Visa fullständig version : "strypning" i Judo
dr_stein
2007-08-13, 18:44
Tja på er, nu var det ett tag sen jag skrev på forumet. Har börjat läsa lite igen efter ett längre uppehåll.
Har för övrigt börjat träna Judo. Har hållt på ett halvår och trivs riktigt bra med sporten, klubben och gemenskapen.
Satt precis och läste en artikel om "de livsfarliga stryplekarna" som ni säkert hört om otaliga gånger. Läkare förbannar lekarna och hävdar att det är livsfarligt då blodtillförseln till hjärnan stoppas. Detta låter inte så nyttigt i mina öron heller. Har nu börjat utöva så kallade halslås i judon där syftet är just att krama åt kring halsen och hindra blodtillförseln. Nu har iofs bara gult bälte, men så har jag fattat det på tränaren iaf. Så jag undrar om inte detta borde vara lika farligt som stryplekarn? Självklart är det ju under mer kontrollerade former, men ändå, det händer ju faktiskt att folk "tuppar av" på tävlingar. Så, är det farligt och det är fel att använda detta inom idrotten överhuvudtaget, är det läkarna som citeras i diverse tidningar som har fel eller är det helt enkelt någon avgörande skillnad som jag missat?
Kul att ni orkade läsa :) //Victor
Nitrometan
2007-08-13, 18:46
Jag hade för mig att halslås och strypningar var bortplockade ur tävlingsjudon?
Men för att svara på din fråga, ja, att stoppa/hindra blodtillförseln till hjärnan är farligt. Hjärnceller kan ta skada av väldigt kort syrebrist.
Daniiiel
2007-08-13, 18:48
Det farligaste med strypgrepp och sånt under kontrollerade former är väl inte direkt att man tuppar av eller stryper blodtillförslen till hjärnan, utan att man kan bryta små ben eller nått som kan bli direkt livshotande. Fast jag har inga grunder för detta utan bara sånt jag hört.
Det farligaste med strypgrepp och sånt under kontrollerade former är väl inte direkt att man tuppar av eller stryper blodtillförslen till hjärnan, utan att man kan bryta små ben eller nått som kan bli direkt livshotande. Fast jag har inga grunder för detta utan bara sånt jag hört.
Vilka små ben?
Daniiiel
2007-08-13, 18:51
Vilka små ben?
Inte en aning:D Men att någonting kan gå sönder iafall.
dr_stein
2007-08-13, 18:56
Jag kan inte svära på om dessa moment finns kvar i tävlingar eller om de är bortplockade, men vi lär fortfarande in dem på träningen. Första gången min tränare utförde det på mig råkade han komma åt struphuvudet, vilket resulterade i en ordentlig hostattack *spy* Han förklarade då vad han gjortför fel och förtydligade att syftet var att klämma åt de fyra större blodådrorna som löper genom halsen. Två på framsidan och två på baksidan.
Men hur ofta somnar man på träning t.ex? Det är ju bara att klappa ut om det går så långt. Och tuppar man av på en tävling så får man ju skylla sig själv, sitter man fast i en strypning så är det ju inget att tjäna på att somna istället för att klappa av. Man lär sig ganska snabbt om det är värt att kämpa i ett lås eller om man bör klappa av för att undvika skador.
Daniiiel
2007-08-13, 19:00
Men hur ofta somnar man på träning t.ex? Det är ju bara att klappa ut om det går så långt. Och tuppar man av på en tävling så får man ju skylla sig själv, sitter man fast i en strypning så är det ju inget att tjäna på att somna istället för att klappa av. Man lär sig ganska snabbt om det är värt att kämpa i ett lås eller om man bör klappa av för att undvika skador.
Tar dock inte många sekunder att slocka i ett ordentligt stryp tag.
Man hinner fatta att det är kört o klappa ur
Marcelo_Garcia
2007-08-13, 19:03
Gene "Judo" Lebell bryr sig inte iaf, sjuk video ;)
IIeYcnTbiuI
dr_stein
2007-08-13, 19:18
Okej, att man hinner klappa av innan det går så långt är ju helt klart avgörande för hur farligt det är. Även här gäller dock samma princip som jag brukar följa: Ju högre bältesgrad Tori har, desto tryggare känner jag mig.
Jag har kört tillräckligt länge för att veta hur lång tid det tar. Du hinner lätt klappa.
Bronkitkorv
2007-08-13, 19:40
Jag hade aldrig några problem när jag träna jujutsu, man känner direkt när stryptaget är rätt utfört och man inte kan ta sej loss och då klappar man...
Whistler
2007-08-13, 20:02
Jag har klappat av för otaliga strypningar genom åren. Enda gången jag någonsin "somnat" var när polaren ströp ut mig för att vi skulle känna på hur det kändes för att vi skulle kunna undvika det bättre på träning och tävling, dvs få veta hur lång tid det tog från det att strypningen satt tills det inte var idé att kämpa längre.
Risken på träning är ytterst liten så länge som man klappar. Om tori fortsätter strypa trots att jag klappar så förväntar jag mig att resten av klubben går ihop och ger honom ordentligt med stryk och ser till att han aldrig sätter sin fot på klubben igen.
Det kidsen håller på med hemma, med dubbehandsfattning om halsen etc är ju endast förkastligt. Det är på samma nivå som att sniffa lim.
Vad håller gubbjäveln på med? :)
Barbastark
2011-12-03, 20:38
Vad krävs för att dö av ett choke då?
Tror jag börjat få en snedvriden syn på strypningar efter all MMA man sett och hört om.
Paperbasket
2011-12-03, 21:01
Krävs nog att man har ett kraftigt tryck i några minuter för att syrebristen ska bli just dödlig.
Vid ett halslås i judon, en choke i MMA mm så avbryter domaren väldigt snabbt när den som blir utsatt förlorar medvetandet så där i sig tror jag risken är väldigt liten att någon skulle dö av just det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.