Logga in

Visa fullständig version : Ze tread för oss som fiskar.

Sidor : [1] 2 3

Lasse Kongo
2007-07-18, 16:49
Yo boys and girls, fan va underbart det är att fiska, fiskade mycket som liten men nu var det typ 10 år sen sist, men för ett par veckor sen hängde jag på en polare och lånade hans grejor, dagen efter var jag i fiskeaffären och köpte spön till mig och tjejen, köpte rätt bra grejor, blev även lite drag och annat smått.

Idag slog jag till på en fiskelåda modell stor som kostat 599:- för 199:- fanns typ allt i, var som ett barn på julafton när jag gjorde fint i fäskelådan, och så blev de såklart en håv med så nu har man allt man behöver.

Igår fiskade vi för första gången med nya grejorna, drog upp 2 gäddor och en abborre, en gädda slängde jag dock i för den var lite liten men den andra åt vi som middag idag, kan ha vägt 1.5kg cirka, fyyfaan så gott *drool*

Ska iväg ikväll med och fiska, riktigt najs är det, skön avkoppling och god mat, om man får något *rolleyes* är ju inte direkt bästa säsong för gädda nu men det nappar iaf, några fler som gillar att fiska kanske?

Kabuto
2007-07-18, 16:51
Ät abborren istället för gäddan nästa gång :D

Fiskade också rätt så mycket när jag var yngre, borde fasen börja fiska igen..

mela
2007-07-18, 16:53
Drar ut och dörjar makrill ibland, när vädret tillåter. Ska vara helt vindstilla och solnedgång. *cupid*

Lasse Kongo
2007-07-18, 16:54
Hehe, ja abborre är bra fint, ska grilla gädda och abborre någon kväll, bakpotatis med någon god sås till, sallad, gott bröd och en stor kall till *drool* livet är bra härligt =)

Abboren fick katten, märks att det är en "riktig" katt, skar borren i ett par bitar, han blev som galen, det knastrade som fan när han tuggade men han slickade rent golvet, såg att han ville har mer så jag kastade ner abborreskallen på golvet, då knastrade det REJÄLT, men han käka upp hela skiten :D

Lasse Kongo
2007-07-18, 16:56
Drar ut och dörjar makrill ibland, när vädret tillåter. Ska vara helt vindstilla och solnedgång. *cupid*

Det är sexigt med tjejer som fiskar, jag satt mig fast i vassen igår med ett dyrt drag, tvingade tjejen ut i en eka för hade satt fast linan där med, väl i ekan tvingar ja henne att strippa sig naken o hoppa i vattnet och rädda mitt dyra drag från undergång haaahaaa

Hon är så söt när hon står där i sina vita stövlar och fiskar tång :D

Lövbiffen
2007-07-18, 17:01
Försök att fiska upp en gös eller två! Oerhört god matfisk om jag får säga det själv ;)

Fan va sugen man blev på att dra fram spöna och dra ut på en fisketur :Virro

mela
2007-07-18, 17:06
Det är sexigt med tjejer som fiskar, jag satt mig fast i vassen igår med ett dyrt drag, tvingade tjejen ut i en eka för hade satt fast linan där med, väl i ekan tvingar ja henne att strippa sig naken o hoppa i vattnet och rädda mitt dyra drag från undergång haaahaaa

Sådär brukar inte jag fiska. :D

Thorwaldsson
2007-07-18, 17:13

Shame :(

Pingu
2007-07-18, 17:15

:laugh:

:thumbup:

:laugh:

Pingu
2007-07-18, 17:16

Tig kvinna och klä av dig *popcorn*

mela
2007-07-18, 17:19
Tig kvinna och klä av dig *popcorn*

Jag skrev att jag DÖRJAR makrill. Alltså håller jag fisketråden över pekfingret samtidigt som jag kör i 2-3knop framåt. *gah!*

Pingu
2007-07-18, 17:21
Jag skrev att jag DÖRJAR makrill. Alltså håller jag fisketråden över pekfingret samtidigt som jag kör i 2-3knop framåt. *gah!*

Det kan du väl ändå göra naken ???

*popcorn*

Thorwaldsson
2007-07-18, 17:22

Inte lustigt att man inte kände igen det. En annan från inlandet kallar det att "ro drag" http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6rja :)

mela
2007-07-18, 17:24
Det kan du väl ändå göra naken ???

*popcorn*
Kan kan man väl. Men tänk om fisken vill gömma sig? :Virro
Inte lustigt att man inte kände igen det. En annan från inlandet kallar det att "ro drag" http://sv.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6rja :)

"En populär fisk att dörja är makrill. Denna omtyckta matfisk är numera, dessvärre, relativt sällsynt längs kusten utanför Bohuslän." *cupid*

Pingu
2007-07-18, 17:25
Kan kan man väl. Men tänk om fisken vill gömma sig? :Virro

Då vet jag ett lämplig "ställe" för den :naughty:

Otto GROV
2007-07-18, 17:27
Försök att fiska upp en gös eller två! Oerhört god matfisk om jag får säga det själv ;)

Fan va sugen man blev på att dra fram spöna och dra ut på en fisketur :Virro

Ja fick en gös på 5.5 kg för två år sen, Då vart man lite stolt*flex*

von huff
2007-07-18, 17:31
Ja fick en gös på 5.5 kg för två år sen, Då vart man lite stolt*flex*

Int illa:)gösen är ännu bättre än abborren.Rökt abborre vinner endå det mesta.

von huff
2007-07-18, 17:32
Hur fiskar ni?Vanlig svirvel,mete eller flugfiske?Fins det nån som brukar fiska med långrev?

Pingu
2007-07-18, 17:33
Int illa:)gösen är ännu bättre än abborren.Rökt abborre vinner endå det mesta.

Nästan all rökt fisk är mums *drool*

von huff
2007-07-18, 17:36
Nästan all rökt fisk är mums *drool*

Braxen lär vara god:)Gäddan är ju bara ben.Sutaren är rätt lik abborren fast dom flesta kallar den för skräpfisk

Solsken
2007-07-18, 17:48
Ajabaja... En äkta sportfiskare släpper tillbaka all fisk han får, så är det bara. ;) Man vill värna om beståndet och föregå med gott exempel.

petersson
2007-07-18, 17:53
Brukar fiska lite öring och röding i föräldrarnas stuga som ligger vid en fjällsjö i Jämtland. Kör långdrag eller spinnare från båten men farsan brukar fiska lite med fluga ibland också.
Riktigt gott med grillad öring i folie med lite salt och andra kryddor *drool*

http://img231.imageshack.us/img231/534/bild55su1.jpg (http://imageshack.us)

bubbe
2007-07-18, 18:28
Fick ett ryck och köpte ett spinnspö att ha med i båten, gjorde mina första kast på säkert 15 år i helgen. Har ingen aning om vilka fiskar det finns här på västkusten, men havsöring ska ju vara gott så jag satsade på ett litet öringdrag. Blev naturligtvis inget om man inte räknar trasslet på linan, men var avkopplande den timmes fiskandet som det blev på kvällen iaf.

Speedy
2007-07-18, 19:00
har precis tagit upp mitt fiskeintresse igen..det är väldigt skönt att vara ute i båten och kasta lite..

ankan
2007-07-18, 19:37
Jag brukar fiska ganska mycket gädda på våren och hösten. Det är ju meningslöst att fara ut nu på sommaren om man vill få någon lite större.
Jag låter också alla firrar simma tillbaka till sina hem om dom inte blivit för skadade.

Solsken
2007-07-18, 19:53
Det är egentligen otroligt vad dyrt det är med fiskeutrustning. Det är lätt att glömma bort för en annan som är proffs och får allt "gratis". *kissass*

Lasse Kongo
2007-07-18, 21:56
Vilka gäddrag har ni som favoriter? Själv har jag fått nästan alla mina gäddor med mörrumspinnare, har köpt på mig lite atomdrag nu som sägs vara bra.

tigerofsweden
2007-07-18, 22:00
Vilka gäddrag har ni som favoriter? Själv har jag fått nästan alla mina gäddor med mörrumspinnare, har köpt på mig lite atomdrag nu som sägs vara bra.

Vobblers i alla storlekar, former och färger fungerar fint, nackdelen är att dem kostar en del :MrT: Din flickvän får ha med cyklop o övrig utrustning så hon kan dyka efter dragen när du sätter dem :naughty:

Passar på att göra reklam för polarnas och min fiskesida, där är en del bilder o berättelser, enjoy :D

www.fishingtime.se

spange
2007-07-18, 22:41
jag fiskar rätt ofta, oftast specimenmete efter sutare! äckligt stark fisk, annars är jerkbaitfiske efter gädda kul med, alt. trolling, bästa gäddraget är lätt piggen ellr buster ( 2 jerkbeten) till vanlig spinnutrustning är zaltwobblern grym

KlopFer
2007-07-18, 22:46
Drog upp en regnbåge för 2 veckor sedan ungefär. Var riktigt nice och den gav en riktig fight!

http://i116.photobucket.com/albums/o20/SupraN/DSC00219.jpg

Mago
2007-07-18, 22:49
Inte fiskat en enda gång i år. *cry* Får bli skärpning på det.
Blev mycket fiske förra året med en fin topp på 13.5kg gädda. *nöjd* Fick såklart gå tillbaks.

Makrill har jag också fått en fin på 1.35kg. Den drog fan nästan lika bra som gäddan. :Virro

spange
2007-07-18, 22:55
Blev mycket fiske förra året med en fin topp på 13.5kg gädda. *nöjd* Fick såklart gå tillbaks.

Makrill har jag också fått en fin på 1.35kg. Den drog fan nästan lika bra som gäddan. :Virro

satana! 13,5 kg är mäkta stort:D vad fick du den på? bra att de blev c&r på den osså!

Jax
2007-07-18, 22:58
Någon som har koll på fiskereglerna i fjällen?

Jag tänkte vandra i Sarek nästa vecka och jag är full medveten om att det är så förbjudet det bara kan vara att fiska där. Tänkte däremot fiska första dagen på ett ställe där det är okej, men det innebär att jag måste bära med mig spöt under resten av vandringen. Har hört talats om att det inte är tillåtet att ens bära med sig fiskeutrustning och att den blir beslagtagen. Någon som vet om det stämmer? Googlade lite på det men hittade inget svar.

Daniiiel
2007-07-18, 23:01

Makrill fiske äger! Speciellt när man sitter med ett vanligt haspelspö med häckla på. Så hugger 4-6 feta makrilla, då jävlar blir det fart på spöt:D

spange
2007-07-18, 23:11
Någon som har koll på fiskereglerna i fjällen?

Jag tänkte vandra i Sarek nästa vecka och jag är full medveten om att det är så förbjudet det bara kan vara att fiska där. Tänkte däremot fiska första dagen på ett ställe där det är okej, men det innebär att jag måste bära med mig spöt under resten av vandringen. Har hört talats om att det inte är tillåtet att ens bära med sig fiskeutrustning och att den blir beslagtagen. Någon som vet om det stämmer? Googlade lite på det men hittade inget svar.

bra fråga, förmodligen kan dom ha rätt att ta av dig grejorna, är iaf så vid många andra vatten (iaf. om du bevisligen fiskar på stället, och även om du inte tänker göra det blir dom nog lite misstänksamma om dom ser spöt:D) har du teleskopspö(finns teleskopspön med mkt bra aktion numera) så kan du ju slänga ner det i ryggsäcken?

Mago
2007-07-18, 23:14
satana! 13,5 kg är mäkta stort:D vad fick du den på? bra att de blev c&r på den osså!

Det var en gammal hederlig svart/guld rapalawobbler modell stor. Sprack dock i nosen under fighten den stackarn.

spange
2007-07-18, 23:18
Det var en gammal hederlig svart/guld rapalawobbler modell stor. Sprack dock i nosen under fighten den stackarn.

aahh rapala är fina grejor det! sjukt hög och jämn kvalité:)

X-ecuter
2007-07-18, 23:59
Jag fiskar inte ofta... men hänger med min far ibland och man har fisket i blodet... far drog upp en 14-15 kg lax för ett par år sedan *flex* Lax är gott

von huff
2007-07-19, 08:07

Krokodil 80 är ett bra drag för gädda.Grön,grå och blå är de bästa.Även reflexspinnare 'r bra.Har en halvstor blå rapala wobbler som det nappar förbannat bra på:)

ankan
2007-07-19, 14:25

Jag har börjat med det där jäkla Jerkbaitfisket. Riktigt s-tans värdelös är jag på det men man lär sig förhoppningvis :)
Annars är det mest vanliga skeddrag som gäller.

ankan
2007-07-19, 14:27
jag fiskar rätt ofta, oftast specimenmete efter sutare! äckligt stark fisk, annars är jerkbaitfiske efter gädda kul med, alt. trolling, bästa gäddraget är lätt piggen ellr buster ( 2 jerkbeten) till vanlig spinnutrustning är zaltwobblern grym

Har för mig att jag hört att sutaren är den starkaste fisken till förhållande för sin egen storlek som finns i våra vatten.

von huff
2007-07-19, 14:30
Har för mig att jag hört att sutaren är den starkaste fisken till förhållande för sin egen storlek som finns i våra vatten.

Hr fiskar man sutare om man inte annvänder nät?Det trivs ju bäst i lerbotten så jag antar att man måste mäta med mask eller bröd

von huff
2007-07-19, 14:37
Ni som fiskat länge på samma ställe(+5år)har ni märkt nån skillnad angående fiskarna?Är bara 17 men har endå fiskat en hel(8-9).Tycker att det nappar sämre nu.Men gösen tycks ha sökt sig till grundare vatten.Har svirvlat på samma ställe i 8 år men i fjol var det första året det kom gös.:confused:

daja
2007-07-19, 14:52
Fiskat ofta som få när jag var yngre, nu var det dock säkert 2 år sedan. Har förutom några turer runt älvarna i Norrland blivit abborre och gädda i Sthlms skärgård, ska nog ut nån sväng i september och meta abborre på löja, kan bli rätt stor fångst!

Piranha
2007-07-19, 14:58
Det var superlänge sen jag fiskade, men Jwzrd snackade om det häromdagen och nu Lassie.

Ja kanske leta fram grejjerna dra upp lite sjögräs.

bubbe
2007-07-19, 14:59
Det var superlänge sen jag fiskade, men Jwzrd snackade om det häromdagen och nu Lassie.

Ja kanske leta fram grejjerna dra upp lite sjögräs.

Det kanske är en trend på gång?

Arf Pingvin
2007-07-19, 15:40
http://swein.campus.luth.se/~antic/fiske.jpg

Bra fiske. Dålig bild :)

(vi fiskar från båten där ute i strömmen)

Solsken
2007-07-19, 16:19

Mina personliga favoriter är zalt, jerkbaits, bulldawgs och jiggar (modell större).

Mago
2007-07-19, 16:56

Tror nog att makrill är starkast. Skulle tippa på att havsöring och regnbåge är vassare också, men vem vet.

spange
2007-07-19, 17:15
Hr fiskar man sutare om man inte annvänder nät?Det trivs ju bäst i lerbotten så jag antar att man måste mäta med mask eller bröd

man fiskar sutare genom att bottenmeta/ flötmeta med betet nära botten, agn: majskorn äger enl. mig, mask och boilies funkar bra det osså, makrillen anses vara den starkaste fisken i förhållande till storlek, men sutare hamnar oftast på 2:a plats +att dom blir mkt större än makrillen, måste säga att dom sutare jag har fått har ägt skiten ur regnbågen (och allt annat jag fått) i styrka. vet dock ej hur dom smakar, släpper tbx allt jag får

Lasse Kongo
2007-07-19, 22:00
Drog iväg en snabbtur idag medans tjejen lagade mat, packade ner ett par drag+håv/cigg/tafsar/kniv och hoppade på crossen :D och drog till ett ställe jag hade på känn skulle funka, en liten grund vik med mycket vass, perfa!

Drog på en abu hi/lo, 3:e kastet SMACK! toktryck, fick in besten till bryggan och ser han kämpa för livet och sträcker mig efter håven, när jag väl ska ta upp han så släpper han!

*tänder en cigg*

Ett 10tal kast senare smäller det till rejält 3sek efter att draget landat nära vassen, nu jävlar har vi King Kong på draget, jag får verkligen kämpa med mina små metrevar till armar för att få in fisken, kommer halvvägs innan den släpper, fan!

*tänder en cigg*

Drar ett kast nära vassen på kanske max 5m, vevar sakta, låter draget lura i vassen, 2m från bryggan smäller det till, jag rycker lite och där sitter han, vevar in gäddan mot bryggan och låter han simma in i håven enkelt.

*tänder en cigg* och begrundar fångsten, det var ingen best jag fick upp, dryga 2kg tippar jag på men den räcker gott och väl till middag imorgon =)

En väldigt lyckad fisketur på drygt 30minuter kanske :D

Mago
2007-07-19, 22:05
Nu blev jag fiskesugen Lasse K. Får bli premiärtur på söndag bara för det!

Nämen hoppsan. Där fanns ju en bild på min lilla madame. :)
http://www.sportfiskeforum.se/gadda_06.php

Lövbiffen
2007-07-19, 22:09

:bow:
Jävlar vilken kvinna! ;)

Lasse Kongo
2007-07-19, 22:09

Hooo den var inte dålig den inte!

Vore kul att dra upp något bamsing, men det jag försöker få är väl gäddor i 1-3kg klassen kanske eftersom jag äter dem, och det är dem som smakar godast utan tvekan, tycker de riktigt stora gäddorna smakar lite "sjö" och gammalt, men det vore fränt att dra upp en +10kg gädda :hbang:

spange
2007-07-19, 22:43

haha vafan mago..jag tyckte väl att jag kände igen ditt nick från nåt annat ställe än kolo. är medlem på sportfiskeforum jag med! snuskigt fet och fin gädda btw..

stigson
2007-07-19, 23:13
Underbar tråd, jag är också en fiskefantast. håller på me allt från : jerkbaitfiske, spinnfiske, mete efter braxen, ruda osv. sen gillar jag att flugfiska en del.

ska väg och fiska gädda/ abborre imorgon.

Längtas som en tok till hösten, då ska dem feta upp;)

Kan tillägga att mitt gädd-pb är på prick 13 kg, tog den förra hösten:)

Lasse Kongo
2007-07-23, 15:39
Sjukaste grejen kommer här:

Ett ställe där vi fiskar mycket, eller där många fiskar mycket, det är riktigt poppis där, iaf, exakt på ett ställe är det något skit i vattnet, man sätter sig fast där hela tiden, jag kastade bort 2 drag och min tjej ett, dessutom vet jag att farsan kastat bort drag där när vi fiskat förr+att jag tänkte på att det säkerligen är fler som satt sig fast där!

Så vad gör jag? Jo hämtar snorkelgrejorna hemma, tog en sväng imorse, svinkallt i vattnet, men iaf så dyker jag ner, visste att det var skapligt djupt där, men ser direkt att det ligger en stor jävla stam i vattnet inte allt för långt ner, så jag dyker ner och simmar mot stammen för att titta på sidan ut mot vattnet sas, jag håller på att dö när jag väl kommer fram, det ser ut som en julgran ungefär haha helt fullt med drag, simmar upp hämtar en kniv och sax som jag tagit med, en bra stund senare har jag 24st drag med lika många tafsar framför mig, allt ifrån wobblers, skeddrag, spinnare osv.

Jag som hade tänkt att åka och köpa lite drag ikväll :D Grejen är att trädstammen är förbannat lång med och jag har väl sökt av en 2-3 meter bara :laugh:

Lasse Kongo
2007-07-23, 15:41
Just det, tänkte tillägga, vet ni något poppis fiskeställe, hämta snorkelgrejorna, men ta det gärna när det är lite varmare, annars sitter ni som jag gör nu med filt över skallen, te framför mig och snorig näsa, men vad gör det, behöver inte tjacka drag på ett tag :D

Lasse Kongo
2007-07-23, 22:26
Blev lite köp ändå idag, köpte bla en Zalt som jag läst otroligt mycket bra om, sen köpte jag en popper med, provade en polares häromdagen och det var så kul att fiska med, men jag visste väl inte riktigt hur man ska göra men nu har jag läst på lite, jävligt roligt sätt att fiska =)

Man lär ju bli lite småstisig när fisken börjar jaga betet :D

Det här är väl dock en liten annan metod men liknande princip, rätt coolt

http://www.youtube.com/watch?v=teUjoCzCp_4

Lasse Kongo
2007-07-23, 22:32
Här är en liten film på fiske med poppers, förbannat coolt är det även fast jag inte fått napp än haha http://www.youtube.com/watch?v=QkW-hltwVes

von huff
2007-07-24, 06:35
man fiskar sutare genom att bottenmeta/ flötmeta med betet nära botten, agn: majskorn äger enl. mig, mask och boilies funkar bra det osså, makrillen anses vara den starkaste fisken i förhållande till storlek, men sutare hamnar oftast på 2:a plats +att dom blir mkt större än makrillen, måste säga att dom sutare jag har fått har ägt skiten ur regnbågen (och allt annat jag fått) i styrka. vet dock ej hur dom smakar, släpper tbx allt jag får

Okej:) Jag har ätiti rökt sutare.Kännde ingen skillnad på abborre och sutare

von huff
2007-07-24, 06:38
Sjukaste grejen kommer här:

Ett ställe där vi fiskar mycket, eller där många fiskar mycket, det är riktigt poppis där, iaf, exakt på ett ställe är det något skit i vattnet, man sätter sig fast där hela tiden, jag kastade bort 2 drag och min tjej ett, dessutom vet jag att farsan kastat bort drag där när vi fiskat förr+att jag tänkte på att det säkerligen är fler som satt sig fast där!

Så vad gör jag? Jo hämtar snorkelgrejorna hemma, tog en sväng imorse, svinkallt i vattnet, men iaf så dyker jag ner, visste att det var skapligt djupt där, men ser direkt att det ligger en stor jävla stam i vattnet inte allt för långt ner, så jag dyker ner och simmar mot stammen för att titta på sidan ut mot vattnet sas, jag håller på att dö när jag väl kommer fram, det ser ut som en julgran ungefär haha helt fullt med drag, simmar upp hämtar en kniv och sax som jag tagit med, en bra stund senare har jag 24st drag med lika många tafsar framför mig, allt ifrån wobblers, skeddrag, spinnare osv.

Jag som hade tänkt att åka och köpa lite drag ikväll :D Grejen är att trädstammen är förbannat lång med och jag har väl sökt av en 2-3 meter bara :laugh:

Inte illa:Dsjälv fick jag en gång upp ett sjögräs med ett drag i och en gång had ett drag med en lång tafs lyckats tvinna sig runt ankaret:)

Lasse Kongo
2007-07-24, 13:51
Körde en liten snabbtur i en insjö idag, fick upp en rejäl gädda på ett atomdrag, men fyfan, körde lite med skitter poppen, körde på ganska duktigt så det skvätte och lät rejält, väl inne vid berget ligger draget kvar lite för jag vänder mig och ska titta på en sak, ca 20cm från fötterna plaskar det till så in i helvete vid min popper, hjärtat hoppade till och jag skrek haha, tyvärr högg han inte sig fast men fyfan va rädd jag blev :D

fothermucker
2007-11-08, 23:04
Bump! Ska till sydostasien nästa tisdag och resa runt i ett halvår från Indonesien till Japan är det tänkt. Tänkte då passa på att eventuellt dra några feta. Är det någon som har erfarenhet av fiske från land? Ska man satsa på "vanligt" fiske med drag eller är beach casting med bottenmete att föredra? Är mycket tacksam för tips.

Baan
2007-11-08, 23:52
Blir aldrig av numera men när man var lite yngre då var man fakkin master. Ingen jävla gädda och skitfisk, öring är det man ska fiska.

von huff
2009-06-05, 19:07
Har ni märkt nån skillnad i fiskbeståndet?Där jag fiskar har skräpfisken ökat massor

kjell33
2009-06-05, 19:11
Brukar fiska 100m från där jag bor, ljungans utlopp i bottenhavet, och just här får jag nästan bara id och en och annan abborre på spinn.

von huff
2009-06-05, 19:13
Brukar fiska 100m från där jag bor, ljungans utlopp i bottenhavet, och just här får jag nästan bara id och en och annan abborre på spinn.

Nappar iden på spinn?Trodde det var nån metmask eller brödfisk bara:)

kjell33
2009-06-05, 19:16
Brukar få riktigt fina idar på spinn men bara om det är riktigt fint väder och de tar nära land och kämpar som bara den. Första gången trodee jag det var en gädda faktiskt.

von huff
2009-06-05, 19:18
Brukar få riktigt fina idar på spinn men bara om det är riktigt fint väder och de tar nära land och kämpar som bara den. Första gången trodee jag det var en gädda faktiskt.

haha okej:)Får man fråga vad du använder för drag/bete?Man måste vara ganska erfaren fiskare för att kunna säjja hur stor fisk man har fast då det nappar då endel småfiskar drar ordentligt

kjell33
2009-06-05, 19:22
Abu reflex 10g och idarna brukar ligga kring 6-7hg.

Osten80
2009-06-05, 19:30
Måste fiska oftare. Få saker är så rogivande, och förhoppningsvis belönande, men det är sjukt hur beståndet i insjöarna har minskat sedan jag var liten knatte. :(

Supercharger
2009-06-05, 19:45
Har inte blivit lika mycket i år som jag skulle vilja. Fiskar uteslutande efter Gädda och mestadels så jerkar jag.

Finns ingen bättre känsla än när en gädda smäller på när man jerkar, sjukt kul!

Mvh

shadowfire
2009-06-05, 20:43

Prova närmare matfors.. fint där :)

shadowfire
2009-06-05, 20:44
ska upp o fiska öring i hemtrakterna i sommar, blir rocken som gäller som fluga som vanligt... försöker förstå att göteborgarna flugfiskar öring vid havet här, men får inte riktigt ihop det... inte en kotte ser flugan o de jag har sett hittills har inte fått en fisk.

thatice
2009-06-05, 21:05
Måste lära mig flugfiska ser så fruktansvärt härligt ut, köpte ett spö ifjol men det har knappt varit upp ur tuben.
Tycker framförallt att poppersfluga efter gädda verkar vara sjukt skoj.

shadowfire
2009-06-05, 21:45
Måste lära mig flugfiska ser så fruktansvärt härligt ut, köpte ett spö ifjol men det har knappt varit upp ur tuben.
Tycker framförallt att poppersfluga efter gädda verkar vara sjukt skoj.

wooo, du som bor i norrbotten har ju all världens chans att fixa riktigt fin öring, röding o harr... börjar du fiska de fiskarna så blir du biten dock, jag kan inte garantera att du kommer ur det beroendet sedan :thumbup:

thatice
2009-06-05, 22:06
Har testat nån gång men hade inga vadare blir nog till sommaren och då är man ju lite begränsad då jag upptäckte att man måste ha det lika fritt bak som fram vilket är svårt med all djävla björkris överallt fick hämta flugor i löven hela tiden så jag gav upp.

shadowfire
2009-06-05, 22:21
Har testat nån gång men hade inga vadare blir nog till sommaren och då är man ju lite begränsad då jag upptäckte att man måste ha det lika fritt bak som fram vilket är svårt med all djävla björkris överallt fick hämta flugor i löven hela tiden så jag gav upp.

Eller så kör du i rinnande vatten.. bara o vada ut en liten bit om du ens behöver det, lägga ut flugan o se den följa strömmen... grym känsla.

mulliy
2009-06-06, 12:52
Känns som fisket är mycket sämre iår, men det är förmodligen bara otur. Har inte fått upp en enda abborre, bara gädda.

Rizza
2009-06-06, 16:34
var på nätet kan man köpa fiskegrejer?

spange
2009-06-06, 16:52
http://www.fishit.se
http://willyssportfiske.se (http://www.willyssportfiske.se)
http://www.sporting.se

sen finns det en massa mindre ställen för olika grenar inom fiske. men dessa kanske duger? =)

Rizza
2009-06-06, 16:57
att det fanns så mycket att välja mellan :) vad för rulle/spö använder man sig av om man ska fiska i sjöar.. fiskar som gädda, regnbåge, öring, aborre?

KniveN
2009-06-07, 05:28
att det fanns så mycket att välja mellan :) vad för rulle/spö använder man sig av om man ska fiska i sjöar.. fiskar som gädda, regnbåge, öring, aborre?

Jag skulle välja ett lättare spö, är roligare att få fisk på dom. Ett spö för drag upp till 20g kanske.

spange
2009-06-07, 11:09

ja som sagt, kastvikt upp till 20-25gr, bra allround.

haspel är väl ett självklart val när det är lite lättare fiske, ett spö runt 8' med mediumaktion - i regel ger mediumaktion (hur spöt vill böja sig) både bra kast och drillningsegenskaper, medans en snärtig toppaktion ger längre kast, men sämre drillningsegenskaper, helaktion vice versa alla 3 kan fylla sin funktion, men som allround skulle jag som sagt köra på ett medium.

angående rulle så finns det en uppsjö. Några bra märken är shimano (absolut störst, sjukt många nöjda kunder) Daiwa (grymt sköna rullar vad gäller silkeslen gång), okuma, ABU mfl..

det viktiga är bromsen, jag skulle ha kollat på en frontbromsad modell, då de har större bromsyta än bakbromsade och ofta jämnare bromsverkan. kom ihåg att släppa helt på bromsen efter fiske.

när det kommer till lina, så köp en flätlina, ingen nylon. nylon fyller vissa funktioner, men jag tycker flät är bäst nästan jämt då den 1. inte töjer sig, bättre kontakt med betet, vilket resulterar att du kan kroka mer direkt. 2. känner hur betet beter sig, om den skrapar i botten/om det är sjögräs där du fiskar mm. kan vara användbart att veta. 3. livslängen är klart bättre än på nylon som helst ska bytas efter en säsong, då den inte tål uv ljus speciellt bra.
de gamla fireline flätlinorna tycker jag inte om alls, då de är ganska platta och inte lägger sig som jag vill på spolen, jag har kört power pro de senaste åren och kan rekommendera den! rund, smidig, kompakt vävd och lättknuten.

usch vilken lång post det blev, haha

Rizza
2009-06-07, 16:59
skjysst! kom på jag har lite grejer i balkongen ju och såg att jag hade den här rullen? bromsen är bak men denna kanske borde duga än? http://www.buyit.se/nyasporting/visaProdukt.asp?produktID=8793&veckans=
kanske sisådär 6-7 år sen jag köpte den :D
spö och beten ska jag dra till närmste fiskebutik och köpa.
Tack för hjälpen :D

von huff
2009-06-07, 17:03
skjysst! kom på jag har lite grejer i balkongen ju och såg att jag hade den här rullen? bromsen är bak men denna kanske borde duga än? http://www.buyit.se/nyasporting/visaProdukt.asp?produktID=8793&veckans=
kanske sisådär 6-7 år sen jag köpte den :D
spö och beten ska jag dra till närmste fiskebutik och köpa.
Tack för hjälpen :D

Säkert fungerar den bra, fast jag vågar nog påstå att det inte är världens bästa rulle men räcker gott till lite kastande.Köp en bra lina, det lönar sig

saab900
2009-06-07, 17:28
ja som sagt, kastvikt upp till 20-25gr, bra allround.

haspel är väl ett självklart val när det är lite lättare fiske, ett spö runt 8' med mediumaktion - i regel ger mediumaktion (hur spöt vill böja sig) både bra kast och drillningsegenskaper, medans en snärtig toppaktion ger längre kast, men sämre drillningsegenskaper, helaktion vice versa alla 3 kan fylla sin funktion, men som allround skulle jag som sagt köra på ett medium.

angående rulle så finns det en uppsjö. Några bra märken är shimano (absolut störst, sjukt många nöjda kunder) Daiwa (grymt sköna rullar vad gäller silkeslen gång), okuma, ABU mfl..

det viktiga är bromsen, jag skulle ha kollat på en frontbromsad modell, då de har större bromsyta än bakbromsade och ofta jämnare bromsverkan. kom ihåg att släppa helt på bromsen efter fiske.

när det kommer till lina, så köp en flätlina, ingen nylon. nylon fyller vissa funktioner, men jag tycker flät är bäst nästan jämt då den 1. inte töjer sig, bättre kontakt med betet, vilket resulterar att du kan kroka mer direkt. 2. känner hur betet beter sig, om den skrapar i botten/om det är sjögräs där du fiskar mm. kan vara användbart att veta. 3. livslängen är klart bättre än på nylon som helst ska bytas efter en säsong, då den inte tål uv ljus speciellt bra.
de gamla fireline flätlinorna tycker jag inte om alls, då de är ganska platta och inte lägger sig som jag vill på spolen, jag har kört power pro de senaste åren och kan rekommendera den! rund, smidig, kompakt vävd och lättknuten.

usch vilken lång post det blev, haha

+1 på Powerpro, skitbra lina :)

Jag kör gädda med ett ca 5 år gammalt Abu Agenda 9' medium 7-28 g, och i de flesta fall känns det lite för stort faktiskt, speciellt i båt. Med undantag för några gäddor över 5 kg-strecket/år och en topp på 10,6 kg så brukar de flesta ligga runt 2-4 kg, och det blir inte mycket motstånd ihop med min 10 år gamla Abu Cardinal 104 (ganska stor rulle)

Köp en rulle i storleksklass 2 eller högst 3, då funkar den bättre till mindre fisk också. Jag pröjsade 900 :- för min rulle när jag bytte sist, ochden känns fortfarande som ny efter 10 år, så satsat man på kvalité är det värt det dyrare priset.
Jag har även ett Ul-set med 5,6' spö 2-8 g UL-action + Abu Cardinal 100 UL, och den ger underhållning med aborrar runt halvkilot eller över, och rejält spännande blir det med gäddor i samma vatten :D
Mitt UL-rekord är en motsträvig vårgädda på 3,6 kg, vilket tog ca en kvart att trötta ut och håva med den utrustningen :hbang:

Skitfiske på er!

jontet
2009-06-08, 14:12
tänkte återuppta ett av mina största intressen från när jag var en knatte nämligen bottenmete i havet. har dessvärre inte kvar någon utrustning alls och vet inte riktigt vad jag skall köpa. Finns det något ur julas(www.jula.se) sortiment av fiskeset som kan vara okej eller är det bara skit för mitt syfte?

Vilka sänken är bäst, vanliga dropp-formade blykulor eller finns det något bättre?

Tjocklek på linan? Antar att det är förmågan att klara utkastet som begränsar snarare än fisken?

Bete? Jag minns att jag körde fryst strömming nästan uteslutande med hyffsat resultat men har inte provat något annat i havet heller.

Något mer man bör tänka på? Fiskekort behövs väl inte i havet på västkusten antar jag?

Pimpen
2009-06-08, 16:11

Tyvärr existerar inga bra "allround"-prylar när det gäller fiske. Du får helt enkelt välja vad det är du vill fiska efter för något.

Pimpen
2009-06-08, 16:19
Känns som fisket är mycket sämre iår, men det är förmodligen bara otur. Har inte fått upp en enda abborre, bara gädda.

Tur för dig, gädda är ju den roligaste fisken vi har i Sverige när det gäller sportfiske :D

Här i östergötland har gäddan varit på hugget iår. Har själv haft den bästa våren på 4-5 år tror jag. Har fått sjukt bra resultat på trolling och jerkbait!

spange
2009-06-08, 16:59
tänkte återuppta ett av mina största intressen från när jag var en knatte nämligen bottenmete i havet. har dessvärre inte kvar någon utrustning alls och vet inte riktigt vad jag skall köpa. Finns det något ur julas(www.jula.se) sortiment av fiskeset som kan vara okej eller är det bara skit för mitt syfte?

Vilka sänken är bäst, vanliga dropp-formade blykulor eller finns det något bättre?

Tjocklek på linan? Antar att det är förmågan att klara utkastet som begränsar snarare än fisken?

Bete? Jag minns att jag körde fryst strömming nästan uteslutande med hyffsat resultat men har inte provat något annat i havet heller.

Något mer man bör tänka på? Fiskekort behövs väl inte i havet på västkusten antar jag?

jag kan i princip inget om havsfiske, men vad gäller sänke, så tror jag ett hederligt slangsänke (en bit gummislang med en vikt innuti i ena änden och en lekande i andra.) fördelen är att de inte kilar fast sig så lätt enligt min uppfattning.

angående bete så beror det ju på vilka sorters fiskar du vill få upp, men borstmask skall tydligen vara grymt bra (fångas i sanden vid lågvatten), räka borde funka, eller om du kör med musselkött (stoppas i ett tubnät typ surgifix, och fixeras därefter vid kroken.

:) lycka till!

JockeKillen
2009-06-08, 17:04
Har ni märkt nån skillnad i fiskbeståndet?Där jag fiskar har skräpfisken ökat massor

tvärtom där jag fiskar. jag håller till i en sjö uppe i norrbotten där jag för några år sen bara fick aborre och gädda, de senaste 2 åren har det nästan varit tomt och i höstas och nu på våren drar jag knappt upp annat än öring.

JockeKillen
2009-06-08, 17:11
Tur för dig, gädda är ju den roligaste fisken vi har i Sverige när det gäller sportfiske :D

Nu är jag visserligen inte så grym på fiske då jag bara far ut ibland med polarna men fyfan va många gäddor man fått som varit såpass slö att man trott att det är nån näckros man dragit lös och släpar mot båten.

Pimpen
2009-06-08, 17:16
Nu är jag visserligen inte så grym på fiske då jag bara far ut ibland med polarna men fyfan va många gäddor man fått som varit såpass slö att man trott att det är nån näckros man dragit lös och släpar mot båten.

Gäddan är olika aggressiv beroende på när du fiskar den.

Men håller med om det där, ibland är det bara att veva in. Man tror i princip att man bara har skit på kroken ^^

Men att få en rejäl och pigg gädda på kroken som aldrig vill ge sig tycker jag är det roligaste man kan uppleva fiskeväg i våra vatten :D

spange
2009-06-08, 17:16

men fisket kan varieras in i oändlighet, dom är huggvilliga. och om man inriktar sig mot större ex. kan man få ordentliga grisar. sen är ofta problemet med slöa gäddor krokningen tycker jag. dom sväljer gärna betet, en riktigt jäkla snabb krokning så beter sitter i mungipan så att fisken kan stänga käften och sätta sidan till i fighten, så kan man få ordentligt motstånd!

JockeKillen
2009-06-08, 17:31
Gäddan är olika aggressiv beroende på när du fiskar den.

Men håller med om det där, ibland är det bara att veva in. Man tror i princip att man bara har skit på kroken ^^

Men att få en rejäl och pigg gädda på kroken som aldrig vill ge sig tycker jag är det roligaste man kan uppleva fiskeväg i våra vatten :D

Jo jag fiskar oftast ganska varma sommarkvällar då det är då jag tycker att det är behagligt att sitta där i båten :)

men fisket kan varieras in i oändlighet, dom är huggvilliga. och om man inriktar sig mot större ex. kan man få ordentliga grisar. sen är ofta problemet med slöa gäddor krokningen tycker jag. dom sväljer gärna betet, en riktigt jäkla snabb krokning så beter sitter i mungipan så att fisken kan stänga käften och sätta sidan till i fighten, så kan man få ordentligt motstånd!

Jag fick i förra veckan en gädda på strax över 3kg som krokat väldigt långt i mungipan. Jag missbedömde storleken på den med ungefär 2kg neråt och den enda fight den gav ifrån sig var då håven rörde i fisken (mina vänner brukar behöva några försök med håven innan fisken är fast). Direkt håven kom nära så stack den, sen när den var på lagomt avstånd var det bara att veva tillbaka den igen.

spange
2009-06-08, 17:35
Jo jag fiskar oftast ganska varma sommarkvällar då det är då jag tycker att det är behagligt att sitta där i båten :)

Jag fick i förra veckan en gädda på strax över 3kg som krokat väldigt långt i mungipan. Jag missbedömde storleken på den med ungefär 2kg neråt och den enda fight den gav ifrån sig var då håven rörde i fisken (mina vänner brukar behöva några försök med håven innan fisken är fast). Direkt håven kom nära så stack den, sen när den var på lagomt avstånd var det bara att veva tillbaka den igen.

å andra sidan kan man inte direkt blunda för att en fisk med trekrokar i gälarna som blöder som en stucken gris överlag kämpar sämre.
jag har fått öringar som beter sig som trasor med.

men visst, oftast kämpar ädelfisk mer. men gäddor kan vara bra pigga dom med.

JockeKillen
2009-06-08, 21:28
Jo, de få gäddor som faktiskt rör sig är för jävla roliga att dra upp :D

spange
2009-06-09, 22:10
Jävlar vilken kväll! har just kommit hem från ett makalöst flugfiske efter röding:) var 5 mil rakt in i urskogen till en sjö jag inte vart till på ett par år.

vädret var perfekt, solen låg på och det var fullkomligt vindstilla och inte ett moln. tillråga på allt så kläckte rocken, rödingen var fullkomligt frenetisk. stora fina vak precis hela tiden, inom räckhåll de allra flesta.

det enda livet vid sjön förutom fisken var storlommen som låg ute på sjön.

när solen sänkte sig var det fortfarande behagligt varmt och det vakade _hela_ tiden.

vi var 2 som fiskade och fick 7st rödingar med snittvikt runt 8hg. missade minst lika många, och när vi fick lov att avbryta var det minst lika stor aktivitet på fisken. Helt underbar kväll. ett till besök väntar imorgon om vädret tillåter, då jag tror att den största kläckningen ännu väntar!

Pimpen
2009-06-09, 22:26
Jävlar vilken kväll! har just kommit hem från ett makalöst flugfiske efter röding:) var 5 mil rakt in i urskogen till en sjö jag inte vart till på ett par år.

vädret var perfekt, solen låg på och det var fullkomligt vindstilla och inte ett moln. tillråga på allt så kläckte rocken, rödingen var fullkomligt frenetisk. stora fina vak precis hela tiden, inom räckhåll de allra flesta.

det enda livet vid sjön förutom fisken var storlommen som låg ute på sjön.

när solen sänkte sig var det fortfarande behagligt varmt och det vakade _hela_ tiden.

vi var 2 som fiskade och fick 7st rödingar med snittvikt runt 8hg. missade minst lika många, och när vi fick lov att avbryta var det minst lika stor aktivitet på fisken. Helt underbar kväll. ett till besök väntar imorgon om vädret tillåter, då jag tror att den största kläckningen ännu väntar!

Låter svinkul : ) Men varför ge upp när det hugger? :D

Själv var jag ute imorse. Vindstilla och soligt, dvs skitväder för att fånga gäddan. Lyckades dock kroka ett par stycken såpinnar. Aja, får ta och vänta tills i höst med nytt PB ^_^

spange
2009-06-09, 22:42
Låter svinkul : ) Men varför ge upp när det hugger? :D

Själv var jag ute imorse. Vindstilla och soligt, dvs skitväder för att fånga gäddan. Lyckades dock kroka ett par stycken såpinnar. Aja, får ta och vänta tills i höst med nytt PB ^_^

för att jag hade farsan med och han behövde åka hem*grr* jag hade utan vidare vart kvar natten ut, när det väl är en sån här kväll åker man bara inte hem. då vill man inte att det ska ta slut.

men jag väntar fortfarande på den RIKTIGA kläckningen:naughty: då det vimlar av rocken..känner på mig att detta var en försmak..ska dit imorrn igen!

Pimpen
2009-06-09, 22:51
för att jag hade farsan med och han behövde åka hem*grr* jag hade utan vidare vart kvar natten ut, när det väl är en sån här kväll åker man bara inte hem. då vill man inte att det ska ta slut.

men jag väntar fortfarande på den RIKTIGA kläckningen:naughty: då det vimlar av rocken..känner på mig att detta var en försmak..ska dit imorrn igen!

Najsigt! Skitfiske!

tsp
2009-06-09, 23:39
Var ute och provade en ny mycket liten och okänd sjö här i trakten som en polare fått mycket goda resultat i de få gånger han fiskat där. Är gädda som gäller för hela slanten. Tog en på 7.5kg från land i en liiiten liten vik med några näckrosor efter ungefär 2 timmars fiske. :D Mycket nöjd och gött att ha ett "säkert kort" att åka till när man vill jaga storgädda.

saab900
2009-06-09, 23:48
Ni tillämpar väl catch&release i den mån man oskadd och utan att skada fisken alltför mycket kan få ut draget/flugan?

m0lle
2009-06-10, 01:07
dagen efter var jag i fiskeaffären och köpte spön till mig och tjejen, köpte rätt bra grejor
bra info. du gillar att skryta va?

spange
2009-06-10, 14:29
Ni tillämpar väl catch&release i den mån man oskadd och utan att skada fisken alltför mycket kan få ut draget/flugan?

jag har inte tagit upp en fisk på vet inte hur länge. Det är mitt val, dock ser jag inte ett problem att ta upp en matfisk eller två om beståndet i fråga är beskattningsbart. Ta upp allt om man får mycket, och bara bonka det utan att tänka tycker jag är idiotiskt bör tilläggas.

beställde för övrigt ett nytt flugspö idag. hoppas jag kommer trivas med det.

ett scierra hm3 travel klass5 4delat 9'

prissänkt från 4.000 till 1.999

sanoj
2009-06-10, 14:55
Vad säger ni om fisket i stockholms skärgård? Personligen känns det som att det fanns mycket mer fisk för några år sedan, får nästan aldrig något längre trots ett enormt tålamod :), kanske bara är jag som gör fel o fiskar vid fel tidpunkt.

Håller till i närheten av furusund o där runt omkring.

tsp
2009-06-12, 18:09

Små fiskar och stora fiskar får alltid gå tillbaka. T.ex. en gädda på 6kg får tveklöst gå tillbaka. Lika så en gädda på halvkilot/kilot. Dock hamnar en gädda på 2-3kg tveklöst i fångstpåsen för att senare bidra till middagen. Likadant med typ alla fiskar, förutom i put and take-sjöar så klart. Där plockar jag på mig allt vad jag kan! Finns ändå ingen mening att värna om beståndet liksom, men det är ju ganska självklart. :P haha

saab900
2009-06-12, 18:27
Ok, givetvis tycker jag det är OK att ta fisk i den mån man faktiskt kan äta upp den. De fiskar jag inte lyckas kroka av utan att behöva avliva eller som får krokarna i gälarna, de går till matbordet, eller ja, till föräldrarnas granne om sanningen ska fram, vem orkar rensa liksom :em:
Jag blir heligt förbannad när jag ser hur vinterpimplarna på Hjälmaren drar upp 20-30 aborrar på några timmar och avlivar och bara lägger bredvid hålet *grr*
Å andra sidan blir det mat åt 60-70 övervintrande havsörnar runt Hjälmaren, men denna kategori människor är ändå värre än Hjälmarens yrkesfiskare.

spange
2009-06-12, 19:56
Ok, givetvis tycker jag det är OK att ta fisk i den mån man faktiskt kan äta upp den. De fiskar jag inte lyckas kroka av utan att behöva avliva eller som får krokarna i gälarna, de går till matbordet, eller ja, till föräldrarnas granne om sanningen ska fram, vem orkar rensa liksom :em:
Jag blir heligt förbannad när jag ser hur vinterpimplarna på Hjälmaren drar upp 20-30 aborrar på några timmar och avlivar och bara lägger bredvid hålet *grr*
Å andra sidan blir det mat åt 60-70 övervintrande havsörnar runt Hjälmaren, men denna kategori människor är ändå värre än Hjälmarens yrkesfiskare.

plusett. eller när dessa förbannade jävla torsdagsmetare sitter vid "min" å och sliter upp allt de får och lägger i svarta plastsäckar som sedermera lämnas vid ån. kul att fisken de tar upp är dels braxar på rätt många kilon, som flera specimenmetare mer än gärna fiskar efter och returnerar.:(

Supercharger
2009-06-12, 20:19
C&R är självklart i mitt fall.

Endast de fiskar som blir skadade avlivas och matas till katten.

Sist behölls visserligen en fin gös på 3kg till middagsbordet.

spange
2009-06-16, 14:26

härligt! ska försöka ta mig iväg på något gösfiske framöver jag också, och får jag något blir det en eller 2 matfiskar, man behöver inte vara alltför nitisk i sin c&r. får man fisk från ett bra och livskraftigt bestånd ska man givetvis kunna ta upp någon fisk för husbehov! Det är många i fiskevärlden som skriker mördare om någon bonkar en fisk för mat, sen går dom och köper ett torskblock på ica sen:)

C&R som grundidé är dock väldigt bra, och det är kul att fler och fler verkar tillämpa den.

KniveN
2009-06-16, 19:34

härligt! ska försöka ta mig iväg på något gösfiske framöver jag också, och får jag något blir det en eller 2 matfiskar, man behöver inte vara alltför nitisk i sin c&r. får man fisk från ett bra och livskraftigt bestånd ska man givetvis kunna ta upp någon fisk för husbehov! Det är många i fiskevärlden som skriker mördare om någon bonkar en fisk för mat, sen går dom och köper ett torskblock på ica sen:)

C&R som grundidé är dock väldigt bra, och det är kul att fler och fler verkar tillämpa den.

Har inte fiskat gös, har ni några bra tips? :)

Supercharger
2009-06-16, 19:49

Äter inte fisk så C&R är ypperligt för mig:D.

Har inte fiskat gös, har ni några bra tips? :)

Trollade gädda sist vi fick en gös och lyckas alltid få gädda när vi trollar gös, så sikta på gädda så får du nog en gös;).

Skämt åsido, är inte alls så haj(hehehe) på gös, men trolla lite djupare runt djupkanter eller vertikala med jiggar. Kolla efter måsslag eller stora koncentrationer av betesfisk om du nu har ekolod, jigga/trolla i det området och du ökar dina chanser iaf.

Hör med lite lokala fiskare om vart dem har fått sin gös nånstans.

Mvh

kjell33
2009-06-16, 19:53
Gös finns i öjen söder om njurunda och tar mest vid nattrolling efter vad jag har hört.

KniveN
2009-06-16, 20:00
Gös finns i öjen söder om njurunda och tar mest vid nattrolling efter vad jag har hört.

Har båt i Marmen så det är där det blir fiske.

KniveN
2009-06-16, 20:44
Äter inte fisk så C&R är ypperligt för mig:D.

Trollade gädda sist vi fick en gös och lyckas alltid få gädda när vi trollar gös, så sikta på gädda så får du nog en gös;).

Skämt åsido, är inte alls så haj(hehehe) på gös, men trolla lite djupare runt djupkanter eller vertikala med jiggar. Kolla efter måsslag eller stora koncentrationer av betesfisk om du nu har ekolod, jigga/trolla i det området och du ökar dina chanser iaf.

Hör med lite lokala fiskare om vart dem har fått sin gös nånstans.

Mvh

Har inget ekolod.. har lite hum om vart dom brukar fiska gös men känns lite segt att ställa sig o jigga i blindo :D

Supercharger
2009-06-16, 20:49
Har inget ekolod.. har lite hum om vart dom brukar fiska gös men känns lite segt att ställa sig o jigga i blindo :D

Sjökort finns på Eniro, sen är bara att navigera genom stjärnorna:D.

Danny Devito
2009-06-16, 21:07
Fick en 3-kilos gädda idag i Ekoln, Uppsala. Årets första fisk! :hbang:

Körde med en röd 10-grams Vibrax-spinnare. Filmade fisken:

91fRIJa-28U

kjell33
2009-06-16, 21:09
Var fick du den? Detaljer tack!:D

Fatcan
2009-06-16, 21:12
Kan inte se klippet :(.

petersson
2009-06-16, 21:14
Vibrax är hederliga grejer Danny :D

Min bästa fisk var en stor sutare som jag metade upp när jag var liten. Höll på att ramla i ån alltså *flex*

Danny Devito
2009-06-16, 21:29
Såg att klippet inte funkade för vissa. Det här ska dock fungera:

F63wYtyGAAQ

Var fick du den? Detaljer tack!

Nära Flässjan i Ekoln, Uppsala - Mälaren. :D

Kan inte se klippet.

Lagt upp det på nytt. :)

Vibrax är hederliga grejer Danny

Min bästa fisk var en stor sutare som jag metade upp när jag var liten. Höll på att ramla i ån alltså

Haha grymt! :D Hur fet var den?
Mm, Vibrax är grymma. Fan fått det mesta med mina vibrax-drag.

kjell33
2009-06-16, 21:31
Jag har bott i uppsala och har brädseglat vid skarholmen, det var därför jag frågade.;)

Danny Devito
2009-06-16, 21:35
Jag har bott i uppsala och har brädseglat vid skarholmen, det var därför jag frågade.;)

Okej, najs. Då lär du veta vart flässjan ligger va? :)

KniveN
2009-06-16, 22:16
Sjökort finns på Eniro, sen är bara att navigera genom stjärnorna:D.

verkar bara vara i havet eller?

Körde med en röd 10-grams Vibrax-spinnare. Filmade fisken:

91fRIJa-28U

Trevligt, har haft riktigt flyt med gäddfisket i år. En på strax under 13kg 120cm, en på strax över 8kg 109cm och en som vi inte vägde på 97cm *popcorn*

kjell33
2009-06-16, 22:17
Neråt krusenberg om jag inte minns fel.

grakka
2009-06-16, 23:22
Jag och en polare var högt upp i landet å fiskade gäddor och abborre. Vi tävlade såklart om vem som fick mest och störst. Fick en abborre på 1,25 kg och han fick givetvis en på 1,3 kg. Tappade en bamse som med största sannolikhet hade vägt 1,5kg eller mer. Extremt bra fiske var det där iaf. Synd att gäddjävlarna har utrotat all öring bara. Att grilla öring tackar man inte nej till.

Supercharger
2009-06-17, 07:19

Lite rädd för att ta i fisken;).

verkar bara vara i havet eller?

Nja, verkar inte som mindre sjöar finns med alla gånger.

jontet
2009-06-17, 07:39
tänkte åka o köpa fiskekort och lite drag till insjöfiske idag. Bara bottenmetat i havet hittils så har bara krokar o sänken. Vilka grejjor är the shit för typ gädda, aborre, öring?

Danny Devito
2009-06-17, 08:20
Trevligt, har haft riktigt flyt med gäddfisket i år. En på strax under 13kg 120cm, en på strax över 8kg 109cm och en som vi inte vägde på 97cm *popcorn*

Fan va najs. I den delen av Ekoln jag brukar vara är det inte så mycket fisk, så man får vara glad om man lyckas få en över 2 kg. :D

Neråt krusenberg om jag inte minns fel.

Japp, det stämmer. :) Ska nog ut dit imorgon också.

Lite rädd för att ta i fisken;).

Haha, den var slemmig och hal som fan. Ville inte riskera att tappa den.

martikainen
2009-06-17, 08:47
Ville inte riskera att tappa den.

Helt rätt Danny! :thumbup:

För övrigt har jag inte fiskat på 100år, har pysslat med mete, pimpling, jigga, trolla, och sist flugfiske. Älskar allt som har med fiske att göra men har tyvärr inga bra fiskevatten nära mig. Hoppas man får tillbaka möjligheten senare i livet.

rekordfisken: gädda på 6,5kg fångad i sthlm skärgård, Trosa om jag inte minns fel

spange
2009-06-17, 09:55
tänkte åka o köpa fiskekort och lite drag till insjöfiske idag. Bara bottenmetat i havet hittils så har bara krokar o sänken. Vilka grejjor är the shit för typ gädda, aborre, öring?

ett riktigt universalbete för vanligt kastande är ju spinnaren, köp spinnare typ mepps aglia, vibrax eller myran, stlk 3 är bäst allround storlek tycker jag, mindre än så blir inga långa kast om man inte har väldigt lätt spö, storlek 5 kan funka bra för gädda. dom är påligtliga och både gädda öring och abborre hugger gladeligen på dem. Sen kan du ju köpa några jiggar som verkar schyssta, det brukar funka. fiska in alla beten varierat- fort, långsammare, låt sjunka en sekund osv.

saab900
2009-06-17, 11:07
ett riktigt universalbete för vanligt kastande är ju spinnaren, köp spinnare typ mepps aglia, vibrax eller myran, stlk 3 är bäst allround storlek tycker jag, mindre än så blir inga långa kast om man inte har väldigt lätt spö, storlek 5 kan funka bra för gädda. dom är påligtliga och både gädda öring och abborre hugger gladeligen på dem. Sen kan du ju köpa några jiggar som verkar schyssta, det brukar funka. fiska in alla beten varierat- fort, långsammare, låt sjunka en sekund osv.

+1

Angående teknik brukar spinnstopp vara helt överlägset på både abborre och gädda (och nästintill ett krav för att locka havsöring) om bottenterrängen tillåter det. Veva in ett par-tre vevtag, stoppa och låt draget sjunka någon sekund, och upprepa. Eventuell efterföljande fisk blir nyfikna när draget stannar och hugger det då, och om inte hugger de när "middagen" sätter fart helt plötsligt och ser ut att komma undan ;)
Nackdel: Fungerar dåligt bland sjögräs, då man gärna får kroken full efter första stoppet, och sen är det kastet kört. Fungerar dåligt med lätta spinnare, de brukar inte orka spinna igång efter alla stopp.

Extra roligt är det att praktisera i grunda Norrlandsjöar där vattnet är så klart att man ser draget 25 m ut och precis vad som händer. Det är en speciell känsla att se fisken följa draget och se hur man lyckas lura den.

clinteastwood
2009-06-19, 14:45
Såg idag på svt play att vildmark fiske har börjat sändas igen:)! Sänds inte så mycket fiskeprogram nuförtiden! Hoppas det blir ändring på det!

Mr.Sjöborg
2009-06-19, 15:18
Såg idag på svt play att vildmark fiske har börjat sändas igen:)! Sänds inte så mycket fiskeprogram nuförtiden! Hoppas det blir ändring på det!

Fiskedrag(lätt bästa fiske programmet!) sänds ju dagligen på tv4 sport

KniveN
2009-06-20, 22:51
Fiskedrag(lätt bästa fiske programmet!) sänds ju dagligen på tv4 sport

Tror att som jobbar på säsong 4 nu.

Mr.Sjöborg
2009-06-20, 23:45
Tror att som jobbar på säsong 4 nu.

Säsong 4 har funnits länge, favoriten där är lätt när de fiskar stör i kanada sånna jävla monster!:hbang:

Var ute och fiskade gös idag fick en, tappade 3:furious:
Någon som har tips på bra göswobbler? inte för trolling

KniveN
2009-06-21, 00:43
Säsong 4 har funnits länge, favoriten där är lätt när de fiskar stör i kanada sånna jävla monster!:hbang:

Var ute och fiskade gös idag fick en, tappade 3:furious:
Någon som har tips på bra göswobbler? inte för trolling

jasså. var en polare som sa det, undrar om han pratade om säsong 5 då.

saab900
2009-06-21, 05:24
Äsch, för mycket flugfiske och havsfiske i båda programmen. Typ som Fiske för Alla och Fiskejournalen, vilka skräptidningar! 30 % reklam, och 80-90 % av resterande handlar om flugfiske *grr*

spange
2009-06-21, 09:55
Äsch, för mycket flugfiske och havsfiske i båda programmen. Typ som Fiske för Alla och Fiskejournalen, vilka skräptidningar! 30 % reklam, och 80-90 % av resterande handlar om flugfiske *grr*

+1. har just avslutat min FFA prenumeration efter typ 4-5 år, tyckte det var bättre för några år sedan.
De senaste 2 åren har jag i princip hängt kvar vid den i hopp om att det ska komma NÅGON intressant artikel, men det händer dessvärre inte längre :/

Rizza
2009-06-21, 13:01
nu när sommaren närmar sig och det blir varmare hur ska man meta efter aborre och regnbåge? bottenmeta eller flötmeta?

saab900
2009-06-21, 14:26
nu när sommaren närmar sig och det blir varmare hur ska man meta efter aborre och regnbåge? bottenmeta eller flötmeta?

Flötmeta abborre fungerar mycket bra. Använd helst stora lövmaskar (de rödaktiga), hittas i komposter. Kör lite djupare, ca 1,2-1,8 m, ananrs får du nästan enbart mört. På detta djup går också mmycket braxar, vilket kan vara kul.

Spinnfiske är annars helt kalrt roligare när det nappar. Det ger sämre utdelning än mete, men man slipper skräpfisken, och även en abborre kan ge en ganska härlig fight på en UL-utrustning. De snabba ettriga rycken i spöt är en speciell känsla , helt annorlunda mot att veva in en halvslö gädda på tyngre utrustning. Drag som jag kan rekommendera: Vibrax, vibrax och åter vibrax! Gärna Flourescent och Hot pepper. Svart i kombo med rött, guld, silver etc går mycket bra, ca 5-12 gram, storlek 3-5 på spinnare alltså.

http://www.willyssportfiske.se/ProductSection/ProductList.aspx?id=12780

Myran Wipp är ett klassiskt drag som är en riktig abborrdräpare och har gett mig tjogtals med fiskar. Storlek 10 g svart/röd kropp med silversked.

http://www.willyssportfiske.se/Product/Product.aspx?id=129067

Ha alltid två Wipp i lådan eftersom gäddor gärna tar dessa, vilket kan leda till tappade drag på UL-grejor.

saab900
2009-06-21, 14:32
Ja, just det, när man köpt ett drag bör man ta en tång och vika ut krokarna litegrann så tar de mycket bättre, vilket resulterar i mindre tappad fisk. De brukar ju nästan vara inåtböjda från fabrik. Fiskar har betydligt större gap än man tror, och böjer man krokarna svagt utåt minskar risken att man helt sonika drar ut draget ur fiskens mun istället för att kroka, eller att fisken spottar ut det utan att det fastnar.

slitenhet
2009-06-21, 17:10
Ja, just det, när man köpt ett drag bör man ta en tång och vika ut krokarna litegrann så tar de mycket bättre, vilket resulterar i mindre tappad fisk. De brukar ju nästan vara inåtböjda från fabrik. Fiskar har betydligt större gap än man tror, och böjer man krokarna svagt utåt minskar risken att man helt sonika drar ut draget ur fiskens mun istället för att kroka, eller att fisken spottar ut det utan att det fastnar.

Det är inte så bra som det låter.;) Anledningen till att spetsarna är lätt inåtböjda är att krokningsvinkeln blir mycket bättre och att kroken sedan sitter bättre. Testa lite försiktigt i handen med olika krokar och du kommer märka att en lätt inåtböjning fördelar mer av kraften på krokspeten.

von huff
2009-06-21, 17:14
två små gäddor idag men ingendera fick jag upp fast lika bra så:)

saab900
2009-06-21, 20:22
Det är inte så bra som det låter.;) Anledningen till att spetsarna är lätt inåtböjda är att krokningsvinkeln blir mycket bättre och att kroken sedan sitter bättre. Testa lite försiktigt i handen med olika krokar och du kommer märka att en lätt inåtböjning fördelar mer av kraften på krokspeten.

Jag kanske var lite väl otydlig :em:

Jag menade inte krokspetsarna, de låter man vara, utan att man tar och böjer hela kroken lite utåt. Fältstudier talar för sig själva. Jag är den enda i fiskegänget som gör detta, och jag tappar klart minst fisk. Jag är helt klart överlägset bäst, men inte så mycket bättre ;)

Edit: Jag är förbannat ödmjuk när vi summerar fisketävlingarna också :P

slitenhet
2009-06-21, 21:24
Jag kanske var lite väl otydlig :em:

Jag menade inte krokspetsarna, de låter man vara, utan att man tar och böjer hela kroken lite utåt. Fältstudier talar för sig själva. Jag är den enda i fiskegänget som gör detta, och jag tappar klart minst fisk. Jag är helt klart överlägset bäst, men inte så mycket bättre ;)

Edit: Jag är förbannat ödmjuk när vi summerar fisketävlingarna också :P

Förstod vad du menade men jag var nog lite dålig på att uttrycka mig. :em:

Jag står dock fast vid att vinkeln blir mer optimal när kroken är vinklad inåt. När krokarna vinklas utåt kommer kraften att trycka spetsarna utåt.

Jag inbillar mig att jag tappar mindre fisk med lätt inåtvinklade krokar.
Men det kan säkert bero lite på hur man fiskar också. Vid fiske med cirkelkrok som är extrem, så rekomenderas inget mothugg utan istället ett långsamt drag, för att kroken ska lägga sig rätt i munnen och kroka.

Något man kan enas om är i alla fall vikten av riktigt vassa krokar! Owner och Gamakatsu är favoriterna.

Blev några timmars göstrolling idag vilket bara resulterade i en tappad gädda. Trots åskväder och måsdyk. *mini

saab900
2009-06-21, 21:48
Förstod vad du menade men jag var nog lite dålig på att uttrycka mig. :em:

Jag står dock fast vid att vinkeln blir mer optimal när kroken är vinklad inåt. När krokarna vinklas utåt kommer kraften att trycka spetsarna utåt.

Jag inbillar mig att jag tappar mindre fisk med lätt inåtvinklade krokar.
Men det kan säkert bero lite på hur man fiskar också. Vid fiske med cirkelkrok som är extrem, så rekomenderas inget mothugg utan istället ett långsamt drag, för att kroken ska lägga sig rätt i munnen och kroka.

Något man kan enas om är i alla fall vikten av riktigt vassa krokar! Owner och Gamakatsu är favoriterna.

Blev några timmars göstrolling idag vilket bara resulterade i en tappad gädda. Trots åskväder och måsdyk. *mini

Jag säger ju det, vinkla ut krokarna :D

Att man måste slipa krokarna regelbundet håller jag med om :thumbup:
Flätlina så att man får bra känsla och vid minsta ryck ett distinkt mothugg, så sitter dom där.

slitenhet
2009-06-21, 22:43
Jag säger ju det, vinkla ut krokarna :D

Att man måste slipa krokarna regelbundet håller jag med om :thumbup:
Flätlina så att man får bra känsla och vid minsta ryck ett distinkt mothugg, så sitter dom där.

Hahaahah, öppet mål. :D

Dock satt det klassiska trekrokar på den wobblern. Men det som felade var faktiskt att jag var allt för seg under drillen.

Buken
2009-06-23, 02:29
Klockan är nu 03:26 och det ljusnar, har en sjö ungefär 1km hemifrån som jag strax skall våldgästa i natten.

Var nere och köpte 2st spinnare 1 guldfärgad 14g Balzer och en orange/silver Toni på 18g.

Har även inhandlat en Catana 2500RA rulle till mitt spö och nu ska skiten testas.
Undar om tidpunkten är fel men det struntar jag i uppdaterar imorgon eller när jag kommer hem om jag pallar.

Buken
2009-06-23, 05:14
kom ner till sjön ganska fort, var där ca 15 minuter efter min förra post.
Jag kastade på med min spinnare och efter 1 timma fick jag en liten aborre på kanske 2hg den plumsade tillbaks i plurret. Jag fortsatte fiska till klockan 6 utan resultat nu kom jag precis innanför dörren. GOD NATT!

Danny Devito
2009-06-23, 14:20
Fan, fiskade fem timmar igår och fick inte ett skit. Men fint väder var det iaf.

snatch914
2009-06-23, 15:12
Någon mer än jag som brukar kastmeta med mask efter öring i åar och bäckar?

jag tycker att det är det roligae fiskesättet som finns... Hoppa runt mellan stenar, akta sig för grenar, akta botten napp, och när det väl smäller så smäller det gott :D

Buken
2009-06-23, 16:34
Var nere ett par timmar nu igen, 15:30-17:15 typ, inte ett piss. Den här gången körde jag med en mörkgrön/grå Abu garcia wobbler, Fortfarande dödfött.

von huff
2009-06-23, 19:02
Köpte reflex och mörrumspinare idag + lite annat men det gav ingenting idag:(

Tricce
2009-06-24, 20:04
Va egentligen inte ute för att fiska men kastade 2ggr och fick denna sötnos.
Reflex med svart/guld sked.
Förövrigt vakade det OTROLIGT mycket idag/ikväll.

http://i39.tinypic.com/24qpbwo.jpg

spange
2009-06-24, 20:48
har i princip fiskat hela tiden sön-tis (eller ja, mycket iaf, var vid stugan som ligger ca 2 meter från sjön, blir en del fiske då.)

dött, dött, dött. ingen gädda, ingen gös, ingen öring, ingen sik. det enda var ett tjog mindre abborrar på mete och 2 mörtar på torrfluga. Det var väldigt mycket vak, även om det mesta var småfisk, men dom var svårtrugade de jävlarna.

ikväll kanske jag tar med flugspöt till en fin å i närheten med några fina öringar i.

Fatcan
2009-06-26, 20:48
Ni som metar gädda, hur gör ni när ni injicerar betesfisken (död) med doftolja? Sätter man bara nålen på måfå och sprutar in lite i köttet?

von huff
2009-06-26, 20:57
Saftig gädda. reflexen satt inte hårt fast ser det ut som+ liten krok så det var väl att dra upp den snabbt

Tricce
2009-06-26, 23:03
Saftig gädda. reflexen satt inte hårt fast ser det ut som+ liten krok så det var väl att dra upp den snabbt

Den satt precis i käken rätt ordentligt faktiskt, lät den lattja omkring lite runt båten i förhoppning att den skulle släppa själv men fick ta den i nacken och lossa kroken med tång innan den for tillbaka i plurret igen.

Igår simmade den här förbi båten inte lika sugen på att få en sådan på kroken direkt :D

http://i41.tinypic.com/2u5uko3.jpg

Mr.Sjöborg
2009-06-26, 23:11
[QUOTE=Tricce;3745703]
Orm
QUOTE]

hehe häftigt, såg ut att vara rätt stor?
Såg en bild från fs förut där någon hade fått huggorm på jigg...mycket märkligt.

Vad är eran favorit power bait till regnbåge? färg? smak(om man kan säga så)

KniveN
2009-06-28, 23:53
Gick ner ock drog några kast i solen idag. På första kastet får jag en liten abborre, 2-3 meter från bryggan kommer en 1,5-2kg gädda och hugger borren samt fastnar i draget. Tar tag i tafsen så att han ska kunna slita sig loss vilket funkar, ställer mig upp och ska lyfta upp borren då hugger han igen utan att fastna i draget och försöker simma iväg. Han håller den i kanske 30sek innan han släpper bara för att hugga igen, när jag väl får upp borren så lägger han sig och väntar bredvid stenen jag står på.
Tar ett litet tag att kroka av abborren då han har fastnat på alla 3 krokar, när jag slänger i den så plockar gäddan den direkt och ligger kvar vid stenen i några min.

Borde ha slutat fiska då så att man blev 200 procentig :D

saab900
2009-06-29, 00:32
Gick ner ock drog några kast i solen idag. På första kastet får jag en liten abborre, 2-3 meter från bryggan kommer en 1,5-2kg gädda och hugger borren samt fastnar i draget. Tar tag i tafsen så att han ska kunna slita sig loss vilket funkar, ställer mig upp och ska lyfta upp borren då hugger han igen utan att fastna i draget och försöker simma iväg. Han håller den i kanske 30sek innan han släpper bara för att hugga igen, när jag väl får upp borren så lägger han sig och väntar bredvid stenen jag står på.
Tar ett litet tag att kroka av abborren då han har fastnat på alla 3 krokar, när jag slänger i den så plockar gäddan den direkt och ligger kvar vid stenen i några min.

Borde ha slutat fiska då så att man blev 200 procentig :D

Haha, sånt man drömmer om ska hända :)

KniveN
2009-06-29, 00:42
Haha, sånt man drömmer om ska hända :)

Gäddan är fan galen... Ligger kvar precis som att han vet att abborren kommer komma tillbaka :)

spange
2009-06-29, 08:41
Gäddan är fan galen... Ligger kvar precis som att han vet att abborren kommer komma tillbaka :)

hehe, gäddor verkar inte vara så hjärndöda..såg ett klipp på svt play tror jag det var om en gubbe som under flera års tid (och fortfarande) gick ned till bryggan varje morgon och slängde i en korv åt en gädda som lärt sig att det vankades frukost där! Han kastade i korven, och fisken gled fram och nappade åt sig den=)

Fatcan
2009-07-30, 13:57
En ganska stor asp och en liten gös blev resultatet av igårkvälls fisketur på ekoln, båda åkte tillbaks. Undrar dock om aspen var sjuk på nått sätt eftersom den inte kämpade nånting, man kände att det ryckte i början och sen vaknade den till invid båten, men annars var det som att ha ett stort sjögräs på. Dom brukar kämpa bra annars.

http://img268.imageshack.us/img268/143/asp1.jpg

Använde ej huggroken för att ta upp den.

Danny Devito
2009-07-30, 16:37
Coolt Fatcan. :thumbup:

Vart i ekoln fiskade du och vad körde du med för drag?

Fatcan
2009-07-30, 17:24
Coolt Fatcan. :thumbup:

Vart i ekoln fiskade du och vad körde du med för drag?

Vi trollade mellan Flässjan och den lilla ön som det brukar sitta massa måsar på, Måsgrundet tror jag den heter, har fått mycket asp och gös i det området. Körde med djupgående silverfärgad wobbler.

Danny Devito
2009-07-30, 17:29
Vi trollade mellan Flässjan och den lilla ön som det brukar sitta massa måsar på, Måsgrundet tror jag den heter, har fått mycket asp och gös i det området. Körde med djupgående silverfärgad wobbler.

Najs. Precis där brukar jag också fiska. Fick en 3-kilos gädda där för några veckor sen. Gös och asp visste jag dock inte ens att det fanns där. :D

Förresten, fyfan vad dom där måsarna på ön väsnas på nätterna. Helt sjukt. :Virro

Fatcan
2009-07-30, 18:58
Najs. Precis där brukar jag också fiska. Fick en 3-kilos gädda där för några veckor sen. Gös och asp visste jag dock inte ens att det fanns där. :D

Förresten, fyfan vad dom där måsarna på ön väsnas på nätterna. Helt sjukt. :Virro

Hehe, det är ju gös-country där emellan. Konstigt att du aldrig dragit upp nån där, vad brukar du köra med för drag?

Danny Devito
2009-07-30, 19:04
Hehe, det är ju gös-country där emellan. Konstigt att du aldrig dragit upp nån där, vad brukar du köra med för drag?

Kör oftast med en röd Vibrax-spinnare, 10 gram.

Fatcan
2009-07-30, 19:21
Kör oftast med en röd Vibrax-spinnare, 10 gram.

Ok, vet inte om spinnare är så bra för gös, jag har aldrig fått gös på spinnare iaf. Har haft störst framgång med stora djupgående wobblers, främst silver eller mörkgröna.

Three pigs
2009-08-01, 00:13
Var ute idag och fick en fin gädda på 2,5kg med ett skeddrag. Körde tidigare med wobbler och jerk men fick inget på det, kändes lite trist att få på skeddraget :D

von huff
2009-08-01, 13:14
Krokodil skeddrag är troligtvis det bästa gäddraget jag har prövat annars är små vobblers och endel spinnare bra

Kabuto
2009-08-01, 13:24
Rapala Minnow Spoon är riktigt bra för gädda, den gula med röd skalle och svarta ränder.

Nästan i mitten YT..
http://www.kurresfiskeshop.se/kurre-bin/butik/bilder/beten/minnowspoon.jpg

JockeKillen
2009-08-01, 21:28
Jag provade för några dagar sen att fiska gädda med en nyköpt popper och roligare gäddfiske har jag aldrig varit med om. Det nappade konstant och jag såg varenda hugg fisken gjorde. Det var ganska imponerande att för första gången se en gädda på ca 3kg hoppa rakt upp ur vattnet för att blotta hela kroppen när han högg.

Mr.Sjöborg
2009-08-01, 21:33
Jag provade för några dagar sen att fiska gädda med en nyköpt popper och roligare gäddfiske har jag aldrig varit med om. Det nappade konstant och jag såg varenda hugg fisken gjorde. Det var ganska imponerande att för första gången se en gädda på ca 3kg hoppa rakt upp ur vattnet för att blotta hela kroppen när han högg.

ballt! har alltid velat ta fisk på popper och se den skjuta ur vattnet ala vithaj för att sluka poppern:D

Vad vare för väder? vind? hög/lågtryck? stod dom grunt eller djupt?
Om du har koll på detta alltså;) är rätt intresserad av sånt så man kanske kan lära sig att nu ere popper väder eller aa nu ska man dra fram den überdjup gående wobblern.

Pimpen
2009-08-01, 22:21
Tjipp!

Idag var jag ute och fiskade lite gädda! Nu på sommaren kör jag gärna på UL-spö med hopp efter abborre! Idag gjorde jag dock ett undantag och tog med mitt Jerkspö.

Totalt sett nappade det ganska dåligt. Tre fiskar och ett par hugg på två personer i båten

Jag bjöd på dagens största!

http://teamsjonod.blogg.se/images/2009/bajsgdda_47654025.jpg

Kolla såret som gäddan har på sidan. Ser inte särskilt kul ut :(

Gäddan vägde nästan sex kg, och som bonus fick jag även med en 2-3kg sjögräs :D

Högg för övrigt på en orange/svart Buster Jerk

Postade mest för att en sån här tråd blir så mycket roligare med lite bilder :thumbup:

Danny Devito
2009-08-01, 22:46
Grymt pimpen! Massiv firre. :hbang:

Jazen
2009-08-01, 22:53
va o fiska regnbåge idag, eller ja försökte. fick tips om att meta med räkor, dagens fångst blev 2 mörtar :P

Pimpen
2009-08-01, 23:07
Grymt pimpen! Massiv firre. :hbang:

Tack : D

va o fiska regnbåge idag, eller ja försökte. fick tips om att meta med räkor, dagens fångst blev 2 mörtar :P

Mört på räka? Har jag aldrig fått :D

Regnbågen kan vara jäklig svår att få om du är ute dålig tid. Men testa powerbait på metkroken nästa gång! Kan vara den rätta medicinen!

JockeKillen
2009-08-01, 23:40
ballt! har alltid velat ta fisk på popper och se den skjuta ur vattnet ala vithaj för att sluka poppern:D

Vad vare för väder? vind? hög/lågtryck? stod dom grunt eller djupt?
Om du har koll på detta alltså;) är rätt intresserad av sånt så man kanske kan lära sig att nu ere popper väder eller aa nu ska man dra fram den überdjup gående wobblern.

Det var väldigt svag vind men vi försökte hålla oss där det var vindstilla för att slippa positionera om båten hela tiden. Gäddorna stod grunt och jag tror det var högtryck.

saab900
2009-08-01, 23:58
Tjipp!

Idag var jag ute och fiskade lite gädda! Nu på sommaren kör jag gärna på UL-spö med hopp efter abborre! Idag gjorde jag dock ett undantag och tog med mitt Jerkspö.

Totalt sett nappade det ganska dåligt. Tre fiskar och ett par hugg på två personer i båten

Jag bjöd på dagens största!

http://teamsjonod.blogg.se/images/2009/bajsgdda_47654025.jpg

Kolla såret som gäddan har på sidan. Ser inte särskilt kul ut :(

Gäddan vägde nästan sex kg, och som bonus fick jag även med en 2-3kg sjögräs :D

Högg för övrigt på en orange/svart Buster Jerk

Postade mest för att en sån här tråd blir så mycket roligare med lite bilder :thumbup:

Snygg fisk! :thumbup:

Såret kommer säkert från en propeller eller en väl optimistisk fiskgjuse som med sina 1,5-2 kg försökt flaxa iväg med sex kilo gädda. Ibland, men sällsynt, händer det att en fiskgjuse fastnar i en för stor fisk och dränks.

Pimpen
2009-08-02, 11:04
Snygg fisk! :thumbup:

Såret kommer säkert från en propeller eller en väl optimistisk fiskgjuse som med sina 1,5-2 kg försökt flaxa iväg med sex kilo gädda. Ibland, men sällsynt, händer det att en fiskgjuse fastnar i en för stor fisk och dränks.

Ah, propeller hade jag aldrig tänkt tanken på. Jag funderade länge på vad såret kommit ifrån. En fight med annan fisk känns dock osannolikt med tanke på sårets storlek. Jag hade först någon tanke om infekterat sår eller något, men jag har noll kunskap om det där :D

Appropå fågeln, kom att tänka på det här som jag såg på wikipedia för länge sen!

Krongädda är en term som används om en gädda som

a) vid fångst visar sig ha ett gammalt fiskedrag i munnen

b) (i sägner) har delar av eller ett helt rovfågelskelett sittande på ryggen, efter att ha blivit anfallen av en rovfågel som inte klarat av att dra upp fisken ur vattnet utan istället fastnat. Inget väldokumenterat fall av detta verkar förekomma, men det är ett återkommande tema i fiskeskrönor.

Skulle nog bajsa på mig om jag fick med ett skelett upp :D

saab900
2009-08-02, 22:27
Ah, propeller hade jag aldrig tänkt tanken på. Jag funderade länge på vad såret kommit ifrån. En fight med annan fisk känns dock osannolikt med tanke på sårets storlek. Jag hade först någon tanke om infekterat sår eller något, men jag har noll kunskap om det där :D

Appropå fågeln, kom att tänka på det här som jag såg på wikipedia för länge sen!

b) (i sägner) har delar av eller ett helt rovfågelskelett sittande på ryggen, efter att ha blivit anfallen av en rovfågel som inte klarat av att dra upp fisken ur vattnet utan istället fastnat. Inget väldokumenterat fall av detta verkar förekomma, men det är ett återkommande tema i fiskeskrönor.

Skröna? Tråkigt i så fall. Förresten är Wikipedia inte en pålitlig källa :D

Havsörn kanske känns mer rimligt än fiskgjuse vid närmare eftertanke med tanke på fiskens storlek, en gjuse har förhoppningsvis självbevarelsedrift nog att inte försöka. En havsörn däremot kan väga uppåt 6 kilo, och de flesta rovfåglar kan ta byten i dess egen viktklass.

EDIT: Jag tycker det händer rätt ofta att man får upp hyffsast stora gäddor med rejäla sår. Skulle vara kul att få reda på svart på vitt vad det kan vara, om det är båtar eller rovfåglar, eller något annat som ligger bakom.

Three pigs
2009-08-02, 22:32
Hur använder man små aborrar som livebait på bästa sätt?

Jag fick en liten på nåt hekto som jag tänkte använda, krokade den ungefär vid bakre fenan. Den höll ett tag men sedan släppte den, förmodligen också för att det var strömt. Med kastspö då.

KniveN
2009-08-03, 03:22
Hur använder man små aborrar som livebait på bästa sätt?

Jag fick en liten på nåt hekto som jag tänkte använda, krokade den ungefär vid bakre fenan. Den höll ett tag men sedan släppte den, förmodligen också för att det var strömt. Med kastspö då.

Man brukar använda 2 krokar, tex en i munnen och en i ryggfenan. Tanken är inte att man ska kasta med fisken utan använda ett flöte. (om det nu var det du gjorde)
Sen så får man inte fiska med levande fisk längre.

JockeKillen
2009-08-04, 12:49
Invigde min nya jerkbaitutrustning igår. Vädret var värdelöst för att jaga gädda, stekande sol och ganska vindstilla, men nog fan lyckades dom hugga en hel del för det. Däremot så gjorde min ovana med utrustningen att jag bara landade 2st gäddor, futtiga 3.2kg och 2.2kg.

Pimpen
2009-08-04, 14:55
Invigde min nya jerkbaitutrustning igår. Vädret var värdelöst för att jaga gädda, stekande sol och ganska vindstilla, men nog fan lyckades dom hugga en hel del för det. Däremot så gjorde min ovana med utrustningen att jag bara landade 2st gäddor, futtiga 3.2kg och 2.2kg.

Naaaaaajs. Vad har du köpt dig för grejer?

mulliy
2009-08-04, 17:09

Döda du den?
Och ifall det skulle hända något liknande själv, borde man döda den även om man inte vill äta den, för medlidande eller kan den återhämta sig från det där?

JockeKillen
2009-08-04, 18:07
Jag har köpt ett nytt spö och en ny rulle, båda från märket BFT (Big Fish Tackle) samt ny lina och nya beten :D

p1r
2009-08-04, 19:00
Skröna? Tråkigt i så fall. Förresten är Wikipedia inte en pålitlig källa :D

Havsörn kanske känns mer rimligt än fiskgjuse vid närmare eftertanke med tanke på fiskens storlek, en gjuse har förhoppningsvis självbevarelsedrift nog att inte försöka. En havsörn däremot kan väga uppåt 6 kilo, och de flesta rovfåglar kan ta byten i dess egen viktklass.

EDIT: Jag tycker det händer rätt ofta att man får upp hyffsast stora gäddor med rejäla sår. Skulle vara kul att få reda på svart på vitt vad det kan vara, om det är båtar eller rovfåglar, eller något annat som ligger bakom.

Det känns mer som att fisken skulle simma iväg om det kom en båt med en snurrade propeller än att ligga kvar eller ligga förbi såpass nära att propellerna kan ge den ett sår.

p1r
2009-08-04, 19:04
Krokodil skeddrag är troligtvis det bästa gäddraget jag har prövat annars är små vobblers och endel spinnare bra

Buzzer (ankdrag) är riktigt bra. Det går på ytan och ska tydligen låta precis om att en anka simmar, vassdrag är det också , nöstan omöjligt att fastna med hur mycket skit de än är!

Fatcan
2009-08-04, 19:42
Fan, var ute och fiskade i fyra timmar igår, mellan 20-00. Allt jag fick var en liten gös som ramlade av när den kom fram till båten.

http://img526.imageshack.us/img526/5657/cimg0968.jpg

saab900
2009-08-04, 19:42
ABU Atom 20 g S. Levererar alltid i Hjälmaren. Slutdiskuterat! ;)

Pimpen
2009-08-04, 22:44
Fan, var ute och fiskade i fyra timmar igår, mellan 20-00. Allt jag fick var en liten gös som ramlade av när den kom fram till båten.

Osis! Men det är bara fortsätta att nöta!

Lasse Kongo
2009-08-05, 13:30
Weee jag drog upp en fin gädda på prick 9kg igår, det var riktigt kul, största gäddan jag fått upp, börjar närma mig den magiska gränsen 10kg.

Var ute med båt, kanske åkte 100m från bryggan och stannade till strax utanför en vassvik, drog på en liten mörrumspinnare, small till på 3e kastet typ, började ana oråd när båten började röra på sig haha.

Det var en riktigt rolig kamp, tog ganska lång tid innan jag fick upp han, tyvärr! såklart hade jag inte digitalkameran med mig, men fotade lite med mobilen, ska kasta upp ett kort sen =)

slitenhet
2009-08-05, 13:45
Grattis!

Nytt PB är alltid kul.:)

Lasse Kongo
2009-08-05, 13:55
Grattis!

Nytt PB är alltid kul.:)

Yes, fick dock höra idag av en riktig storfiskare att man tydligen inte får ta upp så stora fiskar längre, att man måste släppa i dem? Hade inte en aning om det.

Blir en sväng ut ikväll med, ska se om jag kan lyckas med en +10kg ikväll haha

martikainen
2009-08-05, 13:56
Weee jag drog upp en fin gädda på prick 9kg igår, det var riktigt kul, största gäddan jag fått upp, börjar närma mig den magiska gränsen 10kg.

Var ute med båt, kanske åkte 100m från bryggan och stannade till strax utanför en vassvik, drog på en liten mörrumspinnare, small till på 3e kastet typ, började ana oråd när båten började röra på sig haha.

Det var en riktigt rolig kamp, tog ganska lång tid innan jag fick upp han, tyvärr! såklart hade jag inte digitalkameran med mig, men fotade lite med mobilen, ska kasta upp ett kort sen =)

fy fan, mäktigt! Jag önskar jag hade närmre till roliga fiskevatten. Ska lova mig själv att fiska mer nästa sommar.

Lasse Kongo
2009-08-05, 13:59
Blir dock lite småskeptisk, vi vägde den i en stor gammal matvåg, den fick plats, den gick till 10kg, och den stannade på 9kg, önskar dock jag hade haft med mig en riktig fiskevåg, för den kan fan ha vägt över 10kg alltså, ett riktigt monster, ska slänga in bild sen, grejen är att jag är så stor själv, se roligast ut när min sambo på 1.58 håller den, fan lika långa haha

Lasse Kongo
2009-08-05, 14:03
fy fan, mäktigt! Jag önskar jag hade närmre till roliga fiskevatten. Ska lova mig själv att fiska mer nästa sommar.

Ja riktigt coolt, måste varit extremt mycket tur eftersom det var så långt in med, fick lite assistans av brorsan, hade nog haft svårt att få upp han själv.

Brorsan satt med håven och väntade, då drog gäddan iväg under båten så spöet böjdes över brorsans skalle så han pressades ner, och båten började snurra, det var där någonstans vi började ana att den var stor.

Sambon satt längst bak i båten med fötterna uppdragna och var livrädd och frågade om vi fiskade delfiner haha, när vi väl fick upp den råkade jag kasta i den därbak där sambon satt haha

Three pigs
2009-08-05, 14:25
Tog du hem 9 kilosgäddan?

slitenhet
2009-08-05, 14:39
Yes, fick dock höra idag av en riktig storfiskare att man tydligen inte får ta upp så stora fiskar längre, att man måste släppa i dem? Hade inte en aning om det.

Blir en sväng ut ikväll med, ska se om jag kan lyckas med en +10kg ikväll haha

Ingenting som jag hört talas om iaf. Det enda jag känner till är löddeå som har en maxgräns på 100cm. Jag ser dock ingen anledning att ta upp större gäddor.

Lasse Kongo
2009-08-05, 14:44
Tog du hem 9 kilosgäddan?

Mmm, den är rensad och nerstyckad =)

Three pigs
2009-08-06, 12:12
Mmm, den är rensad och nerstyckad =)

Berätta gärna sedan hur den smakade! Har hört att stora gäddor inte smakar lika bra som lite mindre.

spange
2009-08-06, 15:30

olika regler i olika vatten, men jag tror att vissa har infört maxgränser, istället för minimumgränser, vilket nog kan vara vettigt då det är de stora fiskarna som bär på bra gener och är fina reproduktionsfiskar och således har ett större värde i vattnen.

clinteastwood
2009-08-06, 16:26
Öringfiske jorden runt

Ett nytt fiskeprogram som startar ikväll kl 20.30 på svt1!

spange
2009-08-06, 22:10
Öringfiske jorden runt

Ett nytt fiskeprogram som startar ikväll kl 20.30 på svt1!

ska just kolla på det på svtplay, har vart ute och flugfiskat i några timmar, inte ett skit fick jag, hade några jäättefärsiktiga hugg, sik tror jag att det var. annars var det en av de dödaste kvällarna på länge.

slitenhet
2009-08-06, 22:28
Var nere en sväng i göteborg och hunnebostrand i sommar. Blev en del fiske och en del olika arter.

Berggylta.
http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/DSC00646.jpg

http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/DSC006521.jpg

Torsk.
http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/DSC00661.jpg

Totalt mellan mig och polarn blev det ett tjugotal berggyltor i olika storlekar, några ålar, en torsk och två sandskäddor, jag tog självklart den största.:cool:
Har lite fler bilder som jag kan lägga upp om någon är intresserad.:thumbup:

spange
2009-08-06, 22:33
Var nere en sväng i göteborg och hunnebostrand i sommar. Blev en del fiske och en del olika arter.

Totalt mellan mig och polarn blev det ett tjugotal berggyltor i olika storlekar, några ålar, en torsk och två sandskäddor, jag tog självklart den största.:cool:
Har lite fler bilder som jag kan lägga upp om någon är intresserad.:thumbup:

ja ffs, upp med lite mer bilder, vill gärna se nån ål om du har bilder. kul att det fortfarande finns lite ål i detta land!

slitenhet
2009-08-06, 22:47
[QUOTE=spange;3807464]ja ffs, upp med lite mer bilder, vill gärna se nån ål om du har bilder. kul att det fortfarande finns lite ål i detta land![/QUOTE

Ska försöka få upp fler bilder ikväll då. Just i havet verkar ålen klara sig ganska bra. Vi har fått bra med ål varje sommar i olika hamnar på väskusten.:thumbup: Men även där är fisket säkert sämre än förr.:/

slitenhet
2009-08-06, 23:24
Av någon anledning vart det fler bilder på polarns ålar och han ska inte behöva hamna på nätet, men här kommer i alla fall 2 bilder på en av de största för i sommar.

http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/DSC00597.jpg

http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/DSC00599.jpg

Slänger in en bild på sandskäddan också. Men den efterblivna minen håller jag för mig själv.
http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/DSC00591-1.jpg

Pimpen
2009-08-08, 16:25
Jag har köpt ett nytt spö och en ny rulle, båda från märket BFT (Big Fish Tackle) samt ny lina och nya beten :D

Härligt. Jerkar själv på ett BFT Buster Jerk 6' Stiff. Fungerar helt über!

snatch914
2009-08-08, 16:32
Någon som fiskar med sk "Poppers"?

Arf Pingvin
2009-08-08, 18:43
I det här vattnet lärde jag mig fiska en gång i tiden. Nuförtiden köper man nya prylar ibland men fiskar nästan inget :/

http://img200.imageshack.us/img200/9862/dsc00380wto.jpg

Pimpen
2009-08-08, 20:32
I det här vattnet lärde jag mig fiska en gång i tiden. Nuförtiden köper man nya prylar ibland men fiskar nästan inget :/

http://img200.imageshack.us/img200/9862/dsc00380wto.jpg

Gud vad fint! Själv suger jag på fluga :(

Vart är det du fiskar? Själv var jag i Åbyälven för några veckor sedan och fiskade då jag var på lite norrlands-semester. Det borde väl ligga vid dina hemtrakter? :)

Arf Pingvin
2009-08-08, 20:56
Bilden är tagen långt upp i Tornedalen i en liten bäck Merasjoki som rinner ut i Mounio älv, tyvärr är det inte så bra fiske numer men rätt vad det är kan det smälla på en 2 kilos öring. Aldrig hänt på fluga så inte för mig mao... Fiskat mest i Piteälven senaste 10 åren annars. Åbyälven har jag aldrig besökt.

p1r
2009-08-09, 01:24
Bilden är tagen långt upp i Tornedalen i en liten bäck Merasjoki som rinner ut i Mounio älv, tyvärr är det inte så bra fiske numer men rätt vad det är kan det smälla på en 2 kilos öring. Aldrig hänt på fluga så inte för mig mao... Fiskat mest i Piteälven senaste 10 åren annars. Åbyälven har jag aldrig besökt.

Var i pite älven brukar du fiska? Själv fiskar man där nästan "hela tiden".

Arf Pingvin
2009-08-09, 08:01
Var i pite älven brukar du fiska? Själv fiskar man där nästan "hela tiden".

Ovanför moskosel, diverse ställen från kransforsen och nedströms. Abmoälven ibland. Ofta från båt eller gummibåt. Haft möjlighet att fiska på bodens sportfiskeklubbs arrende så mycket där.

muddler
2009-08-09, 13:34
Var ute en sväng härom veckan och drog 10 abborrar och en gösajävel på mete med löja. Sticker nog ut idag igen ;)

slitenhet
2009-08-09, 19:57

Jodå, sjukt kul! Men jag föredrar såkallde "spooks" istället för renodlade poppers. Det verkar abborren och gäddan också göra.

von huff
2009-08-09, 20:06
Jodå, sjukt kul! Men jag föredrar såkallde "spooks" istället för renodlade poppers. Det verkar abborren och gäddan också göra.

Jävligt fina bilder!intressanta fiskar cohså:)

slitenhet
2009-08-09, 21:39
Jävligt fina bilder!intressanta fiskar cohså:)

Tackar! Berggyltorna tycker jag är riktigt intressanta. Sjukt snygga och sjukt starka.

JockeKillen
2009-08-11, 22:58
Härligt. Jerkar själv på ett BFT Buster Jerk 6' Stiff. Fungerar helt über!

Tror att det är precis ett sånt jag köpt. Nu behövs bara mer vana för att få upp fisken och en ny fin tång för att få lös den ordentligt :)

Jag har dragit ungefär 10 (små) gäddor med popper än så länge i år. Popper är faktiskt ett ganska roligt bete även fast jag inte fått nån storlek på fisken med det.

JockeKillen
2009-08-11, 22:59
Snart bär det av till fjälls med 3 polare och flugspöt också. Nån som har några tips om vars man bör ta vägen?

martikainen
2009-08-12, 06:36
kaitumälven ska ha bra fiske!
Har själv inte varit där men bekanta som varit och de avgudade stället.

http://www.flugfiske.nu/meny/2004/kaitumalven.htm

Fatcan
2009-08-13, 14:34
Tänkte dra till Fyrväpplingen snart och flugfiska efter regnbåge. Nån som kan ge tips på bra flugor såhär års?

JockeKillen
2009-08-14, 15:48
jag får lägga fram förslaget kaitumälven till polarna och undersöka mer.

Ikväll blir det iaf ett till gäddpass. Än så länge har jag fått 2st på 5kg och en sjuhelvetes massa gädda på 2 - 4kg. Sen har jag en som jag uppskattade till 7 - 8kg. Det var förövrigt den fisken som gjorde mig säker på att det var dags att byta ut vågen jag öppnade säsongen med. Skiten hade halvt rostat sönder :(

slitenhet
2009-08-14, 16:23
Var ute på mälaren för en stund sen och tänkte dra någon gädda eller gös. Men det blev inte mycket av det eftersom att jag fick fly sjön med hagel och ösregn från alla håll:D

clinteastwood
2009-08-14, 18:40
kaitumälven ska ha bra fiske!
Har själv inte varit där men bekanta som varit och de avgudade stället.

http://www.flugfiske.nu/meny/2004/kaitumalven.htm

Kaitumälven har framförallt riktigt bra harrfiske, men även bra med öring! Ju längre norrut man åker desto bättre fiske! Har själv stuga vid älven och flugfiskat där i 8 år snart!

JockeKillen
2009-08-15, 12:24
Haha, igår var första gången som jag lyckades få en aborre att hugga då jag fiskade jerkbait. I övrigt så gick fisket skit igår, bara en ynklig gädda utöver aborren.

Pimpen
2009-08-15, 12:41
Tror att det är precis ett sånt jag köpt. Nu behövs bara mer vana för att få upp fisken och en ny fin tång för att få lös den ordentligt :)

Kolla spötoppen innan varje tur bara. Jag och min kompis har drabbats av samma fel med BFT-spöna. Att själva ringen har gått sönder och skapar en vass kant, vilket leder till att linorna gått av i kastet. Irriterande att kasta bort så dyra drag och tafs *grr*.

En lång tång är bra. Man ska ha respekt för gäddans tänder!

JockeKillen
2009-08-15, 13:15
Linan gick av i ett kast igår, men om det beror på spötoppen eller slitaget som blivit på linan av att jag skulle lära mig använda ambassadeur rullen vet jag inte :) Däremot så har jag sån jävla tur att linan flyter så det är bara att åka dit draget landade och dra upp det igen.

Supercharger
2009-08-15, 15:13
Linan gick av i ett kast igår, men om det beror på spötoppen eller slitaget som blivit på linan av att jag skulle lära mig använda ambassadeur rullen vet jag inte :) Däremot så har jag sån jävla tur att linan flyter så det är bara att åka dit draget landade och dra upp det igen.

Trassel på rullen efter kastet? - Backslag

Kolla spöringarna som nämnt ovan.

Kan du knyta ordentliga knutar? Flätade linor binder inte ihop som en nylon lina gör.

Mvh

JockeKillen
2009-08-16, 13:51
Jo jag fick en hel jävla del bakslag innan jag fick en kunnig att ställa in rullen lite ordentligare. Spöringarna vart kollade igår, såg fint ut.

Jodå, knutarna är det inget fel på.

Fatcan
2009-08-19, 21:42
Var i fyrväpplingen igår, fifan vilken misslyckad fiskedag. Det började med att jag körde fel vilket jag förlorade ganska mycket tid på. När jag väl kom dit så hinner jag fiska i 20 minuter innan det börjar spöregna. Fortsatte dock ändå även fast jag blev dyngsur och var tvungen att ösa båten var 5e minut. Det enda fisken jag krokade ramlade av vid båten, pallade inte vara kvar med än 2 timmar då jag höll på att bli ganska nedkyld. Skiten slutade inte där heller, när jag kom tillbaks till bilen och skulle dra på värmen så har luftkonditioneringen hakat upp sig på kylning ...allt detta kostade mig nästan 200kr i bensin, och 170kr för fiskekort = inte värt det.

Och idag när jag inte var ledig så är det såklart den finaste dagen på länge *gah!*.

sjoons
2009-08-19, 21:46
Igår fiskade vi för första gången med nya grejorna, drog upp 2 gäddor och en abborre, en gädda slängde jag dock i för den var lite liten men den andra åt vi som middag idag, kan ha vägt 1.5kg cirka, fyyfaan så gott *drool*

Hur fasen lagade du då till den gäddan? Och fångade du den i salt/söt vatten?

sjoons
2009-08-19, 21:51
En lång tång är bra. Man ska ha respekt för gäddans tänder!

WORD!
Drog 2 storgäddor i sommras, 96cm respektive 103.5cm
Båda hade vobblern nere i halsen, inget trevligt att ta loss.
Fick lov att döda dem =\ för att det inte räckte med tången..
Vela inte stoppa in handen i ett gap med flertal tänder på ca 3 cm på en levande gädda ;o

slitenhet
2009-08-19, 22:24
WORD!
Drog 2 storgäddor i sommras, 96cm respektive 103.5cm
Båda hade vobblern nere i halsen, inget trevligt att ta loss.
Fick lov att döda dem =\ för att det inte räckte med tången..
Vela inte stoppa in handen i ett gap med flertal tänder på ca 3 cm på en levande gädda ;o

Kan rekomendera en riktig hook out. Grym tillsammans med ett ordentligt grepp i gälen när krokarna sitter djupt.

spange
2009-09-17, 19:54
Har vart ute på en heldag med flugspöt vid en skogssjö idag, kom just hem. svårfiskat som fan med blåst och elände, fick en liten öring på 3hg.
Men jag gick ett par timmar efter en tätbevuxen strand med tvär kant där vinden inte kom åt, och där gick en stim fina rödingar och plockade något i ytan hela tiden. såg den bra i det klara vattnet. Men fyfan vad rödingar kan gå en på nerverna - de gick runt, runt och åt, den enda fluga de brydde sig lite lite i var en knott fiskad på en 0.12 tafs, och till sist kom det en öring och tog flugan. Öringar kan man lita på:D

sjukt roligt smygfiske, när man ser fiskarna stiga mot flugan stannar hjärtat!

Gabber
2009-09-17, 20:53
Yo boys and girls, fan va underbart det är att fiska, fiskade mycket som liten men nu var det typ 10 år sen sist, men för ett par veckor sen hängde jag på en polare och lånade hans grejor, dagen efter var jag i fiskeaffären och köpte spön till mig och tjejen, köpte rätt bra grejor, blev även lite drag och annat smått.

Idag slog jag till på en fiskelåda modell stor som kostat 599:- för 199:- fanns typ allt i, var som ett barn på julafton när jag gjorde fint i fäskelådan, och så blev de såklart en håv med så nu har man allt man behöver.

Ska iväg ikväll med och fiska, riktigt najs är det, skön avkoppling och god mat, om man får något *rolleyes* är ju inte direkt bästa säsong för gädda nu men det nappar iaf, några fler som gillar att fiska kanske?

:) Låter precis som om jag skrivit detta, jag gjorde nämligen samma sak innan sommaren kom och då hade jag inte fiskat på över 10 år.

Jag fiskar med båt på Drängsjön: http://www.osfk.org/drangsjo.htm
Kostar 500 kr att bli medlem och sedan kostar det 50 kr per gång du fiskar, då ingår båt 4 h gratis annars kan du fiska hela tiden från land.

Där finns aborre, gös, gädda, röding, regnbåge mm.
Det är planterad fisk så det är svårt att inte få även om det har hänt men alla gånger har jag plockat upp 3-5 st röding/regnbåge på 1-1,5 kg vardera.

Det är jävligt nice när det rycker eller hur?

Dessa lagar jag på grillen med dill, citron, salt och peppar i fisken rullad i folie på kolen direkt.

De har stugor du kan hyra för 350 kr om dagen tror jag och övernatta, grilla och fiska med öl mm jävligt nice.

lejonet
2009-09-18, 17:03
Har ni något tips på ett kastspö+lina för en nybörjare? Har satt en budget på 2000kr. Är less på skitspöna från rusta...

Buken
2009-09-18, 17:16
Var ute med farsan, med båten la oss intill en vik med lite vass och dylikt kastfiskade med guldspinnare, tror min vägde 18g, fick 2 st aborrar på 1,5-2dm vardera. Katten gillade.

spange
2009-09-20, 18:09
Var ute med flugspöt en heldag idag igen, denna gång i en klubbsjö med vild öring och inplanterad regnbåge (dock rättså förvildad regnbåge, fina fenor etc.)
innan denna sommar har jag aldrig fått öring där, men nu verkar något hänt, för i sommar har jag fått 4 st där, och idag fick jag 2 öringar, största på ca 35cm:) trots att det var relativt svårfiskat, med motvind. hade ett par hugg till, allt på geting som fiskades lite halvdränkt.

Pimpen
2009-09-20, 18:33
Var ute med flugspöt en heldag idag igen, denna gång i en klubbsjö med vild öring och inplanterad regnbåge (dock rättså förvildad regnbåge, fina fenor etc.)
innan denna sommar har jag aldrig fått öring där, men nu verkar något hänt, för i sommar har jag fått 4 st där, och idag fick jag 2 öringar, största på ca 35cm:) trots att det var relativt svårfiskat, med motvind. hade ett par hugg till, allt på geting som fiskades lite halvdränkt.

Bilder! wowowooooO!!!!

spange
2009-09-20, 19:24
desvärre hade jag ingen kamera med mig.. d'oh! hade ingen som kunde ta kort heller för den delen, och fisken var bara upp en ytterst snabb vända, så hade inte hunnit ta kort iaf.
kan slänga upp ett par efter nästa runda, det är en grymt fin sjö iaf=) kul med höstfiske fastän nästan alla kläckningar är över.

Supercharger
2009-09-20, 21:49
Ute en vända idag.

Jerkade och jiggade gädda, 12-15st i båten topp på 5,7kg resp. 6,8kg och ca 15-20st tappade. Hyffsat resultat med tanke på molnfritt och strålande sol. Riktigt bra ös i gäddorna nu, vattentemperatur runt 16grader.