Visa fullständig version : För lite fett
Hej!
Jag har nu hållit på ett tag med att väga maten och kolla hur mycket kcal, protein, fett, kolhydrater jag får i mig.
Problemet är att jag alltid har svårt att få imig tillräkligt med fett, om jag äter som vanligt hamnar jag på ungefär 50-60% av 1g per kg.
Det jag då har gjort är att tillsätta en hel del rapsolja för att komma upp i 1g per kg. Finns det något annat sätt att göra eller är det inte hela värden om jag inte kommer upp i 1g?
Eddie Vedder
2007-05-25, 08:04
Problemet är att jag alltid har svårt att få imig tillräkligt med fett, om jag äter som vanligt hamnar jag på ungefär 50-60% av 1g per kg.
Det jag då har gjort är att tillsätta en hel del rapsolja för att komma upp i 1g per kg. Finns det något annat sätt att göra eller är det inte hela värden om jag inte kommer upp i 1g?
0.5-0.6 g fett/kg kroppsvikt är ingen katastrof lr hälsofarligt låg fettnivå om du nu inte väger väldigt lite förstås, försök dock sprida ut ditt fettintag så varje mål innehåller någorlunda mängd fett då en viss mängd fett krävs för att du skall kunna tillgodogöra dej fettlösliga vitaminer (A, D, E och K) och karotenoider. Försök dessutom hålla en balans mellan mättat, enkelomättat och fleromättat där du inte får i dej för mycket av det ena lr är rädd för det andra ("mättat fett-skräck" är vanligt och totalt obefogat;) ).
Rapsolja är en bra fettkälla om du vill höja ditt fettintag, andra är fet fisk (helt suveränt!:thumbup: ), äkta smör, olivolja, ägg, du kan (om du vill) välja standardmjölkprodukter istället för lättprodukter, ta en näve nötter då och då, ha grädde i maten o.s.v. Många goda och enkla sätt att få i sej fett, fett är essentiellt och krävs för många fungerande processer i kroppen och bör absolut inte utelsutas ur en frisk individs kost.:thumbup:
Men du får jättegärna ange din vikt så är det lättare att uttala sej om 0.5 g fett/kg kroppsvikt är på gränsen lr ej.:)
0,5-0,6 g/kg kroppsvikt funkar men på sikt kan det kanske vara bra att öka lite, att välja lite fetare livsmedel brukar vara en enkel lösning. Mer olja i matlagningen, nötter, mer fet fisk osv.
Edit: Eddie skriver snabbare än vad jag gör.
Tackar för snabba svar.
Jag väger 82kg 187cm lång.
Dricker idagsläget oftast lättmjölk borde kanske byta till standard istället.
Vad är det för typ av fett i nötter?
Det är ju ganska enkelt att äta några nötter då och då.
Eddie Vedder
2007-05-25, 08:28
Nötter är i regel främst enkelomättade fettsyror, men det skiljer sej ganska ordentligt i fettsammansättning mellan olika nötter. Vilka nötter/frön äter du helst?
Felet är väl balansen mellan omega-3 och omega-6 (alldeles för mycket omega-6) i dom flesta nötterna och fröna. Dock är inte det någonting att oroa sej över om du äter några nävar nötter lr frön, värre när man exempelvis börjar använda solrosolja lr majsolja som främsta fettkälla.
Så nötter är ett bra alternativ, dom innehåller ofta en ganska rik flora av mineraler och vitaminer dessutom.
....samt smakar grymt gott.:)
cashew nötter tycker jag är riktigt goda.
Om man vill ha i sig omega-3 så är det fisk som gäller?
Har köpt några omega-3 tillskott(star nutrition) och som jag förstår det innehåller den 1000mg omega-3 fett per tablett men det känns inte som att 1000mg gör någon större skillnad på mitt intag eller gör det de?
Eddie Vedder
2007-05-25, 09:47
Cashewnötter är främst enkelomättat fett. Mycket goda och populära nötter.:thumbup:
Fet fisk är att feredra skulle jag påstå (jag tycker alltid näringsämnen bör komma från mat i så stor utsräckning som möjligt) men dina omega-3 kapslar ger dej definitivt rekommenderat dagsligt intag (RDI) av omega-3 om du tar ett par stycken. Kolla upp hur mycket EPA och DHA varje kapsel innehåller, dessa två fettsyror är det mest väsentliga för hur "bra" dina omega-3 tillskott är.
Kroppen behöver inga jättemängder omega-3 per dag, snarare kan det vara ohälsosamt med för högt intag av fleromättat fett. Mest hälsovådligt är en stor felbalans mellan omega-3 och -6.
Men som sagt, fet fisk då och då, dom andra dagarna tar du så många kapslar som rekommenderas på förpackningen (lite mindre kommer inte skada heller) så blir det bra. Vi snackar inte raketforskning här.;)
fett är essentiellt och krävs för många fungerande processer i kroppen och bör absolut inte utelsutas ur en frisk individs kost.:thumbup:
Och det bör framförallt absolut inte uteslutas ur en sjuk individs kost. :thumbup:
Ok då ska jag försöka äta lite mer fisk och annars ska jag ta mina omega-3 tabletter.
Har du förslag på några andra bra nötter?
Eddie Vedder
2007-05-25, 10:19
Och det bör framförallt absolut inte uteslutas ur en sjuk individs kost. :thumbup:
Sant.:thumbup:
Blev en konstig formulering där. Det jag menade var att man inte behöver vara fettrestriktiv om inte någon form av sjukdom förutsätter detta.:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.