handdator

Visa fullständig version : Kaninjakt i Stockholm

skaparn
2007-08-03, 07:39
Nu har Stockholms stad gått ut med att kaninstammen som huserar i stora numerär i flera parker, ska reduceras till nästan noll genom avskjutning. Alldeles nyss hörde jag på lokalnyheterna att detta lett till vilda protester och många arga brev till vilken myndighet det nu var som skulle ansvara för massmordet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=675556

Hur ska man förhålla sig till kaninerna? Det är väl ett skadedjur precis som råttor vilka ingen verkar känna sympati för, men är ju förstås sötare och somliga gillar att ha kaninerna i parken. Uppskattade kostnader var (per parkområde tror jag) uppskattade till ca 300kkr, vilket om kaninerna inte är endast ett skadedjur utan också ett inslag i naturbilden(?) en ganska liten kostnad. Träd kan man ju plantera om.

Nå. Vill ni ha kaninerna eller inte?

Piranha
2007-08-03, 07:43
Nu har Stockholms stad gått ut med att kaninstammen som huserar i stora numerär i flera parker, ska reduceras till nästan noll genom avskjutning. Alldeles nyss hörde jag på lokalnyheterna att detta lett till vilda protester och många arga brev till vilken myndighet det nu var som skulle ansvara för massmordet.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1298&a=675556

Hur ska man förhålla sig till kaninerna? Det är väl ett skadedjur precis som råttor vilka ingen verkar känna sympati för, men är ju förstås sötare och somliga gillar att ha kaninerna i parken. Uppskattade kostnader var (per parkområde tror jag) uppskattade till ca 300kkr, vilket om kaninerna inte är endast ett skadedjur utan också ett inslag i naturbilden(?) en ganska liten kostnad. Träd kan man ju plantera om.

Folk tycker kaninerna är jättesöta gosigt fluffiga, så länge dem inte har dem på den egna tomten och fått sin egendom förstörd.

Jorgen
2007-08-03, 07:45
Problemet är väl avsaknaden av naturliga fiender i stadsmiljö. Dom har en tendens till att föröka sig exponentiellt och blir med tiden rent för många, och då blir det problem för både människorna och djuren.
Jag ser inget negativt med en avskjutning.

skaparn
2007-08-03, 07:48
Folk tycker kaninerna är jättesöta gosigt fluffiga, så länge dem inte har dem på den egna tomten och fått sin egendom förstörd.

Som vanligt då. Men det kan väl inte vara så många villaägare som berörs av de centrala delarnas kaninbeständ? Fast när jag tänker efter är det inte långt för Solna-kaninerna att springa iväg till en villaträdgård.

Problemet är väl avsaknaden av naturliga fiender i stadsmiljö. Dom har en tendens till att föröka sig exponentiellt och blir med tiden rent för många, och då blir det problem för både människorna och djuren.

Jag har en lösning på det. Vi tar in varg, räv, lo och inte minst; järv. Då har pensionärerna något att beskåda i parkerna.

Men visst. Kaniner har ju inte ett rykte om sig som libidons symbol för intet. Släpper man på det kan de nog bli rent av väldigt många. Jag har inte heller några moraliska problem med avskjutning.

mini
2007-08-03, 07:49
Rålisdieten på hamburgare och bärs är inte bra för dem. Jag säger skjut innan de tar över.
http://www.neatorama.com/images/2007-01/giant-rabbit.jpg

Jorgen
2007-08-03, 07:51
Rålisdieten på hamburgare och bärs är inte bra för dem. Jag säger skjut innan de tar över.

Det där är Tinus kanin va?

Cilia
2007-08-03, 07:55
dom är jättesöta men nej jag vill inte ha dom
Stan har alltid haft jägare anställda som skjuter av skadedjur så får man göra insatser på olika håll olika år.

Folk är dessutom så dumma så dom matar dom.
Gissa om det bara är kaninerna som äter av den mater? *sigh*

http://www.neatorama.com/images/2007-01/giant-rabbit.jpg
Det där är en fälthare
Vi har inte bara kaniner vi har fult med fältharar också.

Nitrometan
2007-08-03, 08:39
Bara skjut av dem. De blir för många annars.

rememberence
2007-08-03, 08:43

Exakt beskrivning!

Mirre
2007-08-03, 08:58
Visst är bakgrunden till vildkaninernas existens i Solna och på Kungsholmen att en dam i Huvudstad hade flera kaniner som hon släppte ut? Sedan har dessa fåtal kaniner försökat sig som bara den.

Alltså, jag är för att de rensar bort flera av dem. Passa samtidigt på och skjut några av råttorna oxå. På morgonpromenaderna ser jag ibland inte skillnad på om det är en mindre kanin som springer över gatan eller om det är en av alla de obehagliga jätteråttorna. *spy*

mathor
2007-08-03, 09:09
De är bra måltavlor för mina kastyxor.

Ja, skaparn, de tar sig in på Solnas villaägares tomter och härjar. Det löses snabbt och lätt med armborst.

skaparn
2007-08-03, 09:15
De är bra måltavlor för mina kastyxor.

Ja, skaparn, de tar sig in på Solnas villaägares tomter och härjar. Det löses snabbt och lätt med armborst.

Wilhelm Tell: ja, det är ett ypperligt vapen. Träffsäkert vid korrekt hantering, kraftfullt och tyst.

Action
2007-08-03, 09:17
Jag har räknat till 4 kullar med nya kaniner i år, flest den första kullen och bara några få den senaste. Det har verkligen exploderat och det sitter hundratals bara ute på den lilla gräsplätten vi har utanför oss.

Visst är de söta, men skadedjur för det. Råttor gör tom mindre skada än kaninerna.

mathor
2007-08-03, 09:20
De borde avla fram dödliga kannibalkaniner, eller iallafall råttjagande kaniner, så man får ut lite nöje av kräken. Jag tänker mig Quest for the holy grail.

Lexidos
2007-08-03, 09:37
Inte bara sthlm är invaderad av kaniner. I Kalmar har vi rätt gott om dem oxå, fast jag tror att de har minskat något.. kasnke har de tillsatt en death squad eller något

Cilia
2007-08-03, 10:53
Visst är bakgrunden till vildkaninernas existens i Solna och på Kungsholmen att en dam i Huvudstad hade flera kaniner som hon släppte ut? Sedan har dessa fåtal kaniner försökat sig som bara den.

så säger iaf sägnen
men jag vet inte om det är på riktigt eller just en sägen

Fatalist
2007-08-03, 11:58
Inte bara sthlm är invaderad av kaniner. I Kalmar har vi rätt gott om dem oxå, fast jag tror att de har minskat något.. kasnke har de tillsatt en death squad eller något

Haha gräsplätten utanför corehouse brukade vi lira lite fotbollstrix, men det går inte längre för det är så sjukt mycket kaningropar.

Lexidos
2007-08-03, 12:08
Haha gräsplätten utanför corehouse brukade vi lira lite fotbollstrix, men det går inte längre för det är så sjukt mycket kaningropar.

haha ja vissa ställen är rent livsfarliga att gå på fyllan då man kan bryta foten pga de där jädra kaninerna *gah!*
Men visst finns det galet många av dem.. vi skulle behöva en death squad iallafall

blasr
2007-08-03, 12:13
Jag har räknat till 4 kullar med nya kaniner i år, flest den första kullen och bara några få den senaste. Det har verkligen exploderat och det sitter hundratals bara ute på den lilla gräsplätten vi har utanför oss.

Visst är de söta, men skadedjur för det. Råttor gör tom mindre skada än kaninerna.

Här har du lösningen

http://www.wolfarmouries.co.uk/airsoft/bb/bin/image-lib/products/CA870SAW.jpg

Lexidos
2007-08-03, 12:14
Här har du lösningen

http://www.wolfarmouries.co.uk/airsoft/bb/bin/image-lib/products/CA870SAW.jpg

Med en airsoft?

tp_88
2007-08-03, 12:40
Som människan ungefär då?

NiXPhoenix
2007-08-03, 13:33
Som människan ungefär då?

Hehe, sant faktiskt.

tinus
2007-08-03, 14:52
Det där är Tinus kanin va?

:D

Thimmy
2007-08-03, 15:10
1. Avskaffa socialbidraget.
2. En del personer blir fattiga och hungriga.
3. En uteliggare tar en springnota på en resturang och snor med sig en kniv och en brödbit.
4. Uteliggaren jagar, dödar, styckar, äter och säljer kaniner med hjälp av bröd som lockbete och kniv för att stycka.
5. Fler uteliggare inser hur lukrativ kaninbranschen är och börjar göra samma sak.
6. Kaninkött blir billigare tack vare konkurrensen.
7. Kaninerna utrotas.

pabb
2007-08-03, 16:29
Jag är på!

Nitrometan
2007-08-03, 16:50
Nope, för att jag hatar kaniner.
Och det motiverar att du stressar ihjäl dem?

LadyG
2007-08-03, 16:56
En viss avskjutning är nödvändig åtminstone för att begränsa stammen, annars kommer de att bli en sanitär olägenhet om de inte redan är det.

Kaniner hör hemma i grytor eller stuvningar imho.

skaparn
2007-08-03, 17:31
En viss avskjutning är nödvändig åtminstone för att begränsa stammen, annars kommer de att bli en sanitär olägenhet om de inte redan är det.

Kaniner hör hemma i grytor eller stuvningar imho.

Du och Glenn Close

The_RobRoy
2007-08-03, 18:18
Sjukt många här i västra skogen - lika bra att skjuta tycker jag

Fatalist
2007-08-03, 18:23
Och det motiverar att du stressar ihjäl dem?

Håller du inte med om att det är ett bekvämt sätt att göra sig av med något man hatar?

Rationellt handlande ftw

skaparn
2007-08-03, 18:46
Ordval är intressant.

Stressar ihjäl dem, låter inte särskilt trevligt.

Att ge råttor gift så att de dör av inre blödningar är inte heller särskilt trevligt. Vem ska ta kampen för råttornas rätt till en värdig död utan lidande?

Lexidos
2007-08-03, 19:08
Ordval är intressant.

Stressar ihjäl dem, låter inte särskilt trevligt.

Att ge råttor gift så att de dör av inre blödningar är inte heller särskilt trevligt. Vem ska ta kampen för råttornas rätt till en värdig död utan lidande?

http://bestuff.com/images/images_of_stuff/210x600/the-death-of-rats-48453.jpg

Cilia
2007-08-03, 21:23
trött jag blir på alla "icke"stockholmare som ska klaga på att vi skjuter kaniner.
såg på ABC och där klagade en från Solna på att vi skjuter kaniner i Stockholm.

En sa att det inte var mänskligt att skjuta kaniner.
Det hade hon helt rätt i Einstein.

Rahf
2007-08-03, 21:41
Kaninerna ska bort, vad bidrar de med genom att häcka i storstan? Inte ett skit förutom att bli asfaltstavlor och allmänna störningsmoment.

Hade de försvunnit imorgon bara puts väck så hade folk brytt sig i en vecka och sen varit glada över att de var borta. Greenpeace hade skrivit ner det på en gammal avflagnad barkbit (för att inte skräpa ner i naturen!) och sen arkiverat det i sina gömmor på Grönland.

Ja en avskjutning är på sin plats.

Tolkia
2007-08-03, 21:48
trött jag blir på alla "icke"stockholmare som ska klaga på att vi skjuter kaniner.
Det är OK att ni skjuter av kaniner. Så, nu har ni Norrlands tillåtelse. :D

Ffs, vi gör ju samma sak med älgarna, vi kan inte gärna säga nej ...

Off topic: Lexidos har en svaghet för Pratchett?

Cilia
2007-08-03, 21:49
Det är OK att ni skjuter av kaniner. Så, nu har ni Norrlands tillåtelse. :D

Ffs, vi gör ju samma sak med älgarna ...

så kan ni skjuta älgarna *L*

The_RobRoy
2007-08-03, 21:53

En sa att det inte var mänskligt att skjuta kaniner.
Det hade hon helt rätt i Einstein.

Du vill påpeka att solna-bor inte är sthlmare eller vadå? ;)

skaparn
2007-08-03, 21:54
Gott. Då tar vi och skjuter av vargen då eftersom det mest bara är stockholmarna som är mot detta.

Jag tror faktiskt antalet gävlebor (eller andra icke-stockholmare) som ringer till parkvårdare och hotar kan räknas på en hand.

SVT ABC (http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=33538&a=878710&lid=puff_878821&lpos=lasmer)

Men man står fast vid sitt beslut att reducera antalet kaniner.
Kaninerna i Stockholm kommer ursprungligen från Solna, där de dök upp i början av 80-talet. Så småningom spred sig kaninkolonin till Kungsholmen och vidare in till stan, där de nu finns nästan överallt.

Därför har stadens viltvårdare börjat skjuta av dem, något som väcker heta känslor hos många människor som ringer och kallar viltvårdarna för "kaninmördare".

-Vi förstår att folk blir upprörda men de är så många, säger Mats Frej, informationschef på Trafikkontoret.

Tolkia
2007-08-03, 21:56
Jag tror faktiskt antalet gävlebor (eller andra icke-stockholmare) som ringer till parkvårdare och hotar kan räknas på en hand.
Möjligen beror det på om man anser att Stockholm tar slut utanför tullarna eller inte. :D

Piranha
2007-08-03, 21:58
Möjligen beror det på om man anser att Stockholm tar slut utanför tullarna eller inte. :D

Anser?, det är ett fakta.

Vad hände med gasningen ?

http://tv4nyheterna.se/1.40228/nyheter/2006/10/18/kaniner_i_stockholm_kan_gasas_ihjal

joriice
2007-08-03, 22:06
Det bästa är att skjuta. Slakta kanske, så kan byggarna i sthlm äta upp dem :D

Allan
2007-08-04, 11:51
Jag brukar låta hunden jaga efter dem. Kaniner ska tydligen få hjärtattack om de springer för hårt.

Vad tuff du är!!!

drkarloff
2007-08-04, 13:18
Vad tuff du är!!!

Och vi snackar inte om en dobermann här, utan om en liten bichon frisé.

Cilia
2007-08-04, 13:25
Du vill påpeka att solna-bor inte är sthlmare eller vadå? ;)

Jag vill bara påpeka att Stockholms stad har ansvar att ta hand om marken som ingår i Stockholms stads ägo och Solna kommun den mark som ingår i Solna kommuns ägo.

Inget annat.
Dt är lätt att sitta i en annan kommun och tycka att kaninerna ska äta upp och förstöra saker i Stockholm och att det är sött

The_RobRoy
2007-08-04, 13:26
Jag vill bara påpeka att Stockholms stad har ansvar att ta hand om marken som ingår i Stockholms stads ägo och Solna kommun den mark som ingår i Solna kommuns ägo.

Inget annat.
Dt är lätt att sitta i en annan kommun och tycka att kaninerna ska äta upp och förstöra saker i Stockholm och att det är sött

Det håller jag heltklart med om, nu har ju dock Solna precis samma problem som jag sa.

Cilia
2007-08-04, 13:30
Det håller jag heltklart med om, nu har ju dock Solna precis samma problem som jag sa.

men inte ser du samma upphetsning över när man gör saker i solna?

Allan
2007-08-04, 14:00

Det brukar räcka för såna tuffingar som dig

Tolkia
2007-08-04, 14:11
Att inte ha bättre koll på sin hund än att man låter den springa runt och jaga (vilda djur, tama djur eller folk) är ett sabla oskick oavsett ras. En ouppfostrad tax är inte mindre odräglig än en ouppfostrad rottweiler.

drkarloff
2007-08-04, 15:00
Att inte ha bättre koll på sin hund än att man låter den springa runt och jaga (vilda djur, tama djur eller folk) är ett sabla oskick oavsett ras. En ouppfostrad tax är inte mindre odräglig än en ouppfostrad rottweiler.

Den har jagat efter rådjur också!