Visa fullständig version : Behöver deffråd!
Sir Klabbe
2007-06-22, 10:09
Okej, jag är inget troll, jag försöker inte provocera.
Men däremot så vill jag ha lite hjälp med en deff, här är lite fakta:
180.5 cm
68kg
Deffat sen 25 mars
90-68kg (68 var vätsketömd och glykogentömd)
Så, har legat på runt 700-1300 kcal/dag i ett par veckor och undrar om jag borde höja det till 2000 eftersom att jag inte har så mycket fett kvar? Kommer jag fortsätta gå ner i vikt på 2000 kcal?
Sen så undrar jag hur jag ska fördela? Jag är en lågkolhydratsförespråkare i viktsammanhang, men jag har märkt att min mage inte fungerar när jag går på låga kolhydrater, så jag undrar vad som är bra?
40% prot, 40% kolh, 20% fett, är det bra (säg vad fan som är bäst)? På 2000 kcal, eller kan jag fortsätta med lågkolhydratsdiet eftersom att jag höjer energiintaget och tarmarna får jobba lite?
För det första. Varför krigar du och ligger på 700kcal om dagen då det är idiotiskt och verkligen inte anabolt någonstans?
För det andra, fördelningen du utmärker verkar vara okej, bara det inte blir för lite kolhydrater, speciellt träningsdagar.
Sir Klabbe
2007-06-22, 10:20
För det första. Varför krigar du och ligger på 700kcal om dagen då det är idiotiskt och verkligen inte anabolt någonstans?
För det andra, fördelningen du utmärker verkar vara okej, bara det inte blir för lite kolhydrater, speciellt träningsdagar.
Tänker inte gymma under tiden, skall åka till Gotland, till några släktingar, i ett par veckor och har inte tilllgång till gym.
Kommer jag förlora vikt på 2000 kcal/dagen?
Tänker inte gymma under tiden, skall åka till Gotland, till några släktingar, i ett par veckor och har inte tilllgång till gym.
Kommer jag förlora vikt på 2000 kcal/dagen?
Spelar ingen roll, dina organ behöver fortfarande mer energi än det där.
Troligen börjar väl din kropp att ta av dina muskler, men men, det är ditt val.
Det beror helt på hur mycket du rör på dig. Energi in minus ut.
Sir Klabbe
2007-06-22, 10:27
Spelar ingen roll, dina organ behöver fortfarande mer energi än det där.
Troligen börjar väl din kropp att ta av dina muskler, men men, det är ditt val.
Det beror helt på hur mycket du rör på dig. Energi in minus ut.
Och det spelar ingen roll om energin är från kolh eller fett/protein va?
180.5 cm
68kg
Deffat sen 25 mars
Så, har legat på runt 700-1300 kcal/dag i ett par veckor..
Du deffar inte, du svälter.
Börja ät, ordentligt. Du kommer inte bli "hårdare" - bara sjuk.
Sir Klabbe
2007-06-22, 10:30
Du deffar inte, du svälter.
Börja ät, ordentligt. Du kommer inte bli "hårdare" - bara sjuk.
Hmm, har ingen kaliper eller liknande BF% mätare, så det blir spegeln som avgör.
Och jag ser skillnad, nästan iaf, dag för dag om jag ligger på 700 kcal, det händer däremot inte på 2000.
Är 2000 bra? Går MINST 1 mil/dag + vardagsmotion.
var det inte du som skulle svälta dig själv på bananer?
Sir Klabbe
2007-06-22, 10:35
var det inte du som skulle svälta dig själv på bananer?
Nej ...
King Grub
2007-06-22, 10:41
Och jag ser skillnad, nästan iaf, dag för dag om jag ligger på 700 kcal, det händer däremot inte på 2000.
Till sist måste du sänka ännu mer för att se skillnad... Du förlorar muskelmassa, sänker din viloomsättning, och tvingas fortsätta ligga under vad du borde kalorimässigt för att inte gå upp. Resultaten blir sänkt ämnesomsättning och störd fettinlagring när du väl börjar äta normalt. Skärpning. Du har fått så många svar i veckors tid som säger att det du håller på med är helt uppåt väggarna, men du envisas med att fortsätta dumheterna? Varför? Det finns liksom ingen vits - är du verkligen intresserad av att bryta ned kropp och muskulatur och störa hormoner och metabolism?
Sir Klabbe
2007-06-22, 10:44
Till sist måste du sänka ännu mer för att se skillnad... Du förlorar muskelmassa, sänker din viloomsättning, och tvingas fortsätta ligga under vad du borde kalorimässigt för att inte gå upp. Resultaten blir sänkt ämnesomsättning och störd fettinlagring när du väl börjar äta normalt. Skärpning. Du har fått så många svar i veckors tid som säger att det du håller på med är helt uppåt väggarna, men du envisas med att fortsätta dumheterna? Varför? Det finns liksom ingen vits - är du verkligen intresserad av att bryta ned kropp och muskulatur och störa hormoner och metabolism?
Nej.
Därför frågade jag om jag kunde fortsätta gå ner i vikt, samt om 40 40 20 var bra?
Nej.
Därför frågade jag om jag kunde fortsätta gå ner i vikt, samt om 40 40 20 var bra?
Det funkar bra, och nej spelar ingen roll vad energin kommer ifrån.
King Grub
2007-06-22, 11:03
Nej.
Du är redan underviktig.
Energifördelningen är det inget fel på. Därmed inte sagt att den är vad som är bäst lämpad för alla.
Visst spelar det roll var energin kommer från.
Sir Klabbe
2007-06-22, 11:07
Du är redan underviktig.
Energifördelningen är det inget fel på. Därmed inte sagt att den är vad som är bäst lämpad för alla.
Visst spelar det roll var energin kommer från.
På vilket sätt spelar det roll?
Mina kolh källor kommer vara fullkornspasta, grovt osötat fullkornsbröd, rotfrukter och grönsaker, i första hand. En del tillkommer givetvis från proteinbaserade produkter.
King Grub
2007-06-22, 11:10
På vilket sätt spelar det roll?
Säger det sig inte självt att det är bättre för kropps och hälsa med en kostbas bestående av nyttiga livsmedel än av bakverk, läsk och snask, även om man skulle kunna åstadkomma likvärdiga mängder kolhydrat, protein och fett i båda fallen?
Sir Klabbe
2007-06-22, 11:30
Säger det sig inte självt att det är bättre för kropps och hälsa med en kostbas bestående av nyttiga livsmedel än av bakverk, läsk och snask, även om man skulle kunna åstadkomma likvärdiga mängder kolhydrat, protein och fett i båda fallen?
Hmm, kanske det.
Men vad tror du personligen: Jag rör på mig mycket, kommer bada, simma, hoppa skutta + minst 1 mil promenad/dag och ligga på 2000 kcal, ger det garanterad viktnedgång?
Eddie Vedder
2007-06-22, 12:38
Men vad tror du personligen: Jag rör på mig mycket, kommer bada, simma, hoppa skutta + minst 1 mil promenad/dag och ligga på 2000 kcal, ger det garanterad viktnedgång?
Men herregud Sir Klabbe!!!*gah!*
Vaddå garanterad!? Inte kan någon garantera någonting alls till dig, vad är det för fel på alla otal svar du får dag ut och dag in både mina PM och i alla trådar.
Det verkar bara som varje svar du får väcker tre nya frågor typ.
Testa 2000kcal under två veckor och utför dom aktiviteterna du nämner. Har inget hänt så ändra lite här eller lite där, ingen på kolo kommer kunna gå och hålla dig i handen 24 timmar om dygnet, se till att du rör på dig och mata dig.
Det du bör tänka på nu när du äntligen börjar skärpa dig litegrann och försöka leva på ett sätt som inte är en ren misshandel av din egen kropp så kommer du till en början gå upp i vikt p.g.a. kolhydratintaget. Du kommer alltså gå upp i VIKT men det måste inte betyda att du går upp i FETT. Din viktuppgång till en början kommer bestå av glykogen och framför allt glykogenbunden vätska. 1 gram glykogen binder 2.7 gram vätska vilket givetvis resulterar i ökad vikt även om det inte är ett överskott av kcal.
Ha tålamod, se vad som händer, tagga ner!:)
+ eventuellt läs valfri kostdel från en hemkunskapsbok från högstadiet eller motsvarande biologibok för kroppsrelaterade frågor :thumbup:
Sir Klabbe
2007-06-22, 14:32
Men herregud Sir Klabbe!!!*gah!*
Vaddå garanterad!? Inte kan någon garantera någonting alls till dig, vad är det för fel på alla otal svar du får dag ut och dag in både mina PM och i alla trådar.
Det verkar bara som varje svar du får väcker tre nya frågor typ.
Testa 2000kcal under två veckor och utför dom aktiviteterna du nämner. Har inget hänt så ändra lite här eller lite där, ingen på kolo kommer kunna gå och hålla dig i handen 24 timmar om dygnet, se till att du rör på dig och mata dig.
Det du bör tänka på nu när du äntligen börjar skärpa dig litegrann och försöka leva på ett sätt som inte är en ren misshandel av din egen kropp så kommer du till en början gå upp i vikt p.g.a. kolhydratintaget. Du kommer alltså gå upp i VIKT men det måste inte betyda att du går upp i FETT. Din viktuppgång till en början kommer bestå av glykogen och framför allt glykogenbunden vätska. 1 gram glykogen binder 2.7 gram vätska vilket givetvis resulterar i ökad vikt även om det inte är ett överskott av kcal.
Jao, får testa 1 vecka då. Kommer inte ha någon våg när jag är bortrest.
Man ser inte fetare ut av glykogen, va :)?
Eddie Vedder
2007-06-22, 14:35
Man ser inte fetare ut av glykogen, va :)?
Du ser grövre ut, musklerna fylls ju på helt enkelt.
Sir Klabbe
2007-06-22, 15:51
Du ser grövre ut, musklerna fylls ju på helt enkelt.
Hmpfh, okej.
Vad är målet? 40kg?
Runt 70 skulle jag säga personligen är idealvikt för 180cm (utan nämnvärd muskelmassa), så kanske dags att lämna deffen och börja leva?
Vad är målet? 40kg?
Runt 70 skulle jag säga personligen är idealvikt för 180cm (utan nämnvärd muskelmassa), så kanske dags att lämna deffen och börja leva?
70 Kg på en 180 kropp? ... skelett med skinn skulle jag säga, mer som 80-85 skulle vara idealvikten på 180.
Okej, jag är inget troll, jag försöker inte provocera.
Men däremot så vill jag ha lite hjälp med en deff, här är lite fakta:
180.5 cm
68kg
Deffat sen 25 mars
90-68kg (68 var vätsketömd och glykogentömd)
Vad vill du uppnå? Är det tokhårda magrutor du är ute efter så behöver man inte späka sig så till den milda graden du gör. Sluta banta! Rör på dig ännu mer och var glad, rutorna kommer och du undviker ätstörningar.
King Grub
2007-07-04, 07:43
70 Kg på en 180 kropp? ... skelett med skinn skulle jag säga, mer som 80-85 skulle vara idealvikten på 180.
85 kilo på 180 räknas som övervikt hos normalpersoner. 70 däremot är idealvikt.
Gruben, jag menade naturligtvis om man tränade.
Var det BMI uträkningen du syftade på att det var överviktigt? isf lider Mike Tyson av svår fetma :(
King Grub
2007-07-04, 10:51
Om man tränar är inte relevant. Det som är relevant är om man har en större mängd muskelmassa än genomsnittsindividen. Det går utmärkt att träna och inte ha signifikant mycket mer muskler än genomsnittsindividen. Och då har man ju en ursäkt för sin övervikt - "jag tränar". Trots att man i själva verket bara är mullig. Det är definitivt inte "skelett med skinn" om man väger vad som är normalvikt, t o m idealvikt, om man inte har en snedvriden kroppsuppfattning lagd åt megarexihållet.
En dum fråga kanske men - vad betyder, innebär "idealvikt"? Vad ligger bakom? Är idealvikten den vikt som en kropp "fungerar bäst" med?
Finns det några "fysiologiska" fördelar med att väga 70kg (på 180cm) om man jämför med en som väger 85kg, s a s?
Om man tränar är inte relevant. Det som är relevant är om man har en större mängd muskelmassa än genomsnittsindividen. Det går utmärkt att träna och inte ha signifikant mycket mer muskler än genomsnittsindividen. Och då har man ju en ursäkt för sin övervikt - "jag tränar". Trots att man i själva verket bara är mullig. Det är definitivt inte "skelett med skinn" om man väger vad som är normalvikt, t o m idealvikt, om man inte har en snedvriden kroppsuppfattning lagd åt megarexihållet.
Så om jag fattat det rätt, så är tex. Tyson mullig o använder ursäkter som "jag tränar" :)
Och precis som snubben efter mig skrev, idelvikt .. säger vem? , är det så kroppen fungerar bäst och mår bäst, eller är det en aftobladet dietist som sagt det ?
King Grub
2007-07-05, 11:33
Så om jag fattat det rätt,
Nä.
lyssna på alla här,,hade själv samma problem. Låg runt 800 kcal och idrottade i 5 timmar per dag. Till slut går man in i väggen och det är inte kul. Det tog en lång tid att normalställa alla värden och alla värden är fortfarande inte som de ska.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.