga saker.
Jag har inte sett detta tidigare än någon annan men jag inser vad statistik är, vad den visar och vad den INTE visar.
Ignatius72
2007-08-17, 10:03
Jag ser statistik, det är statistik vi snackar om. Vad drar DU för slutsater av den?
Jag tycker man skickar sådana som dig och alla andra Aftonbladets läsare på kurs i statistik och vetenskapsteori så slipper världen så jävla mycket bs och dravel i debattrummet. Efter det kunde vi föra en mer sansad debatt om verkliga saker.
Jag har inte sett detta tidigare än någon annan men jag inser vad statistik är, vad den visar och vad den INTE visar.
Upplys en okunnig.
Om du syftar på rapporten från BRÅ som användes som underlag i den andra tråden tidigare så är frågan hur bra du har läst den. För det första så är det inte en sammanställning av våldtäkter utan av GRUPPvåldtäkter, vilket gör en väldigt stor skillnad. Sedan så bygger det också på att man från visst håll väljer att strunta i rubriken som lyder "Cirka 60% av gärningsmännen är svenskar" bara för att man tillåter sig själv att klassa personer med en förälder född utomlands som ickesvenskar.
Det står också "Invandrare står för knappt 20 procent av alla anmälda brott i landet. Hälften av dem begås av
nordiska invandrare. Trots att andelen inte är hög innebär den ändå en överrepresentation, eftersom
invandrarna utgör ungefär 11 procent av befolkningen" vidare står det "Tidigare undersökningar har visat att våldtäkt är det
brott där invandrarandelen är högst, cirka 40 procent."
Så visst det finns en överrepresentation men samtidigt så vill jag veta vilka som ska klassas som invandrare och vilka som inte ska det. Jag tex hade enligt vissas mått varit en "invandrare" eftersom min far är född i Finland, men är det då så att det är finnar så många vill stänga ute från Sverige? Eller är det kanske så att man måste SE annorlunda ut för att egentligen räknas.
Ignatius72
2007-08-17, 10:24
Om du syftar på rapporten från BRÅ som användes som underlag i den andra tråden tidigare så är frågan hur bra du har läst den.
BRÅ har skrivit många rapporter, inte bara den om gruppvåltäkter. Invandrare har en överrepresentation i brottsstatistiken, särskilt tydligt vid just våldtäkter.
Men visst, de allra flesta brott i Sverige begås av svenskar. Det vore ju häpnadsväckande om något annat vore fallet då en stor majoritet av befolkningen är svenskar.
Okej, men vi accepterar det faktum att det är så. Jag köper det och det är väl ingen nyhet att det finns en överrepresentation, vad drar DU då för slutsats och vad ska göras åt problemet?
Statistik är inte farlig om den inte missbrukas och misstolkas, därför måste man kunna dra någon form av slutsats när man väljer att belys viss statistik. Det är ju fortfarande så att om statistiken tolkas på ett vettigt sätt så är den inte så kontroversiell längre, inte i det här fallet. Men om man underlåter sig att tolka den och bara presenterar fakta som sedan personer med mindre "rumsrena" åsikter få använda sig fritt av så blir statistiken farlig.
delta_mats
2007-08-17, 10:32
BRÅ har skrivit många rapporter, inte bara den om gruppvåltäkter. Invandrare har en överrepresentation i brottsstatistiken, särskilt tydligt vid just våldtäkter.
Men visst, de allra flesta brott i Sverige begås av svenskar. Det vore ju häpnadsväckande om något annat vore fallet då en stor majoritet av befolkningen är svenskar.
Jag tror faktiskt dom flesta här vet att invandrare är överrepresenterade i brott.
Den stora frågan är väl mest vad DU tycker att man ska göra åt saken?
Edit: Jaive hann före.
Ignatius72
2007-08-17, 10:41
Okej, men vi accepterar det faktum att det är så. Jag köper det och det är väl ingen nyhet att det finns en överrepresentation, vad drar DU då för slutsats och vad ska göras åt problemet?
Jag tror faktiskt dom flesta här vet att invandrare är överrepresenterade i brott.
Den stora frågan är väl mest vad DU tycker att man ska göra åt saken?
Edit: Jaive hann före.
Trots att alla verkar tycka att statistiken är okontroversiell så kräver alla svar av mig på vad man ska göra. Ännu har ingen i tråden svarat på den frågan jag avslutade första inlägget med. Intressant.
vad jag tycker man ska göra har jag redan skrivit i tråden.
Men det är väl rätt självklart att en grupp människor i Sverige (låt oss kalla gruppen "Invandrare") som inkluderar i stort sett varenda människa i Sverige som har flytt från krig, förtryck och tortyr och har sett djävelskap i verkligheten som resten av svenskarna bara sett på film, som vidare har en stor andel individer som vuxit upp i "mindre bemedlade områden", har den allra största andelen "diskriminerade" individer av alla möjliga undergrupper och dessutom är illa omtyckt av individer utanför gruppen kommer att bli överrepresenterad i brottsstatistik, med tanke på att trasslig uppväxt är ganska vanligt förekommande även bland brottslingar som tillhör komplementgruppen Oinvandrare. Det behöver man knappast vara docentstatistiker och psykolog för att komma fram till. Men drar man slutsatsen att detta måste bero på att turkar har en våldtäktsgen och av sina farbröder uppfostras till att skända svenska flickor har man nog hittat på några mellanled.
Trots att alla verkar tycka att statistiken är okontroversiell så kräver alla svar av mig på vad man ska göra. Ännu har ingen i tråden svarat på den frågan jag avslutade första inlägget med. Intressant.
vad jag tycker man ska göra har jag redan skrivit i tråden.
Jag är ingen expert på förebyggande av borttslighet så några exakta förslag kan jag inte ge, det tror jag få av oss faktiskt kan. Det jag dock ser som viktigt är att man inte använder ursprung som en faktor är det gäller brottslighet mer än i det syfte att peka på att vi i sverige till viss del har misslyckats med integrationen. Jag tror att problemet är socialt rotat och att en bra integration skulle minska invandrares överrepresentation i brottsstatistiken.
Jag kan inte heller här ge exempel på hur jag exakt vill att bra integration ska gå till men jag tror personligen att en sådan är nyckeln till minskad brottslighet bland invandrare.
För övringt så nej, du har inte alls svarat på frågan endast undvikit den genom att säga "om vi inte tar emot invandrare så sjunker våldtäkterna med 50%" osv. Jag vill fortfarande ha ett svar, om jag nu har missat ditt svar så upprepa det gära, men om du inte önskar ge ett sådant av olika anledningar så får jag väl respektera det även om jag som sagt anser att det är oansvarigt i en fråga som denna.
Innan du ens säger ett ord till så måste du reda ut vissa saker för mig...
Vad är invandrare och vad är svensk för dig. Jag antar att du inte med "svensk" menar en svensk medborgare utan en person vars efternamn slutar på "-son"?
Du slänger dig med uttryck som logiska samband, men tänker lika klart som en femåring. Du menar att en persons härkomst avgör ens benägenhet att begå brott. Hur ser satistiken ut för andra generationens invandrare? Är det värre eller bättre? Deras ekonomiska status? Är britter värre än rumäner? Adopterade?
Kan du förresten ta fram en källa på att det är som du säger? Är nyfiken.
Man kan också konstatera att av alla polisanmälda våldtäkter är det bara ~3% som leder till fällande dom med fängelsestraff som påföljd. Och det är inte osannolikt att invandrare av olika skäl är kraftigt överrepresenterade i denna minimala grupp, men det säger nog ganska lite om hur den stora bilden ser ut. Överrepresentationen kan ju lika gärna bero på hur rättssystemet fungerar.
Om man antar att överrepresentationen i våldtäktsstatistiken beror på rättssystemets funktion, kan man inte anta att samma överrepresentation borde finnas även när det gäller andra brott?
Jag har till och med för mig att BRÅ gjort en studie i saken för något år sedan men jag är osäker på hur materialet ska tolkas. Det får någon lagkunnigare än jag ta sig an och tolka.
Ignatius72
2007-08-17, 10:58
Jag är ingen expert på förebyggande av borttslighet så några exakta förslag kan jag inte ge, det tror jag få av oss faktiskt kan. Det jag dock ser som viktigt är att man inte använder ursprung som en faktor är det gäller brottslighet mer än i det syfte att peka på att vi i sverige till viss del har misslyckats med integrationen. Jag tror att problemet är socialt rotat och att en bra integration skulle minska invandrares överrepresentation i brottsstatistiken.
Jag kan inte heller här ge exempel på hur jag exakt vill att bra integration ska gå till men jag tror personligen att en sådan är nyckeln till minskad brottslighet bland invandrare.
För övringt så nej, du har inte alls svarat på frågan endast undvikit den genom att säga "om vi inte tar emot invandrare så sjunker våldtäkterna med 50%" osv. Jag vill fortfarande ha ett svar, om jag nu har missat ditt svar så upprepa det gära, men om du inte önskar ge ett sådant av olika anledningar så får jag väl respektera det även om jag som sagt anser att det är oansvarigt i en fråga som denna.
Se där, det var detta jag efterfrågade hela tiden. Förslag på hur man ska göra istället för att hacka på budbäraren.
Det fetstilta har du missuppfattat, det var bara ett exempel på en (praktiskt omöjlig) men teoretisk ståndpunkt man kan ha och som är sann, även om den är tokig.
jag har svarat att man ska göra snabba insatser till barn som visar sig tidigt normbrytande. Det är den mest effektiva metoden att undvika vuxna kriminella. Statistiken visar också att överrisken att begå brottsliga handlingar minskar ju längre man varit i landet.
Ignatius72
2007-08-17, 11:00
Men det är väl rätt självklart att en grupp människor i Sverige (låt oss kalla gruppen "Invandrare") som inkluderar i stort sett varenda människa i Sverige som har flytt från krig, förtryck och tortyr och har sett djävelskap i verkligheten som resten av svenskarna bara sett på film, som vidare har en stor andel individer som vuxit upp i "mindre bemedlade områden", har den allra största andelen "diskriminerade" individer av alla möjliga undergrupper och dessutom är illa omtyckt av individer utanför gruppen kommer att bli överrepresenterad i brottsstatistik, med tanke på att trasslig uppväxt är ganska vanligt förekommande även bland brottslingar som tillhör komplementgruppen Oinvandrare. Det behöver man knappast vara docentstatistiker och psykolog för att komma fram till. Men drar man slutsatsen att detta måste bero på att turkar har en våldtäktsgen och av sina farbröder uppfostras till att skända svenska flickor har man nog hittat på några mellanled.
Exakt. Frågan är dock fortfarande-vad ska man göra åt det?
Ignatius72
2007-08-17, 11:04
Innan du ens säger ett ord till så måste du reda ut vissa saker för mig...
Vad är invandrare och vad är svensk för dig. Jag antar att du inte med "svensk" menar en svensk medborgare utan en person vars efternamn slutar på "-son"?
Du slänger dig med uttryck som logiska samband, men tänker lika klart som en femåring. Du menar att en persons härkomst avgör ens benägenhet att begå brott. Hur ser satistiken ut för andra generationens invandrare? Är det värre eller bättre? Deras ekonomiska status? Är britter värre än rumäner? Adopterade?
Kan du förresten ta fram en källa på att det är som du säger? Är nyfiken.
Jag tackar för komplimangen. Men nej, jag menar inte att en persons härkomst avgör ens benägenhet att begå brott. Jag menar att statistiken visar att människor med utländsk härkomst i Sverige procentuellt sett begår många brott. Det är en helt annan sak.
Definitioner och statistik hittar du på www.bra.se
Se där, det var detta jag efterfrågade hela tiden. Förslag på hur man ska göra istället för att hacka på budbäraren.
Det fetstilta har du missuppfattat, det var bara ett exempel på en (praktiskt omöjlig) men teoretisk ståndpunkt man kan ha och som är sann, även om den är tokig.
jag har svarat att man ska göra snabba insatser till barn som visar sig tidigt normbrytande. Det är den mest effektiva metoden att undvika vuxna kriminella. Statistiken visar också att överrisken att begå brottsliga handlingar minskar ju längre man varit i landet.
Bra då har vi rett ut lite, dock så misstolkade jag nog inte det du skrev utan jag reagerade främst på att du ens väljer att nämna det.
Självklart så är insatser riktade till barn antagligen det mest effektiva men man måste också se till att lösa frågor som rör integrationen. Dock anser inte jag, och jag påstår absolut inte att du tycker annorlunda, att Sverige skulle ha tagit emot fler invandrare än vad vi klarar av, jag tror främst att vi har misslyckats med att integrera de invandrare som är här på grund av okunskap.
Kanske något liknande det vi gör åt att barn som utnyttjats sexuellt är överrepresenterade bland pedofiler, att fängelsekunder som fick stryk som barn är överrepresenterade i fängelset, att rökares barn är överrepresenterade bland rökare? Det finns knappast någon universallösning. Men bostadssegregeringen och arbetslösheten är heta tips.
Ignatius72
2007-08-17, 11:19
Bra då har vi rett ut lite, dock så misstolkade jag nog inte det du skrev utan jag reagerade främst på att du ens väljer att nämna det.Självklart så är insatser riktade till barn antagligen det mest effektiva men man måste också se till att lösa frågor som rör integrationen. Dock anser inte jag, och jag påstår absolut inte att du tycker annorlunda, att Sverige skulle ha tagit emot fler invandrare än vad vi klarar av, jag tror främst att vi har misslyckats med att integrera de invandrare som är här på grund av okunskap.
Anledningen till att jag skrev det är för att det är sant och för att det är intressant att se att så många har svårt med att argumentera mot det. De vill gärna mota in en i rasistfållan.
Jag tror definitivt att vi kudne tagit emot fler invandrare, meninte på det sättet vi gjort hitintills.
jag förstår dock inte din sista mening.
Vad ska det göras något åt?
Ignatius72
2007-08-17, 11:20
Det finns knappast någon universallösning. Men bostadssegregeringen och arbetslösheten är heta tips.
Framförallt det senare hade jag satsat pengar på.
Ignatius72
2007-08-17, 11:22
Vad ska det göras något åt?
Till att börja med min okunnighet om statistik. Väntar med spänning på att den här aftonbladsläsaren med bristfällig debattteknik ska bli upplyst av den store jwzrd.
Det andra kan du läsa dig till i tråden. Eller du tycker det är bra med att folk är diskriminerade, mår dåligt, psykosociala problem etc
Till att börja med min okunnighet om statistik. Väntar med spänning på att den här aftonbladsläsaren med bristfällig debattteknik ska bli upplyst av den store jwzrd.
Det andra kan du läsa dig till i tråden. Eller du tycker det är bra med att folk är diskriminerade, mår dåligt, psykosociala problem etc
Jag frågar dig vad som behöver lösas eftersom du frågar hur man ska lösa det DU vet behöver lösas. När du berättar vad du anser behöver lösas så kan jag berätta hur jag ser på det, om jag har någon åsikt om just det alltså.
"Fördomar och stereotyper påverkar förundersökningar och domar. Oftast sker det omedvetet men flera nya studier visar att till exempel invandrare och män döms hårdare än svenskar och kvinnor. Men många som arbetar inom rättsväsendet tror inte själva att de har några fördomar."
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=756&module_instance=12
"De flesta av de invandrade ungdomarna begår inte brott. Dessutom är ungdomar som är födda i Sverige, men vars föräldrar har invandrat hit, inte överrepresenterade i statistiken. Vad det handlar om är ungdomarnas livsvillkor och integration i Sverige, när de kommer hit. Man får av rapporten en känsla av att rånen är ett uttryck för de maktlösas maktdemonstration "
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=532&module_instance=12
Deceiver85
2007-08-17, 11:33
Ignatius72,
Jag beundrar verkligen ditt försök att få igång en debatt men när det kommer till förbjudna sanningar, som invandrares överrepresentation i brottsstatistiken så är folk livrädda att diskutera. Sen får man alltid räkna med aggressiva påhopp och rasistanklagelser, och ofta är det inte värt det. Lyckligtvis sitter vi på ett forum nu, men i verkligheten drabbas invandrarkritiker av yxor i dörrarna, uppeldade bilar, misshandel, knivhot, försök till kidnappning av sambos osv...
Deceiver85
2007-08-17, 11:35
"De flesta av de invandrade ungdomarna begår inte brott. Dessutom är ungdomar som är födda i Sverige, men vars föräldrar har invandrat hit, inte överrepresenterade i statistiken. Vad det handlar om är ungdomarnas livsvillkor och integration i Sverige, när de kommer hit. Man får av rapporten en känsla av att rånen är ett uttryck för de maktlösas maktdemonstration "
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=532&module_instance=12
1) Du länkar till en politisk ledare, inte till en undersökning
2) Andra generationens invandrare räknas inte ens som invandrare av BRÅ, så några tillförlitliga siffror finns egentligen.
3) Ledaren ursäktar rånen som "uttryck" för maktlösa stackare...
Ignatius72,
Jag beundrar verkligen ditt försök att få igång en debatt men när det kommer till förbjudna sanningar, som invandrares överrepresentation i brottsstatistiken så är folk livrädda att diskutera. Sen får man alltid räkna med aggressiva påhopp och rasistanklagelser, och ofta är det inte värt det. Lyckligtvis sitter vi på ett forum nu, men i verkligheten drabbas invandrarkritiker av yxor i dörrarna, uppeldade bilar, misshandel, knivhot, försök till kidnappning av sambos osv...
"Det första som bör understrykas när det gäller invandrare och brottslighet är att det inte finns, och heller aldrig har funnits, någon officiell statistik som visar hur det förhåller sig med invandrares brottslighet i Sverige. Den faktakunskap som finns baseras i huvudsak på en omfattande undersökning som avsåg perioden 1985–1989. Ett halvt decennium senare (1993) genomfördes dessutom en mindre undersökning vid Kriminologiska institutionen i Stockholm, vilken i huvudsak visade samma resultat som den första undersökningen. "
http://www.bra.se/extra/pod/?action=pod_show&id=203&module_instance=12
Ignatius72,
Naw men stackars stackars Deceiver. Jag försöker debattera ta debatten vidare eftersom ett gäng gubbar som bara säger: "Detta är kontroversiellt! Det finns en kontrovers här11" inte betyder ett jävla dugg.
VAD är det som behöver lösas? Törs du inte stå för det du anser? Berätta hur du ställer dig till allt detta.
Ignatius72,
Snälla du, detta är inte direkt några nyheter för de flesta, dock så anser jag att man kan ifrågasätt en persons syfte med att belysa viss statistik. Samma statistik kan användas för att propagera för en förbättrad integrationspolitik som inte kräver begränsning av invandringe tex, så det är ju uppenbart att det inte är statistiken som är problemet utan hur man tolkar den.
Kan du inte ta ställning och uttrycka en åsikt istället för att spela så jävla tapper för att du visst är en av de få som VÅGAR påpeka att invandrare är överrepresenterade i borttsstatistiken.
Hur ska vi lösa problemet tycker DU? Och kanske ännu viktigare, vad är enligt dig det problem man kan se utifrån den tillgängliga statistiken?
Tycker jag klarade mig utan påhopp, hot, knivattacker eller kidnappning den här gången men det var kanske bara tur.
Deceiver85
2007-08-17, 11:39
Naw men stackars stackars Deceiver. Jag försöker debattera ta debatten vidare eftersom ett gäng gubbar som bara säger: "Detta är kontroversiellt! Det finns en kontrovers här11" inte betyder ett jävla dugg.
VAD är det som behöver lösas? Törs du inte stå för det du anser? Berätta hur du ställer dig till allt detta.
Mästaren av seriös debatt har talat! *rolleyes*
"Frågan är varför, när en ung flicka blivit våldtagen och smittad med en mycket allvarlig sjukdom, som du och andra småpojkar gottar er i våldtäktsmannens ursprung. Va i helvete, om det visar sig att Storuman är överrepresenterad när det gäller våldtäkter, blir det då något du vill diskutera i sammanhanget också? Problemet är inte acceptans av statitik utan med män vars mentala ålder inte passerat 17 i debattsituationer."
Vill du komma någon vart i din "debatt" så kan du börja med att ta bort alla förlöjliga beskrivningar av dina debattmotståndare, sen kan vi börja diskutera.
Deceiver85
2007-08-17, 11:41
Snälla du, detta är inte direkt några nyheter för de flesta, dock så anser jag att man kan ifrågasätt en persons syfte med att belysa viss statistik. Samma statistik kan användas för att propagera för en förbättrad integrationspolitik som inte kräver begränsning av invandringe tex, så det är ju uppenbart att det inte är statistiken som är problemet utan hur man tolkar den.
Kan du inte ta ställning och uttrycka en åsikt istället för att spela så jävla tapper för att du visst är en av de få som VÅGAR påpeka att invandrare är överrepresenterade i borttsstatistiken.
Hur ska vi lösa problemet tycker DU? Och kanske ännu viktigare, vad är enligt dig det problem man kan se utifrån den tillgängliga statistiken?
Tycker jag klarade mig utan påhopp, hot, knivattacker eller kidnappning den här gången men det var kanske bara tur.
Kopierat från den andra tråden:
Man måste inse problemen med en allt för stor invandring, speciellt att många hamnar i utanförskap, ett utanförskap som leder till kriminalitet av diverse slag, och varför hamnar många i denna utanförskap?
Till skillnad från riksdagen, som har bestämt att det är svenskarnas rasism och diskriminering som orsakar utanförskapet, så skulle jag vilja påstå att det är just den stora invandringen som orsakar den, vi har inte kapacitet att integrera/assimilera alla de som kommer till Sverige. Jag tror inte svenskar är mer rasistiska eller diskriminerande än något annat folk, tvärtemot har vi en stolt tradition av tolerans, men det har bara varit möjligt då invandringen har legat på en så pass låg nivå att samhället har klarat att integrera alla nyanlända.
Det som behöver lösas enligt Ignatius är väl problemet med att invandrare våldtar mer än icke-invandrare (förutsatt att statistiken är seriös och rätt tolkad).
Om det verkligen är så (vi tänker oss för stunden en sådan situation) att vissa grupper av invandrare våldtar mer än etniska svenskar, tycker du i så fall att det är ett problem som måste åtgärdas?
1) Du länkar till en politisk ledare, inte till en undersökning
Jag är medveten om vad jag länkar till. Det var en möjlig förklaring.
2) Andra generationens invandrare räknas inte ens som invandrare av BRÅ, så några tillförlitliga siffror finns egentligen.
Jag försöker igen ;)
"Dessutom är ungdomar som är födda i Sverige, men vars föräldrar har invandrat hit, inte överrepresenterade i statistiken. "
3) Ledaren ursäktar rånen som "uttryck" för maktlösa stackare...
Ja?
Deceiver85
2007-08-17, 11:48
Om det verkligen är så (vi tänker oss för stunden en sådan situation) att vissa grupper av invandrare våldtar mer än etniska svenskar, tycker du i så fall att det är ett problem som måste åtgärdas?
Som Aftonbladet, kalla dem för svenskar...
Jag är medveten om vad jag länkar till. Det var en möjlig förklaring.
Jag försöker igen ;)
"Dessutom är ungdomar som är födda i Sverige, men vars föräldrar har invandrat hit, inte överrepresenterade i statistiken. "
Ja?
1) Politiska ledare är alltid vinklade, aldrig objektiva
2) 2:a generationens invandrare räknas inte ens som invandrare i BRÅs statistik, så uttalandet är ganska intetsägande. I våldtäktsstatistiken kan vi dock läsa att av "svenskarna" så är en fjärdedel andra generationens invandrare med minst en förälder född utomlands.
3) Finns det någon legitim ursäkt för rån och våldtäkter, tycker du?
Mästaren av seriös debatt har talat! *rolleyes*
"Frågan är varför, när en ung flicka blivit våldtagen och smittad med en mycket allvarlig sjukdom, som du och andra småpojkar gottar er i våldtäktsmannens ursprung. Va i helvete, om det visar sig att Storuman är överrepresenterad när det gäller våldtäkter, blir det då något du vill diskutera i sammanhanget också? Problemet är inte acceptans av statitik utan med män vars mentala ålder inte passerat 17 i debattsituationer."
Vill du komma någon vart i din "debatt" så kan du börja med att ta bort alla förlöjliga beskrivningar av dina debattmotståndare, sen kan vi börja diskutera.
Håll dig till ämnet.
Kopierat från den andra tråden:
Man måste inse problemen med en allt för stor invandring, speciellt att många hamnar i utanförskap, ett utanförskap som leder till kriminalitet av diverse slag, och varför hamnar många i denna utanförskap?
Till skillnad från riksdagen, som har bestämt att det är svenskarnas rasism och diskriminering som orsakar utanförskapet, så skulle jag vilja påstå att det är just den stora invandringen som orsakar den, vi har inte kapacitet att integrera/assimilera alla de som kommer till Sverige. Jag tror inte svenskar är mer rasistiska eller diskriminerande än något annat folk, tvärtemot har vi en stolt tradition av tolerans, men det har bara varit möjligt då invandringen har legat på en så pass låg nivå att samhället har klarat att integrera alla nyanlända.
Okej, men då vet vi i alla fall. Personligen tror jag inte att vi överstigit vår kapacitet när det gäller att ta emot invandrare, dock har vi av kunskapsskäl misslyckats med integrationen.
Deceiver85
2007-08-17, 11:51
Håll dig till ämnet.
Det var det jag misstänkte, du kan inte debattera utan påhopp och förlöjligande av dina motståndare. Tack och hej jwzrd!
Det som behöver lösas enligt Ignatius är väl problemet med att invandrare våldtar mer än icke-invandrare (förutsatt att statistiken är seriös och rätt tolkad).
Inte mer än hur våldtäkter i övrigt kräver en eller flera lösningar.
Deceiver85
2007-08-17, 11:54
Personligen tror jag inte att vi överstigit vår kapacitet när det gäller att ta emot invandrare, dock har vi av kunskapsskäl misslyckats med integrationen.
Varför har integrationen misslyckats? *popcorn*
Som Aftonbladet, kalla dem för svenskar...
2) 2:a generationens invandrare räknas inte ens som invandrare i BRÅs statistik, så uttalandet är ganska intetsägande. I våldtäktsstatistiken kan vi dock läsa att av "svenskarna" så är en fjärdedel andra generationens invandrare med minst en förälder född utomlands.
1) Objektivitet är en myt skapad för att få folk att tro att det man säger är sant. Inget och ingen kan vara objektiv fullt ut.
2) Eftersom dessa personer uppenbarligen klassas som just svenskar, sedan att man enligt dig måste hete svensson och vara blond förändrar inte saken.
3) Det finns förklaringar som kan hjälpa oss att komma åt problemet, sedan är ett brott ett brott och den skyldige måste rehabiliteras och anpassas till samhället på bäta möjliga sätt om denne finns skyldig.
Ledaren gav en möjlig förklaring. Den andra informationen är inte ur en ledare!
Alltså 2:a generationens invandrare våldtar mindre än svensson-svenskar?
Aldrig.
Deceiver85
2007-08-17, 12:01
1) Objektivitet är en myt skapad för att få folk att tro att det man säger är sant. Inget och ingen kan vara objektiv fullt ut.
2) Eftersom dessa personer uppenbarligen klassas som just svenskar, sedan att man enligt dig måste hete svensson och vara blond förändrar inte saken.
3) Det finns förklaringar som kan hjälpa oss att komma åt problemet, sedan är ett brott ett brott och den skyldige måste rehabiliteras och anpassas till samhället på bäta möjliga sätt om denne finns skyldig.
1) Givetvis, men ju mer subjektivt något blir destå längre ifrån sanningen kommer man. Att första generationens invandrare står för 40% av alla våldtäkter t.e.x, det är sant.
2) Uttala dig inte om saker du inte kan eller vet något om. Jag ser mig själv som svensk (spårad släkt i Sverige till 1600-talet), men jag är inte blond.
3) Alla förklaringar är inte accepterade, som att t.e.x etnicititet eller kulturell bakgrund skulle spela någon roll vid våldtäkt?
Varför har integrationen misslyckats? *popcorn*
Som sagt, kunskapsskäl. Jag tror inte att vi visste vad som behövde göras för att få till stånd en vettig integration när vi började ta emot invandrare i större skala. Bostadspolitiken har ju visat sig visslyckad med miljonprojektet som idag skapat segregation.
Sedan handlar det ju om prioriteringar också, politikerna har väl valt att prioritera andra saker framför integration vilket i många fall kan vara förståerligt.
Deceiver85
2007-08-17, 12:05
Ledaren gav en möjlig förklaring. Den andra informationen är inte ur en ledare!
Alltså 2:a generationens invandrare våldtar mindre än svensson-svenskar?
Aldrig.
1) En möjlig förklaring, och i sammanhanget,
2) Räknat på det kalla antalet våldtäkter så våldtar "svensson-svenskar" mer än invandrare. Det hindrar dock inte invandrare (alla generationer + flyktingar) att vara överrepresenterade i våldtäktstatistiken. Första generationens invandrare står för 40% av alla våldtäkter, medan dem endast består av dryga 10% av befolkningen.
3) Bra!
Deceiver85
2007-08-17, 12:07
Som sagt, kunskapsskäl. Jag tror inte att vi visste vad som behövde göras för att få till stånd en vettig integration när vi började ta emot invandrare i större skala. Bostadspolitiken har ju visat sig visslyckad med miljonprojektet som idag skapat segregation.
Sedan handlar det ju om prioriteringar också, politikerna har väl valt att prioritera andra saker framför integration vilket i många fall kan vara förståerligt.
Du nämner det själv, även om du inte inser det, den stora invandringen är i sig anledningen varför integrationen har misslyckats!
1) Givetvis, men ju mer subjektivt något blir destå längre ifrån sanningen kommer man. Att första generationens invandrare står för 40% av alla våldtäkter t.e.x, det är sant.
Fler svenskar som våldtar alltså... Att fler invandrare direkt innebär fler våldtäkter är ett logiskt felslut.
3) Alla förklaringar är inte accepterade, som att t.e.x etnicititet eller kulturell bakgrund skulle spela någon roll vid våldtäkt?
Det är inga förklaringar, det är dina och andra främlingsfientligas grundlösa argument.
Glöm inte att bland dessa 40% invandrare finns det bland annat tyskar, finnar, danskar och norrän inräknade.
Deceiver85
2007-08-17, 12:15
Fler svenskar som våldtar alltså... Att fler invandrare direkt innebär fler våldtäkter är ett logiskt felslut.
Vadå? Är antalet våldtäkter ett fixerat antal?
Det är inga förklaringar, det är dina och andra främlingsfientligas grundlösa argument.
Jag är inte främlingsfientlig
Glöm inte att bland dessa 40% invandrare finns det bland annat tyskar, finnar, danskar och norrän inräknade.
Samt "invandrare" med tyskt, finskt, danskt och norskt medborgarskap...
Finns det inte kulturer som sätter mannen över kvinnan?
Kan det inte vara en liten förklaring?
2) Räknat på det kalla antalet våldtäkter så våldtar "svensson-svenskar" mer än invandrare.
60% av de som våldtar är svenskar, 40% är invandrare.
Alltså är invandrare INTE överrepresenterade.
Det hindrar dock inte invandrare (alla generationer + flyktingar) att vara överrepresenterade i våldtäktstatistiken.
Det är de ju inte, se svaret ovanför? (Att det per invandrare är är fler som våldtar säger INGENTING om att fler invandrare innebär fler våldtäkter.)
Första generationens invandrare står för 40% av alla våldtäkter, medan dem endast består av dryga 10% av befolkningen.
Din poäng är?
2) Uttala dig inte om saker du inte kan eller vet något om. Jag ser mig själv som svensk (spårad släkt i Sverige till 1600-talet), men jag är inte blond.
1) Länken du gav oss i förra tråden var föga övertygande.
2) Toché och jag är enligt dig en "invandrare" eftersom min far är finsk.
3) Hitta belägg för att det skulle ha med saken att göra så kan vi snacka sen. Statistik säger inte allt, det hoppas jag att du vet.
Deceiver85
2007-08-17, 12:21
Hade invandrare varit lika kriminella som resterande svenskar så hade dem stått för endast 10% av våldtäkterna, nu står dem för 40%. Dessutom finns det en rad felaktigheter i BRÅs statistik, 15% av svenskarna är "invandrare med minst en förälder född utomlands", vilket ger oss siffran 55%. Sen är jag osäker ifall flyktingar är inräknade som gruppen "invandrare"...
Det är de ju inte, se svaret ovanför? (Att det per invandrare är är fler som våldtar säger INGENTING om att fler invandrare innebär fler våldtäkter.)
Din poäng är?
Jo faktiskt, kolla statistiken. Dock inte för att det är okej att våldta i Långtbortistan eller vart man nu kommer ifrån.
Ingen vet vad hans poäng är.
Finns det inte kulturer som sätter mannen över kvinnan?
Kan det inte vara en liten förklaring?
Vad har det med saken att göra? Jag skulle inte våldta tjejer om det var så i vårat samhälle, men jag är ju "svensk". *rolleyes*
Ingen vet vad hans poäng är.
Snarare: Alla vet vad hans poäng är.
Vad har det med saken att göra? Jag skulle inte våldta tjejer om det var så i vårat samhälle, men jag är ju "svensk". *rolleyes*
Vad det har med saken att göra?
Du sa att det inte var förklaringar. Jag gav en förklaring.
Jo så kan man ju säga :P
Deceiver85
2007-08-17, 12:27
1) Länken du gav oss i förra tråden var föga övertygande.
2) Toché och jag är enligt dig en "invandrare" eftersom min far är finsk.
3) Hitta belägg för att det skulle ha med saken att göra så kan vi snacka sen. Statistik säger inte allt, det hoppas jag att du vet.
1) Jag tvivlar på att något argument från dig eller mig kommer tränga i varandras tröga skallar :D Redan övertygade brukar vara tämligen svåra att "omvända".
2) Det finns första generationens invandrare som är mer svenskar än både dig och mig (!), så jag förstår inte vad du försöker syfta på. Nationalitet sitter i hjärnan, inte i blodet.
3) Givetvis, men det ger oss en fingervisning. Invandrare står för 40% av alla våldtäkter, vad kan det bero på?
Deceiver85
2007-08-17, 12:28
Då kan du vara så god att dela med dig till oss andra
2) Det finns första generationens invandrare som är mer svenskar än både dig och mig (!), så jag förstår inte vad du försöker syfta på. Nationalitet sitter i hjärnan, inte i blodet.
Det här är ett intressant yttrande från dig, eftersom du tidigare i tråden lagt ned mycket arbete på att försöka få övriga att förstå att statistiken är missvisande för att svenskar med en invandrad förälder inte räknats som "invandrare", samt på att peka ut att invandrare från Finland, Norge etc. länder minsann inte bara är finnar, norrmän etc. utan kanske först invandrat till dessa länder.
Vem räknas som invandrare, och vem räknas som svensk?
Vad det har med saken att göra?
Du sa att det inte var förklaringar. Jag gav en förklaring.
Det är lika mycket förklaring som att det är den mörka hyn som är orsaken.
backflash
2007-08-17, 12:31
Du nämner det själv, även om du inte inser det, den stora invandringen är i sig anledningen varför integrationen har misslyckats!
Så då återkommer vi till frågan om vad som ska göras för att bättra på en integration. Fast frågan är kan något göras öht? Frågan jag ställer beror på:
*Vid hårdare interna/externa kontroller minskar andelen mindre bemedlade flyktingar*/invandrare. Bemedlade oftast i ett mångbottnat uttryck gällande resurser. Både kunskap om hur man flyttar och resurser i mängd pengar. Detta låter finfint eftersom vi antagligen då slipper de fattiga individerna. Problemet är dock att resurser även innefattar de som vet hur man undviker kontroller, inte behöver något socialt stöd (läs kriminella/yrkeskriminella) och vi får då en procentuell ökning av kriminalitet eftersom vi har eliminerat den största gruppen - de mindre bemedlade.
*Vid en ännu restriktivare politik, ja nästan helt stängd, ökar mängden trafficking och smuggling. Den senare varianten kan även övergå till trafficking då smugglaren kanske vill tjäna lite extra eller hade det som mål hela tiden - eller den smugglade behöver helt enkelt betala av sin skuld (de med färre resurser igen). Återigen ökar procenten eftersom vi får extra traffickers och de smugglade räknas ej in i statistiken. Noteras bör att de som lagligt hade kunnat komma in med resurser inte existerar.
Så, när ska vi börja skjuta av folk? Inte så mycket ett påhopp som ett ytterst effektivt sätt att öka integration uttryckt i mängd brott per folkgrupp.
*ja, flyktingar. Att Sverige inte erkänner flyktingar som flyktingar beror på en mängd saker, jfr. Tjetjenien-affären, och det finns en hel del kritik mot det. Av någon anledning är man också rätt överrens över partigränserna om att detta är ett helt ok förhållandesätt till GC (inte google checkout).
1) Jag tvivlar på att något argument från dig eller mig kommer tränga i varandras tröga skallar :D Redan övertygade brukar vara tämligen svåra att "omvända".
3) Givetvis, men det ger oss en fingervisning. Invandrare står för 40% av alla våldtäkter, vad kan det bero på?
1) Agreed
2) jag syftade på att du vill omtolka statistik och få det till att personer med en utlandsfödd förälder är invandrare, vilket väldigt få skulle hålla med om.
3) Jag tror att det kan vara något åt det här hållet: De flesta våldtäktsmän är sedan tidigare brottslingar (ca 65%) och eftersom invandrare är överrepresenterade i brottsstatistiken så blir de även överrepresenterade i våldtäktsstatistiken. Sedan är frågan varför denna överrepresentation? Jag säger att det har socialagrunder och att utanförskapet och diskrimineringen i många fall leder till brottslighet. Vad säger du om detta? Är det så eller hur tycker du att det ligger till?
Deceiver85
2007-08-17, 12:37
Vem räknas som invandrare, och vem räknas som svensk?
Svensk är den som ser sig själv, och av andra, som svensk. Det möjliggör att första generationens invandrare kan bli svenskar.
Nationalitet sitter i hjärnan, inte i blodet.
Hur ska man då läsa statistik där en grupp är invandrare och en annan inte? Har nationalitet och invandring med varandra att göra? Jag fattar inte.
Hur ska man då läsa statistik där en grupp är invandrare och en annan inte? Har nationalitet och invandring med varandra att göra? Jag fattar inte.
...och hon är grymt smart också! *cupid* ;)
Vi har precis bevittnat en logist kullerbytta och jag skulle precis ställa exakt samma fråga men såg att du redan hinnit före. Vi kan nu endast, med stor spänning, invänta svaret.
Det är lika mycket förklaring som att det är den mörka hyn som är orsaken.
Du verkar totalt pantad.
Vad säger du om detta? Är det så eller hur tycker du att det ligger till?
De flesta SDare skyller på kulturarv skulle jag tro, typ som i den här artikeln (skriven av en folkpartist förvisso)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206&previousRenderType=2
Du verkar totalt pantad.
När det kommer från dig så värmer det mitt hjärta...
Deceiver85
2007-08-17, 12:51
Någon typ av kategorisering måste göras.
Varför?
De flesta SDare skyller på kulturarv skulle jag tro, typ som i den här artikeln (skriven av en folkpartist förvisso)
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=572&a=501206&previousRenderType=2
Extremt läsvärd artikel som tyvärr skapar mer möjligheter för misstolkningar än vad den ger svar. Att han sedan fick sparken just pga den här artikeln är ju en annan sak.
Dock tror jag att det kan vara så att även invandrare skapar grupperingar beroende på etnicitet osv, detta kan ju leda till att en grupp av okänd anledning börjar med kriminell verksamhet så dras fler från samma etniska ursprung med i detta just pga umgänget inom den egna gruppen. Det är just här integrationen på ett sätt måste bryta isoleringen som även kan skapas av invandrarna själva så att den egna gruppens beteende inte blir avgörande för individen utan att denne känner att valet är fritt.
Varför?
Så att man kan bestämma vilka som får komma in och vilka som inte får det, fattar du väl... DUH!! :D
När det kommer från dig så värmer det mitt hjärta...
Måste bara dubbelkolla.
Du menar alltså på allvar att hudfärg skulle ha lika stor eller liten betydelse för hur troligt det är att man våldtar någon, som vilken kultur man är uppvuxen med?
Men hur kan man göra den? Om skillnaden mellan invandrare och svensk är hur svensk man "känner sig", hur applicerar du det synsättet på statistiken? För det är ju inte hur svenska personerna känner sig som varit grund för klassificeringen invandrare/svensk i den statistik du hänvisar till.
Måste bara dubbelkolla.
Du menar alltså på allvar att hudfärg skulle ha lika stor eller liten betydelse för hur troligt det är att man våldtar någon, som vilken kultur man är uppvuxen med?
Har jag sagt det?
Jag tyckte att argumenten var lika värdelösa...
Har jag sagt det?
Jag tyckte att argumenten var lika värdelösa...
Jag förklarade det med att kulturen kan vara en förklaring.
"Det är lika mycket förklaring som att det är den mörka hyn som är orsaken." Svarade du.
Så ja. Det har du sagt.
Menade du något annat än det du skrev så får du gärna förklara dig.
Det är de ju inte, se svaret ovanför? (Att det per invandrare är är fler som våldtar säger INGENTING om att fler invandrare innebär fler våldtäkter.)Din poäng är?
Det är ju själva definitionen på överrepresentation. Mer av något per individ i en grupp än en annan.
Sen är begreppet invandrare helt klart en trubbig term. Vill minnas att jag skummade igenom en rapport där det nämndes att det var stor skillnad mellan olika invandrargrupper (map. ursprungsland och brottslighet (även mellan icke-nordiska uprsprungsländer)). Så det är enklare att rent ut säga vilka invandrare man pratar om ifall man nu vill införa några punktåtgärder.
Sir Anselm
2007-08-17, 13:11
Intressant att just det trådskaparen pratade om skedde även i denna tråd, istället för en diskussion om den ställda frågan fylls tråden av påhopp och illa dolda beskyllningar ;)
I kriminalvårdens statistik för 2004 kan man se att c:a en fjärdedel av de intagna på landets anstalter är utländska medborgare, av 11 343 så är 3003 utländska medborgare.
Topp 10 räknat på medborgarskap:
Sverige 8 340
Finland 472
Polen 246
Litauen 168
Irak 164
Serbien och Montenegro 148
Norge 138
Chile 103
Somalia 101
Bosnien-Hercegovina 92
Observera att jag inte gör någon värdering av siffrorna, det är ni andra så duktiga på att göra ändå... ;)
Jag förklarade det med att kulturen kan vara en förklaring.
"Det är lika mycket förklaring som att det är den mörka hyn som är orsaken." Svarade du.
Så ja. Det har du sagt.
Menade du något annat än det du skrev så får du gärna förklara dig.
Jag tycker att båda argumenten är lika värdelösa... (Båda är en gissning utan några grunder) Om du uppfattat något annat så hoppas jag att alla missförstånd nu är utredda.
Jag tycker att båda argumenten är lika värdelösa... (Båda är en gissning utan några grunder) Om du uppfattat något annat så hoppas jag att alla missförstånd nu är utredda.
Tycker inte precis att du säger något annat än det jag påstår att du säger.
Om man är uppvuxen med en kultur som tycker att våldtäkt på kvinnor är okej, så är det väl inte en gissning utan grunder att den personen är mer trolig att våldta en kvinna, än att en person som är uppvuxen i en kultur där man verkligen inte ser det som okej skulle göra det.
Om man är uppvuxen med en kultur som tycker att våldtäkt på kvinnor är okej, så är det väl inte en gissning utan grunder att den personen är mer trolig att våldta en kvinna, än att en person som är uppvuxen i en kultur där man verkligen inte ser det som okej skulle göra det.
Du KAN INTE mena allvar?!?
olle lindblad
2007-08-17, 13:21
Tycker inte precis att du säger något annat än det jag påstår att du säger.
Nämn en sådan kultur...
Du KAN INTE mena allvar?!?
Men herregud. Jag säger inte att det finns en sådan kultur.
Det finns dock kulturer som inte ser lika allvarligt på det som vi gör. Du hävdar ju dock att det inte kan ha någon inverkan? Eller så hävdar du att hudfärg skulle ha någon inverkan, men det tror jag inte du gör.
Det finns dock kulturer som inte ser lika allvarligt på det som vi gör. Du hävdar ju dock att det inte kan ha någon inverkan? Eller så hävdar du att hudfärg skulle ha någon inverkan, men det tror jag inte du gör.
Du kände bara att det kunde vara skönt att ha rätt, även om det bara var rent hypotetiskt och totalt orelevant.
Du kände bara att det kunde vara skönt att ha rätt, även om det bara var rent hypotetiskt och totalt orelevant.
Hur är det orelevant?
Hur är det orelevant?
Hur är det relevant när du själv säger att det inte finns en sådan kultur? Utgå ifrån verkligheten när vi diskuterar verkliga problem.
Sverige har, såvitt jag vet, bland den mest liberala åsikt när det gäller våldtäkter och straff av sådana.
I "andra kulturer" förekommer det att gärningsmannen lynchas och dödas av offrets famlij. Vilket i vissa länder är socialt accepterat. (Ja de ser ju lätt på saken ;))
Det finns såvitt jag vet INGEN kultur som ser lätt på våldtäkt av ens mor, syster, dotter...
Snälla tänk efter innan du talar.
Sverige har, såvitt jag vet, bland den mest liberala åsikt när det gäller våldtäkter och straff av sådana.
I "andra kulturer" förekommer det att gärningsmannen lynchas och dödas av offrets famlij. Vilket i vissa länder är socialt accepterat. (Ja de ser ju lätt på saken ;))
Det finns såvitt jag vet INGEN kultur som ser lätt på våldtäkt av ens mor, syster, dotter...
Kallar du vår syn för liberal för att människorna här INTE tar lagen sina egna händer?
Kallar du vår syn för liberal för att människorna här INTE tar lagen sina egna händer?
Nej, men att en tjej som klätt sig utmanande "får skylla sig själv".
Nej, men att en tjej som klätt sig utmanande "får skylla sig själv".
Varför tycker du det?
Hur är det relevant när du själv säger att det inte finns en sådan kultur? Utgå ifrån verkligheten när vi diskuterar verkliga problem.
Det gjorde jag ju sen. Hypotetiska exempel kan dock vara lättare att förstå för vissa.
Nu hävdar dock Racso att det inte stämmer att det finns kulturer som tar mindre allvarligt på våldtäkt av kvinnor än vad vi gör. Har han rätt där så har jag ju uppenbarligen fel.
Snälla tänk efter innan du talar.Du ska inte dra alla över en kam. Jag är helsvensk, t.o.m. blond och blåögd. Jag skulle ändå döda den som våldtog en av mina familjemedlemmar. Särskilt med tanke på Sveriges liberala syn på mord.
Varför tycker du det?
Jag tycker verkligen INTE det, men det finns ett fall där en domstol ansett så.
Jag tycker verkligen INTE det, men det finns ett fall där en domstol ansett så.
Ja, Aftonbladet uttrycker sig så ja. Aftonbladet är en kvällstidning, inte en domstol. Det finns redan en lång debattråd som behandlar huruvida en kvinnas beteende/klädsel har någon inverkan på andras val och om det i så fall betyder att hon utsatt sig för något i större utsträckning.
Ja, Aftonbladet uttrycker sig så ja. Aftonbladet är en kvällstidning, inte en domstol. Det finns redan en lång debattråd som behandlar huruvida en kvinnas beteende/klädsel har någon inverkan på andras val och om det i så fall betyder att hon utsatt sig för något i större utsträckning.
Jag tänker inte på vad aftonbladet skriver, utan det är många som är för en skärpning av lagen.
Jag den tråden känner jag till, och även om en tjej kanske bär viss skuld i sitt beteende så ska hon kunna gå naken genom stan utan att nån petar på henne, inte sant?
delta_mats
2007-08-17, 13:46
Du ska inte dra alla över en kam. Jag är helsvensk, t.o.m. blond och blåögd. Jag skulle ändå döda den som våldtog en av mina familjemedlemmar. Särskilt med tanke på Sveriges liberala syn på mord.
Det är många som säger precis som du. Men vad jag vet är det inte många som hämnas på gärningsmannen på det sätt du beskriver i verkligheten. Inte som man hört talas om i alla fall.
Jag tänker inte på vad aftonbladet skriver, utan det är många som är för en skärpning av lagen.
Jag den tråden känner jag till, och även om en tjej kanske bär viss skuld i sitt beteende så ska hon kunna gå naken genom stan utan att nån petar på henne, inte sant?
Vilket domstolsutlåtande var det du läste?
Ta den debatten i rätt tråd.
Du ska inte dra alla över en kam. Jag är helsvensk, t.o.m. blond och blåögd. Jag skulle ändå döda den som våldtog en av mina familjemedlemmar. Särskilt med tanke på Sveriges liberala syn på mord.
Själklart inte, och jag tänkte främst på samhället (aka lagen), inte individer. Det är många som jobbar för en skärpning av lagen.
"Snälla tänk efter innan du talar." Låter som du är utterst säker på din sak.
Sökte runt lite nu men kunde inte hitta något som backade upp varken din eller min uppfattning.
Har du några källor att hänvisa till?
Ignatius72
2007-08-17, 13:53
Jwzrd, väntar fortfarande med spänning på din förklaring av vad statistiken säger och vad den inte säger. Sen måste jag erkänna att det hade varit kul med något konkret konstruktivt förslag istället för gnäll och motfrågor.
Trots att nästan alla hävdar att statistiken är okontroversiell så tjabbas det fortfarande 8 sidor senare om definitioner. Läs rapporterna från BRÅ-och för enkelhetens skull så kan ju alla använda deras definitioner istället för att hitta på egna.
Det är många som säger precis som du. Men vad jag vet är det inte många som hämnas på gärningsmannen på det sätt du beskriver i verkligheten. Inte som man hört talas om i alla fall.Ja. Det är omöjligt att säga hur man skulle reagera, det är bara att hoppas på att det aldrig kommer hända såklart. Sen var mitt inlägg också en liten pik mot Racso som klagade på att Sverige var för slapphänt mot brottslingar utan att tänka på att detta faktiskt ger mer utrymme åt hämnd. 7 år på anstalt eller elektriska stolen? En faktor som kan avgöra om man hämnas eller ej.
Eller så satsar vi mer pengar på att rehabilitera människor, men vad vet jag...
Jwzrd, väntar fortfarande med spänning på din förklaring av vad statistiken säger och vad den inte säger. Sen måste jag erkänna att det hade varit kul med något konkret konstruktivt förslag istället för gnäll och motfrågor.
Trots att nästan alla hävdar att statistiken är okontroversiell så tjabbas det fortfarande 8 sidor senare om definitioner. Läs rapporterna från BRÅ-och för enkelhetens skull så kan ju alla använda deras definitioner istället för att hitta på egna.
Gå tillbaka och läs mina inlägg Sve. När ska du berätta för mig vad som behöver lösas? Du fokuserar som vanligt på min person snarare än debatten.
Sen fortsätter du med något som bara kan liknas vid skuggboxning. Du själv tjabbar och kallar allting för kontroversiellt. Hur ser du själv på ämnet för debatten? Kan du tänka dig att faktiskt svara på något?
Ignatius72
2007-08-17, 14:00
]Gå tillbaka och läs mina inlägg Sve. När ska du berätta för mig vad som behöver lösas?[/B] Du fokuserar som vanligt på min person snarare än debatten.
Sen fortsätter du med något som bara kan liknas vid skuggboxning. Du själv tjabbar och kallar allting för kontroversiellt. Hur ser du själv på ämnet för debatten? Kan du tänka dig att faktiskt svara på något?
Som sagt, gnäll och motfrågor. Jag har svarat vid ett flertal tillfällen. När du vill får du gärna upplysa mig om hur man ska läsa statistiken.
Eller så satsar vi mer pengar på att rehabilitera människor, men vad vet jag...Ja, jag hade inte tackat nej till 1 år på psyket istället för 7 år på anstalt så det tycker jag vi kör på :thumbup:
Ja, jag hade inte tackat nej till 1 år på psyket istället för 7 år på anstalt så det tycker jag vi kör på :thumbup:
Vem sa något om 1 år? Vem sa något om att fängelse är uteslutet när personen i fråga ses som frisk?
Jag menar bara att problmet kommer i längden inte lösas om man enbart låser in människor, brottslingar skräms inte av straffen.
"Snälla tänk efter innan du talar." Låter som du är utterst säker på din sak.
Sökte runt lite nu men kunde inte hitta något som backade upp varken din eller min uppfattning.
Har du några källor att hänvisa till?
Källa till vad? Att vi i sverige inte dödar våldtäktsmän eller hänger de offentligt?
http://www.shahrzadnews.org/en/news.php5?id=729
Som sagt, gnäll och motfrågor. Jag har svarat vid ett flertal tillfällen. När du vill får du gärna upplysa mig om hur man ska läsa statistiken.
Du har inte svarat vid flera tillfällen, Sve. Du anger problemet som att folk har psykiska problem i en tråd som handlar om våldtäktsstatistik och hur den bör tolkas. Är det kontroversiellt att folk mår dåligt?
Statistik läser man från första till sista raden, sen har man läst den. Du kan göra påståenden om den, t ex: 20 personer gjorde si och så; en grupp afrikaner gjorde det och det. BRÅ, du känner kanske till den samlingen män och kvinnor, har gjort en samling sådana uttalanden och även tolkat dem. Väldigt utförligt måste jag säga och jag ser inga fel i det de säger och har heller knappast kunskaper nog att kunna veta mer än så och... det är det som är grejen. Man måste ta det jäkligt försiktigt när man ska ge sig på att tolka statistik om man vill göra den rättvisa.
Ignatius72
2007-08-17, 14:10
Du har inte svarat vid flera tillfällen, Sve. Du anger problemet som att folk har psykiska problem i en tråd som handlar om våldtäktsstatistik och hur den bör tolkas. Är det kontroversiellt att folk mår dåligt?
Statistik läser man från första till sista raden, sen har man läst den. Du kan göra påståenden om den, t ex: 20 personer gjorde si och så; en grupp afrikaner gjorde det och det. BRÅ, du känner kanske till den samlingen män och kvinnor, har gjort en samling sådana uttalanden och även tolkat dem. Väldigt utförligt måste jag säga och jag ser inga fel i det de säger och har heller knappast kunskaper nog att kunna veta mer än så och... det är det som är grejen. Man måste ta det jäkligt försiktigt när man ska ge sig på att tolka statistik om man vill göra den rättvisa.
Sve?
Men jag behöver inte tolka statistiken. Det finns långa rapporter som beskriver detta. Tror du inte att de tar med så många variabler som möjligt? Det är inte bara staplar och diagram. Du kanske skulle läsa någon rapport först innan du sitter och öser galla över allt och alla.
Nä, det är inte kontroversiellt att folk mår dåligt, det var en av förklaringsmodellerna till att de ligger högre i brottsfrekvens och det kan vara en av grunderna till statistiken. Frågan är vad man gör åt det? Och hur gör man för att det ska bli bättre i framtiden. Dvs om man inte tycker att allt är perfekt nu.
Källa till vad? Att vi i sverige inte dödar våldtäktsmän eller hänger de offentligt?
http://www.shahrzadnews.org/en/news.php5?id=729
Källa som visar: "Sverige har, såvitt jag vet, bland den mest liberala åsikt när det gäller våldtäkter och straff av sådana."
Källa som visar: "Sverige har, såvitt jag vet, bland den mest liberala åsikt när det gäller våldtäkter och straff av sådana."
NOTERA
NOTERA
Frågade bara om du hade någon källa.
Jag har inget som backar upp min åsikt om att det finns kulturer som tar mindre allvarligt på det än vad vi gör.
Har inte du heller något som backar upp din åsikt så sitter vi ganska fast.
Det absolut hårdaste straffet du kan få i sverige för våldtäkt:
BrB 6 Kap 1§ Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år.
Detta är andra länder:
"executed by being thrown off a cliff in a sack"
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2139221.stm
"IRAN. CHILD RAPIST HANGED IN PUBLIC"
http://www.handsoffcain.info/archivio_news/200702.php?iddocumento=9309020&mover=0
Dödsstraff i usa (vissa stater) + många andra länder.
von huff
2007-08-17, 14:21
Det daltas för mycket.Nuförtiden får man väl betala en förmögenhet om man nämner ordet neger.Varför?Neger är väl ett gammalt ord som är översatt från nigger.Hör int hit men tycker ibland att man borde se på kartan vilket land man bor i
Sve?
Men jag behöver inte tolka statistiken. Det finns långa rapporter som beskriver detta. Tror du inte att de tar med så många variabler som möjligt? Det är inte bara staplar och diagram. Du kanske skulle läsa någon rapport först innan du sitter och öser galla över allt och alla.
Nä, det är inte kontroversiellt att folk mår dåligt, det var en av förklaringsmodellerna till att de ligger högre i brottsfrekvens och det kan vara en av grunderna till statistiken. Frågan är vad man gör åt det? Och hur gör man för att det ska bli bättre i framtiden. Dvs om man inte tycker att allt är perfekt nu.
Du ösar galla över allt och alla, särskillt över mig, i den här tråden. Jag har läst rapporten och undrar fortfarande vad DU anser om frågan. Det du säger i andra stycket var det jag ville veta från början. Jag vet inte vad man gör åt det men att debattera det är intressant så länge man slipper allt bs om varför Plucke och Berra tror det är intressant och så länge man slipper den lokala SD-värvarens bs.
Det absolut hårdaste straffet du kan få i sverige för våldtäkt:
BrB 6 Kap 1§ Är brott som avses i första eller andra stycket att anse som grovt, döms för grov våldtäkt till fängelse i lägst fyra och högst tio år.
Detta är andra länder:
"executed by being thrown off a cliff in a sack"
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/2139221.stm
"IRAN. CHILD RAPIST HANGED IN PUBLIC"
http://www.handsoffcain.info/archivio_news/200702.php?iddocumento=9309020&mover=0
Dödsstraff i usa (vissa stater) + många andra länder.
Att det finns länder som ser ännu allvarligare på det än vad vi gör är inget jag tvekar på. Det visar ju dock inte på att det inte finns länder som ser mindre allvarligt på det än oss.
Sen behöver inte lagen reflektera hur folket ser på det.
Deceiver85
2007-08-17, 14:31
Du ösar galla över allt och alla, särskillt över mig, i den här tråden.
http://susning.nu/Kasta_sten_i_glashus
http://susning.nu/Kasta_sten_i_glashus
Den borde du ha som signatur min gode man. Den och brasklapp. Slår man upp: "Alltså, jag är inte rasist ba men sär... svartingar göra sig icke besvär, det visar all statistik och.. kom här så ska ni få läsa vad jag har i min partifolder. Men alltså, kalla mig inte rasist, snela :/" så finns ditt fejs bredvid.
Att det finns länder som ser ännu allvarligare på det än vad vi gör är inget jag tvekar på. Det visar ju dock inte på att det inte finns länder som ser mindre allvarligt på det än oss.
Sen behöver inte lagen reflektera hur folket ser på det.
Ser på det mindre allvarligt än vi? Vad skulle det vara? En tillsägelse?
(Visst måste inte lagen spegla folkets uppfattning.)
Deceiver85
2007-08-17, 14:36
Den borde du ha som signatur min gode man. Den och brasklapp. Slår man upp: "Alltså, jag är inte rasist ba men sär... svartingar göra sig icke besvär, det visar all statistik och.. kom här så ska ni få läsa vad jag har i min partifolder. Men alltså, kalla mig inte rasist, snela :/" så finns ditt fejs bredvid.
Varför angriper du min person gång efter annan om du inte vill ha det igen? Postade du inte precis en länk till susning.nu gällande stenar i glashus?
Deceiver85
2007-08-17, 14:43
Varför angriper du min person gång efter annan om du inte vill ha det igen? Postade du inte precis en länk till susning.nu gällande stenar i glashus?
Har du någonsin fört en debatt utan personangrepp och löjliga påhopp?
Har du någonsin fört en debatt utan personangrepp och löjliga påhopp?
Har du varit med i någon debatt som inte har kommit att handla om SD och hur du vill värva fler medlemmar? Har du varit med i någon debatt du inte flera gånger yttrat: Men hallå, jag är inte rasist?
Förutom det så frångår du trådens ämne och en bit upp i tråden kan både du och jag se att du låtit bli att besvara några frågor. Besvara dem gärna!
Ignatius72
2007-08-17, 14:45
Du ösar galla över allt och alla, särskillt över mig, i den här tråden. Jag har läst rapporten och undrar fortfarande vad DU anser om frågan. Det du säger i andra stycket var det jag ville veta från början. Jag vet inte vad man gör åt det men att debattera det är intressant så länge man slipper allt bs om varför Plucke och Berra tror det är intressant och så länge man slipper den lokala SD-värvarens bs.
Du får gärna citera mig där jag öser galla över allt och alla, särskilt över dig. Du har nog läst dina egna inlägg.
vad är det du undrar över? Det finns ett mönster av högre brottsfrekvens bland invandrare, det finns ett antal förklaringsmodeller till detta och jag anser man bör göra något åt det. På det individuella planet så finns det allt från terapeutiska kontakter till olika former av program där man kan lära sig olika sociala färdigheter för att lättare kunna hantera en ny kultur. I ett större perspektiv måste man möjliggöra för folk att få arbeta, tjäna pengare och själva skapa sig en framtid istället för att luta sig mot soc. Bara för att ta några exempel.
Vilken rapport har du läst?
Deceiver85
2007-08-17, 14:50
Har du varit med i någon debatt som inte har kommit att handla om SD och hur du vill värva fler medlemmar? Har du varit med i någon debatt du inte flera gånger yttrat: Men hallå, jag är inte rasist?
Förutom det så frångår du trådens ämne och en bit upp i tråden kan både du och jag se att du låtit bli att besvara några frågor. Besvara dem gärna!
Så fort jag nämner att jag är SD:are så brukar rasist-anklagelserna komma haglande, och med tanke på hur SD behandlas så är det inte konstigt, men likväl tar jag illa upp.
Jag tycker jag håller mig till trådens ämne fruktansvärt bra, ämnet är ju "Varför är folk så rädda för fakta om invandringen?". Jag svarar på dina frågor om du svarar på den först: varför är du så rädd för att inse att invandringen har medfört problem för Sverige? Stämmer inte Aftonbladets bild av verkligheten då? Måste du börja tänka själv då? Ger inte riksdagens pekpinnar dig stöd då? Varför är du så rädd för verkligheten?
Har ni smygrassar kollat på brottsstatistik geografiskt? Tex Botkyrka i förhållande till Danderyd? Vad mer än invandrartäthet skiljer dessa områden åt?
Har ni smygrassar kollat på brottsstatistik geografiskt? Tex Botkyrka i förhållande till Danderyd? Vad mer än invandrartäthet skiljer dessa områden åt?
Golfintresse? :confused:
delta_mats
2007-08-17, 15:15
Är man rasist för att man hyser agg mot brottsliga invandrare?
Så fort jag nämner att jag är SD:are så brukar rasist-anklagelserna komma haglande, och med tanke på hur SD behandlas så är det inte konstigt, men likväl tar jag illa upp.
Jag tycker jag håller mig till trådens ämne fruktansvärt bra, ämnet är ju "Varför är folk så rädda för fakta om invandringen?". Jag svarar på dina frågor om du svarar på den först: varför är du så rädd för att inse att invandringen har medfört problem för Sverige? Stämmer inte Aftonbladets bild av verkligheten då? Måste du börja tänka själv då? Ger inte riksdagens pekpinnar dig stöd då? Varför är du så rädd för verkligheten?
Vadå varför? Jag är inte rädd för att inse det. Jag är vidare inte heller rädd för att inse allt BRA invandringen medfört. Påstår du att Örebro varit så stort som det är nu, utan arbetare från - tja - ungern, finland och grekland?
Resten av bs:et du säger stämmer inte på mig, du skuggboxas. Jag ser hur statistiken ser ut men i min värld är ditt missnöjesparti ett symptom på samma sak. Ofta outbildade och frustrerade personer försöker finna sin plats.
Ingen kallar dig rasist för att du säger att du sympatiserar med SD. Det är när du räknar upp saker som alla pekar åt ett håll, och någon sätter en etikett på riktningen som du sparkar rakt ut. Rädslan för verkligheten verkar vara din! Kalla det du står för, för vad det är.
Är man rasist för att man hyser agg mot brottsliga invandrare?
Om man som grabbarna påstår att det är pga att de är invandrare, ja utan tvekan!
Golfintresse? :confused:
Haha exakt. :thumbup:
delta_mats
2007-08-17, 15:33
Om man som grabbarna påstår att det är pga att de är invandrare, ja utan tvekan!
Har inte läst någon post där det står att dom är brottsliga pga att dom är invandrare.
Har inte läst någon post där det står att dom är brottsliga pga att dom är invandrare.
Då får du läsa om tråden, många inlägg handlar om brottsliga invandrare och att man därför bör begränsa invandringen.
delta_mats
2007-08-17, 15:39
Då får du läsa om tråden, många inlägg handlar om brottsliga invandrare och att man därför bör begränsa invandringen.
Jo jag har läst tråden. Det du skriver stämmer. Men ingenting om att dom är brottsliga enbart för att dom är invandrare.
Edit: Är man rasist för att man vill ha en begränsad invandring?
Jo jag har läst tråden. Det du skriver stämmer. Men ingenting om att dom är brottsliga enbart för att dom är invandrare.
Edit: Är man rasist för att man vill ha en begränsad invandring?
De vill begränsa invandringen med argumentet att invandrare är brottsliga.
Om du inte fattar att försöker få fram att invandrare är mer brottsbenägna så är det märkligt...
delta_mats
2007-08-17, 15:46
De vill begränsa invandringen med argumentet att invandrare är brottsliga.
Om du inte fattar att försöker få fram att invandrare är mer brottsbenägna så är det märkligt...
Men invandrare är ju överrepresenterade i brott. Det är ju allmänt känt.
Frågan som man bör diskutera är väl vad man ska göra åt saken. Inte hurvida man är rasist eller inte.
"Invandrare" är inte en homogen grupp, det är finnar, somalier, norrmän, turkar, ryssar...
Att påstå att ALLA folkslag är mer benägna, än svenskar, att begå brott är bara pinsamt.
Det är fler svenskar(60%) som begår brott än invandrare(40%), svenskarna är överrepresenterade.
Däremot begår invandrare fler brott per skalle.
delta_mats
2007-08-17, 15:51
"Invandrare" är inte en homogen grupp, det är finnar, somalier, norrmän, turkar, ryssar...
Att påstå att ALLA folkslag är mer benägna, än svenskar, att begå brott är bara pinsamt.
Varför då anklaga dom för att vara rasister?
Det är fler svenskar(60%) som begår brott än invandrare(40%), svenskarna är överrepresenterade.
Däremot begår invandrare fler brott per skalle.
*gah!*
Frågan som man bör diskutera är väl vad man ska göra åt saken.
Frågan man bör diskutera är vad man ska göra för att få ner antalet brott. Inte för att få ner antalet brott som invandrare begår.
Varför begränsa invandringen så länge dom som kommer hit sköter sig? Jag tycker däremot man kan införa MYCKET strängare regler för invandrare av karaktär: 1 stulen coca cola på ICA så kan du skickas hem igen. *inte bokstavligen* När man kommer till ett nytt land krävs det att man accepterar kulturen i det landet helt enkelt. Detsamma gäller oss när vi är i andra länder. Man får en, möjligtvis två, chanser och om man inte tar vara på dom så blir det tyvärr negativa konsekvenser. Om det blir för mycket "daltande" kommer man INGENSTANS bortsett från pengar man har kastat i sjön. Sverige är lite för snällt helt enkelt. Tycker jag.
delta_mats
2007-08-17, 15:59
Frågan man bör diskutera är vad man ska göra för att få ner antalet brott. Inte för att få ner antalet brott som invandrare begår.
Absolut. Men varför diskuterar ni inte det istället för att anklaga folk att vara rasister hit och dit. Förtal är faktiskt straffbart.
??
Definitionen på överrepresentation är ju att en grupps andel av något (brott i det här fallet) är större än gruppens andel av totala populationen. Invandrare är således överrepresenterade. Bara en semantisk pekpinne. Igen. :em:
Okej, Jag börjar. Konstruktiva förslag (äntligen, efter 11 sidors tjafs):
*Luckra upp arbetsmarknaden så att det blir lättare att anställa (och sparka) folk. Mer ruljans så att arbetsgivare kan unna sig att ta lite risker. Folk med anständiga arbeten är underrepresenterade i brottsstatistiken.
*Notoriska återfallsförbrytare utan svenskt medborgarskap kan gott skickas tillbaka.
*Lägg ner alla Mona Sahlins förslag om tillfälliga pysselsättningar och knyppelkurser för Rinkebybor. Satsa på vettiga språkkurser för nyanlända invandrare. Ingen svenska, ingen "integration". (F.ö. kan man filtrera bort allt annat hon säger också, men det är en annan diskussion.)
Nu återvänder jag till jobbet. En simulering blev nyss klar.
Inte mer än hur våldtäkter i övrigt kräver en eller flera lösningar.
Och lösningen visste strong-man redan när rapporten kom ut 2005:
"Nått nytt är det då inte för mig men för folk som tror att invandrare kommer hitt för o jobba o betala skatt är det säker nått nytt men dom blundar nog för såna där utredningar och tror att alla mäniskor är goda osv
Lösningen
totalt invandrings stop,
döts straff
straff myndig vid 10år ålder i stället för 15år även döds straf vid låg ålder utvisning alltid livstid vid minsta brott
bidrags fusk=utvisning
Hinner inte skriva mer måste :eating: "
Rojas beskrev problemet i DN:
"Detta blir ännu mer påfallande när man studerar olika kategorier av brott mer i detalj. Då finns det inga socioekonomiska eller andra faktorer som direkt har med situationen i Sverige att göra som kan förklara vissa nationaliteters kraftiga överrepresentation i vissa typer av brott. Här finns det uppseendeväckande stora skillnader mellan grupper som ur en socioekonomisk synvinkel är mer eller mindre lika utsatta.
Den aspekt som ofrånkomligen måste beaktas för att kunna ge en förklaring till de frågor som ställs här handlar om invandrarnas sociokulturella arv. Det är bara olikheterna i detta arv som i kombination med andra allmänverkande faktorer - som utsatthet eller diskriminering - kan ge en mer tillfredsställande förklaring till såväl skillnaderna i brottsbelastningen som "specialiseringen" i vissa typer av brott. Ett sådant påstående har hittills varit mer eller mindre tabubelagt, men det är det enda sättet att verkligen både förstå och ta itu med en situation som är djupt otillfredsställande.
Det är dessutom det enda sättet att sluta tala om alla invandrare som om de vore en och samma grupp. Vi måste sluta tala i generaliserande termer och ta avsteg från påståenden som drar alla invandrare över en kam. Sanningen är att invandrade personer från vissa länder inte alls begår brott oftare än infödda svenskar medan invandrare från andra länder gör det i mycket stor omfattning."
Vad skall vi göra när enbart kulturarv ibland verkar vara orsaken till överrepresentationen? Vad är din lösning i en sådan situation?
Definitionen på överrepresentation är ju att en grupps andel av något (brott i det här fallet) är större än gruppens andel av totala populationen. Invandrare är således överrepresenterade. Bara en semantisk pekpinne. Igen. :em:
Måste erkänna misstaget med att ha förväxlat betydelsen med majoritet...
Ignatius72
2007-08-17, 17:17
*Luckra upp arbetsmarknaden så att det blir lättare att anställa (och sparka) folk. Mer ruljans så att arbetsgivare kan unna sig att ta lite risker. Folk med anständiga arbeten är underrepresenterade i brottsstatistiken.
*Notoriska återfallsförbrytare utan svenskt medborgarskap kan gott skickas tillbaka.
*Lägg ner alla Mona Sahlins förslag om tillfälliga pysselsättningar och knyppelkurser för Rinkebybor. Satsa på vettiga språkkurser för nyanlända invandrare. Ingen svenska, ingen "integration". (F.ö. kan man filtrera bort allt annat hon säger också, men det är en annan diskussion.)
Tack för förslag, nu börjar det ju röra på sig.
inga socioekonomiska eller andra faktorer som direkt har med situationen i Sverige att göra som kan förklara vissa nationaliteters kraftiga överrepresentation i vissa typer av brott. Här finns det uppseendeväckande stora skillnader mellan grupper som ur en socioekonomisk synvinkel är mer eller mindre lika utsatta.
Vad skall vi göra när enbart kulturarv ibland verkar vara orsaken till överrepresentationen? Vad är din lösning i en sådan situation?
Även här tror jag på att en av de viktigaste lösningarna är att få ut invandrarna i arbete. Ofrånkomligen så kommer man att ta mer intryck av sin omgivande kultur om man vistas mitt ibland den. Det är svårare med vi och de distinktionen.
Måste erkänna misstaget med att ha förväxlat betydelsen med majoritet...
Händer den bäste, strongt att erkänna när man är snett på det.
Jag förstår varför Svenskar börjar tröttna på invandrare. Jag håller faktiskt med i vissa fall. (Är en invandrare själv..)
Tycker däremot inte att man borde slänga ut alla invandrare och sätta stopp för dom som kommer hit.
Det bästa vore om man skärpte till straffen här i Sverige. Låt oss säga, våltäkt / mord / knark smuggling osv.
Dessa ska skickas tillbaka.. Och för Svenskar som begår dessa brott.. Långt fängelse straff. Inget jävla 1 års fängelse med 2 månaders samhällstjänst.
Sverige har ju världest "bästa" fängelse. Bättre mat än skolorna, fina lokaler osv. Allt möjligt. (Detta har jag bara hört, aldrig varit i ett fängelse själv o kollat..)
Därför säger folk.. "Jag sitter hemma, får pengar av socialen, inget o göra.." Jag kan lika gärna gå ut och slå ner någon o sitta i fängelse.. Behöver inte betala hyra eller laga mat eller vad som helst.
Kalla lokaler, skitmat, hårdare vakter, långa straff, lite tortyr för extrema idioter. Då tror jag att Sveriges kriminalitet skulle sjunka.. eller jag VET att det skulle sjunka.
~Rex
Deceiver85
2007-08-17, 18:44
Jag förstår varför Svenskar börjar tröttna på invandrare. Jag håller faktiskt med i vissa fall. (Är en invandrare själv..)
Tycker däremot inte att man borde slänga ut alla invandrare och sätta stopp för dom som kommer hit.
Det bästa vore om man skärpte till straffen här i Sverige. Låt oss säga, våltäkt / mord / knark smuggling osv.
Dessa ska skickas tillbaka.. Och för Svenskar som begår dessa brott.. Långt fängelse straff. Inget jävla 1 års fängelse med 2 månaders samhällstjänst.
Sverige har ju världest "bästa" fängelse. Bättre mat än skolorna, fina lokaler osv. Allt möjligt. (Detta har jag bara hört, aldrig varit i ett fängelse själv o kollat..)
Därför säger folk.. "Jag sitter hemma, får pengar av socialen, inget o göra.." Jag kan lika gärna gå ut och slå ner någon o sitta i fängelse.. Behöver inte betala hyra eller laga mat eller vad som helst.
Kalla lokaler, skitmat, hårdare vakter, långa straff, lite tortyr för extrema idioter. Då tror jag att Sveriges kriminalitet skulle sjunka.. eller jag VET att det skulle sjunka.
~Rex
Håller med till 100%, bra skrivet!
Marcelo_Garcia
2007-08-17, 18:48
Dela upp sverige i två delar. En för bara tjejer och en för bara killar. Så får killarna känna hur det känns att bli våldtagen istället. Så kanske det blir ett slut ^^
Yup, män är otroligt överrepresenterade i våldtäktsstatistiken. I nästan 100% av alla anmälda våldtäkter är gärningsmannen en man.
orkar inte göra ett långt inlägg med vad jag tycker, men Sverige (eller landet Bror-Duktig) behöver en ansvarsfull invandringspolitik
Att SD växer är ett kvitto på att den inte sköts bra
Marcelo_Garcia
2007-08-17, 18:51
~Rex
Jag tycker straffarbete vore en vettig idé. Låt fångarna jobba för att finansiera sitt straff. Det är lite ologiskt att laglydiga skattebetalare ska betala våldtäksmäns och rånares mat och husrum, när de kunde utföra samhällsnyttigt arbete, vars vinst går till fängelseverksamheten och företag som väljer att delta i programmen.
~Rex
kan tänka mig att skötsamma invandrare är tröttare, det är ju ni som oförtjänt får skiten för det de icke skötsamma ställer till med
~Rex
Hårt men rättvist
Hårt men rättvistHårt? Det är inte ens i närheten av hårt. Folk som blir våldtagna, barnliv som förstörs av pedofiler, misshandel.. Mord..
Sånt som jag känner för sånna går ju inte ens att skriva ner här.
Men visst ska man vara lite "snäll" mot folk som hamnat i fel sällskap eller gjort ett litet misstag i sitt liv. Klart att man förtjänar andra chans i livet.
kan tänka mig att skötsamma invandrare är tröttare, det är ju ni som oförtjänt får skiten för det de icke skötsamma ställer till medAa faktiskt, det är så jävla tråkigt att man ska få skit för att inte ha gjort någonting.
För ett par veckor sen, när jag jobbade så hade några idioter förstört skolan. Sprayat "SWEDEN SUCKS.. JÄVLA SVENNAR.." osv på väggarna. Hörde inte det tills dagen efter.. Sen när man var ute i stan så kollade folk lite konstigt på en. Vi bor i en liten stad.. hela kommunen består av ca 10000. Satt ja, det är jävligt jobbigt när sånt händer.
Deceiver85
2007-08-17, 19:20
Jag tycker straffarbete vore en vettig idé. Låt fångarna jobba för att finansiera sitt straff. Det är lite ologiskt att laglydiga skattebetalare ska betala våldtäksmäns och rånares mat och husrum, när de kunde utföra samhällsnyttigt arbete, vars vinst går till fängelseverksamheten och företag som väljer att delta i programmen.
Har dem inte liknande system i några delstater i USA, att man måste betala sin egen fängelsevistelse genom att jobba? Företag ska visst också satsa på att öppna verksamhet i fängelser eftersom lönen inte är lika hög för fångar. Kanske ett liknande system i Sverige vore en idé?
"Nått nytt är det då inte för mig men för folk som tror att invandrare kommer hitt för o jobba o betala skatt är det säker nått nytt men dom blundar nog för såna där utredningar och tror att alla mäniskor är goda osv
Lösningen
totalt invandrings stop,
döts straff
straff myndig vid 10år ålder i stället för 15år även döds straf vid låg ålder utvisning alltid livstid vid minsta brott
bidrags fusk=utvisning
"Detta blir ännu mer påfallande när man studerar olika kategorier av brott mer i detalj. Då finns det inga socioekonomiska eller andra faktorer som direkt har med situationen i Sverige att göra som kan förklara vissa nationaliteters kraftiga överrepresentation i vissa typer av brott. Här finns det uppseendeväckande stora skillnader mellan grupper som ur en socioekonomisk synvinkel är mer eller mindre lika utsatta.
Den aspekt som ofrånkomligen måste beaktas för att kunna ge en förklaring till de frågor som ställs här handlar om invandrarnas sociokulturella arv. Det är bara olikheterna i detta arv som i kombination med andra allmänverkande faktorer - som utsatthet eller diskriminering - kan ge en mer tillfredsställande förklaring till såväl skillnaderna i brottsbelastningen som "specialiseringen" i vissa typer av brott. Ett sådant påstående har hittills varit mer eller mindre tabubelagt, men det är det enda sättet att verkligen både förstå och ta itu med en situation som är djupt otillfredsställande.
Det är dessutom det enda sättet att sluta tala om alla invandrare som om de vore en och samma grupp. Vi måste sluta tala i generaliserande termer och ta avsteg från påståenden som drar alla invandrare över en kam. Sanningen är att invandrade personer från vissa länder inte alls begår brott oftare än infödda svenskar medan invandrare från andra länder gör det i mycket stor omfattning."
Är du seriös när du hävdar att strong man hade svaret? Eftersom det du citerade var det absolut dummaste jag någonsin läst och till råga på allt var det ju skrivet av en illiterat fjortonåring utan perspektiv på något.
Att du sedan hänvisar till vad en politiker gjort för tolkningar av en vid det tillfället ej ännu publicerad rapport säger ju inte så mycket.
För att din fråga ska bli relevant så vill jag att du med stöd av fakta del vad det gäller statistik och vad i en speciell kultur som gör att denna fostrar kriminella.
~Rex
Du vet faktiskt ingenting visar du klart och tydligt. Hårdare straff har extremt låg, inte om ingen, avskräckande effekt på brottsligheten. Att du sedan förespråkar tortyr gör bara saken värre, vem fan förtjänar att torteras? Jag kan personligen inte se att tortyr någonsin skulle kunna vara acceptabelt oavsett brott.
Att personer som befinner sig i Sverige lagligt skulle välja fängelse framför frihet är ännu en helt befängd idé som jag inte vet vart ifrån du kan ha fått.
Lösningen
totalt invandrings stop,
döts straff
bidrags fusk=utvisning
Jag skulle vilja veta om kulturarvet är orsaken eller något som hände samtidigt först och främst. Det jag tycker man behöver förstå, som jag inte säger till dig personligen på något vis, är att det finns fler nyanser än förnekandet av en överrepresentation för vissa grupper - det är ju dumt i sig när det finns statistik som visar på det - och "övergeneraliseringen" eller vad man ska kalla det. För mig räcker det inte att veta, om det nu var så det var, att gambianer har smak för att våldta svenska kvinnor. Det, för mig, säger inte mer än att en grupp Uppsalabor har smak för att råna banker. Är det så att rånarna är släkt med varandra? Är de alls en grupp annat än just som en förening av män som inte känner varandra, men som grupperas per intresse ["råneri"]. Är det så att rånare åker till Uppsala för att möta upp med den antagna gruppen?
Vidare hjälper det inte att ÖrebroRemolanderna - ett politiskt parti - för fram synpunkter på lämpligheten i att män som antas vara intresserade av rån, dras till Uppsala vilket gör att en debatt blir svår att föra eftersom ingen jävel vill se sig bli associerad med Remoloaderna - en grupp män som gjort sig kända som bidragsfuskare, småbrottslingar och kvinnomisshandlare och som gör sig kända som kastare av stenar i byggnader av glas och sopare av historia under därför avsedda mattor.
Remoladerna får se det hur de vill men den verkliga debatten, eller snarare behovet av den, finns inte i de kretsarna utan i de som vill komma vidare med hela faderullans alla etniciteter, kulturer och bingospelare tillsammans, men samtidigt med sina i sina respektive individuellt betingade egenheter bevarade.
Hårdare straff har extremt låg, inte om ingen, avskräckande effekt på brottsligheten.
tyvärr, detta är sant - hämndtänkande löser inte problemen även om det känns skönt för stunden - lite som att tröstäta choklad när man är ledsen över sin fetma
vi behöver jobba med att förebygga brottslighet på ett annat sätt
däremot bör man jobba på att göra det ska kosta så lite som möjligt att ha folk i fängelse, oerhört dyrt idag
Ignatius72
2007-08-17, 20:48
Jag skulle vilja veta om kulturarvet är orsaken eller något som hände samtidigt först och främst. Det jag tycker man behöver förstå, som jag inte säger till dig personligen på något vis, är att det finns fler nyanser än förnekandet av en överrepresentation för vissa grupper - det är ju dumt i sig när det finns statistik som visar på det - och "övergeneraliseringen" eller vad man ska kalla det. För mig räcker det inte att veta, om det nu var så det var, att gambianer har smak för att våldta svenska kvinnor. Det, för mig, säger inte mer än att en grupp Uppsalabor har smak för att råna banker. Är det så att rånarna är släkt med varandra? Är de alls en grupp annat än just som en förening av män som inte känner varandra, men som grupperas per intresse ["råneri"]. Är det så att rånare åker till Uppsala för att möta upp med den antagna gruppen?
Vidare hjälper det inte att ÖrebroRemolanderna - ett politiskt parti - för fram synpunkter på lämpligheten i att män som antas vara intresserade av rån, dras till Uppsala vilket gör att en debatt blir svår att föra eftersom ingen jävel vill se sig bli associerad med Remoloaderna - en grupp män som gjort sig kända som bidragsfuskare, småbrottslingar och kvinnomisshandlare och som gör sig kända som kastare av stenar i byggnader av glas och sopare av historia under därför avsedda mattor.
Remoladerna får se det hur de vill men den verkliga debatten, eller snarare behovet av den, finns inte i de kretsarna utan i de som vill komma vidare med hela faderullans alla etniciteter, kulturer och bingospelare tillsammans, men samtidigt med sina i sina respektive individuellt betingade egenheter bevarade.
Dags att ställa tillbaka flaskan i skåpet?
tyvärr, detta är sant - hämndtänkande löser inte problemen även om det känns skönt för stunden - lite som att tröstäta choklad när man är ledsen över sin fetma
vi behöver jobba med att förebygga brottslighet på ett annat sätt
däremot bör man jobba på att göra det ska kosta så lite som möjligt att ha folk i fängelse, oerhört dyrt idag
Dra ner kostnaderna till en viss gräns, jag anser inte att levnadsstandarden behöver sänkas för det dock. Lite arbete, typ samhallstyle, skulle dock inte sitta fel. Vet faktiskt inte hur det fungerar i svenska fängelser idag, utför fångarna något arbete?
Dra ner kostnaderna till en viss gräns, jag anser inte att levnadsstandarden behöver sänkas för det dock. Lite arbete, typ samhallstyle, skulle dock inte sitta fel. Vet faktiskt inte hur det fungerar i svenska fängelser idag, utför fångarna något arbete?
det är troligen ganska dyrt att övervaka fångar (iaf i sverige) när de ska arbeta att jag är tveksam om det skulle löna sig
beror ju iofs på hur hårt belastade arbetarna är
Jaive: du påstår att förlängda fängelsestraff i princip inte är en avskräckande faktor för blivande brottslingar? Det är inte bara det som är syftet med fängelsestraff, att verka avskräckande. När väl brottet har begåtts blir brottslingen frihetsberövad och kan alltså inte förstöra mer för samhället under tiden denne sitter inne. Jag ser på fängelset som en plats att hålla brottslingar på för att skydda resten av befolkningen, inte som en slags samvetsuppbyggande verksamhet. Ju längre straff de får, desto mer slipper vi dem.
Och jag ser "straff" som ett sätt för ett samhälle att återanpassa indivder som misslyckas med att leva efter samhällets lagar. Jag anser inte att man ska sitta i fängelse längre än vad som krävs. Självklart är detta ett näst intill utopiskt sätt att se på saken men det är så jag vill att det ska fungera. Jag ser inte en mening i straff bara för att straffa utan för att det ska få en verkan som hjälper både individen och samhället.
Ja du. Vad menar du med detta: "Jag skulle vilja veta om kulturarvet är orsaken eller något som hände samtidigt först och främst." Jag har på känn att den satsen är nyckeln till förståelsen av resten av ditt resonemang, som nu tyvärr blev lite diffust.
Vad tror du om strong-mans lösning då? Invandringsstopp, dödsstraff för minderåriga, livstid för minsta lilla brott. Tror du att det skulle fungera för att stävja brottsligheten?
Röda_Lacket
2007-08-17, 21:27
Privatisera fängelserna till ryssland så kommer alla problem lösa sig
Du vet faktiskt ingenting visar du klart och tydligt. Hårdare straff har extremt låg, inte om ingen, avskräckande effekt på brottsligheten. Att du sedan förespråkar tortyr gör bara saken värre, vem fan förtjänar att torteras? Jag kan personligen inte se att tortyr någonsin skulle kunna vara acceptabelt oavsett brott.
Att personer som befinner sig i Sverige lagligt skulle välja fängelse framför frihet är ännu en helt befängd idé som jag inte vet vart ifrån du kan ha fått.
1. Jag vill inte skrämma folk.. finns en andledning att straff kallas för straff.
2. Tortyr.. aa det kanske låter lite extremt.. men pedofiler är inga människor. Jag tycker inte ens att pedofiler förtjänar att leva. Kalla mej en idiot eller vad som helst men det är så jag tycker.
3. Det var inte min poäng.. men folk är inte så "rädda" för svenska fängelser. Liksom för helvete, Saddam hussein ville sitta i ett svenskt fängelse.. varför då? för att han gillar sill och snaps?
Klart att kriminalvård ska få kosta pengar, rejält med pengar ifall det behövs.
För varje individ som kan anpassa till ett normalt beteende utanför murarna har vi alla vunnit både trygghet och pengar.
Vad är det för fel att fånga upp brotslingar och ge dem en möjlighet att få en utbildning så att de kan klara sig själva utanför murarna. Vad är det för fel att ge de en möjlighet att ta ansvar för sig själva och ge dem en sysselsättning som är meningsfull. Alltså ren arbetsträning.
Som vanligt lockar sådana här diskussioner snorisar som skriker om döts straff. Tortyr? Kamma er ffs.
1. Jag vill inte skrämma folk.. finns en andledning att straff kallas för straff.
2. Tortyr.. aa det kanske låter lite extremt.. men pedofiler är inga människor. Jag tycker inte ens att pedofiler förtjänar att leva. Kalla mej en idiot eller vad som helst men det är så jag tycker.
3. Det var inte min poäng.. men folk är inte så "rädda" för svenska fängelser. Liksom för helvete, Saddam hussein ville sitta i ett svenskt fängelse.. varför då? för att han gillar sill och snaps?
Som jag skrev innan, jag ser det inte enbart som ett straff. Fängelse enligt mig borde idag handla om att återanpassa kriminella till et vanligt liv i samhället så att de kan bli en del av det.
Jag tänker inte kalla dig för idiot eftersom jag inte kan se annat än okunskap som grund för dina åsikter. Jag hoppas att du är medveten om att många pedofiler utvecklat sitt beteende efter att ha blivit utnytjade själva som barn. För övrigt är det inte ett självvalt beteende så till vida att de inte väljer att bli sexuellt upphetsade av barn. Självklart är det alltid offret som lider mest och det handlar inte om att jmföra lidande, men faktum är att många pedofiler visar en stark ånger och att det tydligt inte är friska personer. Pedofili går at bota och det är just vad jag anser att man ska försöa göra med alla brottslingar även om inte ordet "bota" är det bästa att använda för all brottslighet.
Att sedan det finns länder som har sämre fängelser än vad vi i Sveriga har är väl ändå inget argument för att sänka standarden på våra fängelser, eller? Sverige ligger ju bland de främsta länderna när det gäller levnadsstandard i världen så varför skulle inte våra fängelser också vara bra, eller ska vi säga humana att vistas i?
För varje individ som kan anpassa till ett normalt beteende utanför murarna har vi alla vunnit både trygghet och pengar.
Vad är det för fel att fånga upp brotslingar och ge dem en möjlighet att få en utbildning så att de kan klara sig själva utanför murarna. Vad är det för fel att ge de en möjlighet att ta ansvar för sig själva och ge dem en sysselsättning som är meningsfull. Alltså ren arbetsträning.
självklart, men jag tycker också man för våldsbrott bör ha t.ex. fördubblade påföljder för varje "återfall", allmänheten måste skyddas.
Att skada andra människor ser jag allvarligt på
Ignatius72
2007-08-18, 13:13
Idag läste jag en artikel som visade att män från mellanöstern och nordafrika hade 4ggr så hög risk att vara med i en trafikolycka jämfört med en svnskfödd man. Tittade man på kvinnor så var det över 4ggr så hög risk för en kvinna från mellanöstern att vara med i en trafikolycka. Generellt sett löper dock kvinnor från samtliga zoner ungefär hälften så stor risk som män att vara inblandad i en olycka.
Även detta är statistik-kanske något mindre provocerande än den om brottslighet-blir det lättare att diskutera sakfrågor då? Eller man ska fortfarande låta bli att kategorisera människor på det sättet?
Nitrometan
2007-08-18, 16:14
Generellt sett löper dock kvinnor från samtliga zoner ungefär hälften så stor risk som män att vara inblandad i en olycka.
Så vi ska förbjuda män att köra bil?
Ignatius72
2007-08-18, 20:48
Så vi ska förbjuda män att köra bil?
Det hade förmodligen varit det mest effektiva av alltitihop. Eller varför inte förbjuda bilar. Då är jag ganska säker på att bilolyckorna hade minskat.
Jag tycker vi gör det lätt för oss och förbjuder män. Det är ju de som står för den mesta djävulskapen (utom pyromani typ).
Privatisera fängelserna till ryssland så kommer alla problem lösa sig
Orka lära sig orden man använder, innan man använder dem.
Ignatius72
2007-08-18, 22:06
Orka lära sig orden man använder, innan man använder dem.
Typ?
"Jag skulle vilja veta om kulturarvet är orsaken eller något som hände samtidigt först och främst"
Typ?
"Jag skulle vilja veta om kulturarvet är orsaken eller något som hände samtidigt först och främst"
Ja?
Orka lära sig orden man använder, innan man använder dem.Haha, ja rätt kul självmål det där :thumbup:
edit: jaha, originalquoten försvann...
Haha, ja rätt kul självmål det där :thumbup:
edit: jaha, originalquoten försvann...
Vad är felet med mitt inlägg?
"[...]*Döts straff [...]"
Det jag strukit under är det jag frågar om. Kulturarvet anges som orsak, jag undrar hur ett kulturarv kan vara orsak.
Syftade på inlägget du quotade men är för lat för att leta upp det och quota det. Men nu vet du vad jag menade i vilket fall.
Syftade på inlägget du quotade men är för lat för att leta upp det och quota det. Men nu vet du vad jag menade i vilket fall.
Ja och det finns kvar.
Men Rojas är ju inte klok. Han missade det mest elementära - nämligen att överrepresentationen i kriminalitet för vissa invandrargrupper inte är konstant. Den är tvärtom övergående, ju snabbare och mer explicit en invandrargrupp etablerar sig i ett nytt land, desto snabbare kommer deras andel av kriminaliteten att minska.
Det är därför det är galet att tala om kulturarvet som en bärande faktor för högre andel av kriminalitet. Och det är helt skadat att en chilensk välutbildad man - också medlem av en grupp som för femton år sen var överrepresenterad i brottsstatistiken - inte ser detta. Men det var inte jag den ende som reagerade på heller
Vad skall man göra med denna statistik då? "Näe tyvvärr....vi måste kasta ut dig från landet Mehmet, för din folkgrupp är 23% mer benägna än Svenskar att begå våldtäkt. Tyvärr går gränsen vid 19% större benägenhet, så bomma igen Kebabgrillen och flytta"
Vad skall man göra med denna statistik då? "Näe tyvvärr....vi måste kasta ut dig från landet Mehmet, för din folkgrupp är 23% mer benägna än Svenskar att begå våldtäkt. Tyvärr går gränsen vid 19% större benägenhet, så bomma igen Kebabgrillen och flytta"
Det skulle jag också vilja veta men gubbarna verkar ha fastnad vid att kalla talen 23 respektive 19 för kontroversiella.
Marcelo_Garcia
2007-08-19, 00:09
Har dem inte liknande system i några delstater i USA, att man måste betala sin egen fängelsevistelse genom att jobba? Företag ska visst också satsa på att öppna verksamhet i fängelser eftersom lönen inte är lika hög för fångar. Kanske ett liknande system i Sverige vore en idé?
Absolut. Däremot måste man givetvis fortfarande även ha hög prioritet på fångvård och återanpassningsprogram, men ökad självfinansiering av fängelsestraff för fångarna förstår jag inte vad som skulle vara negativt med. Man kan ju även se själva arbetet som en del av anpassningen till samhället.
Deceiver85
2007-08-19, 00:13
Absolut. Däremot måste man givetvis fortfarande även ha hög prioritet på fångvård och återanpassningsprogram, men ökad självfinansiering av fängelsestraff för fångarna förstår jag inte vad som skulle vara negativt med. Man kan ju även se själva arbetet som en del av anpassningen till samhället.
Arbete ger helt klart ett mervärde till livet, och för många kanske ett arbete innebär trygga rutiner och vanor, en inte allt för osäker framtid. Jag tror mycket väl att arbete kan vara en utmärkt rehabiliteringsform för många intagna på våra fängelser.
Marcelo_Garcia
2007-08-19, 00:19
Givetvis. Frågan är från vem pengarna ska tas; de kriminella, eller de laglydiga skattebetalarna?
Ja. För varje individ som har finansierat sin egen fängelsevistelse har vi alla vunnit ännu mer pengar, utan att det påverkar trygghetsbiten.
Jag tycker att fängelset ska fungera dels som ett avskräckande alternativ för folk som överväger att begå brott, och dels som motivation för brottslingen att anpassa sig till samhället, och få möjligheter till detta. Monotont eller fysiskt krävande jobb som det är svårt att få folk att frivilligt syssla med fungerar bra på båda sätt, och får dessutom fången att, i alla fall till viss del, betala sitt eget straff. Ingen vill ju ha ett hårt, tråkigt jobb man troligtvis inte gillar; så mer avskräckande än TV, gym och utbildningsmöjligheter är det nog. Därmed givetvis inte sagt att TV, gym och utbildningsmöjligheter ska bort. Att ha ett sånt arbete motiverar nog dessutom fången att vilja utbilda sig och skaffa ett bättre yrke när denne kommer ut, samtidigt som det fungerar i återanpassningssyfte, och givetvis i huvudsyftet: som självfinansiering för fången.
Ignatius72
2007-08-19, 06:05
Det skulle jag också vilja veta men gubbarna verkar ha fastnad vid att kalla talen 23 respektive 19 för kontroversiella.
Jag frågade i inlägg 1 om vad man ska göra åt problemen. 15 sidor senare så finns det max ett handfull inlägg om förslag. Några har försökt svara och andra gnäller och ställer motfrågor
. Jag har läst rapporten och undrar fortfarande vad DU anser om frågan. .
Vilken rapport har du läst? Och vad drar du för slutsateer?
jag inser vad statistik är, vad den visar och vad den INTE visar.
Väntar fortfarande på vad oraklet i Eskilstuna har att säga om statistiken. Vad säger den och vad säger den inte?
JWZRD, har du klarat dig ändå ner hit och fortfarande hållt dig till ämnet så hade det varit kul om just du, kunde upplysa inte bara denne aftonbladet läsare med bristfällig debattteknik utan alla andra som inte nått din grad av bildning, om dina kunskaper så att vi kunde föra en sansad debatt om verkliga saker.
Det jag strukit under är det jag frågar om. Kulturarvet anges som orsak, jag undrar hur ett kulturarv kan vara orsak.
Det kan vara en orsak om en kultur ser kvinnan som en bit kött som mannen får göra vad han vill med, till skillnad från den kristet-västerländska kulturen som sätter kvinnan på piedestal och dyrkar henne.
Du och Allan måste helt enkelt acceptera kulturarvets stora betydelse för hur en individ integreras. Vissa kulturer verkar vara mer integrationsresistenta än andra.
Det kan vara en orsak om en kultur ser kvinnan som en bit kött som mannen får göra vad han vill med, till skillnad från den kristet-västerländska kulturen som sätter kvinnan på piedestal och dyrkar henne.
Du och Allan måste helt enkelt acceptera kulturarvets stora betydelse för hur en individ integreras. Vissa kulturer verkar vara mer integrationsresistenta än andra.
Betyder inte det att ett barn som växer upp i en familj där mannen i huset anser att kvinnor är köttbitar som lämpligen spöas till rätt form får sina handlingar precis lika ursäktade? Måste det finnas ett namn på någons etnicitet för att denne ska få skylla sin brottslighet på den?
Ignoramus72> Vad är det med din besatthet av min person?
Ignatius72
2007-08-19, 09:38
Ignoramus72> Vad är det med din besatthet av min person?
Du tar nog dig själv lite på för stort allvar. Jag är tämligen ointresserad av vad du är för någon. Men det du skriver i tråden intresserar mig.
Din faiblesse för motfrågor är konstant. Kanske skulle prova att svara på det jag undrade istället?
Ignatius72
2007-08-19, 09:41
Betyder inte det att ett barn som växer upp i en familj där mannen i huset anser att kvinnor är köttbitar som lämpligen spöas till rätt form får sina handlingar precis lika ursäktade? Måste det finnas ett namn på någons etnicitet för att denne ska få skylla sin brottslighet på den?
Om mönstret återupprepas med en statistisk säkerhet så finns det väl all anledning att rikta sina insatser åt ett visst håll. Precis som man ämnar göra med trafikforskningen. Likdant som brandväsendet sett att vissa grupper dominerar vad gäller deras utryckningar. Insatser där det är mest effektivt. Etnicitet, ålder, kön, hårfärg, kukstorlek, kvm på lägenheten-kan man skönja mönster som kan underlätta för information så förstår jag inte upprördheten.
Du tar nog dig själv lite på för stort allvar. Jag är tämligen ointresserad av vad du är för någon. Men det du skriver i tråden intresserar mig.
Din faiblesse för motfrågor är konstant. Kanske skulle prova att svara på det jag undrade istället?
Har du funderat över din egen stil något? Du kallar det jag gör för att gnälla och för att ställa motfrågor; motfrågor ställer jag hela tiden, det är viktigt att veta vad de andra i debatten menar och hur de ställer sig till olika saker. Gnället, däremot, det är ditt. Du gnäller om mina motfrågor, du gnäller för att du får på tafsen, du gnäller för att du inte får fram några Kontroversiella(tm) svar och nu gnäller du på att jag "klarat" mig länge i tråden. Varför detta gnäll i en tråd om rädsla? Är du rädd för något?
Ignatius72
2007-08-19, 09:46
Har du funderat över din egen stil något? Du kallar det jag gör för att gnälla och för att ställa motfrågor; motfrågor ställer jag hela tiden, det är viktigt att veta vad de andra i debatten menar och hur de ställer sig till olika saker. Gnället, däremot, det är ditt. Du gnäller om mina motfrågor, du gnäller för att du får på tafsen, du gnäller för att du inte får fram några Kontroversiella(tm) svar och nu gnäller du på att jag "klarat" mig länge i tråden. Varför detta gnäll i en tråd om rädsla? Är du rädd för något?
Originally Posted by jwzrd
Det skulle jag också vilja veta men gubbarna verkar ha fastnad vid att kalla talen 23 respektive 19 för kontroversiella. ?
Jag frågade i inlägg 1 om vad man ska göra åt problemen. 15 sidor senare så finns det max ett handfull inlägg om förslag. Några har försökt svara och andra gnäller och ställer motfrågor
. Jag har läst rapporten och undrar fortfarande vad DU anser om frågan. . ?
Vilken rapport har du läst? Och vad drar du för slutsateer?
jag inser vad statistik är, vad den visar och vad den INTE visar.
Väntar fortfarande på vad oraklet i Eskilstuna har att säga om statistiken. Vad säger den och vad säger den inte?
Jag tycker man skickar sådana som dig och alla andra Aftonbladets läsare på kurs i statistik och vetenskapsteori så slipper världen så jävla mycket bs och dravel i debattrummet. Efter det kunde vi föra en mer sansad debatt om verkliga saker.?
JWZRD, har du klarat dig ändå ner hit och fortfarande hållt dig till ämnet så hade det varit kul om just du, kunde upplysa inte bara denne aftonbladet läsare med bristfällig debattteknik utan alla andra som inte nått din grad av bildning, om dina kunskaper så att vi kunde föra en sansad debatt om verkliga saker.
Jag provar igen och ser om Jwzdr kan bevärdiga sig med lite svar.
Jag provar igen och ser om Jwzdr kan bevärdiga sig med lite svar.
Vad håller du på med? BRÅ trycker upp feta rapporter kring statistiken men du vill att jag summerar den tvärt i ett inlägg? Hela jävla världen debatterar samma frågor men du vill att jag löser dem på 5 minuter?
Jag försöker ge min syn på ämnet för debatten, du koncentrerar dig på mig. Du vill att siffrorna i statistiken ska heta att det är kontroversiella och att alla tycker så. Du vill att det ska vara så att ingen vill erkänna statistiken, att det är där problemet finns. Det är säkert så att det finns många som vägrar läsa siffror men problemet är snarare att det finns en stor grupp människor som tror att allting är lätta lösningar och att ingen vill erkänna dessa.
Vad är en enkel lösning på att kvinnor blir våldtagna, Ignoramus72? Kan vi få fler svar från dig och färre försök till lam uppvigling?
Kanske ska frågan specas lite? Är frågan vad man kan göra åt brott, eller är frågan vad man kan göra åt att invandrare begår fler brott procentuellt än infödda svenskar?
Ignatius72
2007-08-19, 10:00
Vad håller du på med? BRÅ trycker upp feta rapporter kring statistiken men du vill att jag summerar den tvärt i ett inlägg? Hela jävla världen debatterar samma frågor men du vill att jag löser dem på 5 minuter?
Jag försöker ge min syn på ämnet för debatten, du koncentrerar dig på mig. Du vill att siffrorna i statistiken ska heta att det är kontroversiella och att alla tycker så. Du vill att det ska vara så att ingen vill erkänna statistiken, att det är där problemet finns. Det är säkert så att det finns många som vägrar läsa siffror men problemet är snarare att det finns en stor grupp människor som tror att allting är lätta lösningar och att ingen vill erkänna dessa.
Vad är en enkel lösning på att kvinnor blir våldtagna, Ignoramus72? Kan vi få fler svar från dig och färre försök till lam uppvigling?
Du skriver ju tydligt att du vet vad statistiken säger och vad den inte säger. Sedan blir du arg om man försöker få fram det du ser.
Jag har inget självändamål med att statistiken ska vara kontroversiell. Det talar ju sitt tydliga språk. Märker du inte det?
jag försöker inte heller uppvigla någon, vare sig lamt eller explicit. jag har på flera ställen skrivit vad jag tycker man bör göra. jag tror verkligen inte att det finns några busenkla lösningar. Det hade du märkt om du läst mer vad jag skrivit istället för att försöka tillskriva mig åsikter jag inte har.
Din syn på debatten består dessvärre bara av tjafs och extremt lite konkreta idér om vad man skulle kuna göra.
Jag ser dessutom inte att det skulle finnas vare sig rädsla eller nån slags självcensur i den frågan. Det finns väl knappt nån levande själ i Sverige som inte känner till den debatten. Det som däremot är uppenbart är att det finns olika nivåer att debattera på - allt från "ut_med_packet"-jargongen till rätt vettiga och initierade åsikter. Jag kan däremot förstå att "ut_med_packet"-gänget emellanåt känner sig lite åsidosatta - eftersom vettigt folk inte pallar med att diskutera på den nivån.
Men lösningen kan ju knappast vara att de vettiga då ska sänka sig till den lägre nivån. Nån måtta får det vara. Och ja, jag är mycket klar över vad jag anser vara en en vettig och humanistisk åsikt i frågan...
Ignatius72
2007-08-19, 10:14
Jag ser dessutom inte att det skulle finnas vare sig rädsla eller nån slags självcensur i den frågan. Det finns väl knappt nån levande själ i Sverige som inte känner till den debatten. Det som däremot är uppenbart är att det finns olika nivåer att debattera på - allt från "ut_med_packet"-jargongen till rätt vettiga och initierade åsikter. Jag kan däremot förstå att "ut_med_packet"-gänget emellanåt känner sig lite åsidosatta - eftersom vettigt folk inte pallar med att diskutera på den nivån.
Men lösningen kan ju knappast vara att de vettiga då ska sänka sig till den lägre nivån. Nån måtta får det vara. Och ja, jag är mycket klar över vad jag anser vara en en vettig och humanistisk åsikt i frågan...
Som sagt, en handfull konkreta tankar på vad som kan vara vettigt-på 15 sidor. Du får gärna delge dina funderingar.
Inte ursäktade, men delvis förklarade.
Sofia4_4
2007-08-19, 11:58
Folk i Sverige är lite moral-freaks. De är rädda att säga öppet vad de egentligen tycker om ditten och datten. Att många tycker en massa som de inte säger bekräftas med antalet röster SvD fick i år. Sjukt, tycker jag.
Alla präglas av omgivningen. Om man kunde föra en statistik om hur många som våldtar kommer från det eller den andra landet så skulle man kunna undersöka ursakerna till varför de gör det.
Men det är klart, det finns stor ignorans bland massorna, så det är lätt att uppstå hatrörerlser mot en vis etnisk grupp bara p.g.a några få "ruttna äpplen". Och det i sig kan ge upphov till mer brott.
Ett sådant barn är antagligen mer benäget att våldta sin framtida partner än vad en unge som växer upp i en familj där mannen har motsatta värderingar är. Det är liksom det som kulturarv betyder, dvs. den mentalitet och de värderingar du ärver från din familj, närmiljö och samhället i stort.
Ignatius72
2007-08-20, 10:26
Folk i Sverige är lite moral-freaks. De är rädda att säga öppet vad de egentligen tycker om ditten och datten. Att många tycker en massa som de inte säger bekräftas med antalet röster SvD fick i år. Sjukt, tycker jag.
Alla präglas av omgivningen. Om man kunde föra en statistik om hur många som våldtar kommer från det eller den andra landet så skulle man kunna undersöka ursakerna till varför de gör det.
Men det är klart, det finns stor ignorans bland massorna, så det är lätt att uppstå hatrörerlser mot en vis etnisk grupp bara p.g.a några få "ruttna äpplen". Och det i sig kan ge upphov till mer brott.
Nu har Allan sagt att folk inte alls är rädda för faktan. Att större delen av tråden (och i andra liknande) bekräftar motsatsen verkar ha passerat honom.
Nu väntar jag bara på att jwzrd till slut ska komma ut med vad "statistiken säger och vad den inte säger". Det hade ju kunnat få, åtminstone denne ignorante bonde, att förhoppningsvis lära sig något. Det känns ju dumt att försöka debattera när man enligt samma bokstavskombination missuppfattat det mesta. Men med ett klargörande kanske jag kan skåda ljuset.
Är du seriös när du hävdar att strong man hade svaret? Eftersom det du citerade var det absolut dummaste jag någonsin läst och till råga på allt var det ju skrivet av en illiterat fjortonåring utan perspektiv på något.
Att du sedan hänvisar till vad en politiker gjort för tolkningar av en vid det tillfället ej ännu publicerad rapport säger ju inte så mycket.
För att din fråga ska bli relevant så vill jag att du med stöd av fakta del vad det gäller statistik och vad i en speciell kultur som gör att denna fostrar kriminella.
Tror inte du att strong-mans förslag skulle minska brottsligheten (även ungdomsbrottsligheten)?
Jag har för mig att Rojas påståenden nog hade stöd i rapporten. Kanske han hade läst den på förhand?
Din sista mening förstår jag faktiskt inte. Vad menar du?
Tror inte du att strong-mans förslag skulle minska brottsligheten (även ungdomsbrottsligheten)?
Jag har för mig att Rojas påståenden nog hade stöd i rapporten. Kanske han hade läst den på förhand?
Din sista mening förstår jag faktiskt inte. Vad menar du?
Mycket möjligt att det skulle minska brottsligheten, men det känns ju inte som att det är till ett pris som är värt att betala. Absolut inte enligt mig i varje fall.
Jag tror Allan gav ett väldigt bra svar när det gäller Rojas uttlanden om rapporten tidigare i tråden.
Inte jag heller när jag läste den, men jag vet vad jag ville få sagt.
Har du fakta som kan styrka att spciella kulturer fostrar brottslingar, dvs det finns kriminalitet i ett lands kultur?
Mycket möjligt att det skulle minska brottsligheten, men det känns ju inte som att det är till ett pris som är värt att betala. Absolut inte enligt mig i varje fall.
Jag tror Allan gav ett väldigt bra svar när det gäller Rojas uttlanden om rapporten tidigare i tråden.
Inte jag heller när jag läste den, men jag vet vad jag ville få sagt.
Har du fakta som kan styrka att spciella kulturer fostrar brottslingar, dvs det finns kriminalitet i ett lands kultur?
Vilket pris är du beredd att betala för att få ner våldtäktssiffrorna? Det är inte ett tecken på ett humanistiskt jämlikt välfärdssamhälle att man rycker på axlarna åt en förfärlig våldtäktsstatistik. Bakom varje våldtäkt finns ett offer. Vems intressen går samhället: offrets eller förövarens?
Allan sade egentligen ingenting i sitt inlägg, förurom då att Rojas inte är riktigt klok. Men det sade han för två år sedan också. Vi kan ju omformulera frågan: Varför etablerar sig vissa invandrargrupper (läs: människor med ett visst kulturarv) snabbare och mer "explicit" än andra grupper?
Vad som är brottsligt och inte brottsligt varierar ju från kultur till kultur. Vissa kulturer praktiserar ännu hedersmord o.dyl. Det är väl inte så konstigt att människor med det kulturarvet praktiserar hedersmord i högre grad än människor som inte har det kulturarvet. Eller?
Vilket pris är du beredd att betala för att få ner våldtäktssiffrorna? Det är inte ett tecken på ett humanistiskt jämlikt välfärdssamhälle att man rycker på axlarna åt en förfärlig våldtäktsstatistik. Bakom varje våldtäkt finns ett offer. Vems intressen går samhället: offrets eller förövarens?
Allan sade egentligen ingenting i sitt inlägg, förurom då att Rojas inte är riktigt klok. Men det sade han för två år sedan också. Vi kan ju omformulera frågan: Varför etablerar sig vissa invandrargrupper (läs: människor med ett visst kulturarv) snabbare och mer "explicit" än andra grupper?
Vad som är brottsligt och inte brottsligt varierar ju från kultur till kultur. Vissa kulturer praktiserar ännu hedersmord o.dyl. Det är väl inte så konstigt att människor med det kulturarvet praktiserar hedersmord i högre grad än människor som inte har det kulturarvet. Eller?
Jag anser att ingen människa förtjänar brutala och förnedrande straff samt att ingen, inkluderat staten, har rätt att ta en människas liv. Detta oavsett vad personen i fråga har gjort sig skyldig till. Detta utesluter ju inte att skyldiga brottslingar straffas/rehabiliteras på ett fungerande sätt, faktum är ju fortfarande att högre straff inte avskräcker kriminella. Det är också så att en del av våldtäktsmännen är sjuka, vilket så klart inte ursäktar något, men det ger möjlighet till att bota dem och på den vägen lösa problemet. Med detta sagt så anser jag att våldtäkter är ett fruktansvärt brott som man inte alls ska rycka på axlarna för. Jag anser att man inom de grundramar jag har räknat upp (finns säkert saker jag inte tänkt på nu) måste jobba för att förebygga våldtäkter och ställa förövarna till svars.
Ju större skillnader och ju djupare rotade dessa är desto svårare blir det för en grupp människor att anpassa sig till ett nytt samhälle. Svårigheterna till anpassning pga ovannämnda samt diskriminering kan säkerligen leda till ett utanförskap som i sin tur leder till kriminalitet. Självklart är inte detta svaret på exakt alla fall som man kan tänka sig med jag tror att detta är ett högst troligt svar. Samtidigt finns det ju grupper som är både och, hur ska dessa förklaras då? Ta te x Assyrier/Syrianer, dessa grupper har i väldigt många fall lyckats väldigt bra med att anpassa sig till det svenska samhället. Dock finns det också en relativt stor del av grupperna som ägnar sig åt tung organiserad brottslighet, detta skapar en paradox både för dig och för mig anser jag. Men det visar också på att det inte finns några lätta svar på frågan.
Visst finns det hedersmord, men är inte detta mer ett av de extrema fallen som man egentligen borde bortse ifrån i en debatt som denna? Det är ju lite som att ta upp att det finns en extrem överrepresentation av svenskar när det gäller hatbrott. När vi pratar brottslighet så rör det sig ju om en överrepresentation i allmänhet bland invandrare och inte bara i kategorin hedersmord. Allt ifrån snatteri till våldtäkt, detta tyder enligt mig på att något så enkelt som att det är en kulturell skillnad, mer än den som skapas av utanförskap som jag nämnde tidigare, känns väldigt långsökt. Jag kan tänka mig att det är kulturella skillnader som i grunden leder till brottslighet, dock inte på ett sätt som invandrare kan skyllas för utan som det svenska samhället kan skyllas för. Utanförskapet leder till låg social status och detta är en bra grogrund för kriminalitet.
Det finns naturligtvis en miljon orsaker till varför olika invandrargrupper etablerar sig olika fort. Främst för att vi i Sverige har en tendens att schablonisera folkgrupper - albaner är albaner, trots att alla med minst hum om Kosovo vet att det kan vara hissnande skillnader mellan byar på två mils avstånd. Irakier är populärt just nu - vilken sorts irakier? Vem är libanes? Vem är indier? För att inte tala om nån av de hundratals folkgrupper som ryms inom Ryssland
I Sverige är t ex vietnameser och pakistaner väl integrerade - men kolla i Norge eller i Tyskland. Eller nån annanstans. Det svenska problemet är naturligtvis att man vill etikettera invandrare som just invandrare - som om de kom från Invandrien. Dessutom vill man att de ska bli "svenska" fort som fan - köpa sommarstuga, käka köttbullar och åka Volvo. Som de gjorde på sextiotalet. Nå, det kommer inte att ske.
Invandrare är precis lika komplexa som de infödda svenskarna - och det är bara naivt att tro att en paketlösning passar alla.
Om samma folkgrupp vore kriminell överallt kunde man säkert säga att det var ett kulturdrag - som man gjorde med italienarna under tidiga 1900-talet. Men då klumpade man återigen ihop norditalienare med sicialianare, som inte ens kunde tala samma språk. Och inte ens sicilianarna var kriminella överallt.
Så är det naturligtvis här också - och gudarna ska veta att även en liten kriminell etnisk grupp kan dra vanrykte över en hel invandrargrupp. Man behöver bara tänka på juggemaffian - och vem var jugge???
Fortfarande är det så att de flesta brott som upprör oss antingen begås inom den egna populationen - hedersmord t ex. Man kan ju fråga vilken nytta de där tjejerna skulle ha av att inte få komma hit? Eller att unga killar från samma etniska grupp som faktiskt tar avstånd från hedersmordskulturen inte heller skulle få komma hit, eller stanna?
Vill man vara elak kan man hävda att de som etablerar sig fortast är de som ligger oss närmast. De är de mest kriminella också. På samma vis är svenskar den mest kriminella etniska gruppen i t ex Norge.
Små invandrargrupper har lägre kriminalitet, men i alla invandrargrupper är barnen mindre kriminella än sina föräldrar. Vilket då tyder på att ju längre en population funnits i Sverige desto mer anpassad blir den. Utom möjligtvis finnar då, som har en stadig hög kriminell nivå trots hundratals års närvaro.
Vi ser också att grupper som var brottsligt överrepresenterade för tjugo år sen i stort sett inte är det längre. För de som inte minns det var ungrare ett påfallande kriminellt släkte under sent femtiotal, polackerna var det under sjuttiotalet och latinamerikanerna under åttiotalet.
Liknande tendenser ser man i hela världen, med ett stort utropstecken för krigsflyktingar. Före detta barnsoldater, föräldralösa, lägerbarn eller fd stridande etc är inte att leka med när de kommer.
Och jag tror inte att lösningen ligger i att leta efter kulturella betingelser som gör vissa folkgrupper mer eller mindre kriminella. Särskilt inte när jag anar "svenskhet" hos de mest frekventa debattörerna
Ignatius72
2007-08-20, 21:30
Det finns naturligtvis en miljon orsaker till varför olika invandrargrupper etablerar sig olika fort. Främst för att vi i Sverige har en tendens att schablonisera folkgrupper - albaner är albaner, trots att alla med minst hum om Kosovo vet att det kan vara hissnande skillnader mellan byar på två mils avstånd. Irakier är populärt just nu - vilken sorts irakier? Vem är libanes? Vem är indier? För att inte tala om nån av de hundratals folkgrupper som ryms inom Ryssland
Typiskt svensk, nja. Typiskt mänskligt. Hittar du något land där man inte kategoriserar-meddela gärna vilka då jag missat dessa.
I Om samma folkgrupp vore kriminell överallt kunde man säkert säga att det var ett kulturdrag
Nu kollade jag bara lite snabbt på norsk (eftersom du tog upp det) statistik och där verkar samma folkgrupper vara representerade.
Fortfarande är det så att de flesta brott som upprör oss antingen begås inom den egna populationen - hedersmord t ex.
Vilken humanism är det du står för egentligen? Det är ok så länge de mördar varandra?
Vill man vara elak kan man hävda att de som etablerar sig fortast är de som ligger oss närmast. De är de mest kriminella också. På samma vis är svenskar den mest kriminella etniska gruppen i t ex Norge.
De som verkar etablera sig snabbast är visserligen de som ligger närmast men även en del som ligger långt ifrån. Tex vissa asiatiska grupper.
Nu vet jag inte vilken statistik du läst, men när jag kollade lite snabbt på Norge så verkar de ha samma överrepresentation där som här, dvs av samma invandrargrupper. Men jag har förmodligen läst fel, men jag väntar godmodigt på att jwzrd ska upplysa mig om statistik och vetenskapsteori.
Små invandrargrupper har lägre kriminalitet, men i alla invandrargrupper är barnen mindre kriminella än sina föräldrar.
Norsk statistik visar faktiskt att det just bland andra generations invandre som kriminaliteten stiger mest.
Vilket då tyder på att ju längre en population funnits i Sverige desto mer anpassad blir den.
I sverige verkar det stämma enligt BRÅ.
Vi ser också att grupper som var brottsligt överrepresenterade för tjugo år sen i stort sett inte är det längre.
Vilka är vi?
Och jag tror inte att lösningen ligger i att leta efter kulturella betingelser som gör vissa folkgrupper mer eller mindre kriminella. Särskilt inte när jag anar "svenskhet" hos de mest frekventa debattörerna
Lösningen ligger inte i att leta efter kulturella betingelser. Det tror inte jag heller. Men frågan var och verkar fortfarande vara (ditt inlägg är ett tydligt bevis på det). Varför denna rädsla? även om inte lösningen ligger i att leta efter kulturella betingelser så kan en av förklaringarna vara kulturell.
Ignatius72 du märker ord och gör medvetna misstolkningar, det tyder inte på en vilja att bedriva en seriös debatt känns det som.
Men för att försöka besvara din fråga som uppenbarligen är väldigt viktig för dig, även om den för många andra känns oviktig på grund av dess praktiska irrelevans.
Anledningen till rädslan kan ju ligga i att bli beskylld för rasism, självklart är det så. Men jag tror också att det är så att om man inte känner att det är en absolut nödvändighet att lyfta fram saker så som kulturella skillnader när det kommer till brottslighet så avstår man ifrån detta, varför? Jo för att det alltid har och alltid kommer att finnas personer som är villiga att misstolka eller feltolkar forskningsresultat i olika syften, i många fall främlingsfientliga sådana. Samtidigt så säger just den typen av statistik vi talar om väldigt lite just eftersom det finns så oändligt många andra faktorer som spelar en väldigt stor roll när det kommer till uppkomsten av brottslighet.
NiXPhoenix
2007-08-20, 22:22
Läste det här i dagens tidning.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16769271.asp
"800 elever utan gymnasieplats
Fler 16-åringar än förra året saknar plats på gymnasiet i Stockholm. På stadens gymnasiesluss ska 500 ungdomar utan godkända betyg få hjälp att hitta en plats i skolan. Dessutom letar 330 behöriga Stockholmselever fortfarande efter en gymnasieplats."
På det gymnasium där jag gick fanns det en del IV-elever, inte några jättemängder men en del ändå. En minst sagt grov överrepresentation av invandrare, speciellt en viss sorts invandrare (jag kan precisera mer på begäran) i dessa "klasser". Tog faktiskt och grävde fram första årets skolkatalog och där hittade jag två IV-klasser (lär inte täcka in alla eleverna eftersom det är ett lite komma-och-gå-program). Hur som helst, i den ena så var det mest svenska namn, -vaa tänker ni nu, vart vill han komma??
Jo, nästan alla eleverna i den här klassen var utvecklingsstörda, det såg man på dem och jag kände igen flera då jag tidigare gått på skolor med en eller två särklasser. Dock fanns det två som åtminstone såg normala ut, men de kan ju vara störda för det, inte alltid man ser det. Oavsett vad så var de i alla fall invandrare, jag lutar åt att de var normala då de var tjejer.
I IV-klass nummer två som enbart bestod av pojkar så fanns det en kille som såg svensk ut och hade ett svenskt namn. En.
Tvåans skolkatalog har jag inte och treans tog jag inte fram nu men jag kan gärna göra det om nån nu vill. Nästan enbart invandrare var det i alla fall som gick på IV på min skola. Jag tycker man kan räkna bort särskoleeleverna av förklarliga skäl.
Självklart kan de vara ganska nya i landet och fortfarande ha fullt upp i skolan, men en av de jag såg på fotot på den andra klassen kände jag igen till namnet och även utseendet stämmer. Han var kanske inte född i Sverige från start men har bott här väldigt länge i vilket fall som helst, jag gick nämligen med honom i första klass. Eller ja, han fick sluta eftersom han inte var skolmogen.
Det här var bara lite av mina egna erfarenheter av invandrare och är egentligen inget man kan dra några slutsatser av då det är så få det handlar om, men jag är ganska övertygad om att invandrare återfinns på IV-programmet i alltför hög utsträckning mot vad de borde göra.
De två eleverna som de pratade med i artikeln hade båda två gått ut med IG i alla tre kärnämnen. Okej om det är så att de nyss har kommit till Sverige och har väldigt svårt för språket, och även engelska då, men matten? Åtminstone nån av dem borde ju kunnat fixa ett godkänt betyg där. Det handlar inte bara om att de har problem med språket, det är inga mönsterelever det handlar om utan snarare motsatsen. De vill helt enkelt inte anstränga sig.
Allan: Det vore kul om du som i en tidigare tråd pratade så varmt för att invandrarna bidrar med sina kunskaper och i många fall sparar landet pengar då de redan är färdigutbildade hade lite att säga om det här. Jag ställde frågor till dig redan i den tråden utan att få svar, bland annat om hur du ser på det faktum att läs- och skrivkunnigheten i länder i östra Afrika är väldigt låg, länder som vi idag och de kommande åren beräknas ta emot många invandrare från.
Ignatius72
2007-08-20, 22:37
Ignatius72 du märker ord och gör medvetna misstolkningar, det tyder inte på en vilja att bedriva en seriös debatt känns det som. .
Är det något särskilt du tänker på då det inte är min avsikt att göra misstolkningar?
Men för att försöka besvara din fråga som uppenbarligen är väldigt viktig för dig, även om den för många andra känns oviktig på grund av dess praktiska irrelevans. .
Särskilt viktig är den inte, men jag finner det en aning komiskt att så många hävdar att den är direkt okontroversiell när stora delar av den här tråden handlar om det. Jag har frågat om idéer till lösningar och fått en handfull på 16-17 sidor.
Anledningen till rädslan kan ju ligga i att bli beskylld för rasism, självklart är det så. Men jag tror också att det är så att om man inte känner att det är en absolut nödvändighet att lyfta fram saker så som kulturella skillnader när det kommer till brottslighet så avstår man ifrån detta, varför? Jo för att det alltid har och alltid kommer att finnas personer som är villiga att misstolka eller feltolkar forskningsresultat i olika syften, i många fall främlingsfientliga sådana. Samtidigt så säger just den typen av statistik vi talar om väldigt lite just eftersom det finns så oändligt många andra faktorer som spelar en väldigt stor roll när det kommer till uppkomsten av brottslighet.
Nu tar ju iofs BRÅ hänsyn till sådana faktorer. Men oavsett faktorer, av ren nyfikenhet, du finner det inte alls intressant att samma folkgrupper återkommer? Många försöker göra ett stort nummer av att finnar har många kriminella i sverige. Eller ALlan att sverige har många kriminella i Norge. Jaha, är inte det en gruppering, kategorisering, generalisering eller vad ni vill så säg.
De flesta forskare som kategoriserar gör ju inte det av ondo utan för att synliggöra och däreigenom skapa bättre förutsättningar att hjälpa.
Som sagt, vissa folkgrupper har svårare att anpassa sig på grund av kulturella skillnader och svårigheter med anpassning leder till utanförskap som leder till brottslighet. Sedan så skulle ju en vettig kategorisering kräva extrema mängder arbete långt bortom att bara ta reda på från vilket land en person kommer. Jag skulle säga att region, stad/by och släkt (och säkerligen många fler faktorer) skulle krävas på alla individer innan man kan göra en vettig utvärdering när det gäller kulturella skillnader, eller ska vi säga "egenskaper" som fanns innan personerna kom till Sverige, för att fastställa om det är dessa eller utanförskap som lett fram till brottslighet. Görs den här formen av kategorisering så tror jag att mycket nyttig information skulle komma fram och ett svar på frågan skulle närma sig, dock känns det som en väldigt orealistisk sak att hoppas på i och med att information som denna kan vara väldigt svår och tidsödande att ta fram.
Så som jag tidigare sagt, den enda generella slutsatsen man kan dra av den här typen av statistik enligt mig (oavsett vad Rojas har sagt) är:
Bra anpassning=låg brottslighet
Dålig anpassning=hög brottslighet
Och inte ens detta kan ses som speciellt pålitligt då det som sagt finns många undantag som bevisar att det finns oändligt med faktorer som måste tas med i beräkningen.
Men egentligen har inte detta så mycket med din ursprungliga fråga att göra eftersom den var betydligt mer okomplicerad än det spekulerande som stora delar av det jag, och många med mig, har skrivit i tråden är.
Frågan gällde ju egentligen bara varför det var så kontroversiellt och det är det, fast på samma gång inte när man tänker efter. Problemet är ju som sagt att man alltid ifrågasätter motiven med att presentera den här typen av statistik, eller bara belysa dess existens. Det är just därför, som jag tidigare har sagt, man när man tar fram den här typen av statistik bör göra en fullständig tolkning av resultatet som förklarar och drar konstruktiva slutsatser. Detta så att feltolkningar av resultatet samt oklarheter med avsikten undviks.
Läste det här i dagens tidning.
http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_16769271.asp
"800 elever utan gymnasieplats
Fler 16-åringar än förra året saknar plats på gymnasiet i Stockholm. På stadens gymnasiesluss ska 500 ungdomar utan godkända betyg få hjälp att hitta en plats i skolan. Dessutom letar 330 behöriga Stockholmselever fortfarande efter en gymnasieplats."
På det gymnasium där jag gick fanns det en del IV-elever, inte några jättemängder men en del ändå. En minst sagt grov överrepresentation av invandrare, speciellt en viss sorts invandrare (jag kan precisera mer på begäran) i dessa "klasser". Tog faktiskt och grävde fram första årets skolkatalog och där hittade jag två IV-klasser (lär inte täcka in alla eleverna eftersom det är ett lite komma-och-gå-program). Hur som helst, i den ena så var det mest svenska namn, -vaa tänker ni nu, vart vill han komma??
Jo, nästan alla eleverna i den här klassen var utvecklingsstörda, det såg man på dem och jag kände igen flera då jag tidigare gått på skolor med en eller två särklasser. Dock fanns det två som åtminstone såg normala ut, men de kan ju vara störda för det, inte alltid man ser det. Oavsett vad så var de i alla fall invandrare, jag lutar åt att de var normala då de var tjejer.
I IV-klass nummer två som enbart bestod av pojkar så fanns det en kille som såg svensk ut och hade ett svenskt namn. En.
Tvåans skolkatalog har jag inte och treans tog jag inte fram nu men jag kan gärna göra det om nån nu vill. Nästan enbart invandrare var det i alla fall som gick på IV på min skola. Jag tycker man kan räkna bort särskoleeleverna av förklarliga skäl.
Självklart kan de vara ganska nya i landet och fortfarande ha fullt upp i skolan, men en av de jag såg på fotot på den andra klassen kände jag igen till namnet och även utseendet stämmer. Han var kanske inte född i Sverige från start men har bott här väldigt länge i vilket fall som helst, jag gick nämligen med honom i första klass. Eller ja, han fick sluta eftersom han inte var skolmogen.
Det här var bara lite av mina egna erfarenheter av invandrare och är egentligen inget man kan dra några slutsatser av då det är så få det handlar om, men jag är ganska övertygad om att invandrare återfinns på IV-programmet i alltför hög utsträckning mot vad de borde göra.
De två eleverna som de pratade med i artikeln hade båda två gått ut med IG i alla tre kärnämnen. Okej om det är så att de nyss har kommit till Sverige och har väldigt svårt för språket, och även engelska då, men matten? Åtminstone nån av dem borde ju kunnat fixa ett godkänt betyg där. Det handlar inte bara om att de har problem med språket, det är inga mönsterelever det handlar om utan snarare motsatsen. De vill helt enkelt inte anstränga sig.
Allan: Det vore kul om du som i en tidigare tråd pratade så varmt för att invandrarna bidrar med sina kunskaper och i många fall sparar landet pengar då de redan är färdigutbildade hade lite att säga om det här. Jag ställde frågor till dig redan i den tråden utan att få svar, bland annat om hur du ser på det faktum att läs- och skrivkunnigheten i länder i östra Afrika är väldigt låg, länder som vi idag och de kommande åren beräknas ta emot många invandrare från.
Vad vill du få sagt med detta? Det är precis den här typen av uttalanden jag vänder mig emot, du måste ju redogöra för vad du tror är anledningen till att invandrare är överrepresenterade i IV-klasserna. För mig räcker det inte med att du skriver "De vill helt enkelt inte anstränga sig" utan du får ju utveckla lite för just nu tolkar jag det som att "De vill helt enkelt inte anstränga sig" eftersom de är invandrare, är det så du menar? Eller tror du inte att det kan ha med andra faktorer att de är invandrare att göra?
Du tror inte att ett utanförskap och diskriminering kan leda till att invandrarungdomar i många fall står utan förebilder och utan hopp om att skolgången ska ta dem någonstans i det svenska samhället? (självklart finns det undantag och extremer åt båda hållen)
När det gäller frågan du ställer till Allan så kan jag bara säga så här: Gör skillnad på invandrare och på flyktingar, om vi beräknas ta emot stora mängder människor från en viss region så är det antagligen främst som flyktingar, eller hur? Syftet med att ta emot flyktingar är inte att de i första hand ska hjälpa Sverige utan att Sverige ska hjälpa dem.
NiXPhoenix
2007-08-21, 01:25
Vad vill du få sagt med detta? Det är precis den här typen av uttalanden jag vänder mig emot, du måste ju redogöra för vad du tror är anledningen till att invandrare är överrepresenterade i IV-klasserna. För mig räcker det inte med att du skriver "De vill helt enkelt inte anstränga sig" utan du får ju utveckla lite för just nu tolkar jag det som att "De vill helt enkelt inte anstränga sig" eftersom de är invandrare, är det så du menar? Eller tror du inte att det kan ha med andra faktorer att de är invandrare att göra?
Du tror inte att ett utanförskap och diskriminering kan leda till att invandrarungdomar i många fall står utan förebilder och utan hopp om att skolgången ska ta dem någonstans i det svenska samhället? (självklart finns det undantag och extremer åt båda hållen)
När det gäller frågan du ställer till Allan så kan jag bara säga så här: Gör skillnad på invandrare och på flyktingar, om vi beräknas ta emot stora mängder människor från en viss region så är det antagligen främst som flyktingar, eller hur? Syftet med att ta emot flyktingar är inte att de i första hand ska hjälpa Sverige utan att Sverige ska hjälpa dem.
Jag vet inte om jag ville få sagt något speciellt, det var en lite ovidkommande text i en tråd som inte verkar ha lett nån vart.
Ett konstaterande från min sida, folk får gärna kolla själva i sina skolkataloger om de har dem kvar. Rätt många här går nog till och med i gymnasiet fortfarande.
Finns så klart många olika orsaker till att de kan vara överrepresenterade på IV-programmet, hur som helst är det ett problem och det förtjänar att tas upp tycker jag.
Denstillasittande
2007-08-21, 05:13
text
Så du anser till största delen att invandrarna är överrepresenterade i vissa saker (tex gruppvåldtäkter) är tack vare för dålig intergration ?
Haha, det kommer från mannen som aldrig svara på något själv. Spy galla över allt och alla och undvika svar, det är allt du kan jwzrd. *slap*
Stämmer, min mor har jobbat 15 år på en anstalt.
Finns ingen vård på svenska anstalter. Inget land i hela världen har en fungerande vård. Dra ner på pengarna, använd dem till att integrera invandrarna istället.
Jag anser att ingen människa förtjänar brutala och förnedrande straff samt att ingen, inkluderat staten, har rätt att ta en människas liv. Detta oavsett vad personen i fråga har gjort sig skyldig till. Detta utesluter ju inte att skyldiga brottslingar straffas/rehabiliteras på ett fungerande sätt, faktum är ju fortfarande att högre straff inte avskräcker kriminella. Det är också så att en del av våldtäktsmännen är sjuka, vilket så klart inte ursäktar något, men det ger möjlighet till att bota dem och på den vägen lösa problemet. Med detta sagt så anser jag att våldtäkter är ett fruktansvärt brott som man inte alls ska rycka på axlarna för. Jag anser att man inom de grundramar jag har räknat upp (finns säkert saker jag inte tänkt på nu) måste jobba för att förebygga våldtäkter och ställa förövarna till svars.
Ju större skillnader och ju djupare rotade dessa är desto svårare blir det för en grupp människor att anpassa sig till ett nytt samhälle. Svårigheterna till anpassning pga ovannämnda samt diskriminering kan säkerligen leda till ett utanförskap som i sin tur leder till kriminalitet. Självklart är inte detta svaret på exakt alla fall som man kan tänka sig med jag tror att detta är ett högst troligt svar. Samtidigt finns det ju grupper som är både och, hur ska dessa förklaras då? Ta te x Assyrier/Syrianer, dessa grupper har i väldigt många fall lyckats väldigt bra med att anpassa sig till det svenska samhället. Dock finns det också en relativt stor del av grupperna som ägnar sig åt tung organiserad brottslighet, detta skapar en paradox både för dig och för mig anser jag. Men det visar också på att det inte finns några lätta svar på frågan.
Visst finns det hedersmord, men är inte detta mer ett av de extrema fallen som man egentligen borde bortse ifrån i en debatt som denna? Det är ju lite som att ta upp att det finns en extrem överrepresentation av svenskar när det gäller hatbrott. När vi pratar brottslighet så rör det sig ju om en överrepresentation i allmänhet bland invandrare och inte bara i kategorin hedersmord. Allt ifrån snatteri till våldtäkt, detta tyder enligt mig på att något så enkelt som att det är en kulturell skillnad, mer än den som skapas av utanförskap som jag nämnde tidigare, känns väldigt långsökt. Jag kan tänka mig att det är kulturella skillnader som i grunden leder till brottslighet, dock inte på ett sätt som invandrare kan skyllas för utan som det svenska samhället kan skyllas för. Utanförskapet leder till låg social status och detta är en bra grogrund för kriminalitet.
Varför skall vi bortse från hedersmord? Det är ju ett typexempel på hur två kulturer kolliderar.
Det som jag är intresserad av är hur vi skall hantera den kriminalitet som uppenbarligen beror på kulturarvet och inte på "socioekonomiska omständigheter". Hedersmord är fel enligt svensk moral. Hur skall vi få invandrare från hedersmordskulturer att sluta med det?
Ett problem är också att vissa invandrarkulturer tenderar bli mer extrema med tiden. Fundamentalism blir en strategi att skaffa sig en identitet. Hur hanterar vi det i framtiden?
Jag vet inte om jag ville få sagt något speciellt, det var en lite ovidkommande text i en tråd som inte verkar ha lett nån vart.
Ett konstaterande från min sida, folk får gärna kolla själva i sina skolkataloger om de har dem kvar. Rätt många här går nog till och med i gymnasiet fortfarande.
Finns så klart många olika orsaker till att de kan vara överrepresenterade på IV-programmet, hur som helst är det ett problem och det förtjänar att tas upp tycker jag.
Ja, om du inte ville ha sagt något med det så var det extremt ovidkommande. Vi diskuterar redan själva grundfrågan och ännu mer fakta som visa på problemet hjälper inte då det sedan länge är känt.
Varför skall vi bortse från hedersmord? Det är ju ett typexempel på hur två kulturer kolliderar.
Det som jag är intresserad av är hur vi skall hantera den kriminalitet som uppenbarligen beror på kulturarvet och inte på "socioekonomiska omständigheter". Hedersmord är fel enligt svensk moral. Hur skall vi få invandrare från hedersmordskulturer att sluta med det?
Ett problem är också att vissa invandrarkulturer tenderar bli mer extrema med tiden. Fundamentalism blir en strategi att skaffa sig en identitet. Hur hanterar vi det i framtiden?
Men hedersmord är ju ett extremt exempel som varken du eller jag har tillräcklig insikt i eller kompetens när det gäller brottsförebyggande i så specifika fall för att säga någonting vettigt om det.
Som sagt bortsåg jag lite ifrån hedersmord just för att det INTE är ett brott som direkt har stor del i invandrares överrepresentation i brottsstatistiken. Hur som helst så anser jag inte att hedersmord ska ignoreras utan tvärt om verkligen arbetas med så att man kommer på vettiga lösningar, något som uppenbarligen är svårt.
Extremismen som uppstår kan ju också bero på dålig integration på så sätt att man tvingar människor att vända sig till den egna gruppen. En grupp där det antagligen kan finns bar grogrund för extremism i och med missnöje med samhället osv.
Haha, det kommer från mannen som aldrig svara på något själv. Spy galla över allt och alla och undvika svar, det är allt du kan jwzrd. *slap*
Ja det kommer från mig, vad vill du säga? Detta kommer från LarsK, mannen som inte syns någonstans, säger någonting eller gör något. *fräck smiley*
Så du anser till största delen att invandrarna är överrepresenterade i vissa saker (tex gruppvåldtäkter) är tack vare för dålig intergration ?
Ja, men har du en annan uppfattning så känn dig fri att dela med dig av den.
Ignatius72
2007-08-21, 10:16
Ja det kommer från mig, vad vill du säga? Detta kommer från LarsK, mannen som inte syns någonstans, säger någonting eller gör något. *fräck smiley*
Poängen bevisas gång på gång. Jwzrd, kan du inte lyfta debatten lite genom att förklara vad "statistiken visar och vad den inte visar" (citat jwzrd). Det är ju tråkigt om allt baseras på att trådskaparen inte kan läsa statistik.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.