handdator

Visa fullständig version : Tricking (vad är det, videos etc)

Rahf
2007-08-07, 21:37
Tricking, lite information om denna underground sport

"Inspirerad" (om man kan kalla det så) av Litecores oskyldiga fadäs med Joe Eigo (AKA "Joe Ego" eller Joe Smeagol) så bestämde jag mig för att skapa en tråd där jag förklarar för er vad tricking är och vad det innebär rent praktiskt.

Tricking är en mix av akrobatik, gymnastik och kampsport. Det skall inte förväxlas med XMA (Extreme martial arts) utan är en fristående del med mer frihet och gymnastiska delar.

En utövare av tricking kallas för "Tricker" eller "Trickster" (förstnämnda är mer accepterat i dagens läge).

Utövare brukar efter att ha övat och slipat sina färdigheter, lägga ut vad som kallas en "sampler" som alltså är en kompilation av videoklipp där man visar vad man kan. Det är ingen tävling utan man visar bara för att inspirera andra, få kritik och hyllningar.

Exempel på en sampler:

bWooy0ynfJk

Utövaren kallas för Dave C och är en respekterad tricker som många ser upp till.

Stöter man på namnet Joe Eigo så skall man inte förväxla honom som en duktig tricker. Definitionen duktig är i det här läget lite vagt eftersom gemene man ser hans tricks som imponerande. Och visst, de ser bra ut men man ska betänka att han använder sig av precis samma trick eller lättare variationer hela tiden (7-8 trick ungefär). Han har tagit åt sig äran över att ha startat tricking (vilket är falskt) och han har döpt om det till "Multi Level Moves". Han är illa omtyckt och i vissa lägen hatad av tricking communityt.

Man bör även tänka på att alla trickers har sin egen stil och samling av tricks som de är bättre och sämre på. För att förtydliga så lägger jag upp en sampler till så fattar ni vad jag menar.

En annan tricker som ligger i absoluta toppen:

Anis Cheurfa
wLSovIK3Ttk

Vill man börja med tricking så går det bra för vem som helst! Man bör dock ha en viss grund i form av acceptabel fysik, hyfsad flexibilitet, fungerande leder och inneboende rädsla att göra illa sig. För skrapa sig, slå sig och uppleva smärta kommer man göra.

En bra hemsida är www.trickstutorials.com där webmastern Jujimufu har lagt upp en massa instruktionsfilmer, en hel sektion för flexibilitet samt en massa annat matnyttigt.

En bakåtvolt är ansedd som ett av de enklaste tricken man kan utföra.

Det var lite grundläggande om tricking! Det är väldigt intressant och förbannat svårt att försöka sig på, men skoj är det.

Raggis
2007-08-07, 21:43
Liknar Wushu ganska mycket?

Tomten
2007-08-07, 21:53
Andra snubben tycker jag hade snyggare moves. Första såg bara ut sen en snurrande hårboll. :confused:

Empe
2007-08-07, 22:10
Ser onekligen jävligt intressant ut. Så att man blir sugen att testa några moves.

Torwald
2007-08-07, 22:22
Otroligt imponerande. Vilken jävla styrka. Hur kommer man igång med något sådant här? Förutsätter att de flesta vandrar från någon form av kampsport? Kanske gymnastik? Tänkte att då har man i alla fall tillgång till mattor att öva på och så...

Rahf
2007-08-07, 22:23
Talesättet lyder "Kan man inte utföra sitt trick på gräs så kan man inte utföra det". Det går alltså hur bra som helst att köra på sin egna gräsmatta. Har man tillgång till en gymnastiksal funkar det också.

Jag bör poängtera att jag också är absolut nybörjare. Men jag har varit insatt i tricking ett ganska bra tag.

Raggis
2007-08-07, 22:26
Liknar Wushu ganska mycket?

Är det baserat på Wushu Rahf?

egge
2007-08-07, 22:26
Gymnastik goes freestyle typ. Coolt.

Rahf
2007-08-07, 22:30

Tricking är en mix av akrobatik, gymnastik och kampsport.

Yay!

mastermungo
2007-08-07, 22:31

Nu är inte jag Rahf.

Men jag kan säga att Wushu är en kampsport/stridkonst.

Vissa av rörelserna som finns onom wushu kan säker förekomma även inom tricking med någon annan större likhet finns nog inte.

På samma sätta kan rörelser ifrån taekwondo och andra kapmspoerter förekomma men det är ändå stor skillnad. Främst i syftet.

egge
2007-08-07, 22:35
Backflip kanske är en bra början, testade lite ner i vatten härom dagen o jag landade faktiskt på knäna (stolt faktiskt, första gn jag provade ju). Skulle vara asfett o dra backflip på plan mark, ännu fetare på skidor...
Vad kallar man en backflip där man slänger sig framåt, alltså en bakåtvolt i farten medans man springer framåt? fattar ni:Virro

Rahf
2007-08-07, 22:36
Backflip kanske är en bra början, testade lite ner i vatten härom dagen o jag landade faktiskt på knäna (stolt faktiskt, första gn jag provade ju). Skulle vara asfett o dra backflip på plan mark, ännu fetare på skidor...
Vad kallar man en backflip där man slänger sig framåt, alltså en bakåtvolt i farten medans man springer framåt? fattar ni:Virro

Gainer.

Raggis
2007-08-07, 22:40
Ah, läste det nu ^^

RassK
2007-08-08, 08:49
Frågan är snarare hur man gör det :(

Hemi
2007-08-08, 09:08
Jag undrar om inte en del av detta kommer från skolidrotten i USA då några av rörelserna har varit populära där länge. Man ser ofta tjejer eller de lite mer muskel-mjukare jocksen göra sånt där. Istället för att knäcka ölburkar mot pannan och sånt för att styla.

Jackie Dee
2007-08-08, 13:39
För en som inte har någon koll på vad det handlar om måste jag säga att Joe Eigo gör allt så mycket snyggare. Kanske inte är regelrätt tricking han håller på med men det ser bättre ut.

Rahf
2007-08-08, 21:34
För en som inte har någon koll på vad det handlar om måste jag säga att Joe Eigo gör allt så mycket snyggare. Kanske inte är regelrätt tricking han håller på med men det ser bättre ut.

Kontakta hans Multi Level Moves och se om han vill ta dig under hans vingar. Du får säkert betala nån medlemsavgift eller nåt *spy*

Joe Eigo är ett skämt.

Honken
2007-08-08, 21:49
Wushu är ingen kampsport i sig, det är en uppvisningskonst som är baserad på traditionella kinesiska kampsporter. Alla olika stilar av Wushu (chang, nan osv) har en respektive traditionell kampsport bakom sig.

Hemi du tänker nog på cheerleading (även med killar). Tricking är mestadels taget från kampsport och gymnastik, trick inom cheerleading är ett relativt nytt fenomen i jämnförelse med de två förnämnda.

Jackie Dee, alla får ha sin egen åsikt. Men det är som att säga att Greg Valentino är bättre än Arnold för att han har större armar. Joe Eigo gör relativt till skillnad från exempelvis Anis bara grundrörelser och simpla variationer, det finns en anledning till att han i grund och botten har samma video som visas upp om och om igen till olika bakgrundsmusiker.

Måste bara tillägga att visa delar av Anis samplern har tricks som är så jävla sjuka att han är en av de få människor som klarar av att utföra dem här i världen (elitklassade gymnaster inkluderade).

X-Change
2007-08-08, 21:50
Kontakta hans Multi Level Moves och se om han vill ta dig under hans vingar. Du får säkert betala nån medlemsavgift eller nåt *spy*

Joe Eigo är ett skämt.Tycker det mer låter som "Internet communityt gillar inte Joe Eigo, alltså gillar vi inte honom heller", vilket är rätt töntigt. Den första snubben du postade klipp på upprepar samma trick i 10 min. Den andra är bättre, har schystare stil och utförande OCH han varierar tricken. Men..
Må så vara att Joe Eigo bara slår tre bakåtvolter på en gata, men han bestiger åtminstone murar och andra föremål, varierar sig och på ett stilrent sätt stylar. Sen Multi Level Moves eller tricking eller vad man nu vill kalla det - Det är snyggare än dem två första snubbarna. Och betydligt roligare att se..

EDIT: Men sen blir de flesta tricken samma när jag ser dem också..

Pudzianovski
2007-08-08, 21:52
Tycker det mer låter som "Internet communityt gillar inte Joe Eigo, alltså gillar vi inte honom heller", vilket är rätt töntigt. Den första snubben du postade klipp på upprepar samma trick i 10 min. Den andra är bättre, har schystare stil och utförande OCH han varierar tricken. Men..
Må så vara att Joe Eigo bara slår tre bakåtvolter på en gata, men han bestiger åtminstone murar och andra föremål, varierar sig och på ett stilrent sätt stylar. Sen Multi Level Moves eller tricking eller vad man nu vill kalla det - Det är snyggare än dem två första snubbarna. Och betydligt roligare att se..

Jag håller faktiskt med. *popcorn*

Honken
2007-08-08, 21:52
X-Change, läs min post ovanför din. Även om Joe varierar med föremål runt om sig, så är det inte riktigt en del av tricking. Trick med hjälp av omgivningen kallas för parkour, eller rättare sagt det är en del av det.

Hemi
2007-08-08, 22:18
Hemi du tänker nog på cheerleading (även med killar). Tricking är mestadels taget från kampsport och gymnastik, trick inom cheerleading är ett relativt nytt fenomen i jämnförelse med de två förnämnda.

Nja, några av rörelserna jag sett tutorials på har namn nu men på 70-80 talet kallade man dem lite vad som helst eller ingenting. Det var sånt som gymnaster och balettdansare t ex roade sig med på gräsmattan utan inblick i någon specifik annan sport.

Jag har en förfluten och även lite nutida verksamhet inom Capoeira och jag kan se att vissa sparkar t ex påminner starkt om även den sporten/dansen. "Tricking" som begrepp är nytt sedan i vintras för mig.

Fast självklart, jag förstår att kampsporten är en viktig källa.

Rahf
2007-08-08, 22:23
Alla nya utövare av tricking bidrar med sina egna tricks i viss mån. Har man ett långt förflutet inom kampsport så kommer det spegla kreativiteten och stilen.

Huvudsaken det ser coolt ut.

Hemi
2007-08-08, 22:31
Alla nya utövare av tricking bidrar med sina egna tricks i viss mån. Har man ett långt förflutet inom kampsport så kommer det spegla kreativiteten och stilen.

Huvudsaken det ser coolt ut.

Det där gillar jag skarpt. Så har andra kamper och verksamheter utvecklats också. Det är tråkigt när en sport blir förpackad på burk och man förväntas nöta in allt som redan gjorts, stegvis.

Rahf
2007-08-08, 22:34
Det där gillar jag skarpt. Så har andra kamper och verksamheter utvecklats också. Det är tråkigt när en sport blir förpackad på burk och man förväntas nöta in allt som redan gjorts, stegvis.

För att visa skillnaden så kan vi ta Sesshoumaru som är en väldigt respekterad och omdiskuterad (på gott och ont) tricker. Han har ett väldigt långt förflutet inom Capoeira och använder inte lika mycket gymnastik som vissa.

KiAyu8DaRtw

Man kan behöva se vissa saker två gånger för jag tror inte alla kommer hänga med ;)

X-Change
2007-08-08, 22:42
X-Change, läs min post ovanför din. Även om Joe varierar med föremål runt om sig, så är det inte riktigt en del av tricking. Trick med hjälp av omgivningen kallas för parkour, eller rättare sagt det är en del av det.Har läst den. Jag skrev mitt inlägg innan du hunnit postat ditt. ;)

Rahf
2007-08-08, 22:43
Samt att Joe inte använder sparkar, vilket är en betydande del i tricking även det.

Pudzianovski
2007-08-08, 22:45
Samt att Joe inte använder sparkar, vilket är en betydande del i tricking även det.

Han sparkar väl? Rätt säker på det. Måste kolla. :confused:

edit: Sparkar av ngt slag...rätt många: http://www.youtube.com/watch?v=xjbjVSai0qA

Jackie Dee
2007-08-08, 23:09
Sesshoumaru var det klass på.

men jag ser inte direkt skillnad i det han gör och joe eigo gör.
Samma sak med 2 olika stilar.

Rahf
2007-08-08, 23:19
Ok tog mig vatten över huvudet en aning. Ego använder sparkar, till viss del. Det är ingenting han frekvent använder som trick dock. Snarare en sak han testar då och då ;).

Jag ser en enorm skillnad på Sesshoumaru och Ego. Den förstnämnde har mer kraft, variation och teknik.

Samtidigt förstår jag er också, har man inte insikt i tricking är det svårt att se skillnad. Folk blir mer imponerade över en bakåtvolt än över en double cork eller double btwist.

Dnepr
2007-08-08, 23:19
För att visa skillnaden så kan vi ta Sesshoumaru som är en väldigt respekterad och omdiskuterad (på gott och ont) tricker. Han har ett väldigt långt förflutet inom Capoeira och använder inte lika mycket gymnastik som vissa.

KiAyu8DaRtw

Man kan behöva se vissa saker två gånger för jag tror inte alla kommer hänga med ;)

Fy fan vad grym han är. Bland det bästa jag sett nånsin. En levande väderkvarn och akrobat som skulle riva med sig bra många snubbar i en fight.

Marcelo_Garcia
2007-08-09, 01:41
Wushu är ingen kampsport i sig, det är en uppvisningskonst som är baserad på traditionella kinesiska kampsporter. Alla olika stilar av Wushu (chang, nan osv) har en respektive traditionell kampsport bakom sig.

Nä, det är vad som vanligtvis kallas modern wushu. Wushu är ett samlingsnamn för alla kinesiska kampsporter., betyder typ "kampkonst" på kinesiska.
http://en.wikipedia.org/wiki/Chinese_martial_arts

Marcelo_Garcia
2007-08-09, 01:48
Jag tror min hjärna är lite för pajjad av MMA för att kunna uppskatta det här... För några år sen tyckte jag det var ascoolt, men nu sitter jag mest och tänker att det är kampsportens svar på balett haha :D MMA har förstört mycket av kungfu-filmsgenren för mig också tyvärr, sitter bara och tänker "vafan, det där skulle ju aldrig funka" hela tiden, även om jag vet att det inte ens är det som är syftet ;) Ett tips är att aldrig börja kolla på MMA haha!
Men jävligt duktiga atleter, absolut! Skulle vara coolt att behärska det där. Jag kan iofs aerial och 540 ;)

Rahf
2007-08-09, 09:08
Kom ihåg, det är ju inte meningen att man ska kunna slåss med de här teknikerna. Det ska bara se coolt ut. Så jag tror du slog huvudet lite på spiken med din jämförelse, Marcelo.

Lexidos
2007-08-09, 09:23
Är grymt sugen att börja på något sånt. Kanske wushu är bra att börja med för att lära sig lite grunder innan man leker loss själv, vill ju inte bryta nacken.

Torwald
2007-08-09, 09:37
Sesshoumaru var otroligt grym!

Marcelo_Garcia
2007-08-09, 15:43
Här snubben är grym, capoeirista och tricker
RB6ylODLoeE

Honken
2007-08-09, 17:21
Marcelo, du har rätt. Wushu är ett samlingsnamn för kinesiska kampsporter, alltid förvirrat med kung fu som egentligen betyder "hög skicklighet" (något liknande). Men såfort du säger Wushu så tänker folk på modern wushu, som i grund och och botten är en form av uppvisning.

agemo
2007-09-12, 11:59
Hejsan Rahf, såg den här tack vara att jag blev tipsad om att du tränade med Tricking som mål. Jag gör nämligen det samma till viss del, så jag kolade in vilka trådar du skapat i hopp om att hitta en träningsjournal.

Jag tränar för att, efter ett låååångt uppehåll, komma i form för kampsport och börja exprimentera med Tricking. Jag har mig själv görandes bakåtvolter som målbild :D

Har du lust titta gärna in i min journal, (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=100778) och länka gärna till din egen om du har nån ;)

Netto
2007-09-12, 12:42
http://www.youtube.com/watch?v=-Y1lqwvGcwk

Den här killen har alltid imponerad på mig.

Death-Metal
2007-10-27, 22:33
Känner att jag vill bumpa denna tråd. Posta gärna samplers på era favoriter, eller på er själva om ni är aktiva utövare haha!

Måste bara säga att detta är det mest överdjävliga jag get mig in på. Finns inget gymnpass i världen som kommer i närheten av den smärta och nederlag det innebär för oss mindre begåvade att träna tricking :cryout:

...at ge upp kommer dock inte på fråga :cool:

Death-Metal
2007-10-27, 22:44
Just det. Min favvo sampler JUST NU : xmIgXOlMS44

Ett konstverk bannemig!

Tror många här känner till Jujjimufu. Han är CLEAAAAN!!!!oneoneone

Rahf
2007-10-28, 02:00
Juji är bra och har väldigt kraftfulla tricks. Tvivlar dock på att många här känner till honom, tricking är inte stort på Kolozzeum ;)

Prankie
2007-10-28, 07:23
Wushu ftw!
Har man kört wushu ett tag så kommerm an tycka det är fult att ha ben böjda i luften. Första killen har dessutom ingen höjd på sin twist.

rqQI_5zH_eI

Prankie
2007-10-28, 07:30
Trailer från Wushu one family, tränade själv i Shanghai. Det var grymt stämning när salen med 6 mattor var fulla med människor. Speciellt inför tvälingstiden.
MPUWWx-0Uxk

Math
2007-10-28, 07:57
Aahh, Wushu one Family. Vet inte hur många gånger jag kollade på deras videos på poängavdrag, även på trick jag inte änns hade börjat träna på.

Prankie
2007-10-28, 08:00
Aahh, Wushu one Family. Vet inte hur många gånger jag kollade på deras videos på poängavdrag, även på trick jag inte änns hade börjat träna på.

Den med äcklig jobbig röst? blablabla, the deduction of points shall be made? :D

Tjuckot
2007-10-28, 09:11
Jag tror i alla fall att det är inspirerat av the star wars kid.

Death-Metal
2007-10-28, 21:01
Juji är bra och har väldigt kraftfulla tricks. Tvivlar dock på att många här känner till honom, tricking är inte stort på Kolozzeum ;)

Ok, tänkte det eftersom en del länkar till just trickstutorials när folk vill ha stretchtips och sådant...

Mantus
2007-10-28, 21:13
Måste bara tillägga att visa delar av Anis samplern har tricks som är så jävla sjuka att han är en av de få människor som klarar av att utföra dem här i världen (elitklassade gymnaster inkluderade).

Vilka av dem? Det räcker om du nämner tiden i videon där de förekommer.

Kaboffastar
2007-10-28, 21:35

KiAyu8DaRtw

asså vad fan gör karln 1.10 in i filmen? haha

hade jag inte varit så jävla fet hade jag hoppat runt mer.

Death-Metal
2007-10-28, 22:11
Ser ut som en rent horribelt utsträckt x-out eller nått *drool*

Doctor Snuggles
2007-10-28, 22:29
Ok tog mig vatten över huvudet en aning. Ego använder sparkar, till viss del. Det är ingenting han frekvent använder som trick dock. Snarare en sak han testar då och då ;).

Jag ser en enorm skillnad på Sesshoumaru och Ego. Den förstnämnde har mer kraft, variation och teknik.

Samtidigt förstår jag er också, har man inte insikt i tricking är det svårt att se skillnad. Folk blir mer imponerade över en bakåtvolt än över en double cork eller double btwist.

Måste hålla med. Har inte stenkoll på tricking, men av vad jag sett så är det milsvida skillnad på topputövare där och på Eigo. Inte för att han är dålig, men de andra är bara sjukt bra. Att man tycker någonting ser coolare ut är inte alltid en fråga om "att man gillar en viss stil" utan snarare en förmåga att ens kunna uppfatta och skilja på skicklighetsnivå. De flesta kan inte bedöma om en jazzmusiker är "bättre" än en annan t.ex.

Doctor Snuggles
2007-10-28, 22:39
Wushu ftw!
Har man kört wushu ett tag så kommerm an tycka det är fult att ha ben böjda i luften.

Om man har breakat eller gillar det så kommer man tycka tvärtom. :D

Wiken
2007-10-29, 21:43
Just det. Min favvo sampler JUST NU : xmIgXOlMS44

Ett konstverk bannemig!

Tror många här känner till Jujjimufu. Han är CLEAAAAN!!!!oneoneone

Grymt cleant

agemo
2007-10-31, 10:56
Juji rockar hårt!

Samt att Wushu korografi kan vara så grymt snyggt. Tänkar på alla kolla filmer man sett med bra koreografer :)