Visa fullständig version : Tack Boxer och Robert - Juridisk fråga!
Har ett tillsvidareabonnemang på Boxer-paketet. Idag fick jag ett inkassokrav från Payex finans med posten, om att de skulle kontakta kronofogden om de inte fick betalt inom 8 dagar. Med sedvanliga tilläggsavgifter.
Ringde upp till Boxer och det visade sig att de hade skickat fakturorna till en adress som jag inte har bott på under de senaste 2 åren. (Hur de över huvud taget haft den adressen har jag ingen aning om, då jag inte abonnerat på Boxer då jag bott där och jag tecknade abonnemanget för 3 mån sedan)
Fick varje fall Payex att stoppa inkassokravet.
Men Boxer vill ändå ha ut påminnelseavgift, för den andra fakturan, som de ju tillsammans med de övriga skickat till fel adress... *grr*
Har de rätt att ta ut påminnelseavgift då de skickat till fel fakturaadress utan att kolla upp det? :confused:
Till saken hör att payex hade rätt adress och att jag varit folkbokförd på den nya adressen i drygt 2 års tid!
Du måste som konsument ha anat att något var fel då du inte fått faktororna och själv undersökt vart dom tagit vägen. Typ.
Challenge
2007-06-12, 14:27
Du måste som konsument ha anat att något var fel då du inte fått faktororna och själv undersökt vart dom tagit vägen. Typ.
Ja tyvärr blir du nog fast med dröjsmålsavgifterna, du borde ha insett att någon inte stämde. Tyvärr funkar det inte att bara hoppas på att fakturan aldrig kommer. Men var glad att du slapp resten.
Du kan ju alltid fråga om dom vill ha kvar dig som kund. Jag brukar köra på den.
Typ: "Visst jag kan betala påminnelse avg men då tappar ni mig som kund efter som jag tycker det är dålig service."
Eller så tar du reda på exakt vart i kedjan det har blivit fel så att du kan få klarhet i det.
Det lustiga var att jag lämnat korrekt adress på avtalet för abonemanget. Och det pappret får de en kopia av.
Trots det har Boxer skickat fakturan till fel adress, av någon outgrundlig anledning. Så problemet är skapat av dem från första början.
Sen har jag också hört att man är skyldig att kolla, om fakturan inte dyker upp. Väldigt skumt dock att de inte har några skyldigheter, när det trots allt är ett konsumentförhållande!!?
Du kan ju alltid fråga om dom vill ha kvar dig som kund. Jag brukar köra på den.
Typ: "Visst jag kan betala påminnelse avg men då tappar ni mig som kund efter som jag tycker det är dålig service."
Eller så tar du reda på exakt vart i kedjan det har blivit fel så att du kan få klarhet i det.
Jag sa i samband med telefonsamtalet att de borde kunna bjuda på påminelseavgiften. De svarade givetvis de att de inte hade någon möjlighet att göra det (skyll på systemet bara... *rolleyes* )!
Det slutade med att jag sa upp avtalet med dem. Visar man sa taskig goodwill så kan man fara och flyga som företag! :smash:
Tack för svaren förresten :)
Efter hur lång tid är man skyldig att börja kolla efter en faktura? Jag kan inte vara ensam om att få vänta några månader på första fakturan när det gäller TV/internet/telefon och jag har inte haft en tanke att aktivt fråga efter fakturan i något av fallen.
Jag ställer mig också frågande inför ansvaret för fakturan? Under de förutsättningarna, att du har fyllt i en korrekt fakturaadress och att du kontaktat dem direkt när du väl fått fakturan så tror jag att tingsrätten svårligen ser fallet som Boxer gör. Detta ska framgå av avtalet och de ska kunna hänvisa var i avtalet, eller lagen, de syftar på. Be om det.
Din kommunala konsumentvägledare, eller KO, bör kunna hjälpa dig vidare i det här fallet.
Sen förstår jag mycket väl att du inte orkar med tjafset och betalar. Men, många företag är helt enkelt inget annat än kredit- och inkassobolag förklädda till service- och produktbolag. De lever helt enkelt på faktureringar, räntepåslag, förseningsavgifter och annat som vi i vardaglig mening kallar just tjafs. Sjävla varan eller tjänsten är bara ett sätt att håva in konsumenten på. Senast i raden är just tele- och kabelbolag är jag rädd.
Lizard
shut teh face
2007-06-13, 09:52
Det låter väldigt dumt att man ska ha hålla koll själv.
Man kanske har E-faktura eller autogiro och då märker man inte ifall en räkning kommer eller inte. Men det är klart, det borde man ju ha.
Står det rätt på kontraktet och de har skickat till en annan adress, så är det garanterat deras fel. Tkr jag. :Virro
När jag kontaktade Boxer för att få ett ocr nummer samt bankgironummer för att kunna betala in pengarna + förseningsavgiften. Så får jag först ett ocr-nummer som inte går att använda - internetbanken accepterar det ej.
Ringer till Boxer igen, får ett nytt bankgironummer samt ett ref.nr. i stället för ett ocr-nummer - väldigt betryggande. Får hoppas att det inte blir tjafs den här gången... *gah!*
De verkar inte ha så bra koll över huvud taget. Antingen är de otroligt klantiga/inkompetenta eller så gör de medvetet fel (nästan så att man börjar tror det...). :smash:
Lizard: Ja det låter fullt rimligt det du säger. Tror att jag ska prata med en konsumentvägledare, bara för att jag är nyfiken på att få reda på hur det egentligen ligger till.
Ser svårligen att jag ska stå som ansvarig för de fel som har begåtts.
Som sagt har jag redan betalat fakturan.
Men jag kan knappt påminna mig om att jag har varit med om ett så rent klantigt och omusiklaiskt bemötande från ett företag!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.