Visa fullständig version : Kaloriförbränning vid jogging?
Enligt hälsovakten förbränner jag ca 206kal/h om jag joggar 8km/h och 309kal/h om jag joggar 11km/h. Har gått efter deras tabeller i snart 1år..Kollade runt på internet och fann 2 andra sidor och eligt dem så förbränner jag mycket mera.
Enligt calcounter så förbränner jag 511kal/h om jag joggar 8km/h och 726kal/h om jag springer 11km.
Enligt "caloriesperhour" så förbränner jag 512kl/h om jag joggar 8km/h och 718kl om jag joggar i 11km/h
Så caloriesperhouer och calcounter ger ju nästan samma resultat, men det låter så mycket.. förbränner man verkligen så mycket? *screwy*
Behöver inte veta "exakt" vad jag förbränner men detta är en väldigt stor skillnad ... vilket ska jag gå efter? hur brukar ni räkna ut?
Jag är 170låg och väger 64kg .
King Grub
2007-07-02, 06:57
förbränner man verkligen så mycket?
Ja.
Hade du ökat tempot till raska 15 km per timme hade du förbrukat över 1000 kcal på en timmes löpning.
En person som väger 90 kilo och springer med en hastighet av 11 km/h förbrukar nästan 1000 kcal per timme med den hastigheten.
Det kostar mycket energi att springa.
Ironwoman
2007-07-02, 07:24
Jag brukar räkna vikten i kg gånger distansen i km. För dig om du joggar/springer/går 10 km blir det 64*10=640 kcal. Rätt förenklat, men det stämmer rätt bra.
Här är siffror ursprungligen från caloriesperhour.com, men "avskalade" enligt denna tråd:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=89275
Det vill säga, det är borträknad den basmängd energi det ändå skulle gått åt om man låg helt stilla på en säng och du ser hur mycket extra som förbrukas.
springa, 8 km / h = 0.118 kcal / kg / minut
springa, 10 km / h = 0.16 kcal / kg / minut
springa, 12 km / h = 0.19 kcal / kg / minut
springa, 14 km / h = 0.22 kcal / kg / minut
Alltså den mängd kcal det kostar per kilo och per minut.
Ex. i ditt fall: Väga 64 kilo och springa 60 minuter i 8 km/h: 0.118 x 64 x 60 = 453 kcal.
Sir Klabbe
2007-07-02, 08:27
Ja.
Hade du ökat tempot till raska 15 km per timme hade du förbrukat över 1000 kcal på en timmes löpning.
En person som väger 90 kilo och springer med en hastighet av 11 km/h förbrukar nästan 1000 kcal per timme med den hastigheten.
Det kostar mycket energi att springa.
Så man bränner mer av att springa 15km/h och springa i 60 minuter än att springa 10km/h och springa i 90 minuter?
Samma sträcka ...
King Grub
2007-07-02, 08:33
Plocka fram miniräknaren igen.
Sir Klabbe
2007-07-02, 08:51
Plocka fram miniräknaren igen.
...
90 minuter = 1.5 av 60 minuter
15 km = 1.5 av 10km
...?
King Grub
2007-07-02, 08:54
Och?
Maria24 väger inte 90 kilo, om det är siffran som förvirrat dig. Det var ett exempel på hur kaloriförbrukningen ökar med vikten...
Sir Klabbe
2007-07-02, 08:58
Och?
Maria24 väger inte 90 kilo, om det är siffran som förvirrat dig. Det var ett exempel på hur kaloriförbrukningen ökar med vikten...
Frågade om man bränner mer på att springa länge och långsammare eller om man bränner mer på att springa kortare tid och snabbare fart?
Springa 1 mil på 1h eller springa 1 mil på 1.5h, vad bränner mest?
King Grub
2007-07-02, 09:02
Frågade om man bränner mer på att springa länge och långsammare eller om man bränner mer på att springa kortare tid och snabbare fart?
Nej. Inte själva hastighetsökningen. Andra kroppsrörelser kan däremot öka energiförbrukningen. T ex kostar det mer energi att springa en sträcka än att gå den.
Din "fråga" var dåligt skriven. Den visade en tolkning av citatet som inte fanns. ;)
Sir Klabbe
2007-07-02, 09:04
Nej. Inte själva hastighetsökningen. Andra kroppsrörelser kan däremot öka energiförbrukningen. T ex kostar det mer energi att springa en sträcka än att gå den.
Din "fråga" var dåligt skriven. Den visade en tolkning av citatet som inte fanns. ;)
Heh ...
Jag ställde 2 frågor, fick 1 svar ... men iaf.
Alt. 1. Springa 10km på 60 minuter.
Alt. 2. Springa 10km på 90 minuter.
Vilken bränner mest?
Alt. 1. Springa 10km på 60 minuter.
Alt. 2. Springa 10km på 90 minuter.
Vilken bränner mest?
För den sifferintresserade: ;)
Springa 10 km/h - väga 64 kilo - 90 minuter = 921kcal extra
Springa 14 km/h - väga 64 kilo - 60 minuter = 844 kcal extra
(14 km/h ovan eftersom 15 inte finns på caloriesperhour)
Skulle man räknat på 15 km/h skulle skillnaden ovan förmodligen vara minimal, dvs det blir ingen skillnad i kaloriförbrukning.
Vilket i och för sig är intressant, eftersom det "känns" jobbigare att springa i en mycket högre hastighet.
King Grub
2007-07-02, 09:10
Det blir inga signifikanta skillnader, som sagt.
En försenad EDIT på mitt ovanstående inlägg:
Jag svarade där på en tidigare fråga från Sir Klabbe med andra siffror, jag såg nu att du sist undrade över att springa 10 km på 90 minuter, dvs i endast ca 6 km/h:s hastighet. Så låga hastigheter finns inte angivet på caloriesperhour, men det blir som sagt säkert ingen skillnad.
Sir Klabbe
2007-07-02, 09:19
Tack Rhino och Grub.
Dags att träna upp löpningen lite ^^, ...
Ironwoman
2007-07-02, 09:23
För den sifferintresserade: ;)
Springa 10 km/h - väga 64 kilo - 90 minuter = 921kcal extra
Springa 14 km/h - väga 64 kilo - 60 minuter = 844 kcal extra
(14 km/h ovan eftersom 15 inte finns på caloriesperhour)
Skulle man räknat på 15 km/h skulle skillnaden ovan förmodligen vara minimal, dvs det blir ingen skillnad i kaloriförbrukning.
Vilket i och för sig är intressant, eftersom det "känns" jobbigare att springa i en mycket högre hastighet.
Sedan om du springer i 60 min, finns 30 min över där man har en förbränning, men inte så många kcal, då man troligen vilar.
Sedan om du springer i 60 min, finns 30 min över där man har en förbränning, men inte så många kcal, då man troligen vilar.
Jag är inte helt säker att jag förstår dig rätt, men hur som helst så har jag i "mina" siffror ovan räknat bort basförbränningen och bara tagit med den extraenergi som går åt till själva aktiviteten.
Ironwoman
2007-07-02, 11:13
Jag är inte helt säker att jag förstår dig rätt, men hur som helst så har jag i "mina" siffror ovan räknat bort basförbränningen och bara tagit med den extraenergi som går åt till själva aktiviteten.
Då ska jag försöka skriva på ett annat sätt
60 min löpning + 30 min att göra något annat på (troligen något lugnt, men som bränner något mer än basförbränningen)
90 min löpning
Då ska jag försöka skriva på ett annat sätt
60 min löpning + 30 min att göra något annat på (troligen något lugnt, men som bränner något mer än basförbränningen)
90 min löpning
Då förstår jag! Du menar att om man utför sin träningsaktivitet på så kort tid som möjligt har man mera tid över att göra något annat, som i sig kan ge lite extra förbrukning.
Under förutsättning då att man inte ligger helt stilla och vilar under sin "extratid". Vilket kanske i och för sig är större risk om man sprungit en timme i mycket hög hastighet.. ;)
Då förstår jag! Du menar att om man utför sin träningsaktivitet på så kort tid som möjligt har man mera tid över att göra något annat, som i sig kan ge lite extra förbrukning.
Under förutsättning då att man inte ligger helt stilla och vilar under sin "extratid". Vilket kanske i och för sig är större risk om man sprungit en timme i mycket hög hastighet.. ;)
jag kanske missförstår.
Men jag tror hon menade så här.
Du sa att det är så mycket jobbigare att springa fort och ändå så blir förbrukningen nästan densamma om du springer 90 min långsamt och 60 min snabbt men samma sträcka.
Då skrev hon att ja men du kan ju vila 30 min om du springer den på 60 min.
Min tolkning är då att hon menade att den "genomsnittliga" ansträngningen kanske eg är den samma.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.