Visa fullständig version : Ze tread för oss som fiskar.
Ute en vända idag.
Jerkade och jiggade gädda, 12-15st i båten topp på 5,7kg resp. 6,8kg och ca 15-20st tappade. Hyffsat resultat med tanke på molnfritt och strålande sol. Riktigt bra ös i gäddorna nu, vattentemperatur runt 16grader.
damn, jag lär ut och jerka lite gädda jag med, sjukt kul! större gäddor är underbart brutala!
Var ute och fiskade lite gädda idag. Tävling på Lördag, så jag var ute med Teamet idag för att kolla upp var fiskarna hugger just nu. Blir nog ett pass till innan tävlingen, förmodligen på fredag :)
Dagens största bjöd jag på. Gäddan var riktigt tjock och gjorde rusningar som inte var att leka med! Högg för övrigt på en nyinköpt Abu Fat Head (tror den heter så)
http://teamsjonod.blogg.se/images/2009/side_58747529.jpg
von huff
2009-10-28, 20:24
Fin gädda:)Själv tänkt jag pröva att fiska lite med ljuster nu i höst
martikainen
2009-10-28, 20:42
Var ute och fiskade lite gädda idag. Tävling på Lördag, så jag var ute med Teamet idag för att kolla upp var fiskarna hugger just nu. Blir nog ett pass till innan tävlingen, förmodligen på fredag :)
Dagens största bjöd jag på. Gäddan var riktigt tjock och gjorde rusningar som inte var att leka med! Högg för övrigt på en nyinköpt Abu Fat Head (tror den heter så)
Fy fan va avundsjuk jag är, önskar jag också bodde bredvid något galet gäddvatten och hade polare som gillade fiske!
Fy fan va avundsjuk jag är, önskar jag också bodde bredvid något galet gäddvatten och hade polare som gillade fiske!
Jag är extremt bortskämd. Har en mindre sjö aka "gäddpölen" på ena sidan stan, och vättern på andra sidan :) Tur som jag har är min bästa kompis också helt fisketokig!
Dock har jag flyttat ifrån staden för att plugga, så blir mycket mindre fiske nu än förut. Finns visserligen vatten runt kalmar också, men ingen båt och ingen att fiska med :(
Bump!
Var ute efter öring för första gången igår men fick massive failure på min rulle :(.
Ska på jakt efter en ny rulle idag och har kikat lite på Shimano Twin Power XT RB någon som kan rekommendera den rullen som en vettig all-around rulle?
Bump!
Var ute efter öring för första gången igår men fick massive failure på min rulle :(.
Ska på jakt efter en ny rulle idag och har kikat lite på Shimano Twin Power XT RB någon som kan rekommendera den rullen som en vettig all-around rulle?
yepp. Twin power är bra skit! skulle själv föredra en FB men det är väl en vanesak.
har inte haft en twinpower själv, men jag har BARA hört gott om den
yepp. Twin power är bra skit! skulle själv föredra en FB men det är väl en vanesak.
har inte haft en twinpower själv, men jag har BARA hört gott om den
Killen jag brukar handla åt verkar ha ett gäng twinpower i lager så ska åka och klämma lite innan jag bestämmer mig för modell. Funderar även på att köpa ett 10' spö vilket nog kan vara rätt trevligt när man fiskar från land.
shadowfire
2010-04-23, 13:28
Sweeet, ser fram emot årets rockkläckning, inte många veckor kvar nu! dags o ta fram flugasken o se över godbitarna. :D
Fan att man alltid ska få en psykos när man går in i nördbutiker.
Utöver en Twin power Xt RB och ett 10' spö blev det 35 nya flugor, 7 wobblers, lite skeddrag, spinnare och en beställning på nya vadarbyxor :D.
Blir rejält med fiske lördag och söndag, på måndag är det dags att återgå till verkligheten och jobba :(
Sweeet, ser fram emot årets rockkläckning, inte många veckor kvar nu! dags o ta fram flugasken o se över godbitarna. :D
skojar INTE, förra årets fiske när rocken kläckte var helt galet! fyfan..går runt i nåt liknande en konstant feberyra av fiskeabstinens..ska ut och rasta flugspöt imorgon bara för att jag inte orkar vänta en dag längre
Var tvungen att smyga ut en sväng och prova den nya rullen. Kanonnöjd med rullen men ett 10' spö fungerar verkligen inte från land i en insjö, blir till att spara det till havsfisket.
Imorgon blir det öringsjakt för hela slanten ingen matsäck utan enbart kryddor, rök och grill får tas med.
von huff
2010-04-23, 19:37
Ja det börjar vara dags för en ny utrustning snart, har skjutit upp det för länge:)Enligten rykten i byn har det fastnat rätt mycket gös i nätena nu, men även en massa skräpfisk.Det verkar som om skräpfiskarna bara blir vanligare å vanligare
Var ute ett par timmar idag och kollade en liten å som jag vart till en gång förut, helt underbart vatten. rinner genom stoor granskog och vattnet är superklart med sandbotten och klargrönt sjögräs här och var, fina höljor och forsnackar, det bästa av allt är att den varken har ett namn eller finns med på de flesta kartorna.
rödingen där är galet fin!
fick ingen fisk idag, är lite lurigt med så klart vatten.de blir skygga. ska nog dit igen imorrn och då åker kameran med polaroidfilter med!
Var ute och svingade spöet lite idag, bilderna är rätt dåliga för jag hade verkligen inte tid med att jolla med en kamera när det fanns fiske att bedriva:D hoppas att de åtminstone till viss del kan förmedla hur sjukt fin ån är =) ingen fisk dock, hade en röding efter en gång, annars var det lugnt
http://i41.tinypic.com/23uewb4.jpg
http://i43.tinypic.com/sphc77.jpg
http://i39.tinypic.com/261jfyr.jpg
http://i42.tinypic.com/2hf5ndh.jpg
god damn, gosig tigerfisk..
Såg ett program där dom var iväg och fiskade tigerfisk, riktigt mäktigt ljud när dom "snappar" ihop käkarna :D
Såg ett program där dom var iväg och fiskade tigerfisk, riktigt mäktigt ljud när dom "snappar" ihop käkarna :D
Får mig att tänka på Expedition Malaysia när de fångade ormhuvudsfisk. De var jävligt balla och lät ballt när de bet ihop.
En inte så stor och inte från programmet, men lite bitljud får man vid 1:50 typ.
7ixdzQkvnMU
Måste leta upp den gamla VHS:en och spana lite nån gång. :)
Var ute med två polare vid vårt ultimata gäddvatten idag. Blev väl 3 timmars fiske ungefär och på den tiden drog vi 2 x 500g, 1 x 1500g, 1 x 2300g. Känns som att den större fisken inte kommit igång riktigt ännu.. Men ska dit igen senare i veckan och prova på..
Någon annan koloit från göteborg som sysslar med fiske? Och då menar jag inte sånt där överklassviftande med fluga och skit!
var ute på en tur igår vid en sjö med öring/röding/sik men fick inget, blåste som satan och var snorkallt.
idag var jag ute med flugspö vid en mindre å hemmavid, dött. ett fint vak, annars bara en bäver som höll på att skrämma ihjäl mig med sitt plask.
imorrn blir det gädda/grov abborre. inte bestämt fiskesätt än. antingen jerkbait, annars bottenmete med löja.. kommer fiska en djup åmynning där det står 10+ gädda och 1kg+ abborre. Bor alldeles vid en stor djup näringsrik å med möjlighet till grova jävla fiskar.
Jag måste nog börja fiska mera. Det är ett intresse som legat på is alldeles för länge nu.
fotbollskungen
2010-05-03, 21:08
var ute på en tur igår vid en sjö med öring/röding/sik men fick inget, blåste som satan och var snorkallt.
idag var jag ute med flugspö vid en mindre å hemmavid, dött. ett fint vak, annars bara en bäver som höll på att skrämma ihjäl mig med sitt plask.
imorrn blir det gädda/grov abborre. inte bestämt fiskesätt än. antingen jerkbait, annars bottenmete med löja.. kommer fiska en djup åmynning där det står 10+ gädda och 1kg+ abborre. Bor alldeles vid en stor djup näringsrik å med möjlighet till grova jävla fiskar.
oh vad sugen jag blir på fiske nu, det blir mycket gädd/abborre fiske när jag kommer hem i sommar. Hoppas det går bra med "grova jävla fiskar" fisket, släng upp nå bilder om du får något fint :).
Själv ska jag ut på havsfiske här på Hawaii inom en snart framtid, hoppas kunna fånga något riktigt fint. Någon som har erfarenheter från havsfiske i tropiska hav?
oh vad sugen jag blir på fiske nu, det blir mycket gädd/abborre fiske när jag kommer hem i sommar. Hoppas det går bra med "grova jävla fiskar" fisket, släng upp nå bilder om du får något fint :).
Själv ska jag ut på havsfiske här på Hawaii inom en snart framtid, hoppas kunna fånga något riktigt fint. Någon som har erfarenheter från havsfiske i tropiska hav?
Försökt mig på Blue Marlin ett par gånger men aldrig lyckats få något.
Om du inte tvingas punga ut hutlösa mängder pengar så tycker jag att du ska prova på men 10 000kr för en heldag är det inte värt.
fotbollskungen
2010-05-03, 21:21
Försökt mig på Blue Marlin ett par gånger men aldrig lyckats få något.
Om du inte tvingas punga ut hutlösa mängder pengar så tycker jag att du ska prova på men 10 000kr för en heldag är det inte värt.
okok, ja det vore inte helt fel att få kämpa och fiska upp en sådan firre. Jaha nej, skulle aldrig lägga ut 10k på 1dags fiske. Kostar runt 100dollar för en heldag, och då tar man med sig käk och bira som man har något att göra undertiden ;). Så det är inte alls dyrt
var iväg och flugfiskade i några timmar till en klubbsjö, vakade som fan. tyvärr mest regnbåge, men dom har gått rätt länge i sjön och det är sjukt mycket go i dem, första utlägget så smäller det utav fan efter 10-15 sekunder, fisken gör 6-7 st 10-15 meters rusningar och hoppar ett par ggr innan jag får in den. 9hg
10 minuter senare smäller det på en som sticker rakt ner till botten och tar runt 20 meter lina två ggr så det fräser i linan (hade mkt löslina ute, så den brände rejält i fingrarna vid rusning.) fick in den efter några minuter, den vägde 1,3kg men kändes klart tyngre när den stack
sen blev det två mindre och en vild öring modell mindre. vädret var grymt - sol och vindstilla.
Det är synd om masken när den får kroken i sig, det är ännu mera synd om fisken som får kroken igenom munnen. Det är även synd om fisken när man släpper tillbaka den med ett sår sam så är det synd om den ifall man slår ihjäl den. Vi får inte glömma hur synd det är om masken som blir dränkt samt uppäten. Detsamma gäller för fisken, det är synd om den när den blir "dränkt"(är i luften) på land. :(
Fiske är inget för mig.
Too much emotions.
För lite bilder i den här tråden! Jag lägger upp en bild på min första vårgädda för i år. :) Har inte hunnit ut särskilt många turer. Men har en riktigt vass sjö jag brukar åka till. Just denna dagen blev det 4 gäddor, 2 på cirka 2-3kg och en på över 10kg som dock slet sig när den gjorde en rusning in i nästa vik och vi inte hann paddla efter innan linan gick av mot klippkanten. Fisken på bilden väger 6kg.
Och ja, jag värnar om beståndet. Detta är den första gäddan på över 2kg som jag tagit upp.
http://img20.imageshack.us/img20/9354/img2627o.jpg
och en på över 10kg som dock slet sig
Lustigt det där... Alla mina fiskekompisar lider av precis samma sak. Varenda fisk som sliter sig och inte kommer i båten väger över 10kg, för det mesta runt 15-17kg.
Kom just hem från en hel helg med fiskande. Blev ett par regnbågsforell, 2 gäddor och en väldigt liten abborre. :)
clinteastwood
2010-05-30, 23:26
Uppskattningar kan man ta med en nypa salt! Annars är Gäddan en fin fisk att äta om man vet hur man tillagar den!
Lustigt det där... Alla mina fiskekompisar lider av precis samma sak. Varenda fisk som sliter sig och inte kommer i båten väger över 10kg, för det mesta runt 15-17kg.
Haha kan jag tänka mig. ^^ Nä men på riktigt, det var en rejäl jävla kluns. 6-7kg gäddor är inga problem att ta på min utrustning, brukar gå att styra dem hyfsat och man låter dem rusa en 2-3 gånger sedan landar man dem. Men med denna hade jag verkligen inte en chans, den styrde fighten till 100%, det var bara för mig att försöka hålla emot så gott det gick. Vi insåg efter en 2-3min att vi inte skulle lyckas landa firren i vår lilla lånade kanot så vi paddlade in mot land för att försöka dra honom upp på land. Det var då han smet in i nästa vik, bakom en klippa, och slet sönder linan mot den.
Men det är lugnt, jag vet vart hon har sin ståndplats så jag tar henne nästa gång jag är där. :) Finns för övrigt gott om grov gädda i den här sjön, så oroa dig inte. Jag ska ge dig bildbevis på en 10 plusare innan sommaren är slut. :)
Uppskattningar kan man ta med en nypa salt! Annars är Gäddan en fin fisk att äta om man vet hur man tillagar den!
Den på bild fileades och bakades i ugn tillsammans med rotfrukter osv. Sedan Kokt potatis till det samt pepparrotsås. Det var mumma kan jag säga! :) Dock är väl en 6kg fisk lite väl stor att ha som matfisk egentligen, men fick riktigt fina ryggbitar av den!
Ang. uppskattningen av den andra gäddan så läs vad jag skrev i inlägget ovan. Jag tar 6-7kg gäddor utan större problem med min utrustning. Men mot fisken jag uppskattade till +10kg hade jag inte en chans. Den simmade exakt vart helst den ville och varje gång jag lyckades pumpa in den mot kanoten drog hon ut så pass mycket lina som hon behagade.
men jag förstår dig, fiskehistorier ska man ta med en nypa salt :)
efter att ha blivit svårt antastad av knott och mygg de senaste fisketurerna (och då menar jag SVÅRT!) så beställde jag idag en biteshield, en portabel liten apparat som med hjälp av en gaspatron och en liten fläkt håller flygfän borta inom en diameter av 5 meter, funkar detta så bra som användarna säger så är det mitt bästa köp på länge!
victor_n
2010-06-24, 14:06
Finns det bra fiskevatten runt stockholm? har ingen som helst koll men vill dra iväg ett gäng.
Happ, vart ute idag och drog lite gädda. Vi tog tre stycken - 40g, 700g och 4000g. Plus mängder av rusande firrar efter våra poppers. :)
Vi skådade dock det mest sanslösa jag någonsin upplevt. Inne i en lekvik, en yta stor som ett par vardagsrum och med ett vattendjup på 30cm gick det minst 4-5 rejäla gäddor. När de simmade runt kunde vi se svallet efter dem, och de slog titt som tätt och gjorde akrobatik - dock verkade det knappt som jakt efter småfisk då samtliga var RIKTIGT jävla luriga att locka till hugg. Efter någon timma i denna vik hade vi väl sammanlagt lyckats få doningarna till 10-15 attacker mot våra beten. Vi provade verkligen ALLT, poppers, skeddrag, jiggar, wobblers och olika invevningstekniker. Ett par gånger fick vi riktigt sanslösa attacker, men inte fan lyckades det bli något. Och gäddorna verkade generellt inte ett dugg intresserade av vad vi kunde erbjuda. Jag har aldrig sett något liknande.. Märkligt!
Edit: Jag hade gissat på lek ifall det varit tidig vår, men nu är det ju mitt i sommaren!
Finns det bra fiskevatten runt stockholm? har ingen som helst koll men vill dra iväg ett gäng.
Vad är ni ute efter? Vad har ni för utrustning? Tillgång till båt?
Den här tråden har jag missat! Några dedikerade specimenhunters på forumet eller bara hobbymetare med skatbon? :D
Var på en polares land för ett tag sen och fiskade för första gången. Riktigt trevligt och det hela vart enormt mycket bättre med tanke på att jag var den enda som lyckades dra upp en firre :D Var som ett barn på julafton när jag drog min abborre.
victor_n
2010-06-24, 14:43
Vad är ni ute efter? Vad har ni för utrustning? Tillgång till båt?
gädda/gös fiske. Bra kast utrusting med mängd olika drag. och nej ingen båt!
Gösfiske från land är svårt. Antingen har man tur eller så satsar man på en mindre sjö med mycket gös och bottenmetar på natten med dött agn (eftersom levande är förbjudet).
Du har ju Sveriges bästa gäddfiske i Stockholms skärgård, bara att ösa. Finns dessutom ett hyfsat bestånd av gös. Båt är dock att rekommendera. Går att få bra resultat från land om du kommer längre ut bland holmarna, och har någon som känner till vattnet. Dock är årstiden kass, sämsta tiden för gäddfiske just nu. Se till att dra ut när vattentemperaturen går under 15.
slitenhet
2010-06-24, 14:53
Gösfiske från land är svårt. Antingen har man tur eller så satsar man på en mindre sjö med mycket gös och bottenmetar på natten med dött agn (eftersom levande är förbjudet).
Du har ju Sveriges bästa gäddfiske i Stockholms skärgård, bara att ösa. Finns dessutom ett hyfsat bestånd av gös. Båt är dock att rekommendera. Går att få bra resultat från land om du kommer längre ut bland holmarna, och har någon som känner till vattnet. Dock är årstiden kass, sämsta tiden för gäddfiske just nu. Se till att dra ut när vattentemperaturen går under 15.
Håller med det mesta, men dock är inte levande bete förbjudet. Diskussionen var uppe för några år sen men något förbud tror jag aldrig trädde i kraft.
För att komma med tips också. Tydligen fångas en hel del gös i stockholmsström såhär års. Jiggfiske, mete, eller spinnfiske med wobbler. Gärna kväll/natt och där vattnet är lite lugnare.
Slog det aldrig igenom? Åfan.. jag trodde det var så gott som säkert. Diskussionen var väl uppe för 1-2 år sedan någonting?
slitenhet
2010-06-24, 15:04
Slog det aldrig igenom? Åfan.. jag trodde det var så gott som säkert. Diskussionen var väl uppe för 1-2 år sedan någonting?
Exakt. Följde diskussionerna på fiskesnack och kollade diverse fiske-nyheter när det begav sig. Vill minnas att förslaget bara glömdes bort. Dock tror jag att reglerna för hållning och försäljning av betesfisk skärptes. Dessutom skrivs det fortfarande om mete med betesfisk i fisketidningarna.
Intressant, följde de diskussionerna på både fiskesnack och sportfiskeforum under den perioden, och som du säger så verkade förslaget bara glömts bort.. lustigt.
Jag vet dock att agn med levande bete kan förbjudas på privat mark.
Vad ska man ha för drag för att fånga gädda? :)
Edit: Fiskar från land i en sjö med mycket sjögräs o annat bös i vattnet.
Tänk på vilken metod du vill använda först. Mete, fluga, spinn, popper, jerk e.t.c. Sen kan du börja klura på beten :)
Edit:
Från land i en liten sjö med mycket sjögräs på sommaren -> popper eller ytgående jerk imo. Popper kräver ingen jerkutrustning så kör på det, kul som fan :)
Jag får faktiskt dom flesta gäddor på spinnare.
http://www.great-lakes.org/graphics-2/Reflex%20Red%20spnrs.jpg
Men även tjusiga vobbler av alla de slag, skeddrag = suxxor imo :)
(Vi snackar spinn/haspel då)
popper?
jerk?
:em:
Stugan är jag ska fira midsommar har sjön 300meter bort, så det brukar bli att man går dit ner med varsitt kastspö/metspö och snackar lite strunt medans man kastar.
Men man vill ju ändå vara den som får mest fisk, tänkte om det funkar med mete eller om de hugger mer på wobblers/spinnare osv. :)
Edit: såg Tricces inlägg nu och Numses edit nu.
Jag åker om några timmar så jag hinner inte handla några nya grejer utan det blir till att damma av den gammla fiskelådan.
Kommer inte ens ihåg vad jag har i den, men några olika spinnare borde det ju vara iaf :)
:) popper är en variant av ytgående wobbler som du använder med vanlig lätt flug-, spinn- eller haspelutrustning. Fråga efter poppers i närmaste butik bara och be dem förklara hur de används. Eller sök på google.
gädda/gös fiske. Bra kast utrusting med mängd olika drag. och nej ingen båt!
Stockholms skärgård. Men jag hade inte pallat det särskilt seriöst utan båt.
Fast vad spelar det för roll? Knappast en lag som går att kontrollera att den efterföljs. Att man väljer att fiska med dött eller levande bete borde man enligt mig inte basera på någon avlägsen EU-bestämmelse, utan på vad ens egen moral/etik säger. Liksom blir bara fjantigt "åh, man får visst ha levande bete, gött, eftersom EU säger att man får ha det lider ju inte betesfisken!!"
Edit: Fiskar från land i en sjö med mycket sjögräs o annat bös i vattnet.
Abosolut popper! SPECIELLT vid den här årstiden. Gäddorna behöver något rejält som får dem att tända till! Satsa på ett par poppers i hyfsat liten storlek, jag tycker att de större kan vara ganska luriga att få till en fin gång på. Och size doesn't matter i det här fallet. Går alldeles ypperligt att ta STORA gäddor på små poppers, har själv gjort det. Prova en Rapala Skitter pop 7cm, eller 9cm i Firetiger färg. Kan jag varmt rekommendera!
Annars går det även fint att fiska med "klassiska" skeddrag som Abu utö och atom väldigt nära ytan, om man har rätt teknik under invevningen. Jag har själv lockat flera stora gäddor till hugg genom att veva hem en 18g utö i ganska hög fart, alldeles under ytan vid "sjögräs-täta" och grunda områden. Huggutlösaren är att man med någon meters mellanrum låter skeden gå upp på ytan och slå/skvätta, vilket imiterar flyende bytesfisk. Grym känsla när en mörk stor mörk rygg dyker upp och det riktigt suger i spöt!
Fast vad spelar det för roll? Knappast en lag som går att kontrollera att den efterföljs. Att man väljer att fiska med dött eller levande bete borde man enligt mig inte basera på någon avlägsen EU-bestämmelse, utan på vad ens egen moral/etik säger. Liksom blir bara fjantigt "åh, man får visst ha levande bete, gött, eftersom EU säger att man får ha det lider ju inte betesfisken!!"
Mja, jag har ingen åsikt om angående lagstiftningen, men jag fiskar inte med levande bete själv.
Atom och utö är bland de bästa betena på marknaden tycker jag, fortfarande. Även om en duktig jerkfiskare verkar slå det mesta.
Annars går det även fint att fiska med "klassiska" skeddrag som Abu utö och atom väldigt nära ytan, om man har rätt teknik under invevningen. Jag har själv lockat flera stora gäddor till hugg genom att veva hem en 18g utö i ganska hög fart, alldeles under ytan vid "sjögräs-täta" och grunda områden. Huggutlösaren är att man med någon meters mellanrum låter skeden gå upp på ytan och slå/skvätta, vilket imiterar flyende bytesfisk. Grym känsla när en mörk stor mörk rygg dyker upp och det riktigt suger i spöt!
Atom och utö är bland de bästa betena på marknaden tycker jag, fortfarande.
What the crap! Och jag som rådissat skeddrag, ska ta och införskaffa några nya och testa med tekniken du föreslog tsp! Måste ju ge dom en chans igen efter vad ni skriver!
Kan la släng upp lite bilder. Jag och brorsan på lite utflykter
http://www.digitalartist.biz/Kolo/F08.jpg
http://www.digitalartist.biz/Kolo/F02.jpg
http://www.digitalartist.biz/Kolo/F03.jpg
http://www.digitalartist.biz/Kolo/F05.jpg
http://www.digitalartist.biz/Kolo/F07.jpg
JockeKillen
2010-06-25, 11:51
Efter att börjat med jerkbaits så kommer jag aldrig någonsin kasta sked eller spinnare mot gädda igen. Polarna som jag brukar fara ut med kör på just spinnare och skedar medans jag jerkfiskar. Jag har storleksrekordet för i år och har dragit upp ungefär 7 ggr mer gädda än de 2 tillsammans.
Vilka fetkarpar (om jag inte ser fel)!
Efter att börjat med jerkbaits så kommer jag aldrig någonsin kasta sked eller spinnare mot gädda igen. Polarna som jag brukar fara ut med kör på just spinnare och skedar medans jag jerkfiskar. Jag har storleksrekordet för i år och har dragit upp ungefär 7 ggr mer gädda än de 2 tillsammans.
Mm, en duktig jerkfiskar slår det mesta när man är ute efter gädda.
Vilka fetkarpar (om jag inte ser fel)!
Jopp, och en bralla. Borås, där har man fiskat många gånger :) riktigt fina vatten runt omkring.
Här är en tjockis till
http://www.digitalartist.biz/Kolo/F01.jpg
Ser förbannat härligt ut där Numse! Har själv inte metat särskilt mycket i mina dagar. Har väl blivit att man slängt ut något snabbt ihoprafsat gäddmete nån gång. Skulle egentligen vilja meta mer, men är för feg för att våga prova nya grejer. ^^
Ska hur som helst ut och meta gädda imorgon som det ser ut. Har varit lite lurigt nu på sommaren att få bamsingarna att hugga, så hoppas på att metet ska kunna ge utdelning i alla fall.
Slänger upp en bild på 4kg gäddan jag tog i torsdags i alla fall (popper). Samt en bild på en riktigt liten söt rackare :D
4kg
http://img195.imageshack.us/img195/507/002jfa.jpg
den var mindre än den ser ut att vara på bilden
http://img3.imageshack.us/img3/2141/004dbu.jpg
:) jag har testat allt tror jag.. bara att ge sig in i det! Finns mycket att lära och uppleva inom fiske, och man måste nästan testa alla metoder innan man hittar det som passar en själv.
Vart fiskar ni i gbg? Tillgång till båt? Kör på Göta älv och Nordre älv mellan okt-april, största chansen på 15+ i hela Västergötland
shadowfire
2010-06-29, 09:53
Blev duktigt sugen på att fiska harr o öring nu när jag var i dalarna på midsommar. Var gott om folk som fiskade i malungsfors med omnejd. Ser fram emot resan hem till norrland om ett par veckor, då blir det tjärnfiske efter storöring.. :D
Letar några trevliga fiskeställen i gbg med omnejd också, enbart öringsfiske då (då jag anser att det är den enda fisken värd att fiska o fånga, allt annat är trash förutom lax då, lol). :D
Haha, ädelfiskarN :) brukar vara så när man kommer från buschen och inte förstår sig på det fina med en sutare!
Finns ett fåtal naturliga bestånd av öring i västergötland, och inget som kommer i närheten av fisket som sker i dina hemtrakter. Säveån är det bästa öringfisket du kan få här omkring, om du inte är ute efter havsöring (vilket även det suger om man jämför med öst-/sydkusten).
http://www.savean.nu/
5 på morgonen, på jakt efter sutare =) Godis för själen
http://www.digitalartist.biz/Kolo/F04.jpg
bear.flowertwig
2010-07-07, 17:25
Var ute idag och tänkte hämta mig några abborrar att lägga i stekpannan men icke :( Brukar åka ut till ett grund och lägga mig vid branten, något som varit så gott som idiotsäkert genom åren men som nu verkar bli allt sämre. Förargligt. Kunde nästan känna smaken i munnen...
Har ett haspelspö också men det fiskas det extremt sällan med och jag vet ärligt talat knappt var/när/hur som gäller för att få en abborre att hugga. Tips? :) Från båt på större insjö.
abborre tar på det mesta. det dom får in i käften, ungefär. spinnare brukar vara idiotsäkert. runt grund eller andra variationer i bottentopografin, mete med en liten betesfisk brukar funka bra på stor abborre också. rinner det ut större vattendrag i sjön så brukar utloppen vara intressanta.
Numse: ser riktigt härligt ut, har fiskat en hel del sutare själv, det finns några smultronställen här uppe, har fått på 3kg för en sommar sedan, polare har tagit sutare på 3,5kg i år. dock har jag mest flugfiskat i år, ska ta något mete snart också!
bear.flowertwig
2010-07-08, 19:25
en brax(?), en gädda, fyra abborrar som ligger i stekpannan inom 15.
samtliga tagna på samma spinnare.
brax yao?
http://bildplats.se/image/view/1480
http://bildplats.se/image/view/1480
forslund
2010-07-08, 19:28
Sjukt vad jag saknar fiske när jag ser bilderna här. Finns få saker som är så harmoniskt som fiske.
idag blir det en tur till en tjärn med harr och öring, tjärnen ligger några mil ut i skogen - klart vatten som i en fjällbäck, ljus/vit botten och fullt med fisk (främst harr, mkt smått men även riktiga klunsar), polaroidglasögonen åker på idag, och svindeln blir väl ett faktum om man kollar ner i nån djuphåla:D
kameran ska med, så om det blir några bilder som gör tjärnen rättvisa så åker dom upp här.
kanske är det för varmt för bra fiske, men eftersom att det går harr i tjärnen så är det nog kalla källådror i den, så jag tvivlar på att vattnet värms nämnvärt trots det varma vädret.
hoppas innerligt att vi får vara ensamma är idag.
Potatiskillen
2010-07-11, 10:17
Havsfiske vore något runt Göteborg trakterna, vad är det största fiskarten som man kan få där?
damn, just vart ute på ett sjukt abborrfiske i en liten näringsrik tjärn i åkerlandskap, rinner en å genom den som verkar föra med sig mkt mat åt fisken. första tio kasten gav nio fiskar, gjorde tio kast till och fick ungefär lika många till. ingen abborre var mindre än 3hg och många vägde över halvkilot, tog upp några matfiskar men släppte tillbaks många. efter tjugo minuter fick jag nästan en känsla av avsmak till att kroka så mkt fisk att jag avbröt fisket. ikväll blir det ugnsbakad abborre.
nästa mission blir mete med en fet mört där för att försöka lura upp någon av de större grisarna som jag misstänker simmar där.
von huff
2010-07-25, 18:23
Har fiska lite nu på senaste tiden.Vattnet har varit tunt 25 så icke optimalt.Gäddorna har lyst med sin frånvaro, några abborrar har det kommit men inget att hänga i julgranen
von huff
2010-07-25, 18:32
Vilka beten använder ni?Mina favoriter är:
AbuGarcias reflex En spinnare som alla borde ha.Funkar bra till abborre och även gädda fast krokarna är lite för små för stora gäddor
Krokodil 80 Särskilt den blå.Har dragit massvis med gäddor med den, men i år har det inte nappat på krokodilen alls.
http://i29.tinypic.com/wuf24w.jpg
Denna fast blå.Tar bra på allt
http://i30.tinypic.com/33vkhuv.gif
Mörrum,tar abborre
har vart ute på en heldags riktigt hardcore-fiske i urskogen idag, vi var två som åkte 5 mil ut i skogen, sen ytterligare 1,5 mil på avtagsvägar tills vi var riktigt into the wild.
på med ryggsäckarna och ut i ösregnet, det var verkligen igenmulet och en tjock ånga steg ur granskogen, började fisket i en fin liten å med stora stenar och höljor i, hade ett par hugg på öring och såg de största älgspår vi sett, sedan hittade en färsk, söndersliten och utspridd/släpad älg (följde ett spår som började med en käke och ett öra, sedan några framtänder, sedan hittade vi the motherload av maginnehåll och ett framben samt en stor björnskit. Det luktade inte så gott. Eftersom att björnen troligen var kvar och verkade ha gått efter ån så beslöt vi oss för att fiska någon annanstans:D
Regnet fortsatte.. vi testade lyckan i en liten tjärn med gungfly runt med fick inget där heller. Kramade regnvattnet ut jackorna och in i bilen och vidare till en fantastiskt fin större å med vattenfall och höljor, stenhällar, forsnackar och pooler som är som gjorda för öringfiske. Har varit där många gånger förr och det är ett rikigt drömvatten, mitt i vildmarken. fisket var segt men jag fick en öring på strax över halvkilot - alldeles citrongul med stora svarta fläckar, helt klart en godkänd fisk:) polaren tappade även en fin öring, efter ytterligare något öringhugg så fick vi några gäddor i ett blankvatten i ån.
trots det urusla vädret och det sparsamma huggandet så är det något särskilt med vild öring i strömmande skogsvatten, extra speciellt är det med sådana här ställen där man aldrig träffar andra fiskare. Helt klart en bra dag trots att man vart blöt in på bara skinnet i över åtta timmar:)
Edit: kamerabatteriet dog, så jag har inga bilder på ån tyvärr.. har bilder på öringen som kommer när jag hittat sladden till kameran..
Oooh en fisketråd *cupid*
Ämnesprenumeration utan tvekan!
http://i30.tinypic.com/xnygib.jpg
taskig bild, gör inte fisken rättvisa, sen ser den så liten ut i stor-håven
Arf Pingvin
2010-07-30, 19:34
Det där är fina fiskar!
var vid samma å som jag fick förra öringen vid idag, fiskade i en rätt stor hölja ( 12-15m diameter) mellan två fina forsnackar, hade en riktigt fin öring som blixtsnabbt knep flugan i ytan, hygget var såpass kraftigt att tafsen gick :S fick lite senare ett till hugg på en muddler..en gäddsnipa :( . fy fan vad surt när jag såg att det inte var öring
nmanradnävna
2010-07-31, 20:34
Oj, det där är en riktigt fin fisk tycker jag! Bra jobb!
Vilka beten använder ni?
Gul dubbelstjärtad jigg, abborre, gädda och gös tar bra på det. Fiskar vid Öregrund och det har visat sig vara oslagbart. Familjen har haft sommarstuga där i 30 år och min far är fiskefantast så det blir många timmar i båten varje sommar.
Drog upp 55 abborrar och 15 gäddor torsdag + fredag nu i veckan, dom flesta 400-600g med några få på 700g.
bear.flowertwig
2010-08-01, 17:23
Fan, tillbaka i betongdjungeln. Fiske är 100% semester och avkoppling. Längtar tills nästa gång...
Vilka beten använder ni?Mina favoriter är:
AbuGarcias reflex En spinnare som alla borde ha.Funkar bra till abborre och även gädda fast krokarna är lite för små för stora gäddor
Krokodil 80 Särskilt den blå.Har dragit massvis med gäddor med den, men i år har det inte nappat på krokodilen alls.
http://i29.tinypic.com/wuf24w.jpg
Denna fast blå.Tar bra på allt
http://i30.tinypic.com/33vkhuv.gif
Mörrum,tar abborre
Min favorit till abborre är Wipp:
http://www.willyssportfiske.se/Archive/Images/Products/wipp_320.jpg
Olika Vibrax fungerar också mycket bra:
http://www.willyssportfiske.se/Archive/Images/Products/6961.jpg
För gädda räcker det med ett Abu Atom 20 g, silverfärg. Det draget, eller ja, det har ju bytts ut med jämna mellanrum, har jag tagit hundratals Hjälmargäddor på allt mellan 2-3 hg och 12 kg. Enda vattnen det inte fungerar i är klara fjällvatten. Där fungerar orange, röda eller kopparfärgade drag bättre imho.
just beställt lite flugor från flugor.se, bra grejer imo. tar sån jävla tid att binda upp många flugor själv och nu är säsongen i full gång - binda egna gör jag i vinter. Fiskade bort tre jävla muddlers igår så det blev lite såna av olika slag bl.a.
sen lär jag köpa en jävla massa spinnbeten, har fiskat bort helvetes mkt i sommar.
fiifan, blev lite test av nya flugorna idag. Var till en å jag vetat om länge men aldrig fiskat vid. blev en glad överraskning, ska dit med kameran om någon dag - underbart vatten, ån rinner i stiglös terräng och det är lite svårvandrat så det är troligtvis just aldrig nån som fiskar där =P de flesta rinnande vatten här är flottledsrensade, men inte detta - det är så en å ska se ut. riktigt klart vatten med rikligt av flodpärlmussla bara sand och grusbotten med stora stenar både i och runt ån, dvs ståndplatser överallt! omväxlande forsar och lugnare stråk och stora höljor, samma fina botten överallt 5-10 meter bred. Och det bästa av allt fisk överallt, det klara vattnet gjorde det dock fruktansvärt svårfiskat, polaren fick en harr och en öring, båda runt 30cm. jag fick inget men såg öringar 30-35cm som drog runt sävligt över grusbottnen och även vakade en hel del.
Kort sagt så är jag fan helt salig över att ha hittat det här vattnet, jackpot! bilder kommer nästa gång!
Blev ett par mindre öringar idag, en runt 28-30 cm och en runt 15 cm. det irriterande var att farsan var med och han fattar inte grejen med klara små åar, inte nåt smygfiske där ;) och han gick före mig mest hela tiden så han skrämde väl undan fisken för jag såg inte alls lika många som igår.
http://i33.tinypic.com/xfsscn.jpg
http://i35.tinypic.com/1670z01.jpg
det var taskiga ljusförhållanden idag, och polaroidfiltret har jag tappat bort, så bilderna är lite taskiga
ån är rejält mkt större än på bilderna på vissa ställen, men höljan på sista bilden är faktiskt större och djupare än vad bilden visar.
ett kort pass vid en å några mil hemifrån blev det idag, första gången jag fiskar där. kom iväg sent så det blev inte mer än ca. 2h fiske, ån är ca 15m bred, forsande hela sträckan och håller relativt gott om både grov harr och öring..och småharr ;) blev ingen vettig fisk men kan inte förvänta sig annat av ett så kort fiskepass heller, hade ett kort påslag på en muddler och missade massa jävla småharrar på torrfluga (gul klinkhamer 12:a). Jag är inte van med så hård ström och brist på pooler att jag nog inte fiskade speciellt bra heller. men ån håller definitivt en hel del fisk.
var ute kl 11-17 idag vid en klubbsjö, katastrofalt uselt gick det, bara ett tillslag på hela dagen, hade garanterat fått ngt om jag hade haft lite bättre motivation. gick mest runt och tittade på hunden som sprang runt och hittade på skit, samt drack kaffe från sotpanna och grillade korv.
http://i37.tinypic.com/axu9z.jpg
hund tog ett bad också
hehe, bara jag som uppdaterar tråden:D har hunnit med två pass till. ett kräftfiske/flugfiske som gav ca 100 kräftor som nu är kokta och står och suger åt sig i ett snorkallt kylskåp. ingen fisk dock.
ikväll var jag dock uppe med två andra vid samma å som sist, snabb ström/ fors men mycket ståndplatser, lyckades vada ut på nåt fantastiskt vis till ett bakvatten vid en sten dit det bara måste stå fisk, sätter på en stor (12) klinkhamer (torrfluga) och lägger ut den med mkt skrynkel på tafsen i bakvattnet (lägger man sträckt kommer linan att dragga flugan vilket ser onaturligt ut) på andra utlägget smäller det på en fin liten öring som kämpar vilt i ett par minuter då den går ut i strömmen och sticker, får dock in den och eftersom att den var i god vigör så fick den gå tillbaka, längd ca 35 cm. tappade även en harr.
de andra fick en varsin harr på runt 30cm. en större harr eller öring >1kg var även på en kort stund åt brorsan.
hehe, bara jag som uppdaterar tråden:D .
Mja jag har iof varit ute och fiskat då och då men inte så balla historier att berätta när man står på en båt och kastar spinnare och får torra abborrar :D
bear.flowertwig
2010-08-12, 23:27
hehe, bara jag som uppdaterar tråden:D
.
Det är trevlig läsning :thumbup:
Kräftkväll! var iväg till klubbvattnet och fiskade kräftor, blev rätt dåligt - runt 50 st, men många stora och ett par riktiga bjässar. Lyckades även till min stora förskräckelse gå rakt in i ett riktigt grovt och stort korsspindelnät - smack, rakt i ansiktet. Jag hatar stora korsspindlar, och när de är så stora att deras tråd känns som 0.20 nylon i ansiktet kan man hålla sig för skratt. Paniken kröp sig på kvickt då.
Förbannade djur som spänner upp näten i ansiktshöjd mitt på en smal bro.
Fisket då, som vanligt på sistone blev det flugfiske (dessutom enda tillåtna metoden i den här sjön)
det vakade rätt frekvent kvällen igenom. Men inte den sortens vak som inger förhoppning, utan ett lynnigt, försiktigt vakande som oftast var utom kasthåll, lite senare kom dock åtminstone 2-3 fiskar inom räckhåll. Dessa var förvildade regnbågar (utsatta som mindre fisk) eller vild öring, dock såg vaken ut som stora rödingars då de ibland inte ens bröt ytan utan tog något strax under så att man bara såg hur vattnet "bulade" sig och några bubblor kom upp.
testade lite olika flugor, men till sist valde jag att köra en klinkhamer för att de syns bra och det började skymma. Fiskade över en timme på samma fisk som var uppe och vakade irriterande nära flugan som för att jävlas, efter ett misslyckat kast då flughelvetet satte som en smäck i huvudlinan var jag helt säker att jag skrämt fisken, men till sist högg den, sörplade i sig flugan - och mothugget satt.
Dra ända in i helvete vad den fisken stack, det var det klart sjukaste mitt klass 5 spö hittills känt, hade mycket (7-8m) löslina vid hugget, denna var borta på drygt en sekund, sen tog den lina ur rullen på fort att veven slog till mig hårt rakt över tummen, fisken stack iväg i liknande rusningar ett par gånger till, roligt nog i ytan så man kunde se den. Håvning gick fint och det var inte en öring vilket jag kanske inte heller vågat hoppats. Men en väldigt välkonditionerad och fin regnbåge på dryga 1,5kg.
Det bästa med sådana här fisken är att man måste vara på absolut helspänn, för att man vet att sätter man inte det enda mothugget man kommer få chans att göra så är det kört. Det blir antagligen inte några fler chanser. Det gör det så fruktansvärt skönt när man väl känner att fisken faktiskt sitter fast när det väl händer!
kass mobilbild kanske kommer sen
fiske i klubbvattnet idag igen, var där i förrgår och hade inte ett hugg, idag var det bättre drag. iaf på bågarna, vakade en del men de var lite kinkiga att ta, fick dock två stycken på två hugg. Största på ca 1,5kg blev matfisk. Den mindre på 6-7hg fick simma tillbaka.
Är detta ett prisvärt köp ? Vill ha ett större spö för bottenmete och trolling.
Berkley Lightning Rod 10´ 15-55g
Abu Garcia Cardinal 304r rulle
Fireline .20 lina.
Pris 1250:- för allt.
Sista fiskepasset 2010 efter öring i strömmande vatten idag, fiskade dock mest efter harr..
Farsan var med och han spinnfiskade så det blev spinn vs. fluga. Jag ångrar att jag inte tog med haspelspöt.
När jag febrilt testade olika flugor och ändå bara fick småharr <25 cm så drog farsan flera harrar runt 4hg och en öring närmare halvkilot samt flera tappade, inga monster men ändå trevliga att ha på kroken. Fiskade 6-7h och jag var skapligt less på flugfisket till slut, de större totalvägrade alla flugor idag. Ville bara ha spinnare. /:
tog ett par bilder som kanske kommer upp när jag orkar.
Flugfiske efter vild röding idag.
var till en sjö en bra bit ut i skogen, har bara vart där ett par gånger i år och resultatet då har vart rätt dåligt med bara ett par mindre öringar. idag visade dock rödingarna att de finns.
Sjön låg spegelblank och det vakade sparsamt till att börja med, vaken var ca 10 meter för långt ut för att ens nå med haspelspöt. Jag började en mödosam vandring till andra sidan sjön där jag trodde att rödingen skulle gå närmare land.. Efter klivande öve ett antal myrhål och forcering av täta gransnår ihållandes håv samt två monterade spön på 9 respektive 10 fots längd så kom jag fram till andra land där jag till att börja med hittade en liter kantareller, yay!
Till att börja med så var det stendött dit jag gått. Funderade på att gå tillbaka och åka hem ett tag men sedan började det vaka, på en sträcka av 50-60 meter simmade en grupp ordentliga rödingar fram och tillbaka och vakade, fina vak - ordentliga rullningar i ytan. det var ett helvete att kasta på dem för att jag egentligen inte hade något utrymme bakåt och behövde få ut åtminstone 15-20 meter lina för att nå ut till fisken, dessutom behövde kasten komma ut silkeslent, de gånger flugan landade för snabbt försvann fisken direkt. skygga jävlar.
fick dock ut några riktigt fina kast och fick ett hugg på ett av dem, en stor fisk tog flugan och jag sumpade mothugget ;) krokade lite för tidigt och fisken kom aldrig riktigt tillbaka fastän den aldrig kände av kroken.
jag har nog aldrig haft sånt adrenalinpåslag under fiske förr tror jag. när man såg STORA rödingar komma närmre och närmre gick hjärtat som en stångjärnshammare vill jag lova.
så - fem timmar intensivt fiske och bara ett hugg trots att flera fiskar gick och vakade i närheten. Sånt är rödingfiske, dom kan vara äckligt svåra. Men nästa gång så..
blev 2 gäddor för mig igår, inge jätte monster exakt, men fösta vägde runt 3kg
blev totalt 7gäddor på 3 pers =)
http://i56.tinypic.com/mljal2.jpg
http://i52.tinypic.com/qyiu0h.jpg
Ser fina ut. Inte som dom träsk-gäddorna som jag brukar fånga i en lokal å. :D
Ser fina ut. Inte som dom träsk-gäddorna som jag brukar fånga i en lokal å. :D
Träskgäddor haha låter som mina mälaren gäddor det :D
helt sjukt fiske idag, jag fick upp 11st gäddor , sammanlagt fick vi upp 21 gäddor och 1 aborre!!
http://i56.tinypic.com/1y4zys.jpg
http://i52.tinypic.com/2r26pw6.jpg
Tog ni upp alla eller släppte ni tillbaka?
Ne släpper allt. Gillar inte ens smaken på gädda :P
Imorgon blir det regnbåge,det tar man upp ifall det är bra storlek, väääldans god =), får se om det blir samma lycka =)
nmanradnävna
2010-09-17, 21:56
Haha, hade vart sjukt om dom tog upp 21 gäddor.
fy fan. var iväg på rödingfiske idag igen. åtta timmars fiske och bara ett par smånafs, det vakade en del hela dagen men det var bara under en halvtimme-timme som de var inom räckhåll och huggvilliga. under den tiden vandrade jag till andra sidan sjön och missade alla vettiga chanser till fisk. under den tiden drog farsan två stycken rödingar kring kilot.
FAN
enda ljuspunkten med dagen var att jag såg en varg på 10-15m håll. Första gången jag sett varg.
Arf Pingvin
2010-09-20, 20:08
fy fan. var iväg på rödingfiske idag igen. åtta timmars fiske och bara ett par smånafs, det vakade en del hela dagen men det var bara under en halvtimme-timme som de var inom räckhåll och huggvilliga. under den tiden vandrade jag till andra sidan sjön och missade alla vettiga chanser till fisk. under den tiden drog farsan två stycken rödingar kring kilot.
FAN
enda ljuspunkten med dagen var att jag såg en varg på 10-15m håll. Första gången jag sett varg.
King, med vargen då. Röding är väl notoriskt svårflirtat ibland.
King, med vargen då. Röding är väl notoriskt svårflirtat ibland.
röding kan vara ena riktiga djäävlar. men ja nu när bitterheten över fiske (o)lyckan lagt sig tycker jag det är kul att ha sett vargen på så nära håll. fint djur. hunden blev lite skrajsen och fick gå i koppel dock :D
slitenhet
2010-09-27, 21:15
Nytt PB igår. Första över 10kg, efter en målmedveten satsning under sommaren och hösten. Tagen från Flytring och återutsatt efter varsam vägning.
11,5kg:
http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/115nr2-2.jpg
Nytt PB igår. Första över 10kg, efter en målmedveten satsning under sommaren och hösten. Tagen från Flytring och återutsatt efter varsam vägning.
11,5kg:
http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/115nr2-2.jpg
gryyym =) hur lång ?
slitenhet
2010-09-27, 21:49
gryyym =) hur lång ?
Ja, ganska kär i den:) Mätte den inte, tyvärr, men en bit över metern iaf.
riktigt jävla grymt! blev sugen på gäddfiske nu:D vilken fiskemetod?
mäktiga djur
Ja, ganska kär i den:) Mätte den inte, tyvärr, men en bit över metern iaf.
du skulle mätt o roligen blivit medem i 100klubben :D
slitenhet
2010-09-27, 22:00
riktigt jävla grymt! blev sugen på gäddfiske nu:D vilken fiskemetod?
mäktiga djur
Spinnfiskade från flytring. Den och en annan mindre gädda(5-6kg) tog på ett tailbete fiskat långsamt med många vevstopp. Riktigt härliga hugg!
Mäktigast!
du skulle mätt o roligen blivit medem i 100klubben :D
Jo, 100-klubben hade varit kul, och i framtiden glömmer jag inte måttbandet.;)
Den här tog den på. Ett Viggen-jerk som jag moddat med tail.
http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/P9260005-1.jpg
Passar på att lägga in den mindre gäddan också, även om bilden blev kass...
http://i131.photobucket.com/albums/p284/AlexM020/P9260006.jpg
Harrfiske idag, i en liten klarvattentjärn. Fick 8-10 st + ett par tappade. Tog upp tre 30 cm fiskar som mat. Hittade dessutom typ 2 kg trattkantareller och en massa tranbär - bra utdelning idag :)
von huff
2010-10-15, 19:04
Klockan 05.oo blir det ljusterfiske och sedan när det ljusnar så blir det fiske med svirvel.Vet ej ännu exakt var men troligtvis nånstans halvägs till Estland.Skall bli intressant med ljusterfisket har aldrig prövat förut.Hoppas att jag själv lyckas dra upp nån gädda iaf fast fiskeutrústningen inte är nåt vidare
Three pigs
2010-10-16, 01:54
.
Jävligt bra jobbat. De där rejäla gäddorna är riktiga monster som kan få vilken bjässe som helst att fälla en tår :D
von huff
2010-10-16, 18:21
05.00 började vi fiska med ljuster.vi fiskade ca 1,5 timme innan vi gav upp.07.00 började vi supa och körde längre ut och polaren fick en gädda men annars var det helt dött.Några andra bekanta hade et par öringar men de fastnade ej.Att börja supa klockan sju på morgonen var iaf ett rekord
von huff
2010-10-31, 12:49
Åkte in till stan och fiskade i ån som rinner genom stan.Eftersom fiskarna stiger upp för ån nu så finns det möjlighet att få gädda,sik,öring och gös.Helt sjukt mycket folk var där men hittade en gansk bra plats men hade bara 1-3 napp,troligtvis gädda.Vattnet var riktigt skitigt.Nästa fredag blir det kanske lite mer fiske där
von huff
2010-11-05, 22:34
En gös igår och en idag.Den jag fick idag var riktigt fin.Verkar som att fisken tar bäst på jiggar med starka färger nu
von huff
2010-12-16, 17:56
Finns här några andra som vinterfiskar?Tänkte kanske pröva fiskelyckan på lördag, jag brukar inte fiske mycket på vintern men kanske det blir lite mer denna vinter:)
Finns här några andra som vinterfiskar?Tänkte kanske pröva fiskelyckan på lördag, jag brukar inte fiske mycket på vintern men kanske det blir lite mer denna vinter:)
jag fiskar alltid :D har dock inte vart ut än i år, har haft åt helvete för mkt plugg. men i helgen blir det fanimej premiär. Lutar åt att det blir att fresta storabborren.
von huff
2010-12-16, 18:22
Jag skall också till en å, borde finnas lite gös där:)Enda problemet är kylan=/
von huff
2010-12-17, 15:30
Köpte fiskeutrustning för dyra pengar så imorgon eller på söndag måste man pröva dom.Jag hann fiska 45 min idag också innan det blev mörkt men utan resultat
varit ute några ggr och vinterfiskat nu. pimpling idag på en skogssjö med vild öring och röding. bara öringen högg, och vi fick 16-17 st på tre man flesta på typ 3 hg men toppfisk på 1,2 kg. En arg brunöring med stor stjärtfena.
Är efter några förvisso lyckade pimpelturer jähävligt sugen på öppet vatten, kommer fortsätta med främst flugfisket där jag planerar att införskaffa en till utrustning med lite högre klassning, blir förmodligen ett sameo globetrotter #6 och en rodwalker stealth med en dt-lina på den:P
nu är vinterns projekt avklarat och därmed nya fiskekniven klar att invigas! materal till en till kniv införskaffas snart.
http://i56.tinypic.com/23lmbdf.jpg
http://i55.tinypic.com/9awbxl.jpg
Arf Pingvin
2011-03-25, 19:26
Tjusigt.
klart nöjd med tanke på att det var min första kniv, nu blir det mer avancerade grejor!
von huff
2011-03-25, 22:01
Ser ju asbra ut:thumbup::thumbup::thumbup:
Skäms lite, har inte orkat ut på isen alls denna vinter=/Snart kommer våren och man får chans att fiska lite gös från land:)Ser framemot det nu när jag har fastnat för jiggfiske
tack och bock!
ska försöka mig på lite gös under sommarhalvåret jag med, har faktiskt aldrig fiskat gös fastän det bara är 5-6 mil till bra gösvatten.
tyckte du skrev nåt om nyinköpta prylar på förra sidan, vad blev det?
von huff
2011-03-25, 22:12
Inget särskilt egentligen.En borr,ett isfiskespö och en hög med olika silver och kopparfärgade beten.:)isfiske är inte riktigt min grej endå.Spinnfiske är överlägset roligast om man inte har möjlighet till flugfiske på någon bra plats.jag har också planerat en fiskeresa till Åland nu i vår när isarna börjar försvinna
Inget särskilt egentligen.En borr,ett isfiskespö och en hög med olika silver och kopparfärgade beten.:)isfiske är inte riktigt min grej endå.Spinnfiske är överlägset roligast om man inte har möjlighet till flugfiske på någon bra plats.jag har också planerat en fiskeresa till Åland nu i vår när isarna börjar försvinna
sweet, nej isfisket är ett nödvändigt ont för att stilla fiskesuget när isen ligger :P blir en hel del spinn för mig med, brukar köra det som funkar bäst för dagen helt enkelt - om man inte är i vatten där det är bara är fluga tillåtet så åker båda spöna med.
Fiskat på åland förut eller? hört att det ska vara riktigt bra iaf.
bear.flowertwig
2011-03-25, 22:38
Är efter några förvisso lyckade pimpelturer jähävligt sugen på öppet vatten, kommer fortsätta med främst flugfisket där jag planerar att införskaffa en till utrustning med lite högre klassning, blir förmodligen ett sameo globetrotter #6 och en rodwalker stealth med en dt-lina på den:P
nu är vinterns projekt avklarat och därmed nya fiskekniven klar att invigas! materal till en till kniv införskaffas snart.
http://i56.tinypic.com/23lmbdf.jpg
http://i55.tinypic.com/9awbxl.jpg
Finfint :thumbup:
Härligt att läsa att entusiasterna håller igång. Tyvärr blir fiske mest ett semesternöje för mig.
bear.flowertwig
2011-03-25, 22:40
tack och bock!
ska försöka mig på lite gös under sommarhalvåret jag med, har faktiskt aldrig fiskat gös fastän det bara är 5-6 mil till bra gösvatten.
Gös är verkligen bland det godaste som finns. Topp 5 restaurangbesök någonsin innefattar gös på Utö Wärdshus *cupid*
var ute på pimpling idag i skogen :) blev 15 öringar för mig och 5 för farsan, tappade flera. dom stora som jag vet finns där var inte i farten utan snittet låg på kanske 3hg. Tre fiskar låg iaf över halvkilot. tog upp ett par matfiskar som ligger i folie i ugnen just nu. bifogar en trist bild på de två största.
http://i53.tinypic.com/efpcva.jpg
von huff
2011-03-27, 17:30
Nej har aldrig varit på Åland förr, har hört att där finns bra fiskevatten:)
Fyfan 15 öringar, inte illa.Här får man va nöjd om man får 10 på ett år.Hoppas på varmare tider och öppna vatten nu
Ja men då var premiären i öppet vatten avklarad, blev kanske inte så mkt fiske utan mest rekande inför säsongens riktiga start. En harr landades, dock inte av mig ;) såg ett par vak. Men det blir säkerligen riktigt giftigt när det blir lite stabilare vattenstånd och lite varmare.
http://tapa.tk/mu/5fc10cd4-f7d3-431f.jpg
http://tapa.tk/mu/5fc10cd4-f7fb-c929.jpg
Ån var riktigt stor, skulle nästan vilja kalla den en älv, ån har samma karaktär som på bilderna hela sträckningen som är 54 km, kommer ta ett tag att fiska av.
shadowfire
2011-04-19, 22:04
var var var?
shadowfire
2011-04-19, 22:06
ska ta en sväng här i mölndalsån o kolla efter öring tänkte jag.. spontant känns det inte som om det finns jackshit mer än gädda i den, men googlar man så hittar man lite folk som fått öring där ändå.. funderar på att bara ta en långpromenad och knalla 1-1,5 mil någon helg och reka längs efter den
Ån heter unnån och rinner ut vid Orsa, och verkar väldigt lovande. tog en heldag med vandring, fiske och pillande med gaskök.
Simon Engström
2011-04-19, 22:53
Finns riktigt bra med öring i mölndals ån om man är på dom rätta ställena ;-)
von huff
2011-04-20, 04:07
Själv väntar jag lite ännu,men om 1-3 veckor när vattnet klarnat lite så...:thumbup:
http://tapatalk.com/mu/4e4fcae2-4528-e06e.jpg
Nästa fiskeniiv på G! Fast det är en beställning, har en känsla att jag kommer vilja ha kvar den :(
thethoos
2011-04-27, 18:10
tack och bock!
Då skulle jag tipsa om Amungen om du har tillgång till båt. Riktigt bra gösfiske och vi har fått en del stor abbore och gädda också. Absolut bäst är väll vertikal fiske med jigg men vi fiskar bara med lätt trolling. Slog PB där förra året med en 6.8kg gös. Troligen ett rekord jag aldrig kommer slå, var riktigt fint. Om du ska trolla där, så åk riktigt riktigt långsamt med mörka medelstora wobbler, tyå grön,röd,blå. Lite större Nils master funkar också bra.
Tänk på att man måste ha fiskekort och att mini krav för gös är 45cm. Lycka till.
Bra tips! Har en liten båt med en fyrhästare på som jag kan ta på släpvagn, blir nog nåt besök dit sen, ungefär när toppar gösfisket då?
thethoos
2011-04-27, 18:31
Andra delen av sommaren är nog bäst. Jag tror amungen är avstäng i början av sommaren eftersom gösen leker(?). Men jag är inte säker, har bara fiskat gös 2 sommrar så jag är ingen expert. Vi glider med en gammal 2.5hästars på långsammaste hastigheten, gick så sjukt långsamt att man tvivlade i början, men vi fick betydligt mer gös på det sättet, och slapp få så mycket gädda som man kan få på lite högre hastigheter.
http://tapatalk.com/mu/5fc272b0-dc20-7a98.jpg
Fick nya rullen idag (Lamson-waterworks Guru), fruktansvärt lätt liten pryl, första intrycket var att det kändes som en leksak, men det kändes bättre när jag fick på linan.
Har alldeles för mkt plugg kommande två veckorna för att fiska. knappt så jag hinner träna, men det ska jag bannemig göra iaf.
Men sen blir det fiske utav fan. En vecka i Härjedalen är planerad, exakt vart i Härjedalen är inte spikat än, Rogenområdet kanske.
Var iväg på första riktiga fisket i förrgår, testade nya flugrullen/linan, blev en regnbågssjö. Tre hugg och två landade fiskar. Riktiga jävla krutpaket som var mer i luften än i vattnet :D största var 54 cm lång och vägde 1,5 kg.
Har en till kniv på g nu, just börjat med den.http://tapatalk.com/mu/5fc96e34-0a36-8c2c.jpg
Årets första gädda landad ikväll :)
http://img84.imageshack.us/img84/601/24252710150185096454909.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/84/24252710150185096454909.jpg/)
Uploaded with ImageShack.us (http://imageshack.us)
Grattis vad väger den? 3.7kg?
Haha jag vet inte, den var så liten att jag inte orkade plocka fram vågen.
Arf Pingvin
2011-05-19, 08:01
Fick nya rullen idag (Lamson-waterworks Guru), fruktansvärt lätt liten pryl, första intrycket var att det kändes som en leksak, men det kändes bättre när jag fick på linan.
Snygg!
nån annan som kommit igång med fisket? har hunnit dra några bågar i klubbsjön som uppvärmning, och dessutom vart till en ohyggligt fin å i närheten och dragit lite öring! gick en bit efter ån i alldeles rykande färska björnspår, lika spännande som alltid ;)
Dessutom bokat en vecka i Härjedalen i juli för fiske.
Drog ut i skogen idag och fiskade lite röding, kokade kaffe och lagade lite käk på gasolköket. Hade först en fin röding med in till strandkanten ett par ggr, sen högg det nåt större en bit ut, tog ett par minuter att få in!
http://tapatalk.com/mu/4e4fc693-a034-2143.jpg
Underbar fisk, 1,5 kg vild dynamit
Är det någon som har provat fiska i mälaren runt Västerås? Polaren har precis skaffat en båt men ingen av oss har någon koll på vart man skall fiska.
shadowfire
2011-05-30, 09:06
spange, vad har du tagit öringen på? och rödingen??! såg riktigt fin ut!
Ska själv ta en sväng ner till Mölndalsån här och utforska den... den är rätt så vild/strid även om den är liten och det är inte helt omöjligt att det kan lura någon öring även här. Har googlat och försökt hitta o se om någon dragit öring i Mölndalsån, men inte hittat så mkt att gå på.
shadowfire
2011-05-30, 09:08
Det här är det jag har hittat:
"Östra sektionen (Härryda socken)
Omfattar framför allt Mölndalsån, från Nedsjön i Hindås till Snåkered. Bra vatten med ständig föryngring av bäck- och laxöring.
Kontakt: Jack Olsson, 0301-106 11."
Ont om fångstrapporter på nätet dock.
alla fiskar hittills i år är tagna på fluga (senaste öringen på en svart muddler), förutom gårdagens röding, det blåste fruktansvärt mkt på sjön så den tog på en hederlig kopparfärgad spinnare.
sök på mölndalsån + edgeforum så borde du nog få nån matnyttig träff!
shadowfire
2011-05-30, 09:27
alla fiskar hittills i år är tagna på fluga (senaste öringen på en svart muddler), förutom gårdagens röding, det blåste fruktansvärt mkt på sjön så den tog på en hederlig kopparfärgad spinnare.
ah fasiken vad fiskesugen jag blev nu.
Har varit dyngväder med kyla + mkt regn, så öringen är nog på g nu då det växlar till lite varmare väder och kläcks lite mer nu precis...
Fick lite info om att folk uppenbarligen dragit öring i ån... får ta bilen och åka runt och utforska lite och reka platser. Jag suger dock på å-fiske, är sämst på att vada och kastar alltid fast i buskar osv. :D
ah fasiken vad fiskesugen jag blev nu.
Har varit dyngväder med kyla + mkt regn, så öringen är nog på g nu då det växlar till lite varmare väder och kläcks lite mer nu precis...
Fick lite info om att folk uppenbarligen dragit öring i ån... får ta bilen och åka runt och utforska lite och reka platser. Jag suger dock på å-fiske, är sämst på att vada och kastar alltid fast i buskar osv. :D
Den här veckan kan bli grym om det blir fint väder som utlovats!
Brukar vara knepigt vid mindre åar, vegetationen runt dem är ju oftast inte av den lättforcerade typen, att gå runt med 3 meter fiskespö med lina och krok kan fresta på tålamodet ibland, hehe. Och vadningen är ju rena lotteriet. Kan gå hursomhelst.
Bra grejer ;)
Bra grejer ;)
:D haha, the best
http://data.fuskbugg.se/skalman02/4de3a899d43de_%F6ring.jpg
1,7 öring från förra veckan.
jäkla fin öring, grym paddel den hade. Så ska dom se ut! Vad tog den på, och vart? Norra delarna av landet?
sandberg93
2011-05-30, 20:01
finns det ens fiskar i värnamo området? (40 mins söder om jönköping på E4) isf var? fiskat 3 ggr och inte sett ngt.
Mitt i gäddfisket med jerkbait kom den här och överraskade, jag var övertygad om att jag råkat kroka den i sidan eller liknande men den hade tamefan bitit.
http://img707.imageshack.us/img707/3492/25910710150200122402610.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/707/25910710150200122402610.jpg/)
Idag blev det 4 gäddor, nr1 vägde 6kg, nr2 och 3 var inte ens nog stora för att plockas upp i båten och nr 4 vägde 5kg.
Nyss hemkommen från fiske i en skogså ett par mil utanför Falun, lågt vattenstånd men bra fart på fisken, det var mkt sländor på vattnet så fisken vakade frenetiskt! Tog 4 harrar på 32-35cm och tappade sjukt många. Under en period på en timme ungefär så missade jag nog mellan 15 och 20 hugg, varav vissa av riktigt fina fiskar. Vete fan vad som inte stämde i mothuggen där ett tag. Tror helt enkelt att de större harrarna spottade flugan äckligt snabbt ikväll.
http://tapatalk.com/mu/5aeb539e-a62a-a9ca.jpg
http://tapatalk.com/mu/5aeb539e-a64d-a878.jpg
Nu blir det vilovecka från gymmet och en veckas fiske runt Funäsdalen/Fjällnäs/rogen etc..
Blir borta lördag till lördag. Blir ett besök i någon fiskeaffär där för införskaffande av lokala delikatesser i flugväg ;) hoppas på ett riktigt bra fiske nu så att man inte känner att man lika gärna skulle kunnat fiska hemmavid!
bilder på ginklara åar, fjälltoppar och kilosharrar kommer sen*rolleyes*
shadowfire
2011-06-30, 21:31
ååååååh harr, kanske världens roligaste fisk o dra på fluga... kämpar som om det vore en vithaj fast det bara är en 3dm firre =) ...
ska själv reka imorrn kväll eller på lördag (tänkte försöka timea in väderomslaget precis före regnet kommer) och se om öringen är på g... antingen Säveån eller så tar jag lillbäcken (mölndalsån) här.
shadowfire
2011-06-30, 21:31
har ont om flugor dock.. å inte tålamod att binda själv.. någon här på forumet som binder eller vet ngn som binder och som kan tänka sig binda + posta + tjäna en hacka?
harrarna är verkligen sjukt starka, fy satan vad dom vakade igår. blev harrfrukost idag ;)
skulle väldigt gärna ta en kilosharr eller flera nästa vecka :P
har tyvärr inte tid att binda själv heller för tillfället, jobbar på en ny kniv och ska dessutom bort nu. men har du kollat på flugor.se? dom flugorna är riktigt fina, och jag kan rekommendera dem varmt! snabba som själva satan på att leverera och riktigt trevliga!
shadowfire
2011-07-02, 19:16
fan vad jag suger på att fiska i strömmande vatten... zeh help?
Körde lite kvällscardio i form av att prova mölndalsån. Precis stendött, varken vak eller något alls. Är sjukt dålig på vilken typ av fluga/nymf som är bäst för öringen nu när inget vakar heller. Otroligt dålig på att hitta bra öringställen också. Ändå fiskade jag i ett naturreservat med en stoooooooor skylt som förespråkade musslor + öring.
Växling från lugnt vatten till strömmande
Växling från strömmande till lite lugnare
Gryt, bryn, hällar
Stenig botten
Öken. Blev utstirrad av en liten abborre dock. Vattnet var bitvis riktigt klart och med lågt vattenstånd så såg jag botten riktigt bra.
shadowfire
2011-07-02, 19:16
Var inte riktigt så här då..
InENM6fwIwE
Trashcan
2011-07-02, 19:20
Var inte riktigt så här då..
InENM6fwIwE
Vad i helvete!! Haha, fan vad lyckliga barnen är. :D
Är tämligen okunnig när det gäller nymffiske. Det enda tips jag kan ge är väl att försöka se vad som eventuellt kläcker, eller försöka se om det finns mkt av nån speciell insekt på botten, husmaskar kanske? Annars kan det ju funka bra med en muddler eller ngn annan lite större fluga på öring?
Själv sitter jag i en fjällstuga några mil ovan Funäsdalen och kikar ut genom panoramafönstret över fjällen med en kaffe framför mig :D första fiskedagen imorrn, blir nog Ljusnans källflöden, sightfishing i ginklart vatten med ljus sandbotten, har laddat med massa REAL-käk!
shadowfire
2011-07-02, 21:23
ååh real turmat är förbaskat gott.. och härliga härjedalen/jämtlandsfjällen.. löv it.
Magnus N
2011-07-02, 21:34
på fredag går bilen mot storsjön jämtland där man ska vara i 1 hel vecka :) , fiskefebern har så smått börjat greppa tag i en, ser ut att vara bra fiske där just nu med så det gör inte väntan lättare :D
ååh real turmat är förbaskat gott.. och härliga härjedalen/jämtlandsfjällen.. löv it.
Första gången jag är här, hoppas jag lyckas med fisket någorlunda i alla fall, har vart ett jäkla studerande av kartor för att förstå ungefär vilka vatten fiskepasset omfattar, men nu börjar det klarna till viss del.
Lasse Kongo
2011-07-03, 12:12
Bättre sent än aldrig, tror det var aug -09 jag drog upp den här, nästan 10kg.
Jag är ju då nästan 1,90 får man tänka på, så den var ganska stor firren, har inte fiskat så mycket sen dess, kändes som det blir svårt att toppa detta haha
http://img269.imageshack.us/img269/5905/fiskm.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/269/fiskm.jpg/)
shadowfire
2011-07-03, 12:44
Jag är ju då nästan 1,90 får man tänka på, så den var ganska stor firren, har inte fiskat så mycket sen dess, kändes som det blir svårt att toppa detta haha
http://img269.imageshack.us/img269/5905/fiskm.jpg (http://imageshack.us/photo/my-images/269/fiskm.jpg/)
wtf såg först inte att du photoshoppat dit ansiktet... tittade lite snabbt bara och tänkte "vafan är han kongo så gammal".. :D
fin firre, 10 kg är bra fart i spötoppen, även om gäddor har en förmåga att vilja leka "död stenbumling" ibland =)
Stop ett tag! Är inte den bilden inskannad?
Lasse Kongo
2011-07-03, 14:53
Stop ett tag! Är inte den bilden inskannad?
Nein!!!
Jag fick massa kort av min faster som bor där vi har båten, och hon har ingen digitalkamera så jag fotade med min telefon och lade upp kortet, så en slags semiscanning kan man säga : )
Lasse Kongo
2011-07-03, 14:55
wtf såg först inte att du photoshoppat dit ansiktet... tittade lite snabbt bara och tänkte "vafan är han kongo så gammal".. :D
fin firre, 10 kg är bra fart i spötoppen, även om gäddor har en förmåga att vilja leka "död stenbumling" ibland =)
Haha, riktigt så gammal är jag inte, men ungefär lika smart som mannen jag klippt in ; )
Fan att jag missat den här tråden. Sjukt intresserad av fiske, i princip lika stor dragningskraft till det som träningen. Fiskar nästintill bara i mälaren så blir mest gäddfiske
Har inte hunnit fiska på hur länge som helst eftersom jag inte bott hemma och haft tillgång till båt, men hunnit med 3 pass i år hittills bara.
Första passet gick okey, gäddorna var sega. Och de vi fick upp var väldigt smala så blev inget jättestort. Vi drog totalt 11 gäddor och 2st "godkända" en på 93cm och en på 100+ och en vikt på runt 6kg (måste köpa ny våg).
Bild passets största fisk.
http://a7.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/263398_1977075079787_1630434903_1930292_8016404_n. jpg
Andra passet blev lite kort efter jobbet och inte speciellt seriöst. 2 gäddor och 4 borrar i båten, skitresultat men alltid kul att vara ute på sjön :D
Sista passet var verkligen skit, gäddorna stod helt still och jagade inte alls. Metade en del men de var aldrig på betesfisken vilket var väldigt besynerligt eftersom vi vet att det alltid finns fisk på de ställen vi fiskar. Det slutade med att vi fick nöta efter reflexhugg. Gjorde detta lite roligt genom att fiska med lätta haspelspön längs botten och dryga halvmeter ovanför med jiggar, förtyngda spinnflugor och snabbsjunkande spinnare. Fick bara 4 gäddor men en 10-15 missade eftersom de högg otroligt försiktigt. Ingen storlek alls på fiskarna, största på 3kg ungefär men roligt att drilla på lätta spön.
Kan meddela att jag är betestillverkare också och har gjort en del jerkbaits under 08-10. Har inte hunnit senaste året med samma anledning som att jag inte hunnit fiska; mycket skola och att jag inte bor hemma.
Några jerkbaits jag gjort:
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/5416_1117572472759_1630434903_276450_6106098_n.jpg
http://a5.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/5416_1117572312755_1630434903_276446_5699035_n.jpg
http://a1.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc1/5416_1117572232753_1630434903_276444_6188016_n.jpg
Jäävligt fina jerkbaits, gjort lackningen själv också?
Själv har jag gjort första fiskedagen här uppe, fiskade några km av Ljusnan, sjukt klart vatten och nästan vit botten. Polaroidglasögonen på och jag såg fisk överallt.. Och ingen högg :D testade allt och fick en liten öring.. Imorrn blir det längre upp efter Ljusnan, samt något annat vatten också. Inte spikat än.
http://tapatalk.com/mu/5fc1e033-33fc-2514.jpghttp://tapatalk.com/mu/5fc1e033-3422-ff23.jpghttp://tapatalk.com/mu/5fc1e033-344b-d8bc.jpghttp://tapatalk.com/mu/5fc1e033-3461-0e98.jpg
Hemma i stugan och laddar om inför kvälls/nattfiske i ljusnan, var där tidigare idag i hällregn och fick lite småöringar. Har dock i det extremt klara vattnet kunnat se många stora öringar, de är dock inte intresserade. Hoppas kunna truga dem senare på dygnet.
Har vart ett jävla dyngväder hittills, men nu har det äntligen klarnat upp och solen kikar fram. Suveränt!
Bilderna blir lite konstiga nu när jag postar via luren ser jag.
snorre2000
2011-07-05, 18:45
Kul med fiske tråd!
Är i Norge och jobbar just nu. Är det nån som varit här och har några heta tips på fiskevatten. Vet att det finns öring i de flesta fjällvatten, men har inte fått några av större storlekar. Har Lågen rätt nära, då jag bor i Gudbrandsdalen. Någon som har fiskat i den, å har tips på fiskeställen?!
Skitfiske på er!
shadowfire
2011-07-05, 18:51
spange, ser härligt ut! .. de stora öringarna, har du sett dem pga vak, eller har du sett dem röra sig/stå stilla?
Jäävligt fina jerkbaits, gjort lackningen själv också?
Tackar, japp allt är gjort själv helt för hand.
spange, ser härligt ut! .. de stora öringarna, har du sett dem pga vak, eller har du sett dem röra sig/stå stilla?
Sett dom på alla möjliga sätt både vak och själva fiskarna, vattnet är sjukt klart och det är en bit ner till vattnet på många ställen från där man står, så med polaroidbrillorna kan man stå och räkna prickarna på öringarna i princip :D sett fisk runt 2 kg, och sett när mina olika flugor strukit förbi nosen på dem utan minsta reaktion. Vet inte hur fan jag ska bete mig. Men hittills har jag gått bet.
shadowfire
2011-07-06, 08:24
Sett dom på alla möjliga sätt både vak och själva fiskarna, vattnet är sjukt klart och det är en bit ner till vattnet på många ställen från där man står, så med polaroidbrillorna kan man stå och räkna prickarna på öringarna i princip :D sett fisk runt 2 kg, och sett när mina olika flugor strukit förbi nosen på dem utan minsta reaktion. Vet inte hur fan jag ska bete mig. Men hittills har jag gått bet.
men fasiken, jag som aldrig ser fisk i vattnet i huvudtaget liksom.. den ser dock antagligen mig och skrattar järnet.. jag ser dem bara om de vakar =)
Jag antar att den här tråden är för oss som "tänker börja göra det" även om det inte står i titeln.
Jag har metat och lagt nät och sånt rätt mycket med fadern i "hemtrakterna" i norr, men tänkte testa på det här med sportfiske i Uppland. Det jag vill ha är gädda och kanske gös. En abborre här och där är iofs också kul, men den har jag metat så mycket. Det är en insjö jag ska fiska i och det är UTAN BÅT.
Vad behöver jag för utrustning? Under 1000 kr totalt, tänkte jag. Förslag på viktigheter och saker att tänka på?
Vilket drag är bäst till Forell om man använder vanligt kastspö? Jag har fiskat lite med spinnare nu det senaste men jag får bara upp små Foreller (Ca 25cm). Det kan ju iofs vara så att jag bara har dåligt tålamod och att man får räkna med att få småfisk som man får lägga tillbaka men det hade varit fint att undvika.
men fasiken, jag som aldrig ser fisk i vattnet i huvudtaget liksom.. den ser dock antagligen mig och skrattar järnet.. jag ser dem bara om de vakar =)
Samma här, men i Ljusnans övre delar är det sinnessjukt bra sight fishing då botten består av nästan vit sand och vattnet är klart som gin! Har pratat med många nu som säger att fisken hugger väldigt dåligt. De äter dock då de vakar hela tiden. Kastade på samma vakande fisk en timme igår och testade typ 20 flugmönster. Inte ett hugg.
Ska testa mittån imorrn och kanske Ljusnan igen. Men hittills har utdelningen tyvärr vart usel. :/
Japp, i ett desperat försök testade jag tännäs/rogen idag. Bland annat den smått legendariska ån mysklan... Fisket sög lika hårt som resten av veckan gjort. Helt otroligt! Fick en minimal harrusling.
För att summera denna vecka så kan jag säga att det har varit det sämsta fisket i hela mitt liv. Fina miljöer, men ujujuj vad fisket har vart trögt. Alla jag träffat, både fiskare och de på fiskecenter säger samma sak.
http://tapatalk.com/mu/5fc27378-1a4b-e9f7.jpg
=
http://tapatalk.com/mu/5fc27378-1a65-173e.jpg
Gött!
Harren var väl på normalhumör igår, inte så mkt vak - men de som vakade högg också, E-12 absolut bäst.
Fick bara en över 30cm och den var på 35 och blev stekpannefisk tillsammans med lite salt, smör och vitpeppar.
Har skaffat mig ett set för jerkbait fiske idag och tänkte fråga om någon sitter på någon sida där man kan skaffa sig lite nyttig information med teknik osv?
Har skaffat mig ett set för jerkbait fiske idag och tänkte fråga om någon sitter på någon sida där man kan skaffa sig lite nyttig information med teknik osv?
fiskesnack.com har väl ett eget subforum för jerkbait tror jag!
fiskesnack.com har väl ett eget subforum för jerkbait tror jag!
Ska ta mig en titt, tack för tipset!
Kallsone
2011-07-14, 17:55
Nu är jag förbannad och söker råd från er.
Jag har fiskat flera dagar, stått flera dagar i ösregn, flera dagar i sol och blivit uppäten av mygg och jag har inte fått en ända fisk.
Jag fiskar o Toftasjön och torvsjön utanför halmstad. I den ena skall det finnas regnbåge. Jag fiskade igår efter regnbåge, såg dom hoppa, men jag fick inte ett skit. Vad fan gör jag för fel?
Detta är min första sommar jag fiskar någonsin och är helt ny på fiskescenen.
Jag använder kastspö med någon spinnare/vobbler/skeddrag/jigg från Jula av märke abu garcia/fladen.
Några tips? tycker ju om att fiska men blir förbannad varje gång jag kommer hem tomhänt till frugan.
Nu är jag förbannad och söker råd från er.
Jag har fiskat flera dagar, stått flera dagar i ösregn, flera dagar i sol och blivit uppäten av mygg och jag har inte fått en ända fisk.
Jag fiskar o Toftasjön och torvsjön utanför halmstad. I den ena skall det finnas regnbåge. Jag fiskade igår efter regnbåge, såg dom hoppa, men jag fick inte ett skit. Vad fan gör jag för fel?
Detta är min första sommar jag fiskar någonsin och är helt ny på fiskescenen.
Jag använder kastspö med någon spinnare/vobbler/skeddrag/jigg från Jula av märke abu garcia/fladen.
Några tips? tycker ju om att fiska men blir förbannad varje gång jag kommer hem tomhänt till frugan.
Köp såna här fast gul/vita 10g med silvetsked och du ska få se hur det är att få fisk. Bästa spinnaren någonsin oavsett om det är abborre, gädda eller whatnot. Jag har fått regnbåge på sån oxå. :thumbup:
http://www.cykelochfiskecenter.se/images/products/large/vipp.jpg
Kallsone
2011-07-14, 18:22
Köp såna här fast gul/vita 10g med silvetsked och du ska få se hur det är att få fisk. Bästa spinnaren någonsin oavsett om det är abborre, gädda eller whatnot. Jag har fått regnbåge på sån oxå. :thumbup:
Det skall jag göra! vilka mer drag kan folk rekommendera? Hur är Tasmanian devil? har läst lite om den och den skall verka bra.
Finns det några andra tips och knep ni rekommenderar till en nybörjare? :)
Mr.Sjöborg
2011-07-14, 18:28
Det skall jag göra! vilka mer drag kan folk rekommendera? Hur är Tasmanian devil? har läst lite om den och den skall verka bra.
Variera djupet, pröva att fiska nära bottnen. Sen va de gäller dragen så funkar små skedar, vobblers, spinnare. Kör på några som du tycker verkar bra.
Annars är bottenmete med powerbait effektivt på regnbåge
Kallsone
2011-07-14, 18:33
Variera djupet, pröva att fiska nära bottnen. Sen va de gäller dragen så funkar små skedar, vobblers, spinnare. Kör på några som du tycker verkar bra.
Annars är bottenmete med powerbait effektivt på regnbåge
problemet är ju att jag aldrig fått napp, så jag vet inte vad som är bra :).
Håll dig nära vass, gamla nedfallna träd i vattenkanten, där bottnen är stenig osv. Fiskar gillar att ha ställen att gömma sig på. Börja med det och glöm inte att fota första fisken och posta här. :)
Kallsone
2011-07-14, 18:46
Håll dig nära vass, gamla nedfallna träd i vattenkanten, där bottnen är stenig osv. Fiskar gillar att ha ställen att gömma sig på. Börja med det och glöm inte att fota första fisken och posta här. :)
Det skall jag göra, åker nog ut imorgon och testar igen! Postar bild så fort jag fångat en grisjävel!
Kallsone
2011-07-15, 15:30
Nu är de nya dragen inhandlade och ska ut på söndag istället.
http://a2.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/268998_10150236631018157_724668156_7571786_7014284 _n.jpg
http://a6.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/268234_10150236630858157_724668156_7571784_8161990 _n.jpghttp://
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-snc6/282211_10150236631033157_724668156_7571787_6256092 _n.jpg
Kastmete, räkor, solstol och folköl.
Supercharger
2011-07-15, 16:23
Finns en lite film som heter Gäddfeber.
VARNING! Man kan bli extremt fiskesugen.
Annars är det bara att träna som gäller. Men ett generaltips är väl att alltid ha spänd lina, annars kommer du att bomma väldigt många hugg. Köp ett bete som verkligen syns i vattnet så kan du se hur ditt bete uppför sig på både lång och kort lina.
ett tips när det kommer till fiske efter t.ex regnbåge: om man kastar på vak och de ändå inte är intresserade - skit i de vakande fiskarna, de kan vara så jävla selektiva att man blir galen och går bet.. få ner betet djupare istället, och även om det vakar en del så söker de flesta fiskarna oftast föda i vattenlagrena under ytan. om det dessutom är varmt i vattnet står de oftast djupt där vattnet är svalare vilket är mindre påfrestande för fisken.
bear.flowertwig
2011-07-15, 17:22
Finns en lite film som heter Gäddfeber.
VARNING! Man kan bli extremt fiskesugen.
.
Tack för tipset. Hemmadejt och film i kväll passande nog. Glöm romantiska komedier och kostymdramer, det blir Gäddfeber! :hbang:
Tack för tipset. Hemmadejt och film i kväll passande nog. Glöm romantiska komedier och kostymdramer, det blir Gäddfeber! :hbang:
Helt rätt, fast det kan vara lite för actionfyllt för såna tillfällen, satsa på en lite lugnare film, till exempel matchmete efter braxen.
Kallsone
2011-07-18, 09:39
NU har jag äntligen fångat mina första regnbågar!
http://a8.sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash4/267668_10150239037263157_724668156_7598737_6440858 _n.jpg
Blev totalt 3 regnbågar igår. alla tre fångades med mitt spö och mitt drag (som sen sattes i en gren...), två av mig och en av en vän. En regnbåge rökte vi på plats och åt, den blev mycket god!
Funkar det bra att frysa in filéerna?
Grattis som fan! Den var ju jättefin! =)
shadowfire
2011-07-18, 10:23
Kallsone, grattis! Stabila firar och absolut, har du rensat och filéat dem så går det utmärkt o frysa.
Btw; jag har haft mycket goda fiskeerfarenheter på exakt den där WIPP-spinnaren (gulvita) som jag döpt själv till "äggtoddy". Den har jag dragit öring och regnbåge på samt även riktigt stora o fina abborrar då jag fiskat i sådana vatten. Jag tror faktiskt det är mitt favoritdrag nr1.
Remokillen
2011-07-18, 10:30
Funkar det bra att frysa in filéerna?
Japp funkar utmärkt. Vira först in dom i gladpack var för sig och sedan en fryspåse utanför det.
nya kniven börjar ta form, kändes lite vågat att köra damask och mammutbete på andra kniven, men so far so good ;)
http://i55.tinypic.com/2agm1bm.jpg
kommer bli en födelsedagspresent,men inom familjen - så jag kan tafsa på den när jag vill.
har förresten hunnit ett par fisken till, lite regnbåge igår. sjukt fin kväll, 22.30-23.30 var det hektiskt, vilda regnbågar vakandes på nattsländor. tog 2 och missade 4 påslag på E-12, HELVETE vilket drag det är i förvildade regnbågar
delta_mats
2011-07-20, 21:23
Riktigt snygg kniv där!
det tar sig :D nu är det roliga jobbet kvar.
Först är det kapning, slipning, inpassning, borrning, slipning, limning samt nojande över om alla delar kommer vara täta efter limning. sen ser det bara ut som en oformlig klump av olika material, sen efter många timmars slipande börjar det ta form, då är det kul!
Mr.Sjöborg
2011-07-20, 21:59
nya kniven börjar ta form, kändes lite vågat att köra damask och mammutbete på andra kniven, men so far so good ;)
http://i55.tinypic.com/2agm1bm.jpg
kommer bli en födelsedagspresent,men inom familjen - så jag kan tafsa på den när jag vill.
har förresten hunnit ett par fisken till, lite regnbåge igår. sjukt fin kväll, 22.30-23.30 var det hektiskt, vilda regnbågar vakandes på nattsländor. tog 2 och missade 4 påslag på E-12, HELVETE vilket drag det är i förvildade regnbågar
Är du fortfarande i ljusnan och härjar?
I morgon vid 04:00 lämnar jag hemmet för en dag i Svartedalen. Hoppas på lite regnbåge.
Är du fortfarande i ljusnan och härjar?
nope, kom hem förra veckan.. blev rent fiskemässigt ett fiasko med några småöringar bara :/ dock sugen på att åka tillbaka, drömmer våta drömmar om de där ginklara jäkla strömmarna :D
har du kommit fram till någon rutt än om du ska norröver? :)
Mr.Sjöborg
2011-07-20, 23:31
nope, kom hem förra veckan.. blev rent fiskemässigt ett fiasko med några småöringar bara :/ dock sugen på att åka tillbaka, drömmer våta drömmar om de där ginklara jäkla strömmarna :D
har du kommit fram till någon rutt än om du ska norröver? :)
Japp, vi kommer hyra kanot och köra en av uthyrarens(http://www.litscamping.com/se/index.htm) tripp från Hårkan på ca 15mil.
Blir ju dock sugen på att stanna vid ljusnan på vägen upp och kasta lite.
Planen för resan är förövrigt att leva på bröd/pasta/potatis och resten får vi jaga själva, fiskespö, machete, pilbåge, Barreta 50.cal, jaa nått ska vi nog lyckas fånga;)
Japp, vi kommer hyra kanot och köra en av uthyrarens(http://www.litscamping.com/se/index.htm) tripp från Hårkan på ca 15mil.
Blir ju dock sugen på att stanna vid ljusnan på vägen upp och kasta lite.
Planen för resan är förövrigt att leva på bröd/pasta/potatis och resten får vi jaga själva, fiskespö, machete, pilbåge, Barreta 50.cal, jaa nått ska vi nog lyckas fånga;)
jäklar, blir en redig tripp det där :P avlägg rapport sen! blir nog en vända till upp mot fjällen för mig också redan i sommar
Mr.Sjöborg
2011-07-21, 23:13
jäklar, blir en redig tripp det där :P avlägg rapport sen! blir nog en vända till upp mot fjällen för mig också redan i sommar
Ska jag göra:)
Här finns de en karta över trippen, http://www.kanoter.se/Sweden/route2.asp
från aspeneset - lit
Vet du vad för flugor som gäller runt v31?
Och behöver man fiskekort i ljusnan? annars blir de ett snabbt stopp längs motorvägen:D
Ska jag göra:)
Här finns de en karta över trippen, http://www.kanoter.se/Sweden/route2.asp
från aspeneset - lit
Vet du vad för flugor som gäller runt v31?
Och behöver man fiskekort i ljusnan? annars blir de ett snabbt stopp längs motorvägen:D
fiskekort köpte jag i funäsdalen, det var närmsta stället där jag var och fiskade, ljusnan är ju lång och jag kan rekommendera de övre delarna, längre ner är den stor och har färgat vatten.
angående flugor så skulle jag ta med massa nattsländeimitationer, E-12 i olika varianter och storlekar, nattsländepuppor, superpuppor. sen åker jag aldrig på fiske utan klinkhammers, olivgröna brukar funka bra.
Hur är fisket nu när det åskat och regnat?
kan vara både katastrof och superbra :P har varit med om grymma fisken i samband med åska.
efter regn tycker jag att det kan gå riktigt bra i alla fall.
kan vara både katastrof och superbra :P har varit med om grymma fisken i samband med åska.
efter regn tycker jag att det kan gå riktigt bra i alla fall.
Blir det att fiska ikväll :)
von huff
2011-07-22, 21:16
Många säger att det nappar bra innan åska/regn.Själv tycker jag att vädersnacket är rätt överdrivet när det gäller fiske.Det som spelar mest roll tycker jag att är vattentemperatur och vinden
delta_mats
2011-07-24, 19:25
Vad vet ni om multiplikatorrullar? Närmare bestämt en Ambassadeur 6500 cs rocket.
Med risk för att några tar sig för pannan, men jag har ett par frågor.
Köpte denna rulla i slutet av 90-talet. Fiskade väldigt sparsamt med den och rullen har allt sedan dess legat i förrådet. Tänkte dock ta den i bruk nu.
Jag tror att centrifugalvikterna fallit bort när jag en gång i tiden pillade med rullen, hur ser jag detta?
Var sitter den mekaniska bromsen och vilken ställer man centrifugalbromsen med? Finns det något form av "nolläge"? Har tyvärr inte kvar manualen.
Remokillen
2011-07-24, 20:09
kan denna hjälpa?
http://www.abugarcia.com/sites/default/files/schematics/6500CSCHROMEROCKET%200701.pdf
delta_mats
2011-07-24, 20:52
Jo, tycks sitta två vikter på den här typen av rulle, och dessa saknas dessvärre på min. Får ta en sväng till en fiskebutik och se om de kan trolla fram något.
Jo, tycks sitta två vikter på den här typen av rulle, och dessa saknas dessvärre på min. Får ta en sväng till en fiskebutik och se om de kan trolla fram något.
Jag har en av samma modell, kan inte så överdriver mycket om just bromssystemet. Men i alla fall så sitter centrifugalbromsen på motsatt sida som veven, den riktiga bromsen är stjärnhjulet vid veven.
Personligen har jag alltid kastbromsen ställd på noll och bromsar enbart lätt med tummen vid kast för att förhindra att spolen övervarvar. Man kastar längre så när man vant sig.
Edit: Jag ljög nog just! Kastbromsen sitter eventuellt också på samma sida, kommer fan inte ihåg :D det är iaf den lilla runda
delta_mats
2011-07-24, 21:47
Jag har en av samma modell, kan inte så överdriver mycket om just bromssystemet. Men i alla fall så sitter centrifugalbromsen på motsatt sida som veven, den riktiga bromsen är stjärnhjulet vid veven.
Personligen har jag alltid kastbromsen ställd på noll och bromsar enbart lätt med tummen vid kast för att förhindra att spolen övervarvar. Man kastar längre så när man vant sig.
Edit: Jag ljög nog just! Kastbromsen sitter också på samma sida, det är iaf den lilla runda
Stjärnhjulet är väl själva slirbromsen.
Vad är den lilla knappen man kan föra åt sidan så rullen "knarrar"?
Det är just knarren, ingen funktion. Förr fanns det knarr på rullarna, många tycker om ljudet helt enkelt. Fungerade väl som övervarvningsskydd (ett kugghjul med en "pinne" mot som ger ett litet, jämnt motstånd)
så funkar det i alla fall på vissa flugrullar vet jag (klickbroms)
Larsa_wee
2011-07-24, 22:21
Sen kan knarren vara bra o ha vid olika meten, tex bottenmete :)
delta_mats
2011-07-24, 22:28
Ja knarren är ju lite mysig.
Arf Pingvin
2011-07-26, 12:18
Knarr vid flugfiske är så otroligt irriterande. Hata knarr.
delta_mats
2011-07-26, 12:45
Knarr vid flugfiske är så otroligt irriterande. Hata knarr.
Absolut inte! Kommer ihåg när jag fick min första flugfiskerulle, det var en present. Den var utan knarr och jag blev rätt besviken över just att den saknade knarr kommer jag ihåg. Kom väl över det med tiden och rullen har jag fortfarande kvar.
Min gamla flugrulle från LOOP tror jag den är så kan man välja om man vill ha knarr eller inte :D Härlig funktion
Arf Pingvin
2011-07-26, 15:24
Det finns en knarr som är bra. Den sitter på Loops större rullar typ HD 9-13. Då låter och känns det som ett kassaskåp. Annars låter och känns det epigt och irriterande.
delta_mats
2011-07-30, 08:26
Senaste fisketuren resulterade förutom ett gäng firrar i ett sönderbrutet spö och borttappade slipade solbrillor i vattnet.
Funderar på ett UL paket, verkar rätt smidigt och skoj. Behöver även ett spinnspö och ett nytt haspelspö. Skulle även vara skoj med ett jerkspö.
Älskar knarren på min waterworksrulle, diskret och otroligt finstämd.. Älskar känslan i deras rullar så mycket att jag planerat att skaffa en till när ekonomin tillåter:D lurar på en ULA force SL, vissa hatar den, jag äälskar den!
Har vart ute på lite gäddspinn vid stugan idag, blev inte så mkt fiske då jag fick ösa båten hela tiden, läckande fanstyg.
Börjat på en liten vildmarkskniv som börjar närma sig formslipning. Bubinga, mässing, horn och ett 18cm knivblad. Är en jäkla bra tyngd i kniven kan jag lova ;)
http://tapatalk.com/mu/4e4580c9-a197-9685.jpg
bear.flowertwig
2011-08-04, 15:02
Börjat på en liten vildmarkskniv som börjar närma sig formslipning. Bubinga, mässing, horn och ett 18cm knivblad. Är en jäkla bra tyngd i kniven kan jag lova ;)
http://tapatalk.com/mu/4e4580c9-a197-9685.jpg
Kul projekt! :thumbup: Kan du inte beskriva hela processen, vore intressant att höra.
Är det värt att köpa en multirulle för att man sett "Gäddfeber" och blivit sugen på jerkfiske...? :cool: Vad är lägstapriset för en sån uppsättning?
Är det värt att köpa en multirulle för att man sett "Gäddfeber" och blivit sugen på jerkfiske...? :cool: Vad är lägstapriset för en sån uppsättning?
Haha jag råkade tyvärr också se den för ett par veckor sen :D Ska du ha ett skapligt jerkbait-set så skulle jag tippa nånstans runt 1000 lappen.
Jag lyckades dock motstå frestelsen den här gången.
delta_mats
2011-08-04, 15:33
Appropå vildmarkskniv så saknar jag min F1 kniv från fällkniven riktigt mycket. Otroligt bra allroundkniv när man är ute i skogen.
Gäddfeber måste jag se!
Kul projekt! :thumbup: Kan du inte beskriva hela processen, vore intressant att höra.
Har limmat ihop kniven nu så känns lite tafatt att skriva en processbeskrivning utan bilder, men den här sidan beskriver hur man gör en kniv med såkallad stick-tang.
http://www.hibbenknives.com/knifemaking.htm
Kan lägga upp bild på den färdiga produkten sen iaf ;)
Supercharger
2011-08-04, 18:58
Haha jag råkade tyvärr också se den för ett par veckor sen :D Ska du ha ett skapligt jerkbait-set så skulle jag tippa nånstans runt 1000 lappen.
Lite till bör ni hosta upp för att få ett hyffsat set, snika hellre in på spöt om ni nu ska köpa. En bra rulle är en bra investering för jerkbait-fiske.
här (http://www.olssonsfiske.se/) kan ni kolla in lite olika set.
Mr.Sjöborg
2011-08-06, 23:27
Minst de dubbla får du räkna med om du ska ha sjyssta grejer, för att inte tala om att dragen går på en 300hunka styck:O
Avrapportering från paddling/fiskeresan:
Dag 1: startade från stockholm på lördagseftermiddagen. Halvvägs mellan sundsvall - östersund stannar vi till vid en rastplats där de finns en lite större sträcka med forsande vatten, där lyckas vi spotta en störra öring på över kilot och en del mindre öringar och harrar(första kontakten med de vi jagat efter:D), dock var vi inte sugna på att punga ut för fiskekort så vi drog vidare.
Övernattningen skedde strax innan östersund bredvid en sjö, där de blev en liten gädda för mig(på första kastet med nya spöt:D) och en mindre abborre för polaren...fisk var ett faktum!
Dag2: På vägen till östersund ringer kanotuthyraren och säger att hans son har fukkat upp våran bokning och sagt att vi och ett gäng tyskar skulle åka ut vid 12-13 tiden, men i själva verket skulle vi allihopa åkt ut vid 10-11 tiden. Han säger att den enda lösningen är att vi åker ut dagen därpå(vi var förövrigt bara en timme från campingen, men tyskjävlarna kunde inte vänta), varpå vi säger att de kommer inte på frågan, hans unge har sjabblat till de då får dom se till att vi kommer ut idag. Efter mycket om och men över telefonen går han med på att köra ut oss när han kommit tillbaka från att kört ut tyskarna...(skulle de inte bara varit lättare att vänta?)
Men men, tillslut kom vi ut i bushen, vi var väll i vattnet strax efter 2000 och de blev en kortare paddling innan förtsa lägret åkte upp.
Dag 3:Hela paddlingen var uppdelad på 8kartor, de 3 första bestod endast av stora sjöar som var otroligt svårfiskade. Vi paddlade en hel dag i motvind utan fisk. Som tur var kunde man bättre på brännan.
Dag 4:Sjöpaddling även idag, väldigt segt och jobbigt. Men vi fick iaf upp några abborrar som äkte i grytan med thai rödcurry:)
Dag 5: Idag kom de första lyftet, de första kraftverket och den första strömmen. Direkt efter kraftverket var den en väldigt het strecka, där en italienare hade fått tre harrar på 40-50cm, de fanns även en del fina större pooler nedströms. Men vi blev så uppslukade i forspaddlingen så vipps var vi väldigt långt nedströms och redan vid vattenfallet(som vi nästan åkte nerför, 5m fall), vi slog läger strax nedanför vattenfallet och fiskade där på kvällen, hade 6 påslag på torrfluga men lyckades itne kroka någon(för snabb på mothugg??)
Dag6: idag ville vi hinna med morgonfisket vid vattenfallet. Vilket resulterade i den första öringen:D den tog på en nymf. Efter de väntade de mer sjöpaddling, där vi kunde fylla på middagen med några borrar.
Dag 7:Idag kom vi till en strömsträcka som på pappret var väldigt grym, men ingen fisk fick vi, och pressen att fånga middag kom krypande. Precis innan vi ska lämna vindskyddet vid strömmen kommer en gubbe fram och pratar med oss och tipsar om en djuphåla strax efter en ö nedströms där de fanns grov abborre. Sagt och gjort vi paddlade dit och de va otroligt bra där, vi fick ett tiotal abborrar runt kilot varav 3st blev middag.
Dag8: Lata och slitna som vi började bli hade vi inte orkat packa ur allt ur kanoten kvällen inna och vända på den, så idag var en fylld till hälften med vatten:p Strax efter vi lämnat våran övernattningsplats åker dragen i vattnet....pang sa de! fisk inte många sekunder därpå, vi som börjat tvivla på att de finns öring blev lyckligt överraskade att se att de sitter en liten öring på min krok, vi vänder och får på 2 öringar till, alla runt 3hg.
Denna dag blev de mycket forspaddling och idag blev de en del öring, vi körde bara spin idag, de som verkade vara mest effektivt var 7g toby med mörkgrön teckning och rapala wobbler i mindre storlek.
Vi hade sen någon dag tillbaka börjat dagdrömma om phad thai, Ben&Jerry, mjölk, cola och Snickers i mängder och en lätt hemlängtan hade börjat smyga sig på. Så idag paddlade vi ca 4,5mil(hela resan var 11mil).
Vilket betyder att ca 2030 gled vi in på campingen där allt startade. Direkt inhandlades de 10 snickers, 2cola, mjölk, 1 japp, 1 paket kakor och tuggummi i campingens affär. Sen drog vi in till östersund och käkade en 180g hamburgare på bishop(äcklig förövrigt, men bra pommes), den natten dunade vi i bilen och drog hem mot stockholm dagen därpå(idag) och vi var tillbaka i hufvudstaden vid 1600 tiden.
Totalt blev de ett trettiotal fiskar tillsammans, där jag tappade 75% av mina...riktigt svårt att kroka dom.
Vi fiskade med fluga, spinn och dragrodd nör vi paddlade. Den enda fisken på fluga stod jag för, sen va 25% på spinn och resterande dragrodd/trolling.
Och om de finns intresse så var mitt nya spö ett Ron tompson flexride V2 18g ca 8ft med en Shimano Technium 2500 rulle....galet skön kombo
De summerade den veckan ganska bra, till nästa gång blir de mindre sjöpaddling och mer ädelfisk
låter jäkligt najs med paddling/fiske och ni hade som tur var bättre fiskelycka än jag hade när jag var i fjällen :P
angående krokningarna på torrfluga så är det helt omöjligt ibland känns det som. hade ett harrfiske i somras då jag knappt trodde att jag hade en krok på.. missade väl typ 20 av 23 hugg :D
och ibland sitter varje hugg..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.