handdator

Visa fullständig version : Krogvakter/ordningsvakter!

130kg finsk sisu
2007-07-22, 11:40
Eftersom yrket i fråga är förknippat med styrketränande personer vill jag fråga hur många här som brukar jobba som vakt? Och vad tycker ni om jobbet?

Själv jobbar jag som vakt 6-7 kvällar per år. Tycker själv att det suger. Eftersom alla vet sina rättigheter men inte sina skyldigheter. Dessutom gråter de som småbarn ifall man använder lite befogat våld. Folk tror att man kan stå och sparka folk i skallen, och sen när vakterna brottar ned honom så är vi facister osv...*gah!*

Piranha
2007-07-22, 11:41
Eftersom yrket i fråga är förknippat med styrketränande personer vill jag fråga hur många här som brukar jobba som vakt? Och vad tycker ni om jobbet?

Själv jobbar jag som vakt 6-7 kvällar per år. Tycker själv att det suger. Eftersom alla vet sina rättigheter men inte sina skyldigheter. Dessutom gråter de som småbarn ifall man använder lite befogat våld. Folk tror att man kan stå och sparka folk i skallen, och sen när vakterna brottar ned honom så är vi facister osv...*gah!*

Jag gnuggar lite emellanåt, men dem ställena jag står på är väldigt lugna som tur är.

Andy.da.wohoo
2007-07-22, 12:16
Jag gnuggar lite emellanåt, men dem ställena jag står på är väldigt lugna som tur är.

Kanske för att du står där?? :D *kissass*

Röda_Lacket
2007-07-22, 12:45
Ja vem hade vågat bråka då Piranha står i dörren =/ sedan får han nog massa Score som dörrvakt

Whistler
2007-07-22, 12:47
Jobbar som ordningsvakt alla fredagar och lördagar, och oftast smyger det in några vardagskvällar också.

Jag tycker det är det bästa jobb jag någonsin haft. Vakter och folk som tror de vet vad yrket innebär säger alltid att man får ta så mycket skit och att det är så höga risker, men jag det är nog mest för att de inte orkar vara trevliga och tålmodiga mot gästerna. Det är ytterst sällan jag behöver ta tag i någon, och även då är det mest att greppa tag lätt om armen och be dem följa med. Kan inte minnas sist jag vred upp armen på ryggen på någon. Munnen är det viktigaste verktyget.

Å andra sidan är Jönköping en lugn stad...

Henkan
2007-07-22, 12:50
Ni som jobbar som ordningsvakter här, har ni samtliga utbildning eller ni knäckar ändå?

Allan
2007-07-22, 13:04
Jobbade i flera år, men jag är för snäll nuförtiden.

Whistler
2007-07-22, 13:05
Ni som jobbar som ordningsvakter här, har ni samtliga utbildning eller ni knäckar ändå?

För att jobba som ordningsvakt måste man ha ett ordningsvaktsförordnande, som utfärdas av polisen i det län man ska jobba i. För att få ett förordnande måste man inom tre år ha gått ordningsvaktsutbildning hos polisen (eller av dem sanktionerat organ). Förordnandet ska förnyas vart tredje år i samband med fortbildning.

De som står i dörren och inte har ordningsvaktsförordnande och därmed bricka på bröstet kallas entrévärd och har helt andra skyldigheter och rättigheter, dock inga befogenheter över huvud taget.

130kg finsk sisu
2007-07-22, 13:12
Glömde att skriva att jag jobbar oftast på stora danstillställningar och festivaler där andelen 14-17 råingar är stor. Därav mitt agg mot yrket. De få gånger jag vart vakt på en krog är det helt ok.

en då kanske nån undrar varför jag jobbar som vakt nu och då?
Jag har en dålig egenskap som är att jag inte kan tacka nej då nån frågar me...*cry*

blekfet2
2007-07-22, 13:27
Glömde att skriva att jag jobbar oftast på stora danstillställningar och festivaler där andelen 14-17 råingar är stor. Därav mitt agg mot yrket. De få gånger jag vart vakt på en krog är det helt ok.

en då kanske nån undrar varför jag jobbar som vakt nu och då?
Jag har en dålig egenskap som är att jag inte kan tacka nej då nån frågar me...*cry*

Kan du blanda min sallad? :naughty: :laugh:

Deceiver85
2007-07-22, 13:28

Flest frikyrkor i Sverige har nog sin effekt på utelivet *whistle*

Robbin
2007-07-22, 13:50
Jobbade som vakt för första gången i fredags och lördags, eller entrévärd som whistler påpekade då jag inte har någon utbildning. Tyckte det var betydligt lugnare än vad jag trodde det skulle vara och de allra flesta gästerna var mycket trevliga. Behövde inte ta till hårdhandskarna en enda gång.
Mycket tjejer *whistle*

130kg finsk sisu
2007-07-22, 13:53
skall det vara grekisk sallad?*popcorn*

viktore
2007-07-22, 14:29

är du allvarlig? isåfall dagens underdrift :Virro

Whistler
2007-07-22, 15:10
är du allvarlig? isåfall dagens underdrift :Virro

Självklart är jag allvarlig. Bortser man från när det t ex ryker ihop på dansgolvet och man får gå emellan akut, så är de flesta ingreppen från ordningsvakter sådana som kunnat undvikas om ordningsvakten använt munnen mer och bättre istället för att köra handledsgrepp.

Där kom jag kanske bort lite från det du frågade, men visst är Jönköping en lugn stad. Vad tycker du pekar på annat? Jämför jag en kväll på t ex Centrum i stan så har vi kanske en incident på hela helgen, jämfört med en bekant som jobbar i Skövde och som har i alla fall ett slagsmål i timmen att ta hand om.

Larsson
2007-07-22, 15:23
Självklart är jag allvarlig. Bortser man från när det t ex ryker ihop på dansgolvet och man får gå emellan akut, så är de flesta ingreppen från ordningsvakter sådana som kunnat undvikas om ordningsvakten använt munnen mer och bättre istället för att köra handledsgrepp.

Där kom jag kanske bort lite från det du frågade, men visst är Jönköping en lugn stad. Vad tycker du pekar på annat? Jämför jag en kväll på t ex Centrum i stan så har vi kanske en incident på hela helgen, jämfört med en bekant som jobbar i Skövde och som har i alla fall ett slagsmål i timmen att ta hand om.

Håller helt med. Jönköping är en väldigt lugn stad. Är en väldig skilland om man jämför en kväll ute i Uppsala och Jönköping. I Uppsala tycker jag att man rätt ofta ser vakter som får ingripa, vilket man inte såg så ofta i Jönköping.

Röda_Lacket
2007-07-22, 15:35
Finsk sisu, Allan och Pirajan skulle nog vara ett dream team i dörren. Allan tar snacket sedan om inte det funkar släpper han lös dom 2 andra

Nitrometan
2007-07-22, 15:56
En kompis på gymmet har stått i dörren i flera år. Men nu har han slutat efter fyra incidenter i år. Två gånger knivhuggen, den ena gången räddade västen honom, den andra gången höll han på att bli av med tummen. De andra gångerna var rätt råa påhopp.

Alla fyra gångerna var det oprovocerat.

Han tyckte inte det var värt det.

viktore
2007-07-22, 15:57

jasså.
Nu bor ju inte jag i jkpg, men har några polare där som sagt att jkpg är en riktigt "fucked up" stad, ungdomsbrottslighet och ligor etc.

Whistler
2007-07-22, 16:56
jasså.
Nu bor ju inte jag i jkpg, men har några polare där som sagt att jkpg är en riktigt "fucked up" stad, ungdomsbrottslighet och ligor etc.

Tycker man att 14-åringar som dricker folköl och sparkar sönder en busshållplats gör Jönköping till en "fucked up stad" så må det väl vara så.

Det enda i stil med "ligor" vi har här, i allmän kännedom, är väl när nämnda 14-åringar går ihop och ska slåss med motståndarnas klack på fotbollsmatcherna. De brukar dock inte komma så långt, eftersom de måste hem till mamma och käka innan maten kallnar etc.

På krogen hänger de inte i vilket fall.

joak1m
2007-07-22, 18:10
Alla fyra gångerna var det oprovocerat.

Han tyckte inte det var värt det.

Oprovocerat? Du menar att folk gick förbi krogen och "plötsligt" drog fram en kniv och högg första bästa kille och din kompis råkade stå i vägen. *whistle*

Självklart ligger det någon historia bakom och från vaktens synvinkel är det alltid oprovocerat och från gärningsmannens/offrets är det alltid vakten som är idioten

Avesta
2007-07-22, 18:22
Arbetar endast för bevakningsbolaget, jag är väldigt bekväm av mig och undviker arbete där jag kan sluta passet frustrerad och förbannad, därav inget krogjobb. Är även nöjd med cashen från företaget.

Liten Men Fet
2007-07-22, 18:30
Oprovocerat? Du menar att folk gick förbi krogen och "plötsligt" drog fram en kniv och högg första bästa kille och din kompis råkade stå i vägen. *whistle*

Självklart ligger det någon historia bakom och från vaktens synvinkel är det alltid oprovocerat och från gärningsmannens/offrets är det alltid vakten som är idioten

Självklart är det så men det rättfärdigar ju inte på något sätt att man börjar veva eller hugga men en kniv, eller hur?

joak1m
2007-07-22, 18:36
Självklart är det så men det rättfärdigar ju inte på något sätt att man börjar veva eller hugga men en kniv, eller hur?

Absolut inte, syftade bara på att det alltid är oprovocerat :)

Liten Men Fet
2007-07-22, 18:47
Absolut inte, syftade bara på att det alltid är oprovocerat :)

Det kallas väl oprovocerat om man hoppar på nån som inte just innan sagt något till en eller gått till angrepp mot en.

Jag blir provocerad av massor med människor varje dag, alkisen på hemköp, idioterna till granne som har fest över mig när jag är sjuk, dom unga invandrargängen som står vid centrum och häver ur sig skit, dom svenska ungdommarna som hänger vid centrum och häver ur sig skit, idioter som inte kan köra bil osv.
Så visst blir man alltid provocerad men att ett felaktigt ögonkast ska leda till konfrontationer är ju inte vettigt.

Nitrometan
2007-07-22, 18:52

Kan ju dra det ena fallet. En kille hade blivit avvisad i kön för att han var för full. Inget bråk eller nåt. De bara sa till honom att gå. Han blev lite sur, men vinglade iväg. Tre timmar senare står min kompis utanför stället då den avvisade kommer tillbaka, springer på min kompis bakifrån med dragen kniv och hugger mot halsen. Nån i kön ropar så att han hinner vända sig om och få upp handen. Det var då som han nästan blev av med tummen.

Det kallar jag hyfsat oprovocerat.

Men visst finns det alltid två sidor av en historia.

Nu känner jag min kompis sen många år och vet att han inte är den som tar till övervåld.

Men visst, vakterna blir alltid överfallna och de som bråkar gjorde aldrig nåt.

Whistler
2007-07-22, 19:01
Hur man avvisar personen ifråga kan ha all betydelse.

Vet vakter som på fullt ärligt allvar säger "Jag bad honom bara gå, sen kom han tillbaka och försökte slå mig" när han i själva verket var otrevlig mot gästen när han kom, var dryg mot honom när han halvfull kom och frågade om något och sedan förolämpande när han blev tillsagd att gå. Gästen kände då inte för att gå för att han tyckte vakten var dryg och blev istället släpad därifrån och förödmjukad inför sina vänner. Utanför snedtände han och försökte klippa till vakten för att upprätthålla sin heder.

Likväl säger vakten... "Jag sade bara att han var för full och måste gå och då klippte han till mig".

Rahf
2007-07-22, 19:22
Finns alltid tre versioner av historien:

Din version, Deras version och sanningen.

:D

viktore
2007-07-22, 19:26
Tycker man att 14-åringar som dricker folköl och sparkar sönder en busshållplats gör Jönköping till en "fucked up stad" så må det väl vara så.

det ligger väl i betraktarens ögon.

GymTT
2007-07-22, 19:27
Jobbar som ordningsvakt alla fredagar och lördagar, och oftast smyger det in några vardagskvällar också.

Jag tycker det är det bästa jobb jag någonsin haft. Vakter och folk som tror de vet vad yrket innebär säger alltid att man får ta så mycket skit och att det är så höga risker, men jag det är nog mest för att de inte orkar vara trevliga och tålmodiga mot gästerna. Det är ytterst sällan jag behöver ta tag i någon, och även då är det mest att greppa tag lätt om armen och be dem följa med. Kan inte minnas sist jag vred upp armen på ryggen på någon. Munnen är det viktigaste verktyget.

Karlssons?:P

TommyBoy
2007-07-22, 20:14
Har jobbat som ordningsvakt i 15 år i Malmö.

Oftast trevliga människor men visst har man fått sina smällar då o då. Som tidigare sagt är det bästa vapnet hjärnan o munnen, 9 av 10 situationer kan du lösa om du kan läsa folk o ta dem på rätt sätt.

Kan säkert berätta 100 historier om olika händelser, positiva som negativa. Fråga på om du undrar något....

Cilia
2007-07-22, 20:26
Finns alltid tre versioner av historien:

Din version, Deras version och sanningen.

vad är sanningen?
Är det den objektiva historien?
finns den verkligen? Beror inte det alltid på hur man tolkar den?

det ligger väl i betraktarens ögon.
faan va jobbigt du är
Du går på din kompis historia om hur farligt det är i den lilla staden.
Hur ofta hör vi historier från Jönköping?

Dnepr
2007-07-22, 20:30
Som tidigare sagt är det bästa vapnet hjärnan o munnen, 9 av 10 situationer kan du lösa om du kan läsa folk o ta dem på rätt sätt.

Precis. Men ändå verkar en del i tråden tro att det är vägvinnande att vara en biff. Många kan tycka att det är provocerande med en biff, som mer använder sin fysik när han ska styra av saker. En stabil kille som tänker bra och har bra vokabulär - är betydligt bättre. Muskler behövs ju i vissa lägen, därför ska man ha några av varje för att ha en komplett dörr.

viktore
2007-07-22, 23:22
vad är sanningen?
Är det den objektiva historien?
finns den verkligen? Beror inte det alltid på hur man tolkar den?

faan va jobbigt du är
Du går på din kompis historia om hur farligt det är i den lilla staden.
Hur ofta hör vi historier från Jönköping?

om jag får välja mellan att tro på ens intuition av hur många historier man hör 20 mil bort, eller vad folk boende i staden säger så tar jag det sistnämnda.

har väl gått lite väl oft nu. så cilia, om du vill vräka ur dig fler dryga kommentarer så får du gärna förgylla min vardag med ett pm. *kissass*

Whistler
2007-07-22, 23:55
Karlssons?:P

Karlssons, Centrum, Sir Simon's, Huset, O'Leary's, Bishop's Arms mfl... Jag står överallt förutom Harrys, Ztyle och Twin City då bolaget jag jobbar på inte har avtal med de tre ställena.

elo_
2007-07-23, 06:52
Har stått lite i dörren, under ca ett halvt års tid stod jag väl nästan varje helg. Sedan konstaterade jag att det blir väl tungt/olönsamt (bisyssla, skatteprocent from hell ftw?) med en heltidsanställning under den tiden och sedan det där med dumma, fulla, dryga människor... nej fan, inte mer. Inget för mig.

Cilia
2007-07-23, 12:49
om jag får välja mellan att tro på ens intuition av hur många historier man hör 20 mil bort, eller vad folk boende i staden säger så tar jag det sistnämnda.

har väl gått lite väl oft nu. så cilia, om du vill vräka ur dig fler dryga kommentarer så får du gärna förgylla min vardag med ett pm. *kissass*
Jag tror mer på Whistler som bor och lever i staden och dessutom frekvent befinner sig mitt i smeten än på en som hört historier från en kompis.

sen säger min logik att om det vore värsta gangsterhålan så skulle det skrivas om det. Som det är nu hör man ingenting. Det är en ganska bra signal.

Röda_Lacket
2007-07-23, 12:50
jämfört med gbg är den staden jättelugn

egge
2007-07-23, 12:53
jämfört med gbg är den staden jättelugn

Ännu lugnare blir den om man jämför med Johannesburg.

Jax
2007-07-23, 13:52
Jag tror mer på Whistler som bor och lever i staden och dessutom frekvent befinner sig mitt i smeten än på en som hört historier från en kompis.
Det gör du rätt i. Jönne är en lugn och trevlig stad. Nog för att jag knappt minns när jag var ute här i stan senast men ändå. Kanske skulle ut och hälsa på Whistler någon kväll och se så att han sköter sig.

Whistler
2007-07-23, 17:03
Jax: Tycker jag absolut du ska göra. Vi kan ju stå och diskutera kameror om inte annat. :)

babbett
2007-07-23, 17:29
Jag jobbar som OV ibland, fast inte på krogen. (..jobbade på Gbg-kalaset förra året dock...och det var väl som en stor utomhuskrog..)

Jag tycker det är ok som extraknäck men som heltidsjobb finns nog risken att man kan bli lite...trött?

Trött på människor som inte kan uppföra sig och trött på att man även på sin fritid börjar kolla efter folk som inte sköter sig...eller är det bara jag? :MrT:

machine gun
2007-07-23, 17:57
Jag är inte OV, däremot jobbar jag som väktare. Det är möjligt att jag skulle kunna tänka mig att knäcka i dörren ibland om jag får OV-utbildning via jobbet. Jag vill det inte så gärna att jag gladeligen slänger ut flera tusen på utbildningen så att säga.

Wulthuz
2008-08-05, 13:22
Jag jobbar som väktare och dörrvakt (entrévärd som de heter så fint) och trivs som fan. Det är bra arbetstider, ok betalt, oftast kul jobbarpolare. Det händer alltid nått och du ställs inför nya situationer som du ska lösa och nya tjejer som ska ragga på dig :naughty:

Whistler
2008-08-05, 13:23
Inte ens när det är som lugnast har jag haft möjlighet att kunna nyttja "förmånen" med lättraggade gäster. Hur folk får ihop det utan att förbise gästernas behov är bortom mig.

Kwon
2008-08-05, 13:25
Är inte att nyttja förmånen av lättraggade gäster också att tänka på (de raggande) gästernas behov? :D

Wulthuz
2008-08-05, 13:28
Är inte att nyttja förmånen av lättraggade gäster också att tänka på (de raggande) gästernas behov? :D

Haha det är min filosofi.. Nej det är klart det inte blir att man står och snackar en timme med nån brud men visst har jag blivit raggad på rätt hårt hahah.

Vad är det för ställen du jobbar på Whistler? Jag kan inget om Jönköping. Unga gäster, lugnt, stökigt?

daja
2008-08-05, 13:42
Vakterna som står på Patricia får nog inte mottaga priset "Gyllene batongen" som årets bästa krogvakter. Sämre attityd får man leta efter, och vilken oerhörd övertro ägarna måste ha på sin lilla båt som nekar folk med hänvisning till dresscode, wth, vilket skämt. Det är ju ett av Sthlms mest blandade ställen och brukar ha en avslappnad stämning, det är inte Cafét direkt där man kan köpa en avvisning om man har sneakers.
Någon här som jobbar/jobbat på Patricia?

Whistler
2008-08-05, 14:01
Vad är det för ställen du jobbar på Whistler? Jag kan inget om Jönköping. Unga gäster, lugnt, stökigt?

Sade upp mig från krogjobben i början av sommaren (börjar på Tingsrätten om två veckor), men har stått på i princip alla ställen i stan. Allt från klubbar med hormonstinna 18-åringar som bara vill slåss till snobbresturanger där man inte får komma in med keps. Från pub med 150 gäster till större ställen med 1200 gäster.

Larsson85
2008-08-05, 14:07
Hur har ni börjat er karriär som vakt, går man någon utbildning eller är det bara att se rå ut och vänta på att någon frågar?

palme
2008-08-05, 14:20
Hur har ni börjat er karriär som vakt, går man någon utbildning eller är det bara att se rå ut och vänta på att någon frågar?

Ansök om OV utbildning hos polisen. Enklast att komma in om man känner nån vakt eller nån annan i krogsvängen som kan lägga ett gott ord åt en.
Sen kan du ju jobba som entrevärd oxå, men du saknar befogenheter (brukar inte stoppa de) men som OV har man mer rättsskydd.

Men har man inte ta hand om sig själv är det inget yrke att satsa på.

Kwon
2008-08-05, 14:27
Men har man inte ta hand om sig själv är det inget yrke att satsa på.

Förstod inte detta riktigt Palme. :)

palme
2008-08-05, 14:29
Förstod inte detta riktigt Palme. :)

Inte jag heller...fan sysslar jag med? Hahaha!

Om man inte kan ta hand om sig själv är det inget yrke att satsa på.

Kwon
2008-08-05, 14:31
Gotcha! :D

Med att kunna ta hand om sig själv menar du självklart att man bryr sig om sitt yttre och håller sig hel och ren, har jag rätt? :)

palme
2008-08-05, 14:36
Gotcha! :D

Med att kunna ta hand om sig själv menar du självklart att man bryr sig om sitt yttre och håller sig hel och ren, har jag rätt? :)

Japp och ligger i solariumet minst 15min/dag.

Måste se bra ut när raggen börjar hagla ;)

MEDiAHORAN
2008-08-05, 21:44
Men på den utbildningen får ni lära er försvarstekniker osv? För kanske är fördel att kunna lite grepp, eller har alla kampsportshistoria? (Inte rimligt kanske)

palme
2008-08-05, 22:02
Men på den utbildningen får ni lära er försvarstekniker osv? För kanske är fördel att kunna lite grepp, eller har alla kampsportshistoria? (Inte rimligt kanske)

Vi lärde oss lite grepp men vad minns man av det? Utbildningen består mer av juridik, veta ens rättigheter och vad man får göra/inte göra. Samt lära sig hantera hotfulla situationer. Även kurs i att hantera batong (wee). Lite livräddning oxå.

De flesta jag jobbade med hade nån typ av kampsports bakgrund.

EkarN
2008-08-05, 22:05
Vill aldrig stå som vakt, farsan höll på att slå ihjäl en kroggäst när han var ung(snubbens tjej hällde en halvliter öl över farsan, men han kan ju inte slå en tjej, men då kom snubben fram och bråkade, stort misstag), och jag är begåvad med samma lugna humör:D och jag vill inte hamna i fängelse.

palme
2008-08-05, 22:12
Lite överdrivet för att ha fått lite öl över sig, släng ut hennes feta arsle på trottoaren bara. När man stoppat en idiot från att begå en våldtäkt på toan, då kan man låta känslorna styra ;)

Wulthuz
2008-08-05, 22:22
När man stoppat en idiot från att begå en våldtäkt på toan, då kan man låta känslorna styra ;)

Word ;)

larsson: ov och väktare har utbildning och ov skyddas med regler om våld och hot mot tjänsteman... också skillnad i utrustning osv. info om väktarutbildning och krav: http://www.vaktare.nu/utb.php?page=vaktare

Det är inget krav och va biff men jag kan ju inte säga att det är fel ;)

palme: vad jobbar du med nu?

Ahead Of The Pack
2008-08-05, 22:25
Jag har förordnande som OV men jag har lagt av att jobba.
Kände att det tär på tron om mänskligheten.*gah!*
Man träffade iofs en del trevliga människor men det överskuggas av alla mindre begåvade individer man träffar när man jobbade.
Dom extra kronorna man tjänade uppväger inte den risken man tar.

Wulthuz
2008-08-05, 22:26
Vakterna som står på Patricia får nog inte mottaga priset "Gyllene batongen" som årets bästa krogvakter. Sämre attityd får man leta efter, och vilken oerhörd övertro ägarna måste ha på sin lilla båt som nekar folk med hänvisning till dresscode, wth, vilket skämt. Det är ju ett av Sthlms mest blandade ställen och brukar ha en avslappnad stämning, det är inte Cafét direkt där man kan köpa en avvisning om man har sneakers.

det är nog fler som tycker som du:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article1698734.ab?service=print

men jag vet inte bakgrunden till den historien, allt som står i ab är kanske inte sant ;)

Handcuff
2008-08-05, 22:27
Någon som besökte Lulekalaset?

Snacka om att vissa OV (främst entrévärdar iofs) var aningen övertaggade :D
Men det är ju alltid kul att bli behandlad som en lätt handikappad bebis...

palme
2008-08-05, 22:31
palme: vad jobbar du med nu?

På bygge och med ungdomar. Vill starta eget företag, får se hur det går.

Wulthuz
2008-08-05, 22:38
Sade upp mig från krogjobben i början av sommaren (börjar på Tingsrätten om två veckor), men har stått på i princip alla ställen i stan. Allt från klubbar med hormonstinna 18-åringar som bara vill slåss till snobbresturanger där man inte får komma in med keps. Från pub med 150 gäster till större ställen med 1200 gäster.

Jag har en jobbarpolare som började på Solna tingsrätt.. det var jävligt varierande enligt honom, ena dagen var det rånrättegång med flera tyngre gäng inblandade, andra dagar var det dött utav bara helvete.. va gillade du mest då, draget på stökiga ställen eller lugnet på fina krogen? ;)

EkarN
2008-08-05, 22:41
Lite överdrivet för att ha fått lite öl över sig, släng ut hennes feta arsle på trottoaren bara. När man stoppat en idiot från att begå en våldtäkt på toan, då kan man låta känslorna styra ;)

Hehe, det är just sånt som man blir arg för, kan tillägga att han hade sin nya 600 kronorsskjorta på sig(detta var 1990), att han egentligen inte skulle stå där, och att han först stått och pratat med dem i en halvtimme och förklarat varför han inte släppte in dem. Det gjorde han också, slängde iväg henna flera meter.

Whistler
2008-08-05, 22:42

Jag har ett gäng års erfarenhet av kampsport. Kan inte påstå att jag någonsin haft användning för det. Enda gångerna jag verkligen tagit tag i någon har varit på 18-årsklubbar när flera grabbar börjat slåss och man blivit tvungen att dra tag i flera samtidigt och då handlar det mest om att ha några kilon mer än den man drar i, liksom att ta kommandot verbalt. Hade visserligen en incident på ett lugnt och fint ställe då jag helt hoppade över "prata lugnt och stilla"-biten och släpade ut en kille som tagit stryptag och försökt dra ner tröjan på en servitris. Jag tål inte gäster som ger sig på kvinnor.

muddler
2008-08-05, 23:08

Jag har aldrig blivit nekad på Patricia trots icke alltför propra kläder, just my two cents som man säger.

MEDiAHORAN
2008-08-06, 09:31
Jag har ett gäng års erfarenhet av kampsport. Kan inte påstå att jag någonsin haft användning för det. Enda gångerna jag verkligen tagit tag i någon har varit på 18-årsklubbar när flera grabbar börjat slåss och man blivit tvungen att dra tag i flera samtidigt och då handlar det mest om att ha några kilon mer än den man drar i, liksom att ta kommandot verbalt. Hade visserligen en incident på ett lugnt och fint ställe då jag helt hoppade över "prata lugnt och stilla"-biten och släpade ut en kille som tagit stryptag och försökt dra ner tröjan på en servitris. Jag tål inte gäster som ger sig på kvinnor.Jävlar, den personen fick nog en jävla snefylla. Jo det är klart några kilon extra gör nog extremt mycket, märker detta ibland när man är på dansgolvet och det står någon tung kille och "alfar runt" dvs. småtränger ut en :P

MojjMojj
2008-08-06, 12:16
Jobbar som entrevärd nu. Ska ta ov-brickan till hösten.

Tänker nog inte stå på stureplan eller 18-årsklubbar om jag inte är illa tvungen, de som har stått där rekomenderar det inte.
Finns så mycket olika ställen/arbetsplatser man kan stå som ov.

Blir nog att fortsätta på krogar och pub'ar, tillsvidare.

Larsson85
2008-08-06, 14:53
Vad tjänar man som vakt på krog/nattklubb?

JockeKillen
2008-08-06, 17:50
Någon som besökte Lulekalaset?

Snacka om att vissa OV (främst entrévärdar iofs) var aningen övertaggade :D
Men det är ju alltid kul att bli behandlad som en lätt handikappad bebis...

Min flickvän gjorde,

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleId=3884253

Underrubrik nr 2 är det som passar in i denna tråd.

Wulthuz
2008-09-11, 20:48
har fått bra erbjudande på ASP, skön expanderbar batong. någon som kan säga om 21" eller 26" är och föredra?

jag är är väktare (och står i dörr)

Avesta
2008-09-11, 20:59
har fått bra erbjudande på ASP, skön expanderbar batong. någon som kan säga om 21" eller 26" är och föredra?

jag är är väktare (och står i dörr)

26 använder jag utomhus, 21 krog. Knöligt att dra fram 26a när det är alltför många runtomkring. Kan även tipsa om att köpa ändstycke för att man inte skall kunna slita ifrån den.

DOCK får du inte bära batong!
Du är inte i tjänst när du arbetar utanför krogen eftersom du inte är OV med förordnande, därmed vet du att du gör dig skyldig till brott mot knivlagen.

Strunta i batongen, det är väldigt sällan du behöver en, sedan årsskiftet har jag varit tvungen att dra fram den två gånger, och ingen av dem gångerna slutade med slag.

Wulthuz
2008-09-11, 21:01
26 använder jag utomhus, 21 krog. Knöligt att dra fram 26a när det är alltför många runtomkring. Kan även tipsa om att köpa ändstycke för att man inte skall kunna slita ifrån den.

DOCK får du inte bära batong!
Du är inte i tjänst när du arbetar utanför krogen eftersom du inte är OV med förordnande, därmed vet du att du gör dig skyldig till brott mot knivlagen.

Strunta i batongen, det är väldigt sällan du behöver en, sedan årsskiftet har jag varit tvungen att dra fram den två gånger, och ingen av dem gångerna slutade med slag.

bra synpunkter :)

väktarleg räcker. och det har jag.

Avesta
2008-09-11, 21:03
bra synpunkter :)

väktarleg räcker. och det har jag.

Det gör det inte min vän. Läs på nu. Du arbetar inte som "väktare" utanför dörren utan endast som entrévärd.

Wulthuz
2008-09-11, 21:07
Det gör det inte min vän. Läs på nu. Du arbetar inte som "väktare" utanför dörren utan endast som entrévärd.

jag är BÅDE väktare och entrévärd. giltig väktarleg ska räcka för batong

Avesta
2008-09-11, 21:16
jag är BÅDE väktare och entrévärd. giltig väktarleg ska räcka för batong

Väktare är du när du arbetar för ditt bevakningsföretag.

Det finns vissa krav som skall vara uppfyllda för att du som väktare skall kunna anses vara i "tjänst" och bland annat är det att du arbetar med arbetsuppgifter som kräver auktoriserad bevakning vilket arbetet utanför krogen inte är. Du skall bära godkänd uniform med synlig väktaremblem och även få betalt av det företag som innehar auktorisation hos länsstyrelsen.

Det är bland andra ovanstående krav som ställs för att du skall anses vara i tjänst som väktare. Och det är DÅ giltig väktarleg räcker.

Mejla rikspolisstyrelsen/länsstyrelsen för fler frågor. Annars är det inte mer komplicerad än att det är ett brott.

Wulthuz
2008-09-11, 21:21
Väktare är du när du arbetar för ditt bevakningsföretag.

Det finns vissa krav som skall vara uppfyllda för att du som väktare skall kunna anses vara i "tjänst" och bland annat är det att du arbetar med arbetsuppgifter som kräver auktoriserad bevakning vilket arbetet utanför krogen inte är. Du skall bära godkänd uniform med synlig väktaremblem och även få betalt av det företag som innehar auktorisation hos länsstyrelsen.

Det är bland andra ovanstående krav som ställs för att du skall anses vara i tjänst som väktare. Och det är DÅ giltig väktarleg räcker.

Mejla rikspolisstyrelsen/länsstyrelsen för fler frågor. Annars är det inte mer komplicerad än att det är ett brott.

vi missuppfattar varann, jag ska inte ha batongen i dörren. där har vi ov såklart. men för väktarjobben. är vi överens? vad jobbar du med själv?

Avesta
2008-09-11, 21:39
vi missuppfattar varann, jag ska inte ha batongen i dörren. där har vi ov såklart. men för väktarjobben. är vi överens? vad jobbar du med själv?
Allright, du missade att jag påpekade i första inlägget att det var krogen det gällde.

OV vid sidan av annat, dock så är det nog med dörrjobb nu för ett tag. För mycket skit och det är inte värt pengar såvida man inte arbetar utanför ställen där man slipper stora problem. ;)

Wulthuz
2008-09-11, 21:43
OV vid sidan av annat, dock så är det nog med dörrjobb nu för ett tag. För mycket skit och det är inte värt pengar såvida man inte arbetar utanför ställen där man slipper stora problem. ;)

heheh, jag kan fatta att man söker sig bort från dörrarna efter ett tag. men vad skulle du säga i t-banan resp köpcentrum, 21 eller 26?

Avesta
2008-09-11, 22:04
heheh, jag kan fatta att man söker sig bort från dörrarna efter ett tag. men vad skulle du säga i t-banan resp köpcentrum, 21 eller 26?
För att välja en enda: 21 med ändstycke. Då blir den lite längre eftersom man kan greppa den längre ner, samtidigt som man fortfarande har lika mycket kontroll på slagen. Det effektiva med ASP är att kunna vara snabb med slagserien, gummiklubban tvärtom, så få och så hårda slag som möjligt. Med 26 går det lite trögare. Prova och känn efter, har du bitiga och starka underarmar/handleder kanske det går lika fort med 26an ändå.:thumbup:

Whistler
2008-09-11, 22:04
Be att få känna på dina kollegors batonger, det är upp till dig vad du tycker känns bäst.

Personligen tycker jag det är få OV och väktare som är lämpade att ha batong, oavsett om det är gummiklubban eller expandern. Jag har aldrig haft en på mig när jag jobbat, äger ingen och kommer antagligen inte att köpa någon heller. Har aldrig råkat ut för en situation där batongen skulle vara lösningen.

palme
2008-09-11, 22:11
Jag är för kort för en 26, förstår snutarna på 2m som har de men hade bara varit i vägen för mig. Kan va lite trångt på krogen ibland oxå så en kortare funkar bättre enligt mig.

Skulle kunna tänka mig ha en såndär livvakts batong/gangster butt, glömt namnet på de. Då kan man veva i kapprummet utan problem :)

Wulthuz
2008-09-11, 22:17
Skulle kunna tänka mig ha en såndär livvakts batong/gangster butt, glömt namnet på de. Då kan man veva i kapprummet utan problem :)

jo det finns ju många sköna varianter men frågan är vilka som är godkända

jag har bara provat 21an, ov på flera av krogarna har den och tycker den är kort, lutar åt 26an

rekomendation på bra ställe och köpa bälte till den?

palme
2008-09-11, 22:22
Stället i upplands väsby, http://www.swedishbodyarmour.com/appsdk/ De har allt där och tillverkar grejer som används i Irak. Shyssta killar.

Wulthuz
2008-09-11, 22:26
Stället i upplands väsby, http://www.swedishbodyarmour.com/appsdk/ De har allt där och tillverkar grejer som används i Irak. Shyssta killar.

bra grejer, tack.

Nitrometan
2008-09-12, 06:24
Be att få känna på dina kollegors batonger, det är upp till dig vad du tycker känns bäst.
Uppskattar de det? :naughty:

"Får jag känna på batongen?" *drool*

:laugh:

Intressant diskussion för övrigt.

spoonchest
2008-09-12, 06:56
Jag är inte OV, däremot jobbar jag som väktare. Det är möjligt att jag skulle kunna tänka mig att knäcka i dörren ibland om jag får OV-utbildning via jobbet. Jag vill det inte så gärna att jag gladeligen slänger ut flera tusen på utbildningen så att säga.

Det gjorde jag iaf. 6800:- typ. Av ren nyfikenhet, som 19-åring. Har inte tänkt på att söka jobb seriöst förrän nu, ungefär två år efter jag fått förordnandet. Ändå, helt klart värt det!

Whistler
2008-09-12, 13:45
Hur kunde du bli OV som 19-åring när man måste vara fyllda 20 för att ens få söka utbildningen?

Jag tycker batongutbildningen och tillståndet att bära sådan skulle ingå i fortbildningarna istället. Jag har sett kollegor dra batongen i situationer som lätt skulle kunnat lösas med ett fast grepp och ett par lugnande ord istället. Enda gången jag någonsin skulle kunna tänka mig att dra batong (om jag hade haft en) skulle varit i ett ordentligt numerärt underläge och/eller mot beväpnade motståndare. Efter över 1500 timmar i dörren har tillfället aldrig visat sig, ändå har jag kollegor som viftar med ASPen någon gång i månaden...

flowster
2008-09-12, 15:20

Vart brukar du stå som vakt? :)

Handcuff
2008-09-12, 15:40
Är det vanligt förekommande med fascination för så långa batonger som möjligt bland OV/Väktare :confused:

"Hur lång ASP har du? 26" eller?" "Vilken " använder polisen?" osv. är standardfrågor av nämnda grupper.

Why?

astrodog
2008-09-12, 16:37
Allting mellan 19-22 tum är optimalt, ungefär 8 tum slak.

palme
2008-09-12, 17:46
Uppskattar de det? :naughty:

"Får jag känna på batongen?" *drool*

:laugh:

Intressant diskussion för övrigt.

Har man lite game så är det alltid kul när en tjej frågar om hon får känna på batongen ;)

spoonchest
2008-09-12, 20:17
Hur kunde du bli OV som 19-åring när man måste vara fyllda 20 för att ens få söka utbildningen?

Sant. Iof får man söka till utbildningen innan man fyllt 20, så står man i kö tills dess. I mitt fall blev det inte riktigt så( De tänkte väl inte på att faktiskt kontollera åldern när jag blev antagen).. Men jag fick vänta tills födelsedagen med att söka själva förordnandet.

Whistler
2008-09-13, 10:54
Vart brukar du stå som vakt? :)

Numera är jag på Tingsrätten, har gått över till dagtid, så jag träffar knappt en människa... ;)
När jag jobbade på krogen stod jag mest på Karlssons, men har även jobbat mycket Centrum och O'Learys, liksom Huset, Sir Simon's, Stadshotellet i Eksjö, Hotell Nissastigen i Gislaved och Hotell Högland i Nässjö. Hoppat in ibland på Bishop's Arms och VIP Melody (när det fanns). Har även gjort ett par säsonger uppe på Kinnarps Arena.

Är det vanligt förekommande med fascination för så långa batonger som möjligt bland OV/Väktare :confused:

"Hur lång ASP har du? 26" eller?" "Vilken " använder polisen?" osv. är standardfrågor av nämnda grupper.

Why?

Viss coolhetsfaktor verkar det ju ha. Det är inte direkt underrepresenterade grupper inom prylbögeriet. Oftast brukar det lugna ner sig efter några veckor när väktaren/OVn inser att intrycket man ger mot kund/gäst/allmänhet inte är det bästa när man kommer med fullt bälte med massa prylar i. Jag kan förstå att väktarna behöver hänga på nycklarna, streckkodsläsaren och handfängseln, men när även multiverktyget, handskarna, batongen, extra handfängseln, extra batongen (known to happen), ficklampan modell större, sterila handskarna, mobiltelefonen och radion sitter där så blir det bara lite för mycket. Lägg till att handskarna bärs till kortärmad piké och basker så är det ju bara bäddat för succé... *rolleyes*

Jag säger inte att sakerna jag räknade upp inte kan ha sina användningsområden, men ska man ha med levande människor att göra bör man kanske tänka över vad man behöver ha med sig ut på uppdraget.

Min fängsel sitter alltid i slutet läderfodral på höger sida av ryggen i mitt vanliga byxbälte. När jag har kavaj på mig syns det inte alls, när jag har piké är det väldigt diskret. Mina kollegor med liknande uppsättning som valt att bära batong har den i höger byxficka, den syns inte alls, går blixtsnabbt att dra och risken att någon försöker sno åt sig den är i princip obefintlig. Mina handskar ligger i benfickan (och sticker inte ut) och tas bara upp om det är blod/spyor med i bilden (fast då blir det oftast de sterila handskarna från kavajens innerficka i vilket fall), eller om det är riktigt kallt.

spoonchest: Det där tycker jag låter väldigt skumt, men jag får väl helt enkelt lita på ditt ord. I Jönköping sågar de folk på löpande band när de söker, fick personligen söka en gång till då de nekade mig för att de tyckte jag var för ung när jag sökte första gången (21). Flickvännen kom dock in och gick utbildningen när hon var 20, men tjejerna har ju som alltid i det systemet viss kvotering (vilket jag självklart hoppades på när jag övertalade henne att anmäla sig).

palme
2008-09-14, 15:37
Numera är jag på Tingsrätten, har gått över till dagtid, så jag träffar knappt en människa... ;)
När jag jobbade på krogen stod jag mest på Karlssons, men har även jobbat mycket Centrum och O'Learys, liksom Huset, Sir Simon's, Stadshotellet i Eksjö, Hotell Nissastigen i Gislaved och Hotell Högland i Nässjö. Hoppat in ibland på Bishop's Arms och VIP Melody (när det fanns). Har även gjort ett par säsonger uppe på Kinnarps Arena.

Viss coolhetsfaktor verkar det ju ha. Det är inte direkt underrepresenterade grupper inom prylbögeriet. Oftast brukar det lugna ner sig efter några veckor när väktaren/OVn inser att intrycket man ger mot kund/gäst/allmänhet inte är det bästa när man kommer med fullt bälte med massa prylar i. Jag kan förstå att väktarna behöver hänga på nycklarna, streckkodsläsaren och handfängseln, men när även multiverktyget, handskarna, batongen, extra handfängseln, extra batongen (known to happen), ficklampan modell större, sterila handskarna, mobiltelefonen och radion sitter där så blir det bara lite för mycket. Lägg till att handskarna bärs till kortärmad piké och basker så är det ju bara bäddat för succé... *rolleyes*

Jag säger inte att sakerna jag räknade upp inte kan ha sina användningsområden, men ska man ha med levande människor att göra bör man kanske tänka över vad man behöver ha med sig ut på uppdraget.

Min fängsel sitter alltid i slutet läderfodral på höger sida av ryggen i mitt vanliga byxbälte. När jag har kavaj på mig syns det inte alls, när jag har piké är det väldigt diskret. Mina kollegor med liknande uppsättning som valt att bära batong har den i höger byxficka, den syns inte alls, går blixtsnabbt att dra och risken att någon försöker sno åt sig den är i princip obefintlig. Mina handskar ligger i benfickan (och sticker inte ut) och tas bara upp om det är blod/spyor med i bilden (fast då blir det oftast de sterila handskarna från kavajens innerficka i vilket fall), eller om det är riktigt kallt.

spoonchest: Det där tycker jag låter väldigt skumt, men jag får väl helt enkelt lita på ditt ord. I Jönköping sågar de folk på löpande band när de söker, fick personligen söka en gång till då de nekade mig för att de tyckte jag var för ung när jag sökte första gången (21). Flickvännen kom dock in och gick utbildningen när hon var 20, men tjejerna har ju som alltid i det systemet viss kvotering (vilket jag självklart hoppades på när jag övertalade henne att anmäla sig).

Så du använder inte handskarna i en skyddsvisitation? Har du väst? Stålhätteskor? Pungskydd? (jo faktiskt vissa har det). Vad gör du om nån drar kniv? Står de närmare än 2m hinner du inte göra nånting och det gör man oftast när man diskuterar med personer.
Är du så dåligt föreberedd att du inte har på dig ett andningsskydd? Inte kul göra hjärt&lungräddning utan sånt...

Kvotering känns lite fel...oavsett yrke. De bästa ska få jobben inte den som är av rätt kön eller "ras" om man ska dela upp oss människor i sånt.

Var det lungt i helgen då grabbar?

Piranha
2008-09-14, 15:47
OT: jag gillar whistlers nya avatar.

Den är lite gay men samtidigt spännande, 3 solar för den :thumbup:

palme
2008-09-14, 15:49
OT: jag gillar whistlers nya avatar.

Den är lite gay men samtidigt spännande, 3 solar för den :thumbup:

Påminner lite om en f.d profil som gillade att fota sig själv naken liggandes på en fäll...har fortfarande mardrömmar om den killen :laugh:

Piranha
2008-09-14, 15:50
Påminner lite om en f.d profil som gillade att fota sig själv naken liggandes på en fäll...har fortfarande mardrömmar om den killen :laugh:

Det minns jag inte, fasen.

palme
2008-09-14, 15:52
Det minns jag inte, men det låter definitivt som jag :)

Seriöst har du förträngt den? Fitnesstjejens L.F's man...the horror! *gah!*

Piranha
2008-09-14, 15:52
Seriöst har du förträngt den? Fitnesstjejens L.F's man...the horror! *gah!*

HA, jag vet exakt !!!

Jo, och jag har bilderna kvar nånstans i en hemlig samling

Avesta
2008-09-14, 22:23
Handcuff: Överreklamerad "självskyddsprodukt", det är varför det snackas så mycket om den. Samma snack kring säkerhetsprodukter finns för alla yrken som har dem tillgängliga. Väl ute i verkligheten märker många OVn att det inte finns mycket "skydd" där ute varför man gärna vill tro att batongen åtminstone kan göra skillnad när det smäller till. Andra hjälpmedel finns ju inte.

Whistler: Det är väldigt ovanligt att dem grejerna syns ute i krogvärlden, dem flesta OV gör precis som du och gömmer undan dessa. Dock är det annan sak med företagets uniform, där måste allt på själva bältet, går inte att ha det på så många andra sätt.

Bra helg här Palme, överlevde du själv?

Whistler
2008-09-14, 23:25
Så du använder inte handskarna i en skyddsvisitation? Har du väst? Stålhätteskor? Pungskydd? (jo faktiskt vissa har det). Vad gör du om nån drar kniv? Står de närmare än 2m hinner du inte göra nånting och det gör man oftast när man diskuterar med personer.
Är du så dåligt föreberedd att du inte har på dig ett andningsskydd? Inte kul göra hjärt&lungräddning utan sånt...

Kvotering känns lite fel...oavsett yrke. De bästa ska få jobben inte den som är av rätt kön eller "ras" om man ska dela upp oss människor i sånt.

Var det lungt i helgen då grabbar?

Kniv? What? Jag har fått ett enda slag måttat mot mig under hela min karriär. Knivar, pistoler och granatgevär går jag knappast och oroar mig för. Kängorna har plasthätta, det blir inte så kallt då. ;) Mun-mot-mun-skyddet sitter i nyckelringen, det är så litet att det knappt över huvud taget går att visa om man ens skulle vilja. Jag tror att väldigt mycket handlar om att det man gör sig förberedd för kommer hända. Jag förbereder mig för vänliga diskussioner och tillrättavisningar.

Självklart tar jag på mig handskar vid eventuell skyddsvisitation, men om du läste vad jag skrivit tidigare så är det sällan jag gör avlägsnanden, än mindre gripanden eller omhändertaganden. Att ett avlägsnande skulle behöva gå så pass långt att jag behöver bojja och skyddsvisitera finns knappt på kartan, för mig är ett avlägsnande som mest att man vrider till handleden lite lätt för att få uppmärksamheten och promenerar sedan ut lugnt och sansat.

Gällande kvoteringen så talade jag ju i egenskap av glad pojkvän. Jag vet att hon är lämplig som OV, men eftersom jag inte var så säker på att polisens intervjuare skulle se det hoppades jag att de gick på att det "är bra med fler kvinnor i yrket". Hittills har hon klarat sig utmärkt i dörren.

Whistler: Det är väldigt ovanligt att dem grejerna syns ute i krogvärlden, dem flesta OV gör precis som du och gömmer undan dessa. Dock är det annan sak med företagets uniform, där måste allt på själva bältet, går inte att ha det på så många andra sätt.

Jag inkluderade även väktare, där prylbögeriet är kanske desto vanligare. :) Men visst finns det OV som kittar upp sig rejält inför ett pass, värst är ju om de har blåjeans också. ;)

Ska bli intressant hur allt blir med nya nationella OV-uniformen som kommer 2009.

Whistler
2008-09-14, 23:29
Tillägg:

Jag säger inte att det inte blir bråk på ställena jag jobbar på, självklart händer det. Men att behöva slita och dra i någon som man lika väl kan lugna ner när man väl särat på bråket är ju löjligt. Självklart får de bråkande parterna inte vara kvar i lokalen (beror givetvis också på omständigheterna), men jag ser ingen anledning till att avlägsna någon när jag lika väl kan lägga någon minut på att förklara läget - oftast något i stil med "Jag tycker det bästa är att du går ut, tar lite luft och lugnar ner dig". Sen går vi ut tillsammans, pratar igenom det och jag övertalar honom om att det inte är lämpligt att vara kvar där inne mer under kvällen, och ser till att han får sin jacka. Varför ska man göra det svårare än så? Jag njuter inte av att ge någon asfaltsexem och skicka dem i blåvit-taxi.

tntballe
2008-09-14, 23:38
Tillägg:

Jag säger inte att det inte blir bråk på ställena jag jobbar på, självklart händer det. Men att behöva slita och dra i någon som man lika väl kan lugna ner när man väl särat på bråket är ju löjligt. Självklart får de bråkande parterna inte vara kvar i lokalen (beror givetvis också på omständigheterna), men jag ser ingen anledning till att avlägsna någon när jag lika väl kan lägga någon minut på att förklara läget - oftast något i stil med "Jag tycker det bästa är att du går ut, tar lite luft och lugnar ner dig". Sen går vi ut tillsammans, pratar igenom det och jag övertalar honom om att det inte är lämpligt att vara kvar där inne mer under kvällen, och ser till att han får sin jacka. Varför ska man göra det svårare än så? Jag njuter inte av att ge någon asfaltsexem och skicka dem i blåvit-taxi.

Jag antar att dom flyttar på sig när du går genom lokalen.

palme
2008-09-14, 23:44
Klart det är smidigast om man kan prata ut de, men beror som sagt helt på situationen. Står nån och spelar trumma i huvet med ett par glasflaskor på en annan medvetslös lirare går det inte att va len i mun mot han.

Men du har tur som har så lugna ställen mannen.

Avesta - Lite skavsår i bitmärken bara :D Helt å hållet tjejens förtjänst. Jobbar inte längre som vakt.

Whistler
2008-09-14, 23:48
Går inte? Va?
Jag vill mig direkt minnas en situation med en herre som drog en ishink av metall upprepade gånger i huvudet på en gäst som trängde sig före vid baren. När han inte längre hade ishinken pratades han ut medan mina kollegor kunde ta hand om den skadade. Ingen bojning, lugnt och stilla, överlämnad till polisen.

Avesta
2008-09-15, 00:23
Går inte? Va?
Jag vill mig direkt minnas en situation med en herre som drog en ishink av metall upprepade gånger i huvudet på en gäst som trängde sig före vid baren. När han inte längre hade ishinken pratades han ut medan mina kollegor kunde ta hand om den skadade. Ingen bojning, lugnt och stilla, överlämnad till polisen.

I Stockholm är problemen koncentrerade och friktionerna människorna i mellan större när det gäller nattklubbar och centrumanläggningar. Man gör inte sånt för att man vill, man måste. Suger pung. Trött på Stockholm helt ärligt. Har slutat åka kommunalt helt, betalar hellre tull varje dag för att slippa allt elände.

MojjMojj
2008-09-19, 14:57
Undrar hur det ser ut med lagar kring att ha eller inte ha ordningsvakter på krog/pub/klubb. Är det ett krav att alla krogar ska ha det på helger osv?

spoonchest
2008-09-19, 21:51
Undrar hur det ser ut med lagar kring att ha eller inte ha ordningsvakter på krog/pub/klubb. Är det ett krav att alla krogar ska ha det på helger osv?

Det brukar vara inskrivet som villkor i serveringstillståndet.
Alla ställen som söker om tillstånd för alkoholservering genomgår en sådan bedömning. Det varierar väldigt.

Whistler
2008-09-20, 08:47
Kravet är generellt sett att det ska finnas minst tre ordningsvakter om det finns dansgolv. Huruvida det krävs fler än så avgörs beroende på stökighet och storleken på lokalerna.

Tillstånd att få ha OV kan arrangören söka om de anser att det krävs. En del pubar och barer som inte har dansgolv brukar vilja ha en OV i entrén ändå, så då söker de tillstånd för det.

Entrévärdar är helt och hållet upp till krögaren att placera ut, det är inget som krävs eller behöver sökas tillstånd för.