handdator

Visa fullständig version : Börja träna och gå upp 25 kg i fett

jenny
2007-05-23, 15:58
"Börja träna och gå upp 25 kg" skulle jag kunna ha som headline på bästa aftonbladetvis.
Vad jag vill säga med det är att jag har lite funderingar på alla dietmetoder som innefattar att man skall motionera. Motion är bra av alla möjliga anledningar men för mig så har motion inget med att gå ner i vikt att göra utan har tvärtom bidragit starkt till att jag som mest har vägt 25 kg mer än innan jag började träna. Så fort jag tränar mycket, främst kondition, blir jag mycket hungrig. Då äter jag långt mer än vad jag gör av med och går upp i vikt. Innan jag överhuvudtaget tränade så var jag aldrig speciellt hungrig och kunde hålla en relativt låg vikt. Så nu när jag försöker att gå ner i vikt så är motion ett att de första sakerna jag drar ner på.
Är det andra som har märkt samma sak? Att motion inte är nyckel till viktnedgång utan snarare bidrar till en uppgång?

Raggis
2007-05-23, 16:00
Sålänge du ligger på kcal-, så går du ner i vikt. Spelar ingen roll hur du uppnår det.

Angående ditt överätande, så tyder det nog mer på dålig motivation, snarare än för mycket motivation. Det är ju nästan det som är hela grejen liksom, att man går runt småhungrig hela tiden.

L-Sami
2007-05-23, 16:01
Bättre att ha koll på energiintaget än att dra ner på motionen, tycker jag. Man mår mycket bättre när man rör på sig.

Noodles
2007-05-23, 16:08
Jag föredrar att äta lite mer och ha kvar träningen. Det är det jag mår bäst av. Visst händer det att jag under ett par dagar överkompenserar det som förbränts under ett jobbigt långpass. Jag väger något mer nu när jag tränar mer. Den vikt jag har är dock betydligt bättre fördelad än när jag inte tränade. För att inte nämna alla fördelar vad gäller kondition/styrka som träningen ger i vardagen.

Eddie Vedder
2007-05-23, 16:17
Jag föredrar att äta lite mer och ha kvar träningen. Det är det jag mår bäst av. Visst händer det att jag under ett par dagar överkompenserar det som förbränts under ett jobbigt långpass. Jag väger något mer nu när jag tränar mer. Den vikt jag har är dock betydligt bättre fördelad än när jag inte tränade. För att inte nämna alla fördelar vad gäller kondition/styrka som träningen ger i vardagen.

Jag kan bara instämma i ovanstående.

Under perioder med väldigt hård träning går jag troligtvis upp i vikt. Det krävs ju först lite laddning innan passet, sen måste energiutgifterna kompenseras och sen efteråt kanske ett eller två dygns vila. Slutsatsen blir ett kaloriöverskott, mer kroppsfett men finfina resultat.:thumbup:

Tränar jag kontinuerligt med lite lägre dos, typ 3-4mil i veckan och 2-3 styrkepass då kan jag däremot rasa i vikt för då blir det ju nästan träning varje dag samt att det aldrig känns som nån riktig anledning till att överkompensera, ladda o.s.v.

Men jag blir bättre och bättre på det där och ligger lite mer stadigt i vikt numera.:)

jenny
2007-05-23, 16:31
Klart att det är så att man går ner så länge man ligger på kaloriminus. Jag tror dock inte att jag är ensam om att få höra att (och tro på) att om man tränar så skall man kunna una sig lite godis osv. Dock tror jag att det är många som inte inser att ditt gympapass inte förbränner lika mycket kalorier att du efteråt kan ta ett mål på mac donalds och sedan en snickerspaj på ett kafé. För egen del så tog det flera år innan förstå att jag åt för mycket mat.
Nu är planen att äta runt 1400 kalorier om dan. Det är inget problem. Men skulle jag får för mig att gå på ett spinningspass så skulle jag dels ha svårt att orka eftersom jag äter så lite och efter passet hade jag haft svårt att inte äta mer än vad jag har förbrännt. Det är självklart delvis en motivationsfråga men jag plågar mig själv helst så lite som möjligt och plågan blir minimerad utan kondition.

jenny
2007-05-23, 16:35
Jag vänder mig förmodligen till fel sorts personer genom att skriva detta på kolo eftersom alla har så bra koll här. Min poäng är att jag tycker det är fel att nämna kondition i samma mening som viktminskning tillsammans med att "för då får du äta mer". Det är t.ex. något som viktväktarna predikade när jag höll på med det.

Mental
2007-05-23, 16:42
Jag vänder mig förmodligen till fel sorts personer genom att skriva detta på kolo eftersom alla har så bra koll här. Min poäng är att jag tycker det är fel att nämna kondition i samma mening som viktminskning tillsammans med att "för då får du äta mer". Det är t.ex. något som viktväktarna predikade när jag höll på med det.

Bara för att vissa överäter så är ju inte påståendet falskt.
Motion är nyttigt, både för kropp och själ. och det gör att man kan unna sig lite mer.

Så även om jag förstår dig, så borde man inte kunna gå upp 25 kg innan man förstått att man äter mer än vad träningen tillåter att man kan unna sig, det är ju inte så att det kommer snabbt och från ingenstans. Redan efter 5kg tycker jag kläder och min allmänstatus signalerar att det är dax att tänka lite på vad som åker ned.

jenny
2007-05-23, 17:26
Bara för att vissa överäter så är ju inte påståendet falskt.
Motion är nyttigt, både för kropp och själ. och det gör att man kan unna sig lite mer.

Så även om jag förstår dig, så borde man inte kunna gå upp 25 kg innan man förstått att man äter mer än vad träningen tillåter att man kan unna sig, det är ju inte så att det kommer snabbt och från ingenstans. Redan efter 5kg tycker jag kläder och min allmänstatus signalerar att det är dax att tänka lite på vad som åker ned.

Det kan man tycka, men det var hursomhelst vad jag gjorde.
Jag kan dock tillägga att det hela komplicerades av att jag undan för undan byte från läsk till light läsk, pommes frites mot morötter, start mot fiberberikad gröt osv och ändå gick upp i vikt. Jag insåg inte att även fast jag åt bättre så åt jag mer kalorier än förut. Det sambandet tog också långt tid att förstå. Om jag t.ex. läste om 10 smarta sätt att gå ner i vikt på aftonbladet och jag kom fram till att jag redan följde alla dessa tips så kunde jag (då) inte förstå varför jag inte vägde mindre

L-Sami
2007-05-23, 17:28
Det kan man tycka, men det var hursomhelst vad jag gjorde.
Jag kan dock tillägga att det hela komplicerades av att jag undan för undan byte från läsk till light läsk, pommes frites mot morötter, start mot fiberberikad gröt osv och ändå gick upp i vikt. Jag insåg inte att även fast jag åt bättre så åt jag mer kalorier än förut. Det sambandet tog också långt tid att förstå. Om jag t.ex. läste om 10 smarta sätt att gå ner i vikt på aftonbladet och jag kom fram till att jag redan följde alla dessa tips så kunde jag (då) inte förstå varför jag inte vägde mindre

men nu vet du hur det ligger till, så varför dra ner på motionen när du ska ner i vikt?

jenny
2007-05-23, 17:35
men nu vet du hur det ligger till, så varför dra ner på motionen när du ska ner i vikt?

För att jag blir så vansinnigt hungrig att jag inte pallar mer och äter mer än vad jag har förbränt. Jag har väldigt väl utvecklade hungerkänslor. Skulle jag t.ex. behöva vänta två timmar med att äta middag så blir jag jättearg och otrevlig och mår dåligt.

Raggis
2007-05-23, 17:42
För att jag blir så vansinnigt hungrig att jag inte pallar mer och äter mer än vad jag har förbränt. Jag har väldigt väl utvecklade hungerkänslor. Skulle jag t.ex. behöva vänta två timmar med att äta middag så blir jag jättearg och otrevlig och mår dåligt.

Det är smällar man får ta. Tror du att dom som deffar går runt jätte mätta hela tiden :P? Så är verkligen inte fallet. Dom flesta går hungriga hela tiden. Men, dom får inga utlopp för sina hungerkänslor, iochmed att dom kan kontrollera det.

krilleh
2007-05-23, 17:50
Det är smällar man får ta. Tror du att dom som deffar går runt jätte mätta hela tiden :P? Så är verkligen inte fallet. Dom flesta går hungriga hela tiden. Men, dom får inga utlopp för sina hungerkänslor, iochmed att dom kan kontrollera det.

Jajamen. Jag gick hungrig större delen av eftermiddagen i hopp om att få en tillagad middag till 6tiden. men det vare fan värt! Nu kan jag äta lite mer innan jag går och lägger mig.

jenny
2007-05-23, 17:56

Jag självklart tror jag att alla som deffar är jättemätta hela tiden... Eller så är det du som tror att jag är dum i huvudet. Kontroll har väldigt lite med saken att göra. En del personer har så lite hungerkänslor att de helt kan glömma bort att äta på en hel dag (mitt ex t.ex.). Hur svårt är det att deffa då? Det är ju inte en uppoffring om man inte ens kan komma ihåg att man borde äta. Av din kommentar så tror jag att du snarare liknar den gruppen.
Om du vore som mig och när då låg på ett alltför stort underskott pga t.ex. motion eller att du har skjutit på måltiden några timmar och var lika förbannad som du hade blivit om någon hade gett dig en oprovocerad smäll på käften så skulle du inte prata om kontroll.

L-Sami
2007-05-23, 17:59
Jag självklart tror jag att alla som deffar är jättemätta hela tiden... Eller så är det du som tror att jag är dum i huvudet. Kontroll har väldigt lite med saken att göra. En del personer har så lite hungerkänslor att de helt kan glömma bort att äta på en hel dag (mitt ex t.ex.). Hur svårt är det att deffa då? Det är ju inte en uppoffring om man inte ens kan komma ihåg att man borde äta. Av din kommentar så tror jag att du snarare liknar den gruppen.
Om du vore som mig och när då låg på ett alltför stort underskott pga t.ex. motion eller att du har skjutit på måltiden några timmar och var lika förbannad som du hade blivit om någon hade gett dig en oprovocerad smäll på käften så skulle du inte prata om kontroll.

Det är inte kul att gå hungrig under deffen och jag tillhör gruppen som har stora hungerkänslor. Kontroll är verkligen vad det handlar om, inget annat. Finns mättande och kalorisnåla livsmedel som man använder sig utav för att inte slå nån på käften efter ett cardio eller styrkepass.

Raggis
2007-05-23, 18:04

Jag är som dig. Jag gick hungrig i över 3 månader - konstant. Var mycket nära att roida loss ibland. Men, så fort jag tänkte på det, så övervägde fördelarna nackdelarna. Det vart många sömnlösa nätter kan jag tala om, och ändå låg jag inte på något överdrivet stort underskott heller. Så visst handlar det om motivation, precis som allt annat här i världen.

Tycker mer att det låter som att du försöker hitta på undanflykter, för att trösta dig själv, iochmed din misslyckade viktnedgång.

Jacksatan
2007-05-23, 18:05

Nej, det är inte fel då det normalt inte ökar aptiten lika mkt som du förbränner. Du måste vara ett undantagsfall när det gäller det här.

jenny
2007-05-23, 18:11
För att förtydliga mig lite. Nu äter jag runt 1400 kalorier om dagen. Jag går ner runt ett halvt kilo i veckan vilket är det jag vill. Har inga svårigheter men den mängden mat om jag inte tränar. Är lite hungrig ibland men dricker en light läsk eller tuggar tuggummi om det behövs. Alltså, deffa är inget problem. Är inte dåligt motiverad, får resultat och har kontroll.
Men eftersom jag ligger redan på så lite kalorier så kan jag inte rucka min rutin alltför mycket med t.ex. ett extra konditionspass eller ändra matschemat utan att det blir jättetungt. Då är det lätt att ta en macka mer än vad jag har gjort av med. Så varför skall jag konditionsträna om jag vill gå ner i vikt om jag antingen har att välja på att stå emot att äta, må jättedåligt, inte ha energi och vara förbannad eller att äta och inte gå ner i vikt?

jenny
2007-05-23, 18:17
Jag är som dig. Jag gick hungrig i över 3 månader - konstant. Var mycket nära att roida loss ibland. Men, så fort jag tänkte på det, så övervägde fördelarna nackdelarna. Det vart många sömnlösa nätter kan jag tala om, och ändå låg jag inte på något överdrivet stort underskott heller. Så visst handlar det om motivation, precis som allt annat här i världen.

Tycker mer att det låter som att du försöker hitta på undanflykter, för att trösta dig själv, iochmed din misslyckade viktnedgång.

Misslyckad och misslyckad.
Som mest har jag vägt 78 kg. Gick ner till 70 kg med hjälp av viktväktarna. Gick ner ytterligare något kilo när jag nästan övergav konditionsträning för gymmet och är nu nere i 63.5 kg och det enda jag gör konditionsmässigt är att stå på crosstrainern en 20 minuter någon gång i veckan. Min poäng är ju att jag går ner i vikt just för att jag har dragit ner på konditionsträningen vilket gör det enklare att hålla igen på maten.
För mig passar inte rådet att träna för att gå ner i vikt för då tar hungern överhanden. Men tydligen så verkar jag vara unik i det fallet.

tjalol
2007-05-23, 18:25
Är verkligen helt tvärtom för mig! Alltid när jag kommer tillbaka efter avslutad joggingtur/styrketräningspass känner jag mig inte det minsta hungrig.

jenny
2007-05-23, 18:31
Är verkligen helt tvärtom för mig! Alltid när jag kommer tillbaka efter avslutad joggingtur/styrketräningspass känner jag mig inte det minsta hungrig.

Önskar jag kunde vara sån. Det hade underlättat mycket. För samtidigt som jag vill nå ner till 60 kg så vill jag självklart ha bra kondition också. Men jag verkar behöva ta en sak i taget.

Rahf
2007-05-23, 18:37
Varför gräma sig över någonting som är tillfälligt? Ta en sak i sänder för du har gott om tid på dig. Faktum är att du har hela livet på dig.

Du får tolka mitt inlägg hur du vill. Jag skriver det i stöttande och uppmanande syfte och inte alls som en barsk tillsägelse.

jenny
2007-05-23, 19:06
Varför gräma sig över någonting som är tillfälligt? Ta en sak i sänder för du har gott om tid på dig. Faktum är att du har hela livet på dig.

Du får tolka mitt inlägg hur du vill. Jag skriver det i stöttande och uppmanande syfte och inte alls som en barsk tillsägelse.

Suck,
ingen verkar förstå min poäng. Så jag tar det igen.
Jag är mycket nöjd med min viktminskning och nöjd med att jag äntligen har kommit på varför jag under 12 års tid har gått upp i vikt vilket är för att även fast jag har ätit bättre och bättre mat har kalorimängden ökat mer och för att jag har ätit mer än jag förbränt efter jag har motionerat.
Det tog mig ett tag att komma på detta och jag har sedan dess stört mig på rådet "träna och så kan du äta vad du vill" eftersom det var ett av skälen till att det tog mig så långt att fatta att jag åt för mycket. Det tillsammans med "muskler väger mer än fett".

Trance
2007-05-23, 19:30
jenny du måste förstå att den nyaste lärdomen här på Kolo är kcal in/kcal ut, då måste detta påpekas hela tiden. Hur irrelevant eller hur övertolkat det än kan vara.

Känner väl igen det lite, om inte jag tränar så tappar jag i vikt och blir för smal. Äter alldeles för dåligt då, krävs träning för att min aptit skall sättas igång och jag skall lyckas gå upp i vikt.

Eddie Vedder
2007-05-23, 19:38
Jag förstår precis hur du känner. Hunger är svår att motverka, när hela ens vakna tid kretsar kring att äta samt att drömmarna handlar om mat är det tufft. Alla har vi olika svårt att motstå såna saker och ingen är bättre än någon annan för det.

Så istället för att bara säga nåt i stil med "ryck upp dig!" kanske jag kan bidra med något:

Finns det nån tidpunkt under dagen då du känner att hungern river skonsammare än någon annan tidpunkt? Du säger ju själv att träning ger dej GRYMMA hungerskänslor och att du har svårt att inte överäta då, kanske är det då bättre at rikta uppmärksamheten mot andra tidpunkter på dagen och då faktiskt ha "kaloriutrymme" att äta dej mätt efter träningen.
Hur är det på morgon? Om du inte har en superaptit då kanske frukosten är ett lämpligt tillfälle att försöka hålla nere på kcal? Leta ordentligt efter mättande måltider, alltså inte snöa in dej på sån som "skall vara bra deffmat" för även om potatis och gröt må funka för dom flesta måste det inte vara så för dej. Kanske är fetare mat nånting du kan stå dej längre på, så funkar många.
Finns det någon form av motion som innebär mindre hungerskänslor?

Det gäller att utvärdera orentligt vart problemet kan ligga, hoppas du hittar en lösning iaf. Kanske var mitt inlägg bara nonsens och inte gav ett dugg men jag försöker iaf hjälpa dej så gott som jag klarar av.:)

Lycka till jenny!:thumbup:

jenny
2007-05-23, 19:49
Eddie,
bra tips :thumbup:
Nu så kommer jag oftast hem, äter middag och går iväg och tränar. Efter träningen brukar jag ta en gainomax (skulle kunna bytas mot något med mindre kalorier kanske) och har sedan utrymme för en frukt eller möjligtvis lite kesella med bär. Detta räcker vid styrketräning men inte kondition.
Men jag skulle ju kunna testa att först äta kesella eller dylikt, träna och äta middag efteråt.
Skulle för övrigt säga att jag är konstant hungrig, men eftermiddagen är nog svårast, speciellt om jag är trött vilket gör mig sockersugen.

jenny
2007-05-23, 19:50
jenny du måste förstå att den nyaste lärdomen här på Kolo är kcal in/kcal ut, då måste detta påpekas hela tiden. Hur irrelevant eller hur övertolkat det än kan vara.

Känner väl igen det lite, om inte jag tränar så tappar jag i vikt och blir för smal. Äter alldeles för dåligt då, krävs träning för att min aptit skall sättas igång och jag skall lyckas gå upp i vikt.

:confused: Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Trance
2007-05-23, 19:56
:confused: Jag förstår inte riktigt vad du menar?

Mer en pik till de första som svarade, att kcal in/kcal ut inte är svaret på varenda fråga i kost-delarna på forumet.

Eddie Vedder
2007-05-23, 19:57
Eddie,
bra tips :thumbup:
Nu så kommer jag oftast hem, äter middag och går iväg och tränar. Efter träningen brukar jag ta en gainomax (skulle kunna bytas mot något med mindre kalorier kanske) och har sedan utrymme för en frukt eller möjligtvis lite kesella med bär. Detta räcker vid styrketräning men inte kondition.
Men jag skulle ju kunna testa att först äta kesella eller dylikt, träna och äta middag efteråt.
Skulle för övrigt säga att jag är konstant hungrig, men eftermiddagen är nog svårast, speciellt om jag är trött vilket gör mig sockersugen.

Vore jag du skulle jag först och främst skippa allt vad drickbara kalorier är, d.v.s. bort med gainomax lr dylikt. Visst är det bra för återhämtningen men inte ger det mycket mättnad och relativt energirikt är det ju.

Jämför det med samma kalorimängd från broccoli hur icke-optimalt detta än må vara sett ur ett återhämtningsperspektiv. Men med dina uppenbart svåra hungerskänslor tror jag du skulle tjäna på det i vilket fall. Välmåendet måste ju ändå gå före den marginellt förbättrade muskelåterhämtningen.:)

Sen kanske försöka skära ner på intaget under dagen som sagt. Då är det ju ett par hundra kcal mindre totalt och du behöver inte lida av att äta dej mätt efter träning. Mina tips är helt subjektiva givetvis, dom ska på intet sätt ses som "sanningar" men som sagt vill jag hjälpa till så mycket som möjligt.:)

jenny
2007-05-23, 20:05
Eddie,
låter vettigt. Jag inbillar mig iallafall att det borde vara bättre att kunna träna kondition genom att spara gainomaxkalorierna och gå hem och äta t.ex. en tallrik av min frukostgröt (fiberberikad havregryn, linfrön, physilliumfrön och solrosfrön med lättmjölk) än att skita i konditionen. När jag styrketränar så har jag inte detta problem så då kan ju en proteindrink passa efteråt.

jenny
2007-05-23, 20:06
Mer en pik till de första som svarade, att kcal in/kcal ut inte är svaret på varenda fråga i kost-delarna på forumet.

Då hänger jag med.

Milia
2007-05-23, 20:25
Jag kan inte låta bli att märka att det bara är killar som svarat på din fråga.
Jag kan känna igen mig lite i det du beskriver även om det aldrig gått till överdrift för mig.
Jag misstänker att det kanske skulle kunna ha något med de kvinnliga hormonerna att göra?
Märker du någon skillnad beroende på var i menscykeln du befinner dig?
För mig är det värst under ägglossning och strax före mens, då blir jag aldrig mätt. Beska/bittra smaker brukar få mig att tappa det värsta suget då.
För mig var det mycket som du beskriver förut, jag var mager och började träna och min aptit satte igång rejält och det tog ett tag innan jag hittade en balans.
För mig blev det betydligt bättre sedan jag började bli noga med att äta snabba kolhydrater direkt efter passet (äter alltid 2 bananer), och ser till att få i mig lunch eller middag inom en timme efter avslutat pass.
Jag tränar inte heller längre tokhårda långa konditionspass, så det kan också ha en bidragande orsak till att jag inte blir tokhungrig längre.
Sen kan jag inte låta bli att undra hur gammal du är och hur lång du är?
Om du under 12 års tid ökat i vikt kan det ju bero på att du vuxit, bokstavligen och därför också ska ha ökat i vikt helt naturligt? Jag hoppas bara att du inte strävar efter ett ideal som inte får dig att må bra.

Hur äter du när du äter? Är du vrålhungrig när du ska äta och kastar i dig maten utan att varken tugga eller känna vad den smakar? Att tugga ordentligt bidrar också till att lättare känna när man är mätt.
Jag menar inte att mina råd eller synpunkter har någon vetenskaplig bakgrund eller är någon sanning, men detta var vad som funkade för mig, vill du veta mer så är det bara PM:a

maRRtin
2007-05-23, 20:25
Hmmm, tvärt om för mig.
Efter ett styrkepass kan jag vara sjukt hungrig, likaså efter typ en promenad.

Men om jag varit ute i skogen och sprungit hårt i 1 timme så är aptiten inget vidare på ett tag.

Hur hård konditionsträning brukar du träna?

jenny
2007-05-23, 20:55
Milia,
tack för svaret.
lite mer godissugen har jag märkt att jag blir inför mens. Men det är ingen större skillnad mot annars. Kan tillägga att mina vansinneshumör när jag inte får mat är vida känt och en källa till skämt i min bekantskapskrets. Det är inte så kul att gå på en fest, maten blir sen, och Jenny är jätteförbannad och ber alla sina vänner att dra åt helvete. Sedan börjar alla skratta åt en och försöka trösta en med bananer o.d., vilket inte gör saken bättre...

Jag är nu 32 år och är 172 cm lång. Vägde innan träning lite under 60 kg. När jag började träna (vid 17 år ålder) gick jag snabbt ner till runt 53 kg (vilket var alltför lite, såg jättetunn ut). Sedan dess har jag stigit och stigit och slutade som sagt runt 78 kg. Nu har jag haft en period då jag inte kunnat styrketräna ordentligt eftersom jag har ont i nacken och tänkte då passa på att deffa för att sedan kunna bygga igen.

Jag äter nog alltför snabbt. Speciellt när jag är hungrig. Har märkt att om jag slutar att äta även fast jag känner mig hungrig och vilar ett tag så händer det ofta att jag blir mätt.

maRRtin,
Tränar inte kondition på någon högre nivå eftersom mina knän är irreversiblelt kassa. Klarar av att stå på cross trainern, köra body combat, step up och dylikt och 30 minuters spinningspass. Löpning och längre promenader eller längre cykelturer är uteslutet.

maRRtin
2007-05-23, 22:07
Jag äter nog alltför snabbt. Speciellt när jag är hungrig. Har märkt att om jag slutar att äta även fast jag känner mig hungrig och vilar ett tag så händer det ofta att jag blir mätt.

maRRtin,
Tränar inte kondition på någon högre nivå eftersom mina knän är irreversiblelt kassa. Klarar av att stå på cross trainern, köra body combat, step up och dylikt och 30 minuters spinningspass. Löpning och längre promenader eller längre cykelturer är uteslutet.
Ok, det var tråkigt att höra.

Jag har ett annat förslag också.
Istället för att äta och sen dra iväg och träna så testa att hoppa över/skjuta fram den måltiden. Det funkar bra för mig, ibland kan det kurra lite i magen och jag skulle säkert kunna äta en del redan 3-4 timmar efter lunch (särkilt om man ligger på underskott och äter en lättare lunch). Men detta är oftast den tiden jag tränar och jag kan inte träna om jag precis ätit så jag hoppar helt enkelt över att äta något och drar igång med vad jag nu ska göra.

Om du äter för snabbt och för mycket, prova att börja med en rejäl portion blandade grönsaker och något glas vatten för att sedan hugga in på det andra.

Hoppas att några av tipsen funkar för dig.

rampegg
2007-05-23, 23:27
Ville bara saga att jag kanner igen det helt och hallet.
Under perioderna jag tranar som mest gar jag ocksa upp mest i fettmangd och om jag inte tranar under perioder gar jag genast ner iom att mina hungerskanslor minskar dramatiskt. Lite storande iom att jag ar valdigt serios i min idrott som till raga pa allt ar viktbaserad :S

jenny
2007-05-24, 07:10
Ville bara saga att jag kanner igen det helt och hallet.
Under perioderna jag tranar som mest gar jag ocksa upp mest i fettmangd och om jag inte tranar under perioder gar jag genast ner iom att mina hungerskanslor minskar dramatiskt. Lite storande iom att jag ar valdigt serios i min idrott som till raga pa allt ar viktbaserad :S

Skönt att veta att jag inte är helt unik iallafall!

jenny
2007-05-24, 07:15
Ok, det var tråkigt att höra.

Jag har ett annat förslag också.
Istället för att äta och sen dra iväg och träna så testa att hoppa över/skjuta fram den måltiden. Det funkar bra för mig, ibland kan det kurra lite i magen och jag skulle säkert kunna äta en del redan 3-4 timmar efter lunch (särkilt om man ligger på underskott och äter en lättare lunch). Men detta är oftast den tiden jag tränar och jag kan inte träna om jag precis ätit så jag hoppar helt enkelt över att äta något och drar igång med vad jag nu ska göra.

Om du äter för snabbt och för mycket, prova att börja med en rejäl portion blandade grönsaker och något glas vatten för att sedan hugga in på det andra.

Hoppas att några av tipsen funkar för dig.

Jag har funderat i de banorna. Men idag skall jag träffa min nya PT så jag får se vad hon har att säga om konditionsdelen. De brukar ju vilja att man skall följa deras order och inte tänka för mycket själv.

Milia
2007-05-26, 17:55

Så är det för mig också, och den bästa lösningen på det är att inte låta det gå så länge så att du blir vrålhungrig, men det kanske du redan räknat ut;)
Sen brukar jag se till att vara lite förutseende, om jag vet att jag hamnar någonstans där jag inte kan kontrollera mina mattider så tar jag med mig frukt, och är jag bortnjuden på middag, har jag lärt mig nu att det ALLTID drar ut på tiden, så jag äter alltid mellanmål innan jag åker iväg så jag inte är vrålhungrig när jag kommer dit.
Varm dryck, typ te, efter maten gör mig också mättare.

jenny
2007-05-26, 21:37
Så är det för mig också, och den bästa lösningen på det är att inte låta det gå så länge så att du blir vrålhungrig, men det kanske du redan räknat ut;)
Sen brukar jag se till att vara lite förutseende, om jag vet att jag hamnar någonstans där jag inte kan kontrollera mina mattider så tar jag med mig frukt, och är jag bortnjuden på middag, har jag lärt mig nu att det ALLTID drar ut på tiden, så jag äter alltid mellanmål innan jag åker iväg så jag inte är vrålhungrig när jag kommer dit.
Varm dryck, typ te, efter maten gör mig också mättare.

Jag brukar vara förutseende. Men ibland så sker saker inte enligt planerna. Men som tur är har jag en överseende och planerande pojkvän som fattar varför jag helt plötsligt blir sur och ser till att jag får mat, så det händer inte så ofta nu för tiden.
Te dricker jag faktiskt redan i stora mängder. Håller med om att det mättar bra.

Jag har nu bestämt mig för att korta ner styrketräningsdelen när jag tränar och lägga till en 20 minuter kondition till varje pass för att få upp lite kondition. Jag försöker också tänka på att äta lätt innan passet och spara kalorier till efter passet. Nu känns det som jag som om snart når mitt slutmål på 60 kg. Vilket har varit en utopi under många år då jag inte fattat varifrån kilona kom.